Sietske D

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connect box wifi traag

Sinds ruim een half jaar heb ik een horizonbox en een connect box. De horizonbox bevalt prima maar de connectbox, m.n de wifi, vind ik een ramp. Ik heb grote problemen met de snelheid van wifi, maar ook krijg ik regelmatig melding dat sites niet ingelezen kunnen worden. Ik gebruik zowel de 5ghz als 2.4 ghz maar snelheid scheelt amper. Ziggo stelde een paar keer voor een extra accespoint aan te schaffen maar de problemen doen zich ook voor als ik naast het kastje zit. Er is al een monteur langsgeweest om de nieuwste splitters etc erop te zetten maar dat was alleen voor de tv een winst.
Ik heb een abonnement van 62,50 p/maand die een downloadsnelheid van 200ms opgeeft, maar zit via de wifi op tussen de 20 en 30 (gemeten naast het kastje).
Ik heb talloze keren contact gehad met Ziggo. Nieuwe snelle laptop aangeschaft (had ik sowieso nodig), instellingen geoptimaliseerd. Lag het allemaal niet aan. Maar het uiteindelijke resultaat is dat ik nu een 15 meter lange kabel via de trap naar boven heb lopen en de ipads regelmatig haperen. Ook de helpdesk heeft niet goed gefunctioneerd, ik kreeg pas na 5 keer een technisch medewerker te spreken bv. En dat terwijl ik voor werkzaamheden afhankelijk ben van internet.
Ik heb daarom besloten dit jaar over te stappen naar een andere provider...de maat is een beetje vol voor mij.
40 Reacties 40
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je geen glasvezel tot aan de deur hebt, dan zul je er bij een andere Provider
behoorlijk in snelheid op achteruitgaan.

Eerste belangrijke vraag is: haal je 200/20 bekabeld aan de ConnectBox?
Als dat al niet orde is......
http://www.dslreports.com/speedtest

De Wifi dekking van het Ziggo kastje is meestal onvoldoende om je hele huis te
kunnen dekken. Het kastje moet met een korte coax kabel aan het AOP
worden aangesloten en dat is meeestal niet zo'n gunstige plek voor Wifi.
De inzet van een extra Access point is dan de oplossing.

De Wifi nabij het kastje zou veel betere snelheden te zien moeten geven.
Bij 5Ghz tegen de 200/20 van het abo aan.
Alvorens de ConnectBox hiervan de schuld te geven en die te gaan
omruilen voor een beter werkend exemplaar, kun je hier nog naar kijken.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-verbeteren-dat-pak-je-zo-aan-22640
Ik denk overigens dat de Wifi van je kastje niet helemaal ok is.

Gr Han
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Andere provider zal je wifi niet verbeteren. Kijk eerst eens met een wifi analyser op bijv een android telefoon wat er in je omgeving allemaal zit en op welk kanaal. Heb zelf connect box en hij bevalt prima. Kijk wel af en toe op welke kanalen het wifi van de buren staat, ook op de 5GHz kun je op hetzelfde kanaal zitten. Switchen helpt dan.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Als u inlogt in uw modem, kunt u per apparaat de verbindingssnelheid zien. Kunt u daar eens kijken?
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt hanh voor een reactie op mijn opmerking over de connectbox.

hanh wrote:
Eerste belangrijke vraag is: haal je 200/20 bekabeld aan de ConnectBox?
Als dat al niet orde is......
http://www.dslreports.com/speedtest


Bekabeld is hij wel snel, althans zo'n 120, vandaar de 15 meter lange kabel naar boven. Ik kan mijn ipads echter niet aan een kabel hangen.

hahn wrote:
De Wifi dekking van het Ziggo kastje is meestal onvoldoende om je hele huis te
kunnen dekken. Het kastje moet met een korte coax kabel aan het AOP
worden aangesloten en dat is meeestal niet zo'n gunstige plek voor Wifi.
De inzet van een extra Access point is dan de oplossing.


Ik zit naast het kastje, wat ik al zei..het maakt ook niet zoveel uit of ik naast het kastje of boven zit, dat is nou juist het punt.

hahn wrote:
De Wifi nabij het kastje zou veel betere snelheden te zien moeten geven.
Bij 5Ghz tegen de 200/20 van het abo aan.
Alvorens de ConnectBox hiervan de schuld te geven en die te gaan
omruilen voor een beter werkend exemplaar, kun je hier nog naar kijken.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-verbeteren-dat-pak-je-zo-aan-22640
Ik denk overigens dat de Wifi van je kastje niet helemaal ok is.


