1
Vraag
2
Reacties
Patje75

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Computer bekabeld aansluiten op modem die in bridge modus staat mogelijk??

Ik heb een connect box die in de bridge modus staat omdat ik net een nieuwe asus 3200 router had gekocht. Ik wil nu de apparatuur die bedraad aangesloten wordt niet op de router, maar op de modem (connect box) aansluiten. Het lijkt alleen niet te werken. Zou dat kunnen komen doordat de modem in de bridge modus staat of stel ik nu een hele domme vraag ? Kan het me haast niet voorstellen omdat ik denk dat de bridge modus alleen met de wifi te maken heeft, maar goed. Ik ben benieuwd.

PS: Ik wil de router op een andere plek gaan plaatsen, waardoor ik de poorten daarop niet meer kan gebruiken voor de bedrade apparatuur.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Als u de Connectbox in de bridge mode heeft staan heeft u uw Asus router aangesloten op ethernetpoort 1. De andere poorten zijn in de bridge mode niet meer actief. U kunt wel de Connectbox in routermode (laten) zetten en uw Asus dan als accesspoint configureren, dan kunt u de andere poorten op de Connectbox wel gebruiken.

Bekijk in context

39 Reacties 39
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Als u de Connectbox in de bridge mode heeft staan heeft u uw Asus router aangesloten op ethernetpoort 1. De andere poorten zijn in de bridge mode niet meer actief. U kunt wel de Connectbox in routermode (laten) zetten en uw Asus dan als accesspoint configureren, dan kunt u de andere poorten op de Connectbox wel gebruiken.
Patje75
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je reactie Jan. Kan ik dan wel dezelfde snelheid halen en alle functionaliteiten gebruiken van de Asus? En ook de poorten van de Asus gebruiken?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U kunt de routerfuncties, zoals poortforwarding (en andere) van de ASUS niet meer gebruiken. De poorten van de Asus en de wifi van zowel de connectbox als de Asus kunt u verder wel gebruiken. Zorg er voor dat de wifi-kanalen elkaar niet in de weg zitten. De IP-adressen binnen uw netwerk worden uitgegeven door de DHCP-server van de Connectbox.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
asus router niet aansluiten op een modem die NIET in bridge staat .

Modem in bridge zetten alleen lan port 1 is dan actief , alles via de asus router laten lopen is het beste ! 😉
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ronihd, ik ben het met u eens dat de beste configuratie is: de Connect box in bridge en dan alle mogelijkheden van de Asus gebruiken, echter Patje75 wil diverse apparaten bedraad aansluiten en dat lukt niet als hij de Asus plaatst op de locatie die hij nu wil. Dan blijft de door mijn aangegeven manier, de Asus als accesspoint, over.
Patje75
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hartelijk dank voor jullie reacties Ronihd en Jan F.!
Het klopt inderdaad dat ik de router elders wil plaatsen en dat ik dan de apparaten niet meer op de router aan kan sluiten.
Ik wil de router verplaatsen omdat ik het bereik niet goed vind en hoop dat het op een andere plek beter gaat. Mijn goedkope dlink 636 geeft meer bereik dan de dure Asus RT 3200 router. In de tuin (ongeveer 18 meter vanaf de router) is het signaal al niet al te best meer.
Ronihd: ik zie dat jij dezelfde router hebt. Hoe is het bereik van jouw router?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Patje75 Op zich in orde maar......... het uitzendvermogen is volgens Europese regels beperkt , gaat nergens over is mijn mening wat de vermogens zijn zo enorm laag dat wij met ze'n allen er bereik problemen door hebben.
Factoren , special glas , beton met betonijzer zelfs een houten deur kan al vervelend zijn.

Mijn situatie , de 3200 in mijn meterkast die redelijk centraal in mijn woning zit , voldoende bereik in slaap kamer en 2e slaapkamer ( mijn computer ruimte 😉 ) +- rondom 6 meter , UTP kabel getrokken van meterkast naar computer kamer met switch er tussen voor printer en 2e computer en laptop en een van de uitgangen gebruikt voor het aansluiten van de N66u die ik tegen de muur heb gemonteerd en die als acces point aangesloten de wifi gebruikt ik vooral om voldoende dekking te hebben op mijn dakterras achter / zijbalkon. +_ ook zo rond de 6 meter goed tot redelijk bereik , ik praat hier wel over de 5 GHZ

In mijn woonkamer in de tv kast de AC68 U als accespoint/switch voor de Tv en Apple Tv en zo en voldoende wifi voor voorbalkon ( ja ik heb er 3 🙂 ) alles gelijkvloers overigens.

