1
Vraag
2
Reacties
dick_overduin

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bridge Mode, wat gebeurt er dan?

Hallo,

Wat is het directe gevolg van het in bridge-modus zetten van het modem? Ik bedoel... Valt het internet weg op het moment dat e.e.a. omgezet wordt als ik geen aanpassingen aan het modem en/of mijn router maak. Oftewel als ik niet thuis zit dan de familie zonder internet... Een doodzonde in de huidige tijd.

Alvast mijn dank.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes

Hallo dick_overduin,

Welkom op de community en bedankt voor je vraag,

 

Dit verandert er in bridge-modus:

  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
  • De firewall schakelt uit.
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
  • De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
  • IPv6 voor de SmartWifi modems (Connectbox) en de Ubee 1318.

 

Zodra een modem in bridge staat zal alleen nog de Lan 1 poort werken. Alles wordt doorgegeven via die poort en het apparaat daarachter krijgt als enige een IP adres. De modem zal een reset uitvoeren op het moment dat dit wordt ingesteld en is dan tussen de 5-10 minuten bezig (meestal 2-5 min). Wi-Fi en WifiSpots staan dan uit en je kan geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

Meestal zet men dan een eigen router achter de modem om zelf een Wi-Fi en bedraad netwerk te vormen. Sommige routers nemen alles gelijk over en hoef je niet aan te sleutelen om weer internet te krijgen, dit is echter verschillend per router en wat je eisen zijn. Vaak moet je wel de router even resetten nadat de modem in bridge is gezet. Nog beter is om alle netwerkverbindingen van de modem te koppelen voordat hij naar bridge wordt gezet. Vanzelfsprekend heb je dan echter ook geen internet tijdens die periode.

Is dit zo ongeveer wat je wilde weten?

Gr,

Bekijk in context

21 Reacties 21
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes

Hallo dick_overduin,

Welkom op de community en bedankt voor je vraag,

 

Dit verandert er in bridge-modus:

  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
  • De firewall schakelt uit.
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
  • De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
  • IPv6 voor de SmartWifi modems (Connectbox) en de Ubee 1318.

 

Zodra een modem in bridge staat zal alleen nog de Lan 1 poort werken. Alles wordt doorgegeven via die poort en het apparaat daarachter krijgt als enige een IP adres. De modem zal een reset uitvoeren op het moment dat dit wordt ingesteld en is dan tussen de 5-10 minuten bezig (meestal 2-5 min). Wi-Fi en WifiSpots staan dan uit en je kan geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

Meestal zet men dan een eigen router achter de modem om zelf een Wi-Fi en bedraad netwerk te vormen. Sommige routers nemen alles gelijk over en hoef je niet aan te sleutelen om weer internet te krijgen, dit is echter verschillend per router en wat je eisen zijn. Vaak moet je wel de router even resetten nadat de modem in bridge is gezet. Nog beter is om alle netwerkverbindingen van de modem te koppelen voordat hij naar bridge wordt gezet. Vanzelfsprekend heb je dan echter ook geen internet tijdens die periode.

Is dit zo ongeveer wat je wilde weten?

Gr,

almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Een van de gevolgen is dat de firewall van de modem doet niet meer en je computer wordt blootgesteld aan de internet.
dick_overduin
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Dat is idd het gene dat ik wilde weten. Nu nog laten schakelen... Moet ik daarvoor bellen of is een verzoek hier ook genoeg?

En betreffende de firewall... Dat regelt mijn router. Maar bedankt voor de tip.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ik heb hem voor je in bridge gezet, mocht je met spoed hem weer uit bridge willen hebben dan kan je het snelst via de helpdesk of webcare proberen. Een PM naar mij kan ook, maar ik ben er tot 17:00 en kan het even duren voor er reactie komt 🙂

@almodovaris, dank je voor de toevoeging! Klopt, de modem firewall doet het nog wel, maar dit is niet hetzelfde als de router firewall met bridge uit.

Gr,
dick_overduin
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ronald Ziggo wrote:
Ik heb hem voor je in bridge gezet, mocht je met spoed hem weer uit bridge willen hebben dan kan je het snelst via de helpdesk of webcare proberen. Een PM naar mij kan ook, maar ik ben er tot 17:00 en kan het even duren voor er reactie komt 🙂

@almodovaris, dank je voor de toevoeging! Klopt, de modem firewall doet het nog wel, maar dit is niet hetzelfde als de router firewall met bridge uit.

Gr,


Bedankt Ronald. Het werkt zonder enige reset van mijn router, dus geen problemen.
Fijne dagen en graag tot een volgende keer.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ah mooi 🙂 Bedankt,

jij ook fijne dagen gewenst en tot ziens!

