trebor66

Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes

Connectbox heel vaak reboot, internetsnelheid fors lager

Gisterenavond begon ik opeens problemen te krijgen met de Connectbox, die vaak opnieuw werd gestart. Uiteindelijk contact gehad met Ziggo, en die gaf ook aan dat iets van Slim devices heel veel van de internetverbinding opeiste(kon er niet achter komen wat dat was toen dat "Slim devices" maar dat bleek om Logitech Harmony Hub te gaan). Die heb ik toen even los gekoppeld en toen was het rebooten inderdaad minder. Later ben ik nog eens via speedtest gaan kijken, en bleek dat de snelheid gewoon heel slecht was. Ik heb een abonnement van 200 Mbps, maar kwam nog niet aan 1/5 van de snelheid. Aangezien ik nog al wat devices heb aangesloten(tegen de 25) zou het misschien kunnen dat het modem daarvan over zijn nek ging en telkens opnieuw werd gestart. Ik heb het modem uiteindelijk toch gereset(wilde ik eerst nog niet, ivm zoveel weer opnieuw instellen) maar dat maakte het verschil ook niet. Ik had overigens op tv ook nog regelmatig last van foutcode 2020. Wat kan dit nu veroorzaken of is het toch gewoon het netwerk van Ziggo, want lees meer over storingen uiteraard. Vanmorgen weer getest, rond een uur of 7, weer hele matige snelheden. Nu nest getest 8:15 en kom ik opeens weer op snelheden van 126 downloadsnelheid en 20,6 uploadsnelheid. Daarna 112/21 Downloadsnelheid begint op 180 en zakt dan weer terug dus, in dit geval naar 112. Laatste meting 92/20. Geen stabiele verbinding dus en snelheden veels te laag. Iemand dezelfde ervaring, tips wat ik nog kan doen? Ik ga ook wel weer contact opnemen met ziggo, maar wilde hier ook de ervaringen delen. Misschien herkent iemand dit.
50 Reacties 50
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
tja en dan besluit je om toch maar eens de kabel die ik al een tijdje geleden toegestuurd heb gekregen te gaan gebruiken. En dan zijn je snelheden opeens weer goed en stabiel.
Ongelooflijk dat een kabel die aangesloten was op het schroefdraad was van modem en spitter zoveel negatief effect kan geven. Het gebruik van de nieuwe kabel zat ik tegen aan te hikken omdat ik het werd raar vond dat je deze kabel gewoon over het schroefdraad heen moest drukken. Toch gedaan van morgen en heb probleem lijkt te zijn opgelost. Ben ook zo'n type die altijd zegt schei toch uit Ziggo met je het ligt aan de kabels. Voorlopig zwijg ik maar even.:-)
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
alles weer terug gezet, en weer hetzelfde probleem, schiet mij maar lek:-) er hangen een zooitje kabels achter het tv meubel, en dan zet je het meubel weer achteraan, en blijkbaar gaat er dan toch weer iets niet goed.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het heeft toch vast iets met slecht signaal te maken. Hoe dat komt is dan de vraag. Heb je een foto van het eerste aansluitpunt van Ziggo en eventuele splitters/connectoren/kabels.

Verder kun je eens in je modem kijken naar zijn signaal en die hier laten zien:

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/foutcode-2020/
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
ik probeer die waardes te kopiëren, maar vraag me af hoe ik dat het beste kan doen. Dat knippen en plakken. Het plakken geeft alle waarden achter elkaar dat werkt niet hier vrees ik. De witte kabel rechtsboven gaat naar het modem en heb ik vanmorgen nieuw verbonden, toen was het signaal goed, tot ik de boel weer op zijn plek ging zetten, toen was het weer mis. Kabel weer diversen malen verbonden, modem opnieuw gestart enz, maar blijft hetzelfde probleem als gisteren, heel matige snelheden.
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 50900000 45 5.120 64qam 2
2 28600000 54 2.560 64qam 6
3 31800000 48 2.560 64qam 5
4 37100000 45 5.120 64qam 4
5 44000000 45 5.120 64qam 3
6 57800000 45 5.120 64qam 1
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 16 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0
5 2.0 0 0 0 0

