dof

Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Connectbox (Compal CH7465LG-ZG) laten crashen met code buiten admin tool?

Vanmorgen is mijn connectbox (Compal type) weer eens compleet gecrasht en restarte met de gebruikelijke lange sequence (kwartiertje) en kwam weer op maar even later resette het ding zichzelf en dat bleef maar doorgaan. :(

Na contact met Ziggo een aantal dingen getest (zoals checken van verbinding tussen UMI-01 box -eerste ziggo doosje na buitenkabel- en het modem). Maar helaas verbeterde de situatie zich niet. Morgen komt een monteur langs en m'n eigen indruk is dat het modem in de connect box wellicht kapot is (iets met ingangs electronica aangezien Ziggo vermoedde dat er iets met de lijnkwaliteit aan de hand was).

Ik heb daarna toch even wat doorgeprutst of ik wat kon vinden. Ook even nagegaan wat ik aan het doen was toen de crash zich voor het eerst voordeed. Ahh, dat werkje was nog niet afgerond (win10, chrome browser, google cloud gedoe, niks bijzonders), en stond nog open. Om een schone situatie te hebben de pc voor zekerheid maar even ge-herstart (niet dat ik de pc ook maar in het minste verdacht).

Vreemd, na herstart pc was de connectbox ineens weer in werking en leek er niks aan de hand. En ik kon van alles weer doen en de connectbox leek in goede werking en internet verbinding was weer prima.

Dus om dat werkje nog even af te maken (chrome browser starten, google cloud gedoe starten) ... poef... connectbox crasht weer. :( Vreemd, zou dat toeval zijn? Even iets met google cloud doen kan toch niet zo'n connectbox laten crashen die al maanden werkte en daarbij vele terabytes verstouwd had? 8)7

Enfin, nu voor de derde keer (uurtje later) weer dit proces even gestart en ...inderdaad weer... poef.. crash van de connectbox.

Enfin, ik heb dus nu iets - naar mijn idee een onschuldige handeling (maar die hou ik nog even voor mezelf) - die repeteerbaar mijn connectbox laat crashen. |:(

Mijn vragen zijn:
1) is iemand bekend of dit vaker voorkomt? (connectbox laten crashen met iets simpels)
2) kun je zelf de firmware upgraden? (wellicht is het toch een firmware bug)

Mijn Connect Box informatie:

Type Compal CH7465LG-ZG
Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 5.01
Software versie: CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
MAC-adres: xxxxxxxxxxx
Serienummer Connect Box: yyyyyyyy
Beschikbaarheid: 0day(s)3h:47m:25s
Netwerk toegang: Toegang tot internet

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Dof heeft deze crash proberen te reproduceren in de nieuwste softwareversie (CH7465LG-NCIP-6.12.18.26-3p4-GA-NOSH) en daarin lijkt dit probleem niet meer op te treden. Wanneer deze software uitgerold gaat worden naar alle Compal Connectboxen is op dit moment nog niet bekend.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
dof wrote:

…....

Enfin, nu voor de derde keer (uurtje later) weer dit proces even gestart en ...inderdaad weer... poef.. crash van de connectbox.

Enfin, ik heb dus nu iets - naar mijn idee een onschuldige handeling (maar die hou ik nog even voor mezelf) - die repeteerbaar mijn connectbox laat crashen. |:(

Mijn vragen zijn:
1) is iemand bekend of dit vaker voorkomt? (connectbox laten crashen met iets simpels)
2) kun je zelf de firmware upgraden? (wellicht is het toch een firmware bug)
 

 

Die simpele, onschuldige, handeling wilt u maar even geheim houden. Er zijn hier wel een aantal medegebruikers en Ziggo experts die graag zouden willen zien of uw probleem reproduceerbaar is. En nee, u kunt niet zelf de firmware upgraden.