Gr,
marcel H

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb nog een aanvullende vraag op dit onderwerp. Zijn er gevolgen voor de Ziggo App, ik kijk regelmatig live tv op de tablet, kan dit nog nadat de router naar bridge modem is gezet?

gr
Marcel
JJdJ1984

Level 1
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Kan je blijven doen
marcel H

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Top! Bedankt voor de snelle reactie
anon.legion

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
het is om te janken word knetergek van ziggo en die brifge modes ze zetten hem zonder te vragen in de bridge modes heb geen wifi niks modem staat gewoon opslot en als je belt naar klantencervice ben je 100 euro verder maar krijg je alleen te horen nog even geduld we zullen het binnen 24 uur oplossen echter blijft de oplossing uit ...
Daily

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
die van mij is gisteren ook overgezet in bridgemode, router ertussen geplaatst maar krijg ook geen verbinding. maar het kan zijn dat ik iets verkeerd doe, heb maar even een nieuwe topic geplaatst.
PC1T

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ronald Ziggo wrote:

geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

Kan ik dan extern ook geen gebruik meer maken van WiFiSpots?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
PC1T wrote:
Ronald Ziggo wrote:

geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

Kan ik dan extern ook geen gebruik meer maken van WiFiSpots?


Nee, als u zelf geen gastheer wilt zijn kunt u niet als gast inloggen bij een ander.
PC1T

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb pas een nieuw modem en ben overgegaan van IP4 naar IP6, nu kan ik van buiten niet meer bij mijn Domoticz systeem. Dit kan opgelost worden door mijn modem in bridge-modus te laten zetten.
Maar dan ben ik dus alles kwijt, onder andere de interne wifi en kan ik dus ook geen gebruik meer maken van WifiSpots. Dus ik wil wel gastheer zijn maar de techniek werkt niet mee. Hier ben ik dus helemaal niet blij mee.
Verwijderd account
Niet van toepassing
PC1T wrote:
Ik heb pas een nieuw modem en ben overgegaan van IP4 naar IP6, nu kan ik van buiten niet meer bij mijn Domoticz systeem. Dit kan opgelost worden door mijn modem in bridge-modus te laten zetten.
Maar dan ben ik dus alles kwijt, onder andere de interne wifi en kan ik dus ook geen gebruik meer maken van WifiSpots. Dus ik wil wel gastheer zijn maar de techniek werkt niet mee. Hier ben ik dus helemaal niet blij mee.

Een IPv6-modem kan niet gebridged worden, als je terug wilt naar je oude werkende situatie onder IPv4 dien je de helpdesk te vragen je modem terug te zetten naar IPv4, dan kun je weer alles wat je voorheen ook kon.
PC1T

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ja dat zou heel mooi zijn. Net weer even met de Helpdesk gebeld maar volgens de medewerker kunnen ze mij niet terug zetten van IP6 naar IP4 helaas.
Verwijderd account
Niet van toepassing
PC1T wrote:
Ja dat zou heel mooi zijn. Net weer even met de Helpdesk gebeld maar volgens de medewerker kunnen ze mij niet terug zetten van IP6 naar IP4 helaas.

Met IPv6 kun je (nog) niet bridgen en forwarden (bij Ziggo) helaas.
Vreemd dat het terugzetten naar IPv4 niet (meer) kan, dat kon tot voor kort altijd nog, maar dat hangt misschien ook af van de regio waar je woont, fUPC of fZiggo, dat weet ik niet.
SEgo

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ronald Ziggo wrote:


Zodra een modem in bridge staat zal alleen nog de LAN 1 poort werken.
Alles wordt doorgegeven via die poort en het apparaat daarachter krijgt als enige een IP adres. Wi-Fi en WifiSpots staan dan uit en je kan geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.



Is er bij de Connectbox ook nog 1 poort die signaal doorgeeft na in bridge te zijn gezet?
Bedoeling is om Smart TV op 2e poort aan te sluiten.
Zou eigenlijk via een van de poorten van router moeten, maar die staat in ander vertrek. Beetje overdreven om naast de bestaande kabel een retourkabel aan te leggen terwijl Connectbox in zelfde vertrek als tv staat.
gr. Sikke
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
SEgo wrote:

Is er bij de Connectbox ook nog 1 poort die signaal doorgeeft na in bridge te zijn gezet?
Bedoeling is om Smart TV op 2e poort aan te sluiten.

Ook voor de connectbox geldt dat alleen LAN-poort 1 actief is in de bridge mode. Maar lees ook dit voor een andere mogelijkheid.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic