Beantwoord

Blokken in beeld bij Net 5: heeft mogelijk een relatie upstreamwaarden vermogen

Toon eerste bericht

54 Reacties

Badge
Historie modem

Reputatie 6
Helaas zorgen al die vele zinloze notice berichten ervoor dat de log onbruikbaar is geworden voor echt onderzoek. Knap stukje testwerk van Ziggo weer...
@jck
Een korte evaluatie.
Er lijkt een verband te zijn tussen blokjes in beeld bij Net 5 en opmerkelijke fluctuaties in de Upstream waarden.
Het probleem verdwijnt zodra de Modem/Router wordt uitgezet.

Mijn suggestie was: bestel een andere Splitter bij Ziggo, om te bekijken of er iets mis is met de scheiding tussen Modem/Router en TV-Netwerk.
Is dit gedaan?

De Coax-versterker is aangewezen als een mogelijk verdachte component. Het is nog onbekend welke versterker dit precies is.
Onderzoek naar het TV-netwerk lijkt te zijn gestagneerd.
Nick suggereerde:
Heb je al geprobeerd om de versterker uit te zetten en de TV weaar het om gaat rechtstreeks op de POA te zetten?
Is dit gedaan?

De focus heeft verder verder gelegen op onderzoek naar signaalwaarden van de ConnectBox.
Daar is duidelijk iets mis mee. De fluctuaties in Down/Upstream zijn opmerkelijk en het snel oplopen van de Post RS Errors naar veel te hoge waaarden baart zorgen.
Om die reden gaf ik een alert aan de Moderatoren om hier spoedig mee te komen kijken.
Er moeten knopen worden doorgehakt.

Monteursbezoek lijkt me nodig.
Voorzover er wijzigingen nodig zijn aan het eigen TV-netwerk kunnen daar kosten aan verbonden zitten.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +16
Misschien zou het ook fijn zijn als mods weer eens met alle topics gaan meelezen in plaats van alleen nog die topics te bekijken die door een paar geselecteerde gebruikers worden aangewezen (iets wat mij al maanden opvalt overigens)
Reputatie 7
Badge +24
@Nick999 de Moderators lezen wel mee hoor, alleen is het enorm druk en daarom lijkt het alsof ze niet meelezen, maar ze zijn er wel 😉
Standaard is dat ze altijd langskomen.
Het kan zijn dat dit nog niet gedaan is omdat dit Topic op zich goed onder behandeling was.
Het liep inderdaad nogal lang. Dat wel.
Zou het aan de extra aandacht voor de Next liggen?
Het blijft mensenwerk & ijzer kan niet met handen worden gebroken- om maar eens een cliche uit de kast te halen.
Reputatie 7
Badge +16
Het kan zijn dat dit nog niet gedaan is omdat dit Topic op zich goed onder behandeling was.

Ik heb anders al 2x gevraagd of een mod kan reageren.
Maar ja, ik hoor dan ook niet bij de "elite" he... 🙄
Pfff. Dat klopt. Repliek heb ik niet. Wil niet tot de elite worden gerekend, maar dat gaat niet lukken.

Reputatie 7
Hoi @jck en de rest,

Ik ben er even ingedoken voor je. Dat een signaal schommelt is niet vreemd. Ik zie dat er 's avonds een minimaal dipje te zien is, maar dit blijft nog binnen de marge. Er is in dit topic ook geopperd om het eens te proberen zonder je versterker, het zou namelijk kunnen zijn dat je versterker het laatste zetje geeft waardoor jij wel buiten die marge valt. Wil je het eens proberen zonder versterker en met een splitter, of je versterker eens terugschroeven? Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.
Badge
Deze avond ook op meerdere TV (digitale ontvanger + CI+) op meerdere zenders blokken, dus nu niet alleen op NET5.
Modem uitgezet en direct erop goed beeld op alle ontvangers.
Modem weer aangezet en ook nu bleef het beeld goed.
Ga nog proberen TV rechtstreeks op POA maar hiervoor moet ok nog kabel met connectoren regelen.
Badge

Badge
Plaatje 1 waarde van signaal informatie van de TV als de waarde van het upstream signaal tussen de 44 en 45 dBmV is.
Geen bitfout errors (E-6)
Dit is het geval als het modem uitstaat of na upstart van het modem na opstart van het modem blijft het upstream signaal lange tijd stabiel (uren .. ) op 44 tot 45 dBmv.

Plaatje 2 en 3 als het upstream signaal gaat stijgen maar dan 46 dBmV neemt de bitfoutfrequentie toe (zie plaatje 2 en 3) wat blokjes in het beeld tot gevolg heeft.
Reputatie 6
Ik heb trouwens de antenne kabel losgemaakt tijdens de storing maar ook dan bleven de upstream waarden signaal hoog ronde 49 tot 50 dBmV.
Dus wat de reden waarom het modem de upstream waarde verhoogt weet ik niet.