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Sorry voor beperkte informatie, maar vanwege dat ik dit nog niet uitgekleed heb naar de essentie ('t was een stapje in een compleet ander proces) en een monteur nog niet geweest is (was door ziggo helpdesk voor vandaag beloofd maar is niet geweest) om het te laten zien, had ik het nog even niet geëxpliciteerd.

Om toch even verder aan te duiden: in essentie doe ik een wisseling (binnen ander gebeuren) van google accounts (dus inclusief een authenticate proces). Maar het crashen van de connectbox is bij mij 100% reproduceerbaar in de huidige situatie (op het moment dat ik dus wissel). Om het beter in kaart te brengen zou ik het even los van andere zaken willen brengen. Ik weet niet of ik daar aan toe kom (tijdrovend) en of dit interessant is voor anderen. 

Ik ben wel nieuwsgierig of dit (crashen van connectbox door wellicht foute pakketten of dergelijk) vaker voorkomt. Ik vind het zelf wel opmerkelijk (understatement). 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Nu wordt het iets duidelijker. Vreemd dat door het wisselen van een google account de communicatie tussen uw computersysteem en de modem zodanig in de war raakt dat de modem "het ook niet meer weet" en opnieuw opstart. De initiële fout ligt mogelijk in het besturingssysteem dat u gebruikt, maar de reactie van de modem is wel heel heftig. Ik heb het moderatieteam gevraagd er door een specialist naar te laten kijken. Als u uw postcode en huisnummer in uw profiel vermeld, maakt u het hen makkelijk contact met u op te nemen.

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Het is inderdaad vreemd dat door communicatie tussen mij en authenticatie bij google, dit het modem/router doet crashen. Als ik nou rechtstreeks met de connectbox iets zou doen zou ik me nog kunnen voorstellen dat deze protesteert (b.v. massive packet bursting of dergelijke), maar hier zou de connectbox niks mee van doen moeten hebben. Maar misschien is er ergens toch een bug waardoor er verkeerde en giftige pakketten de connectbox laten verslikken. Ik wacht daarom ook even met updaten van e.e.a. 

Mijn postcode en huisnummer staat gewoon in mijn profiel.

Ps. Wat ik nu wel zag is dat de authenticatie aanroep (de de connectbox laat crashen) begint met "https://accounts.google.com/signin/v2/sl/pwd?service..” en een totale lengte heeft van 346 karakters. Vrij lang dus, maar ik zou denken, aangezien het in IP/UDP packets zit, de router zich daar niet mee zou moeten bemoeien en neutraal door zou moeten sturen.  

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Vreemd issue; Je had het hier ook al aangeveven. Verwacht je hier dat een moderator het oppakt? Of heb je voldoende contact met Ziggo?

 

 

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Klopt dat ik het op tweakers had aangegeven. Hier (op ziggo forum) verwachte ik meer bekendheid met connectbox bugs omdat hier (denk ik) meer connectbox gebruikers zijn. Maar misschien heb ik toch een zeldzame bug te pakken die (nog) niet bekend is?

Nee, afgezien van helpdesk contact toen ik dacht dat het een hardware storing was, heb ik verder geen contact met Ziggo gehad. Verder weet ik nu waar ik af moet blijven zodat de connectbox in de lucht blijft. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @dof . Welkom hier! 

Wat een interessant (en irritant, natuurlijk) probleem. Goed dat je hierover een topic aangemaakt hebt. 
Ik zou graag testen hoe de boel hier gaat, in combinatie met een Compal modem.  Je zegt dat het gebeurt bij het switchen naar een ander Google account “(binnen ander gebeuren)”. Wat bedoel je met dit andere gebeuren? 
 

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Ha Lycke,

Wellicht is het wat lastig voor jullie om het precies te reproduceren maar ik zal het even uitleggen:

'k Heb een “Home Assistant “ systeem draaien op een Pi 3+ (Hassio, en dat draait al zo'n twee jaar, nu versie 0.100.2), en binnen Hassio kun je add-on's laden (dat zijn dan processen binnen de eigen Hassio docker omgeving). Het managen van Home Assistant gaat via de webbrowser. 