De wifi nabij het kastje ( op 1 meter afstand) geeft zoals ik zei 20 a 30, wel is de 5g frequentie sneller, maar ook dit wisselt heel erg. Dank voor de link, al deze zaken heb ik reeds gedaan.
Het kastje zelf, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Het is wellicht het proberen waard.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sietske D
120 Mbps is te laag voor bekabeld. Moet 200 zijn, behalve als het druk is.
Dat is nu niet het geval. Bv wel van 18:00 - 23:00. Dan kunnen acceptabele
variaties optreden.
Dit laten we even liggen voor later.

Je zou dus op 5Ghz op 1m afstand een veel snellere Wifi verbinding moeten halen dan nu,
zo tegen de 120, die je bekabeld haalt.
In het bijzonder met een Wireless verbinding met die snelle laptop. Testen!
Als je bovendien de tips en tricks rond Wifi hebt bekeken en uitgeprobeerd,
dan is de Wifi van de ConnectBox niet in orde.

Dan Ziggo bellen en om een andere ConnectBox vragen.

Gr Han
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan F. wrote:
Als u inlogt in uw modem, kunt u per apparaat de verbindingssnelheid zien. Kunt u daar eens kijken?


Een hele goede tip Jan. Dit brengt iets heel vreemds aan het licht.
Ingelogd via 192.168.178.1. Ik zie nu het overzicht -verbonden apparaten- en zie dat er 4 apparaten aan gekoppeld zijn: 2 ipads, 1 smartphone en mijn werklaptop. De ipad van mijn dochter staat nu op een prima snelheid van 144mb/s staat en mijn ipad op 26! Beiden staan op frequentie 2.4g. Zie bijlage 1. Blijkbaar snoept haar ipad air 2 alles af van mijn oude ipad 4.
De ethernetkabel naar mijn werklaptop geeft als snelheid 1000mb/s aan.
Als ik nu de laptop van de ethernetkabel afhaal zie ik een bedroevend lage score voor mijn laptop, zowel voor frequentie 2.4 als 5g (zie bijlage 2 omcirkeld).
Als ik nu haar ipad op vliegtuigstand zet krijgt mijn laptop niet meer snelheid..zie bijlage 3..maar zo werkt het blijkbaar ook niet.Het enige dat ik hier kan doen is de laptop weer op de kabel aansluiten.

Overigens begin ik mijn twijfels te krijgen over de netwerkkaart van de laptop, hoewel die nieuw is en met de nieuwste firmware is geupdate...is hier dan war mee aan de hand? Ik heb hier ook eerder naar gezocht maar kan niets vinden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sietske D
Hmmm. Dit zijn geen fijne dingen!
Er lijkt inderdaad iets aan de hand met de Wifi adaptor op de laptop.
En ik maar benadrukken dat een test daarmee het beste is, omdat die
ook wel de beste Wifi aan boord zal hebben....
Tsja. Eerst maar die laptop op orde?
Kan je geen tip geven wat je moet doen om die adaptor aan de tand te voelen.

Je hebt een goede 'referentie' 5Ghz test nodig.
Kan ook met een moderne Android phone of Tablet.
Je moet ook daarop dan die 120 kunnen halen nabij het Ziggo kastje....
Ze hangen steeds aan 2.4 Ghz. Kunnen ze geen 5Ghz?

Gr Han
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Sietske D zet in ieder geval het vinkje bij 'Stateful' aan bij Geavanceerde Instellingen > DHCP > DHCPv6-server.

En wie weet heb je het al lang gedaan, maar het helpt ook vaak om de kanalen vast te zetten. Om het beste kanaal te kiezen, kun je gebruik maken van de app wifi analyzer. Voor de 2,4ghz kun je kiezen uit kanaal 1,6 of 11 en voor de 5ghz een kanaal tussen de 36 en 48. Wie weet helpt dat ook nog een beetje 🙂

Groet,
Evert
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ik denk dat je toch eens naar de instellingen van de netwerkkaarten moet kijken. Vooral met de 5GHz verbindingen moet je in de buurt van 100% van je contractsnelheid moet komen.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ik denk dat je toch eens naar de instellingen van de netwerkkaarten moet kijken. Vooral met de 5GHz verbindingen moet je in de buurt van 100% van je contractsnelheid moet komen.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ik denk dat je toch eens naar de instellingen van de netwerkkaarten moet kijken. Vooral met de 5GHz verbindingen moet je in de buurt van 100% van je contractsnelheid moet komen.
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Sietske D

Je hebt een goede 'referentie' 5Ghz test nodig.
Kan ook met een moderne Android phone of Tablet.
Je moet ook daarop dan die 120 kunnen halen nabij het Ziggo kastje....
Ze hangen steeds aan 2.4 Ghz. Kunnen ze geen 5Ghz?

Gr Han


Ik heb nu beide ipads op 5ghz gezet..het resultaat van mijn ipad is nu weer heel bedroevend...zie bijlage..het lijkt niet veel uit te maken of ik hem op 2.4 of 5 heb gezet. De ipad air2 (chelsea) en mijn samsung s7 gaan wel (altijd) prima.
Ik zie dus nu dat 2 van mijn apparaten steevast moeite hebben..en dat op 5ghz..dan ligt het toch ook niet aan de netwerkadapter software...kan dit niet eens wijzigen voor mijn ipad..voor de laptop heb ik al de nieuwste versie...
Ik vraag me af of ik dit probleem kan verhelpen met een nieuwe connectbox..vlgs mij is er iets echt niet goed met de software v die box..
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Evert96 wrote:
Sietske D zet in ieder geval het vinkje bij 'Stateful' aan bij Geavanceerde Instellingen > DHCP > DHCPv6-server.

En wie weet heb je het al lang gedaan, maar het helpt ook vaak om de kanalen vast te zetten. Om het beste kanaal te kiezen, kun je gebruik maken van de app wifi analyzer. Voor de 2,4ghz kun je kiezen uit kanaal 1,6 of 11 en voor de 5ghz een kanaal tussen de 36 en 48. Wie weet helpt dat ook nog een beetje 🙂

Groet,
Evert


Dankjewel Evert.
Dat 'stateful' kan ik niet vinden..ik zie wel dhcpv4 server staan, die is ingeschakeld.
Ik heb wifi analyzer gedaan, goede tip.
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sietske D wrote:
Evert96 wrote:
Sietske D

En wie weet heb je het al lang gedaan, maar het helpt ook vaak om de kanalen vast te zetten. Om het beste kanaal te kiezen, kun je gebruik maken van de app wifi analyzer. Voor de 2,4ghz kun je kiezen uit kanaal 1,6 of 11 en voor de 5ghz een kanaal tussen de 36 en 48. Wie weet helpt dat ook nog een beetje 🙂

Groet,
Evert

Heb dit gedaan zie bijlages..het zegt me niet zoveel, maar ik zie dat voor 5g kanaal 100 wordt gebruikt..

Dankjewel Evert.
Dat 'stateful' kan ik niet vinden..ik zie wel dhcpv4 server staan, die is ingeschakeld.
Ik heb wifi analyzer gedaan, goede tip.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ah, jouw modem is terug gezet naar IPv4, daarom zie je inderdaad Stateful niet staan, is verder ook geen probleem dan 🙂

Over de WiFi analyzer:
Die boogjes zijn alle 2.4ghz netwerken bij je in de buurt, dus jouw netwerk maar ook die van de buren. Ze storen allemaal op elkaar, maar ze geven de minste storing als er gekozen is voor kanaal 1, 6 of 11. Nu zie je helaas dat sommige buren een ander kanaal hebben gekozen, namelijk 3 en 8. Dat is jammer, want zij zijn nu goeie stoorzenders. Kanaal 1 heeft de minste verstoring zo te zien, dus is het beste dat je het kanaal van de 2.4ghz op 1 zet. Zie hier een stappenplan hoe dat moet.

Voor de 5ghz kun je het beste een kanaal tussen 36 en 48 kiezen. Kanalen daarboven zijn DFS kanalen en worden oa gebruikt door het leger. Daardoor kunnen die ook fikse storing geven.
Als je in de WiFi analyzer rechts onderin op 5 GHz klikt, krijg je alle 5ghz netwerken te zien die bij je in de buurt zijn. Dan kun je die boogjes gebruiken om een juist kanaal te kiezen voor de 5ghz.

Als laatste, stond je met deze laptop naast het modem toen je de foto maakte? Op je eerste foto zie je de sterkte van het WiFi signaal, namelijk -73dBm. Hoe kleiner dit getal, hoe sterker het signaal. (Ik bedoel -40 dBm is sterker dan -73dBm) Vlakbij/naast je modem is -73dBm in ieder geval te laag.

Groeten!
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Evert96 wrote:
Als laatste, stond je met deze laptop naast het modem toen je de foto maakte? Op je eerste foto zie je de sterkte van het WiFi signaal, namelijk -73dBm. Hoe kleiner dit getal, hoe sterker het signaal. (Ik bedoel -40 dBm is sterker dan -73dBm) Vlakbij/naast je modem is -73dBm in ieder geval te laag.

Groeten!


Hoi Evert bedankt voor het advies mbt de wifi analyzer. 2.4g stond al op 1 en 5g heb ik op 40 gezet. Snelheid nu rond de 58, dat is veel beter dan 20!
Ik stond niet naast het modem maar boven dus iets van 15 meter er vandaan. Beneden bij de box is hij -39. Misschien is het dan toch gewoon een extra accesspoint? Maar echt vlot is 58 nou ook weer niet..
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Sietske,

Als ik op een afstand van mijn modem ga staan zodat ik ook -73dBm heb, dan haal ik ongeveer dezelfde snelheid, vaak ietsje lager. Wat betreft de afstand is 58 mbps dus wel in orde. Ben nu alleen wel benieuwd wat je snelheid is vlakbij het modem.