Een modem bepaalt na het opstarten tijdens het initialisatie/registratie proces met welke signaalsterkte heb moet zenden via de gekoppelde upstreams zodat te versturen data pakketten bij de CMTS aankomen. Dat wordt proces wordt ook wel ranging genoemd. Als het modem tijdens dat proces geen reactie van de CMTS krijgt op een verzonden data pakket verhoogt het de signaalsterkte en probeert het weer opnieuw. Dat gebeurt voor ieder te koppelen upstream kanaal. Na het initialisatie/registratie proces blijft het modem om de 20 seconden de ranging herhalen op een upstream en stelt als gevolg van dat proces indien nodig de signaalsterkte (en/of andere zend parameters) bij waarbij de CMTS ook kan bepalen dat het modem de signaalsterkte moet aanpassen omdat door het modem verzonden data pakketten corrupt binnenkomen.

Als zodanig hoeft de upstream signaalsterkte zoals getoond door een modem geen constante waarden te hebben. Als die upstream signaalsterkte echter blijft variëren, dan is dat ook een aanwijzing dat er sprake is van signaalproblemen. Voor de volledigheid: de downstream signaalsterkte hoort wel constant te zijn aangezien die signaalsterkte wordt bepaald door de versterkers van Ziggo in de coax infrastructuur in de wijk.

Tijdens het uitvoeren van de ranging moet het modem een reactie van de CMTS ontvangen via de primary downstream (de downstream die op plek 1 is geconfigureerd in de lijst van downstream kanalen). Als dat niet gebeurt zal het modem aannemen dat de CMTS het verzonden ranging bericht niet heeft ontvangen en daarom de signaalsterkte aanpassen voor de volgende poging. Ook problemen met het downstream signaal waardoor door de CMTS verzonden pakketten verloren gaan kunnen daarom leiden tot een variërende upstream signaalsterkte.
Reputatie 6
Ik weet niet wat de afstand tussen die multitap en de TV is, maar probeer eens om de verbinding van de TV los te halen op de multitap en deze rechtstreeks te verbinden met de POA. Ofwel de multitap en versterker tijdelijk ontkoppelen van de aansluiting zodat je wat gerichter kan zoeken. Verder vraag ik me ook af of die F connectoren die gebruikt worden bij de multitap wel goed gemonteerd zijn. De foto is niet duidelijk genoeg, maar het lijkt wel alsof de plastic buitenmantel van de coaxkabel net voor ieder F-connector stopt.

Als laatste de vraag of je ook eens kan aangeven welk merk en type multitap je gebruikt en wat de kabellengtes en einddozen zijn na de multitap. Ik vraag me namelijk af of het wel nodig dat die versterker maximaal staat. Een te hoge signaalsterkte voor het TV signaal is namelijk ook niet goed.
Badge
De TV aangesloten op de POA helaas geen verbetering
Nog steeds blokken in beeld en upstream signaal waarden tot 47dBmV
Het gebruikte materiaal.

Het upstream signaal op de connect box

Het signaal info op de TV
Badge
Het signaal op de TV informatie

Reputatie 7
Badge +16
47 dB upstream is prima. dus modem reageert nu wel goed.Ik denk dat er toch een monteur moet komen wat veel meer dan wat nu gedaan is, is niet mogelijk zonder apparatuur. tv signaal geeft ook wat BER fouten maar ook dat het signaal waarschijnlijk erg hoog binnenkomt op de AOP. Wellicht te hoog.
Badge
Maken jullie een verzoek aan voor de monteur met deze gegevens ?
Reputatie 7
Badge +16
Wellicht dat @Michael Ziggo dat wil doen, of een collega.
Reputatie 7
Hoi @jck,

Ik stuur je even een pm voor de verificatie en daarna gaan we wat inplannen.

*Update, er is een monteur ingepland op 31 mei.
Badge
Ziggo Service monteur alles doorgemeten signaalsterktes en mogelijke beschadigingen van de inkomende kabel ( puls meting).
Multitap vervangen versterker en alle wandcontactdozen en connectoren vervangen door 4G gecertificeerde connectoren.

Aantal
Subtotaal
Reparatie aan kabels, stekkers of wandcontactdozen € 50
Signaalversterker € 50

Totaal
€ 100

Natuurlijk met garantie
Op het werk van de monteur krijgt u 28 dagen garantie. Apparatuur die u in bruikleen heeft, repareren en vervangen we altijd kosteloos. Op stekkers, kabels en signaalversterkers krijgt u 2 jaar garantie.

Prima vakkundige en prima service.
Reputatie 7
Badge +16
Fijn dat het zo mooi is opgelost en werkt!
Ik neem aan dat de multitap is vervangen door een versterker nu?
In ieder geval veel kijkplezier!
Reputatie 6
Geen foutmeldingen meer in de Netwerk historie van het modem? Upstream en downstream waarden van het modem in orde? Geen oplopende BER waarde meer in de statusschermen van de TV?
Badge
Upstream waarde en downstream waarde nu normale geen extreme hoog waarde boven de 47dbmV gezien en geen oplopende BER waarde (geen blokjes in beeld) meer
Badge
Helaas nu weer blokken in beeld en weer hoge upstream waarde van 49 tot 50 dBmV.

Nu is het kijk plezier toch weer minder, helaas.

Reageer