Beantwoord

Blokken in beeld bij Net 5: heeft mogelijk een relatie upstreamwaarden vermogen

Badge
  • Liefhebber
  • 29 reacties
Normaal is het upstream signaal 45 tot 46 dBmV en de NET5 beeld op de TV (CI+) is normaal.
Alleen op sommige momenten en meestal in de avond onstaan er blokken in beeld bij NET5 en als ik dan de upstream vermogen waarde dan zitten deze rond de 48 tot 50 dBmV.
Het lijkt erop dat er een relatie is tussen de blokjes beeld bij NET5 en de hoge upstream vermogens waarden.

Dit is een screen shot bij blokjes beeld bij NET5

Dit is een screen shot bij goed beeld NET5 (geen blokjes)

Zit er een probleem in versterker in de straatkast ??
icon

Best beantwoord door Michael Ziggo 27 mei 2019, 11:12

Hoi @jck,

Ik stuur je even een pm voor de verificatie en daarna gaan we wat inplannen.

*Update, er is een monteur ingepland op 31 mei.
Bekijk origineel

54 Reacties

Reputatie 7
Badge +16
De upstream heeft niets met de zenders te maken. Het is uitgaand signaal en dus niet binnenkomend. Je modem heeft dus meer moeite met het terugsturen van signaal, al vallen de waardes nog ruim binnen de limieten van het modem.
Maar het kan wel een aanwijzing zijn dat er meer aan de hand is. Probeer ook je downstream eens in de gaten te houden als dat gebeurt. Die zou dan ook moeten veranderen.
(maar het kan ook gewoon een sluiting of los contact zijn in een van de kabels)
Reputatie 7
Badge +24
Kan je een foto plaatsen van de AOP ( Abonnee Opname Punt ) waar Ziggo huis binnen komt?

Zit er een splitter tussen om andere apparaten ook te voorzien van signaal.

Zoals @Nick999 al zegt het heeft niks met de down en upstream te maken vooralsnog
Interessant dat je dit verband hebt vastgesteld.
Blokjes in beeld wordt eigenlijk nooit langs die kant onderzocht.
Die 50dBmV Upload is het hoogste wat Ziggo nog acceptabel vindt.
De voorkeur is 42. Enige reden tot zorg is er.
Inderdaad zijn je Downstreams ook interssant om in de gaten te houden.
Laat daar ook maar eens wat van zien.

Kunnen we verder wat zicht krijgen op hoe de boel is aangesloten bij het centrale aansluitpunt (AOP)?
Fotootje(s) graag, zoals Dave ook vroeg.
De boel daar even goed nalopen heeft zin.

Er is een kans op te oud AOP en/of Splitter. Dat komt een monteur gratis in orde maken als dat nodig is.
Badge
Het aansluitpunt (AOP) is ongeveer een 9 maanden vervangen door de een Ziggo service monteur tegelijkertijd bij het plaatsen van een modem

Badge
Zit zijn de downstream waarden bij geen storing (geen blokjes NET5 en upstream waarden van 45 dBmV)

Badge
Bedankt voor de service.
AOP en Splitter type is niks mis mee.
Ik zie een koppelstuk in de groene Ziggo aanvoerkabel. Klopt dat?
De ene Split gaat naar de ConnectBox, neem ik aan.
De andere naar een Coax versterker, waaraan een Multitap hangt.
Dat zie je wat minder vaak langskomen.
Welk type versterker is dat?
Is het mogelijk de versterking te verhogen en dan kijken of de blokjes wegblijven.
Met de downstreams is ook niks mis.
Die hoge Pre RS Errors moet je je niks van aantrekken. Dat is een gekkigheidje van de Compal ConnectBox. Die telt daar alles wat langskomt ipv alleen de Errors.
Hoge aantallen Post RS Errors, zijn wel gevaarlijk, maar die heb je niet.
Vooralsnog is er, buiten de 50 dBmV die de Upload soms geeft, verder niets dat aanleiding geeft tot zorg.
Badge
Het koppelstuk is aangebracht door de Ziggo service monteur.
De versterker staat maximaal.
Als er storing (blokjes) en zet het modem uit dan is er gelijk waar prima beeld.
Foto van versterker

Badge
Bedankt voor de service.
Reputatie 7
Badge +16
Koppelstuk is een bamboe koppeling van C6 naar C9 groene kabel. Wordt gebruikt in gevallen waar in plaats van de gebruikelijke C9 groene kabel, de dikkere C6 een woning binnenkomt.
Komt de storing op bepaalde (vaste) tijden voor? Het lijkt nl een bepaalde vorm van instraling te zijn, aangezien het op bepaalde frequenties sterker is dan op andere. Bij een slechte verbinding zou de TX power hoger worden naarmate de frequentie hoger wordt, maar in dit geval is dat niet zo en is hij zelfs weer wat lager op de hoogste frequentie.