  • 6 2.0 0 0 0 0
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 754000000 -9 33 256qam 11
2 682000000 -7 35 256qam 2
3 690000000 -7 34 256qam 3
4 698000000 -7 34 256qam 4
5 706000000 -8 34 256qam 5
6 714000000 -9 33 256qam 6
7 722000000 -9 33 256qam 7
8 730000000 -9 33 256qam 8
9 738000000 -9 33 256qam 9
10 746000000 -10 33 256qam 10
11 674000000 -7 35 256qam 1
12 762000000 -10 32 256qam 12
13 770000000 -10 33 256qam 13
14 778000000 -11 32 256qam 14
15 786000000 -12 31 256qam 15
16 794000000 -12 29 256qam 16
17 802000000 -13 30 256qam 17
18 810000000 -14 30 256qam 18
19 818000000 -14 29 256qam 19
20 826000000 -14 30 256qam 20
21 834000000 -14 30 256qam 21
22 842000000 -15 29 256qam 22
23 850000000 -15 29 256qam 23
24 858000000 -15 29 256qam 24
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 33.487 85051416 44619
2 Goed (Locked) 34.926 83908199 388
3 Goed (Locked) 34.926 83911190 672
4 Goed (Locked) 34.926 83908340 892
5 Goed (Locked) 34.346 83908722 3132
6 Goed (Locked) 33.834 83900765 12653
7 Goed (Locked) 33.834 83906850 15662
8 Goed (Locked) 33.834 83892831 13178
9 Goed (Locked) 33.834 83895670 18377
10 Goed (Locked) 33.377 83872877 42064
11 Goed (Locked) 34.926 83925710 314
12 Goed (Locked) 32.963 83731261 192565
13 Goed (Locked) 32.963 83796183 121363
14 Goed (Locked) 32.237 83395186 529382
15 Goed (Locked) 31.915 82611265 1307018
16 Goed (Locked) 29.354 13517979 53392604
17 Goed (Locked) 30.002 44456310 39116836
18 Goed (Locked) 30.259 57968734 25944443
19 Goed (Locked) 29.855 46392615 35860722
20 Goed (Locked) 30.589 73745544 10157723
21 Goed (Locked) 30.366 69611256 14307178
22 Goed (Locked) 29.759 55524307 28405574
23 Goed (Locked) 29.759 49407512 26155326
24 Goed (Locked) 29.620 36728098 21595730
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
hopen dat iemand er iets mee kan:-)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi trebor66,

Hier kunnen we zeker wat mee 🙂

Er is te zien dat 1 upstream kanaal te hoog is en je downstream is veel te laag. Er is dus inderdaad een signaalprobleem.

Als je die Tratec eraf haalt en dan het modem rechtstreeks verbindt met het AOP (dat is wat achter die Tratec zit), hoe zien de signaalwaardes er dan uit?
Je hebt dan echter wel een ander kabeltje nodig, want het modem is een plug verbinding, terwijl op de Tratec een schroefverbinding zit.

En wat heb je precies verplaatst? Het kan ook zijn dat de coax kabel niet goed meer vast zit aan het modem bijvoorbeeld en dat hij door het verplaatsen losser is komen te zitten.

Groet,
Evert
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
Het modem is ook een schroef verbinding. De witte connectbox. Over die schroefverbinding zit dus die witte kabel gedrukt net als op de Tratec. Vraag me af wat voor kabel ik moet hebben om het rechtstreeks op de kabel te kunnen aansluiten, ja zo'n aansluiting die je vroeger gebruikte met coax denk ik. Maar dat gaat aan het modem niet werken.
Wat ik heb verplaatst? De mediabox XL staat in een tv meubel, met wieltjes, daar boven op een plank in dat meubel staat een switch. Met een hoop kabels, daar erger ik me ook aan, maar dat kan niet anders met die switch, aan de andere kant komen die kabels weer uit het meubel. En dat moet ik de hele zwik de hoek in schuiven waar de aansluiting zit. Ja dat is een kluwen kabels uiteraard. Ik heb de witte kabel een beetje verschoven en vervolgens had ik dus weer het zelfde probleem nadat vanmorgen vroeg alles ok was. Heb ook nog gedacht kan het niet aan de switch liggen, maar ook zonder de switch blijft het snelheidsprobleem. Witte kabel weer losgemaakt aan beiden kanten, opnieuw bevestigd, maar maakt geen verschil. Super irritant want het modem en de verbinding gaan regelmatig op tilt.
Ik had overigens ook nog een splitter van UPC, zonder versterker, maar dat maakte geen verschil, ook al omdat het niet goed paste, wat me ook weer verbaast, dacht eerst nog dat ik hem verkeerd om had. Versterker kan er eigenlijk wel tussen uit, maar heb geen gewone splitter meer.. Monteur is trouwens ingepland voor vrijdag middag. Leek Ziggo toch wel wijs aangezien ik al langer problemen heb met verbinding. Maar goed hou me van harte aanbevolen hier voor tips wat ik nu al zou kunnen proberen. Het probleem met het rebooten van het modem heb ik sinds gisteravond overigens, je vraagt je af, hoe zoiets ontstaat, zodat je iets doet en opeens gaat het fout.
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes

Tratec Radio-TV-Modem splitter MCP-03

Heb ik nog liggen, maar kreeg deze niet goed geplaatst. Kon het niet goed doordrukken, ja of met schade misschien. Heb het wel geprobeerd, maakte geen verschil voor de snelheid. Maar kan ook komen omdat deze spitter niet goed was geplaatst.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als je het modem direct op het AOP wilt aansluiten, heb je een kabel nodig die aan de ene kant schroef heeft (voor aan het modem) en aan de andere kant een plug (voor het AOP).
Als je de doos van het modem nog hebt, zit dat kabeltje er misschien nog wel in. Het ene uiteinde heeft dan een rood labeltje, de andere kant heeft een groen of blauw labeltje.