Wat Jan F. schrijft is op zich goed hoor , maar de asus kan het allemaal veel beter als de Connectbox en je moet inderdaad de dhcp functies uitzetten , dan word het idd een accespoint en heb je veel minder vrijheid als dat je hem in router functie hebt staan , betere port forwarding , firewall meer vrijheid om te configureren zeker als je met de Merlin software werkt https://asuswrt.lostrealm.ca/

Dus.....probeer met de 3200 te blijven werken mogelijk extra lan kabel trekken als het mogelijk is kan al veel oplossen , switch er op en je kan wel 8 gebruikers op je router aansluiten dmv 1 utp kabel.

hmhm weer een te lang verhaal........;-)
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
#LekkerBezig Ronihd en Jan F.!
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Jan F. wrote:
Als u de Connectbox in de bridge mode heeft staan heeft u uw Asus router aangesloten op ethernetpoort 1. De andere poorten zijn in de bridge mode niet meer actief. U kunt wel de Connectbox in routermode (laten) zetten en uw Asus dan als accesspoint configureren, dan kunt u de andere poorten op de Connectbox wel gebruiken.


Misschien het proberen waard maar als ik op mijn CB in bridge modus op één van de andere poorten (2,3,4) mijn Laptop aansluit (WIFI uit !) kan ik gewoon op het internet komen en krijg ook een nieuw (ander IP adres).
Dit is vorig jaar gebeurd na een storing en opnieuw in Bridge zetten, volgens helpsdesk was dit mogelijk maar daar zijn de meningen over verdeeld. In de handleiding en op de site staat ook dat port 1 uitsluitend bruikbaar is en de rest niet meer.

Heb net nog CB gecontroleerd en staat in Bridge en WIFI uit.
Ben heel erg nieuwsgierig of het nu dit probleem in mijn CB zit of dat dit bij anderen ook mogelijk is.

Gr,
Sjaqie
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Sjaqie,
Of dit nu wel of niet kan is even niet belangrijk.
Wat wel belangrijk is, als het wel kan, is dat er dan op de overige LAN-poorten, net als op LAN-poort 1
een puur internetsignaal doorgegeven wordt en alles wat je er op aansluit wordt niet beschermd door een firewall of anderszins.
Je zult dus tussen de modem en je apparatuur een hardware firewall moeten plaatsen en/of een zeer goede software firewall in je aangesloten apparatuur.
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
N.N. wrote:
Hallo Sjaqie,
Of dit nu wel of niet kan is even niet belangrijk.
Wat wel belangrijk is, als het wel kan, is dat er dan op de overige LAN-poorten, net als op LAN-poort 1
een puur internetsignaal doorgegeven wordt en alles wat je er op aansluit wordt niet beschermd door een firewall of anderszins.
Je zult dus tussen de modem en je apparatuur een hardware firewall moeten plaatsen en/of een zeer goede software firewall in je aangesloten apparatuur.


Hoi N.N.
Dat zit wel goed gebruik eigen router en antivirus en firewall software.
Ging mij er meer om dat het dus mogelijk lijkt te zijn en dat er medegebruikers de CB als een soort switch gaan gebruiken en niet bewust zijn van de risico's.

Ziggo zelf (geeft niet aan dat het mogelijk is) telefonisch zoals ik al noemde helpdesk het geen probleem om zo te gebruiken en je kan natuurlijk niet de doe het zelver onderschatten. Ben erzelf ook bij toeval achtergekomen want bij uitlevering van de CB was het niet mogelijk na Bridge.

Dus misschien ook nog wat actie nog vanuit Ziggo zelf (moderator ?)

Gr,
Sjaqie
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Ronihd wrote:
…switch er op en je kan wel 8 gebruikers op je router aansluiten dmv 1 utp kabel.
...