Hierin heb ik dan ook "Hass.io Google Drive Backup 0.98.4” add-on draaien. Deze maakt dagelijkse backup's naar separate Google drive (ander Google account dan m'n ‘normale’ Google account). Binnen deze add-on kun je dan weer een websessie starten waarmee je deze backup kunt managen, logs bekijken, instellingen wijzigen, e.d.

Nu komt het: in deze backup management omgeving wil ik even naar de opgeslagen backup's op die andere google drive backup. Als ik dat start vraagt het expliciete toestemming om over te schakelen naar die andere Google drive omgeving. Als ik daar toestemming voor geef dan produceert hij een url beginnend met "https://accounts.google.com/signin/v2/sl/pwd?service..” met een totale lengte heeft van 346 karakters (versleutelde sessie gegevens). 

Op dat moment (dus als ik return geef en de url start) crashed de connectbox. Als ik deze websessie open laat staan dan blijft de connectbox herstarten. Dus de connectbox doorloopt z'n gehele startcyclus (~10 minuten?) en heeft even internet verbinding en herstart dan weer. Ik moet dus deze websessie volledig verwijderen om de connectbox weer "normaal” werkend te krijgen.

Een tip van tweakers forum was om dit eens in een andere browser te proberen (ik gebruik normaliter Chrome). Dus bovenstaande ook even getest in Firefox, en dat gaf hetzelfde resultaat: ...poef.. weg internet en weer herstart Connectbox.

Nog niet getest of de url (hierboven) in kale browser ook de connectbox doet crashen. Dat zou het reproduceren natuurlijk makkelijker maken. Ga ik nog even testen op moment dat huisgenoten even zonder internet kunnen. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

 

^^ dit is ongeveer hoe ik keek, toen ik je stappen las, haha ^^  Inderdaad niet bepaald makkelijk om te reproduceren, zo. Maar top dat je het verder wilt testen met de url in een kale browser. Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat! Ik ben de komende 4 dagen afwezig, maar Mark houdt dit topic in de gaten in de tussentijd. 

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Haha, ja als je details wilt kun je ze natuurlijk krijgen.  Maar ok, ik ga het wel even testen. 

renen1

Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Heel netje en duidelijk omschreven, Heb je nog een antwoord gekregen, of is het inmiddels spontaan opgelost.

 

neem aan dat het een overflow was, of zit het niet in de hoeveelheid karakters?

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Dank je, maar het is nog niet opgelost. Vanwege drukte maar even geparkeerd tot ik wat meer tijd (en rust) heb.

Inmiddels is de Compal CH7465LG-ZG nog een aantal keren gecrasht en heb ik de DHCP server (statische en dynamische ranges) er ook  maar afgehaald op een RasPi gezet. Dat (dhcp server) werkte op de Compal ook niet goed -na ~50 ip adressen gaf ie er de brui aan- en gaf een hoop gedoe bij de crashes (huisautomatisering is de stress). 

Eerlijk gezegd vind ik het een slecht apparaat en heb eigenlijk niet zo veel zin er nog meer tijd in te steken. En veel andere dingen vechten om prioriteit helaas...

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi dof, ik had deze even geparkeerd in afwachting van je volgende test met de kale url. Dat is er nooit van gekomen merk ik, ben hem vervolgens uit het oog verloren.

Ik zet je bevindingen door naar onze specialisten die dit soort zaken verder kunnen onderzoeken. Maar ik durf niet te voorspellen wanneer ze hieraan toe komen, zeker als ze niet de benodigde apparatuur hebben.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Dof heeft deze crash proberen te reproduceren in de nieuwste softwareversie (CH7465LG-NCIP-6.12.18.26-3p4-GA-NOSH) en daarin lijkt dit probleem niet meer op te treden. Wanneer deze software uitgerold gaat worden naar alle Compal Connectboxen is op dit moment nog niet bekend.

dof
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Ja helemaal top van Ziggo. Mijn dank en felicitaties! 

Uitgelicht topic