Verder heb ik geen tips die je kunt proberen. Het gaat mis met het signaal, maar zonder de juiste spullen kunnen we niets testen. Dus wat dat betreft is het goed dat die monteur komt. Want het hoeft niet per se bij je binnen verkeerd te gaan, kan ook ergens buiten iets mis zijn.

En sja, helaas is dat met zoveel problemen dat ze ineens tevoorschijn komen. Misschien was het signaal al niet lekker, maar merkte je er niet of niet veel van. Welkom in de wondere wereld van techniek 😉

Ps, die splitter is ook al redelijk uit. Al zou hij wel moeten passen. Maar als je het gevoel hebt dat je te hard moet drukken, dan zou ik die splitter niet proberen.. Als je iets stuk maakt, heb je straks niets meer...
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
zou ik deze kabel ook kunnen gebruiken voor een rechtstreekse aansluiting:
https://www.onlinekabelshop.nl/technetix-rla-4g-lte-proof-aop-versterker-kabel-1-5-meter
of deze: https://www.onlinekabelshop.nl/eenvoudige-coaxkabel-met-f-connector-en-vrouwelijke-coax-connector-1-5-meter?channable=e17871.MjM1MDU&gclid=CjwKCAiAlvnfBRA1EiwAVOEgfMidAgOfYEGG0SNuPmWxaZJ5EsFeWTPr1JCsxCJehRiIBBdhLTnnzBoCVVcQAvD_BwE
De tweede kabel biedt misschien te weinig bescherming?
Kabeltje die in doos heb ik niet meer, zo zie je maar weer, niet te snel wat wegdoen, al is de connectbox van een tijd geleden.

Ja splitter gebruik maar ik even niet, kon al niet verder door drukken, en het verwijderen ging vervolgens ook heel moeizaam.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Die eerste kabel levert Ziggo inderdaad. Als je hem bij Ziggo aanvraagt, is die waarschijnlijk gratis 😉

Opzich is die tweede ook prima, maar ik zou voor die eerste gaan. Goedkoop is meestal duurkoop.

Die splitter erop en eraf halen hoort wel een beetje moeizaam te gaan hoor, anders rolt ie er zo af. Maar als je het niet vertrouwt, dan zo laten zitten! 🙂
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
Ja dat dacht ik ook, heb ze alle twee maar genomen, hoop dat ik ze morgen binnen heb.
Ja die versterker er af halen gaat goed en zit ook strak, maar die splitter kreeg ik van 1 kant er niet goed op, en daarna bijna niet meer los. Ik denk straks trek ik het binnenwerk eruit. Eigenlijk moet ik wel weer zo'n splitter heb toch, als ik versterker niet meer nodig heb. Welke kan ik dan het beste nemen? De huidige splitter zeg je is redelijk uit, wat is een goede dan? Versterker heb ik eigenlijk niet meer nodig, scheelt weer aansluiting op een stopcontact tenminste(vroeger ooit gekocht toen ik nog tv wilde hebben op een kamer een meter of 10 van het aansluitpunt)
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Wacht de monteur even af, een splitter krijg je zo.
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
ja ik hoop dat het even is ook:-) dank voor de reacties. Ik kom er op terug als ik meer weet.
trebor66
Topicstarter
Level 10
  • 458Posts
  • 9Oplossingen
  • 125Likes
kabeltje nog niet binnen, zal wel morgen worden. Dan is monteur er ook, dan niet meer nodig waarschijnlijk, maar wel goed om het achter de hand te hebben. Hoe groot is de kans dat het aan het modem ligt overigens? Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Wat ik toch heel opvallend vind dat er meer mensen die dit probleem opeens hebben. Als ik de melding vanuit Rotterdam zie hoeveel mensen dit probleem toen hadden, ook in een onderhoudsperiode van ziggo, vraag je af of ziggo zelf het probleem niet veroorzaakt. Kan alleen niet verklaren dat ik gisterochtend na het vervangen een korte tijd geen probleem had, ik de juiste snelheid had en de verbinding stabiel was. Anyway ik vroeg me af of iemand wel eens problemen heeft gehad met een modem, je ziet bij de test dat de snelheid hoog wordt ingezet en daarna ver inzakt.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dit ligt niet aan het modem. Het signaal is namelijk niet goed.

PostNL heeft trouwens vertraging opgelopen vanwege Black Friday en hebben alle nieuwe orders van bedrijven stopgezet. Of het ondertussen allemaal weer op gang is gekomen, weet ik niet, maar het kan dus wat langer duren voordat Ziggo je kabeltje kan aanbieden aan PostNL.

Uitgelicht topic