edit : Ik zie dat de F connectoren niet van al te beste kwaliteit zijn dus die zou ik sowieso vervangen door goede F connectoren. (zijn de niet gebruikte uitgangen op de multitap trouwens afgedopt?)
Badge
Zie het vaak tussen 21:00 en 23:00 uur.
Maar er zijn ook perioden wanneer we er geen last van hebben.
Als er storing (blokjes) en zet het modem uit dan is er gelijk waar prima beeld.
Hmmmm. Je vraagt je dan af: is die POA Splitter wel helemaal ok?
Je kunt Ziggo contacten dan sturen ze gratis een andere naar je toe.
Reputatie 7
Badge +16
Zie het vaak tussen 21:00 en 23:00 uur.
Maar er zijn ook perioden wanneer we er geen last van hebben.

Niet toevallig een (27mc) zendamateur in de buurt? 😎
Badge
Of er een zendamateur in de buurt is weet ik niet, kan ik niet kontroleren.
Reputatie 7
Badge +16
Om uit te sluiten dat je zelf degene bent die ergens de storing veroorzaakt kun je het beste tijdelijk even je tv meteen op de POA aansluiten, dus buiten de versterker en multitap om.

Overigens zou je wellicht beter de multitap + huidige versterker kunnen vervangen door een FRA versterker. Deze is nl geen kabelkeur en de versterking is niet te controleren.
Een FRA versterker heeft 4 uitgangen met vaste versterker, is beter afgeschermd en voldoet ook aan kabelkeur. Dan heb je de multitap (en dus hoge demping) niet meer nodig.
Badge
Ik heb trouwens de antenne kabel losgemaakt tijdens de storing maar ook dan bleven de upstream waarden signaal hoog ronde 49 tot 50 dBmV.
Dus wat de reden waarom het modem de upstream waarde verhoogt weet ik niet.
Mogelijk dat het signaal vanuit de straatkast verstoord is of deze een probleem met instraling heeft. ??
Reputatie 7
Badge +16
De upstream van het modem zit op een veel lagere frequentie dan de tv. (nog lager dan de FM radio)
Maar de instraling kan ook op je versterker plaatsvinden en dan via de versterker verder je kabels in gaan,. Dan is er meer ruis en moet het modem ook harder zenden om over die ruis heen te komen.
In de straatkast zit een hele straat (of deel) op hetzelfde signaal met alleen een grote splitter (multitap) ertussen.
Dus als het daar ligt moeten de anderen in de straat hetzelfde probleem ondervinden.
Misschien dat een van de mods kan zien hoe het bij de overige aansluitingen op die EV staat.
Badge
Upstream waarde stijgen weer van 44 - 45 dBmV tot 51 dBmV en weer blokken in beeld op NET5

Badge
Het vermogen van het downstream wat normaal 3 dBmV daalt tot 0 dBmV op enkele kanalen

Reputatie 7
Badge +16
Heb je al geprobeerd om de versterker uit te zetten en de TV weaar het om gaat rechtstreeks op de POA te zetten?
Dan hebben de andere tv's even geen beeld maar dan sluit je ook uit dat het daarvandaan komt.
Dus modem op de ene uitgang van de POA en de tv meteen op de andere. Versterker uit het stopcontact.

Want de versterker versterkt ook het retoursignaal van het modem weer je coax in dus dat kan ook storing geven op bepaalde frequenties.

Ruis van buiten is minder waarschijnlijk want dan zou je SNR zakken in waarde.
Wat mij opvalt in de laatste Screenhots zijn de hoge aantallen Post RS Errors. Dat was eerder niet zo.
Hoe lang is de Box Up?

0 dBmV voor de Downstream kanalen is de ideale waarde.
Reputatie 7
Badge +16
Misschien kan @Michael Ziggo of een van de collega mods even kijken wat de EV doet.
0 db is normaal gesproken goed, maar niet als dat een daling van 3 dB met andere momenten is (en gelijkertijd een stijging van de Upstream)

Ergens ontstaat een tijdelijk demping in beide richtingen van zo'n 3-4 dB. Dit kan een kleine sluiting zijn of slecht contact ergens. En als het in de EV zit dan heeft de hele straat er last van. Dat is iets wat de mods kunnen bekijken. Anders blijft het gissen.
Reputatie 6
Wat mij opvalt in de laatste Screenhots zijn de hoge aantallen Post RS Errors. Dat was eerder niet zo.
Hoe lang is de Box Up?

Uitgaande van zo'n 34075 packets per seconde en het aantal getelde packets voor downstream kanaal op plek 1 een kleine 6 dagen op het moment van het maken van het screenshot. In vergelijking met anderen is het aantal post RS errors dan aan de hoge kant. De netwerk historie is nodig om te zien wat de gevolgen voor het modem zijn van de mindere signaal kwaliteit.
Badge
Uptime 6 dagen

Reageer