Of je een extra accespoint moet kopen, ligt eraan wat je wilt. Een snelheid van 58mbps is genoeg om films te kunnen kijken etc, er zijn namelijk ook mensen die het 40/4 abonnement hebben. Als je een accespoint koopt, gaat je snelheid wel omhoog, maar dat heeft mijns inziens alleen nut als je veel en grote bestanden download. En je moet dan een kabel naar die acces point toe trekken, maar dan kun je die kabel net zo goed in je laptop prikken 😉
Sietske D
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Evert96 wrote:
Hoi Sietske,

Als ik op een afstand van mijn modem ga staan zodat ik ook -73dBm heb, dan haal ik ongeveer dezelfde snelheid, vaak ietsje lager. Wat betreft de afstand is 58 mbps dus wel in orde. Ben nu alleen wel benieuwd wat je snelheid is vlakbij het modem.

Of je een extra accespoint moet kopen, ligt eraan wat je wilt. Een snelheid van 58mbps is genoeg om films te kunnen kijken etc, er zijn namelijk ook mensen die het 40/4 abonnement hebben. Als je een accespoint koopt, gaat je snelheid wel omhoog, maar dat heeft mijns inziens alleen nut als je veel en grote bestanden download. En je moet dan een kabel naar die acces point toe trekken, maar dan kun je die kabel net zo goed in je laptop prikken 😉


Hoi Evert,
Ik heb nog maar eens wat testjes gedaan. Ik heb de laptop beneden gezet en de verbinding staat voor 2.4g handmatig op kanaal 1 en voor de 5g frequentie op -handmatig- kanaal 40. Op de 2.4g frequentie is hij rond 72mbps, op de 5g zo'n 300mbps, beide zou ik tevreden mee zijn.
Zet ik hem boven neer met de 5g en kanaal 40, staat hij weer op een droeve 27 (met gister af en toe ook inderdaad 58). Met deze snelheid kan ik niet meer de ziggo forumsite openen en dit schrijven, dus weer aan de kabel. Ook mijn ipad 4 scoort bedroevend slecht, de ipad air 2 scoort overall goed, net als mijn samsung galaxy s7.
Zo heb ik meerdere testjes gedaan met 'handmatig' en 'automatisch' kanaal (gaat dan naar kanaal 100 en verspringt van 2.4 naar 5g) en ook met laptop boven en laptop beneden.
De optie die overblijft is de laptop in de woonkamer maar dit is mijn werklaptop waar ik de hele dag achter zit..dat kan dus niet. En je zegt zelf, naar een extra accesspoint moet ook een kabel lopen, dus kan je net zo goed de kabel naar je laptop houden zonder extra accesspoint.
De cirkel is weer rond en mijn conclusie is dan toch echt wel dat de wifi op deze connectbox onvoldoende functioneert omdat het signaal voor zowel mijn ipad 4 als mijn nieuwe acer e15 uit 2017 te zwak is. Wifi betekent in mijn optie 'draadloos' en niet alleen in de woonkamer..of is deze connectbox geen router?
Ik had mijn oude linksys router reeds weggegeven omdat ik dacht 'fijn een modem en router ineen'.
Het komt erop neer dat ik gewoon weer een router moet aanschaffen met een goede wifi, ja toch? Want deze problemen had ik niet voordat ik de connectbox had.
Verwijderd account
Niet van toepassing
De wi-fi instellingen binnen je modem zijn nog voor verbetering vatbaar:
bij de 2.4-band de wi-fi modus instellen op alléén N en niet G/N
bij de 5.0-band de wi-fi modus instellen op alléén N/AC en niet A/N/AC
Bij de beveiligingsinstellingen van de wi-fi kun je nog kijken of dat optimaal ingesteld staat:
optimaal is WPA2-PSK en NIET WPA-PSK/WPA2-PSK.
Bovenstaande instellingen moeten een optimale snelheid geven, maar kan per woon/werkomgeving verschillen, aard van de bouw. gebruikte materialen, beton, steen, ijzer e.d.
Per definitie reikt de 2.4-band het verst en de 5.0-band wat minder.
Optimaal kanaal bij de 2.4-band 1,6 of 11
Optimaal kanaal bij de 5.0-band een kanaal tussen 36 en 48.
Verder is het het beste voor de 2.4 en de 5.0 band een verschillende naam (SSID) te kiezen.

Uitgelicht topic