Even voor de goede orde (om misverstanden uit te sluiten): Met een switch voeg je wat extra ethernetpoortjes toe. Maar om de switch aan te sluiten (met een patch / ethernet-kabel) gebruik je ook weer twee poortjes. :wink:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Patje75
Ben het eens met wat hier eerder wordt gesuggereerd.
- ConnectBox in Bridge
- ASUS niet verplaatsen
- Wifi dekking oplossen met Accesss Point(s)

De ASUS op een andere plek als Access Point gaan gebruiken, kan, maar dan
moet de ConnectBox Router doen wat de ASUS Router beter kan en je bent alle mooie extra functies kwijt. Je kunt hoogstens nog de DHCP Server van de ASUS gebruiken omdat die beter is dan die van de ConnectBox.
Kortom: Je hebt hem niet voor niets gekocht, denk ik zo.

Als je de ASUS per se op een betere plek wilt neerzetten ivm
je Wifi dekking, volg dan de tip van Ron (UTP kabel terugvoeren
richting ConnectBox & dan een Switch voor aansluiting bestaande kabels).

Voor de volledigheid.
Als je sterk in je schoenen staat, liefst meer dan gemiddelde netwerkkennis hebt en van een experimentje houdt, kan de ConnectBox als Router worden gebruikt en daarnaast de ASUS ook.
Je krijgt dan Router op Router. Alle poorten van de ConnectBox zijn beschikbaar
als aansluitpunt en je kunt desgewenst het Wireless Access Point ervan blijven gebruiken.
Over details en evt nadelen van deze setup valt het e.e.a te zeggen. Het kan prima werken.
Wordt ondermeer noodgedwongen toegepast door mensen die met IPv6 willen experimenteren op hun eigen Router. Ziggo levert vooralsnog alleen IPv6 als de ConnectBox in Router Mode staat.

Gr Han
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sjaqie wrote:
Misschien het proberen waard maar als ik op mijn CB in bridge modus op één van de andere poorten (2,3,4) mijn Laptop aansluit (WIFI uit !) kan ik gewoon op het internet komen en krijg ook een nieuw (ander IP adres).
Dit is vorig jaar gebeurd na een storing en opnieuw in Bridge zetten, volgens helpsdesk was dit mogelijk maar daar zijn de meningen over verdeeld. In de handleiding en op de site staat ook dat port 1 uitsluitend bruikbaar is en de rest niet meer.

Als dit inderdaad een bridge mode is volgens Ziggo, dan maakt dat wederom pijnlijk duidelijk dat Ziggo/UPC niet beschikt over de technische kunde om zich bezig te houden met aanpassingen van firmware en ook niet geschikt is om firmware wijzingen te testen. In een ander topic was ook al veel gedoe over of een modem nu wel of niet in bridge modus stond. Als je je eigen router afkoppelt, krijg je dan nog steeds via DHCP een nieuw IP adres als je een laptop op één van die andere poorten aansluit en wat gebeurt er als er twee PC op het modem worden aangesloten?
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
ArChie.DVB
Krijg bij aansluiten van mijn laptop op een andere poort met mijn eigen modem nog aangesloten met een werkende internet verbinding op mijn PC, op de Laptop een nieuw IP adres en kan hiermee gewoon alles op het internet geen beperkingen ook zelfde snelheid. Met afgekoppeld modem heb ik geen ip adres opgevraagd.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Sjaqie wrote:

Krijg bij aansluiten van mijn laptop op een andere poort met mijn eigen modem nog aangesloten met een werkende internet verbinding op mijn PC, op de Laptop een nieuw IP adres en kan hiermee gewoon alles op het internet geen beperkingen ook zelfde snelheid. Met afgekoppeld modem heb ik geen ip adres opgevraagd.


Sjaqie

En hebben dan beiden een extern IP-adres of een 192.168.x.x. IP-adres? (N.B.: bij de eigen router bedoel ik het IP-adres dat de WAN-poort krijgt.)
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Beide hebben een eigen extern ip-adres
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Damn, dit is even vreselijk als leuk.
Kun je er 4 Routers aanhangen.
Of is een oplossing voor mensen met 2 maal PS en gezeik met niet goed werkende UPnP als ze maar 1 extern IP hebben.
Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je op beide IP adressen tegelijk een downloadtest doet, heb je dan ook de dubbele snelheid van je abonnement?
Zo ja, dan sssssssssssttt en ervan genieten.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic