Mikeknive

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bittorrent blokkeren i.v.m. bandbreedte

Dag allemaal ik heb het volgende probleem,

Ik verhuur een appartement in mijn woning en de huurders maken gebruik van het zelfde internet via dezelfde modem. Aangezien ik niet wil dat het internet trager wordt door het downloaden (via bittorrent bijvoorbeeld) zou ik dat graag willen limiteren of blokkeren. Kan iemand mij daarbij helpen?

Met vriendelijke groet,

Michiel
26 Reacties 26
etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Indien je huurders gebruik maken van draadloos internet, zou ik overwegen om een andere draadloze unit te gebruiken voor je huurders. Neem een unit die traffic shaping (QoS) aanbiedt en cap op basis van mac of IP-range.
Mikeknive
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oke bedankt! Ze ontvangen nu internet via een kabel uit de modem, gekoppeld aan hun eigen wifi router. Kan ik daar iets mee? De ziggo modem staat in de meterkast die op de begane grond staat en vanuit daar ontvangen wij op 2 en 3 hoog geen wifi signaal.

Groeten Michiel
etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
In dat geval hetzelfde principe maar dan met een layer 3 switch er tussen, de Cisco SG250-08 zou dit bijvoorbeeld moeten kunnen, kost een paar tientjes maar dan ben je er wel van af.

Ik weet overigens niet in hoeverre jouw Ziggo-modem traffic shaping ondersteunt, misschien dat het al kan. In de interface zoeken naar QoS/traffic shaping/etcetera.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hoogstwaarschijnlijk is het een ConnectBox in Router Mode, met kennelijk een eigen Router (op Router) erachter voor je huurders. Is dat zo?
De ConnectBox kent geen trafic shaping/Qos.
Een setup als deze kun je m.i. het beste oplossen door de ConnectBox in Bridge te laten zetten en een eigen Router te gaan gebruiken die wel QoS aan boord heeft. Etc.
Gr Han
Mikeknive
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oke nou klinkt allemaal super! bijvoorbeeld zon cisco sg250-08 tussen mijn connectbox (in bridgemode) met twee kabels erin naar onze eigen routers. En dan Qos instellen dan zou het moeten werken? Ik heb 400mbps internet die cisco heeft 8 poorten met 100mbps? Is dat dan wel de juiste? Beter een apparaat kopen die poorten heeft van maximaal 200mbps? Of hoe werkt dat?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee dat gaat niet zo.
Met de ConnectBox in Bridge kun je met 1 kabeltje naar een eigen Router.
En dan de rest van het network incl dat van je huurders aansluiten aan die eigen Router.

We praten toch niet langs elkaar heen?
Ik bedoel: wat jij een Router noemt is in werkelijkheid een Access Point resp een
Router die als Access Point is geconfigureerd.

Ik reageer kort door de bocht en vragen staat vrij.

Gr Han
Mikeknive
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee excuse, ik heb er alleen weinig brood van gegeten. Op dit moment heb ik de connectbox in de meterkast. Daar gaan twee kabels uit (de wifi van de connectbox zelf gebruiken we niet). Eën kabel gaat naar mijn apple timecapsule die mijn wifi netwerk maakt. De andere kabel gaat naar de airport-router van de Huurders. En wat betreft de snelheid van 400mbps en een router? Suggesties? Ik zie hier een Netgear GS108E? Bedankt
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Maakt niet uit.
Ik denk dat je Acces Points hebt & geen Routers.
Dan komt de oplossing van etterstekker weer in beeld.
Dan gaat het zo: ConnectBox als Router - kabeltje naar Cisco Switch
het network naar je huurders daarop aansluiten en de snelheid afknijpen.

Maar: je moet wel weten waar je mee aan de slag gaat. Het is advanced stuff.

Mijn inschatting: doe het niet en maak wat afspraken met je huurders.

GR Han
Mikeknive
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oke hardstikke bedankt!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dit kan best een beetje ingewikkeld worden, als je het goed wilt doen. Router achter router (achter router) is niet ideaal.
Je zou bijvoorbeeld kunnen lijken naar een USG, met je modem in bridge. En vanuit de USG naar je medebewoners en naar jou. Dan kun je heel veel instellen. Maar je moet het wel een beetje snappen.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204911354-UniFi-How-to-Set-Traffic-Bandwidth-Limits
etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik zie niet in waarom je zou bridgen, om alleen deze reden. Het enige wat je doet (of zou moeten doen) is de router als intelligente switch tussen ConnectBox en je clients (c.q. huurders) zetten; je laat de switch domweg switchen waarbij je DHCP et al door de CB laat lopen waarbij je de gebruikte bekabelde poorten op de Cisco (bijvoorbeeld) knijpt op bandbreedte. Je eigen toepassingen laat je lopen via de ConnectBox en níet via de Cisco voor QoS-evasion 😉
etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Merk ook op dat de Cisco geen router is maar een switch. Een router kan desondanks als switch ingezet worden, maar dat vereist weer additionele configuratie. De Cisco-oplossing lijkt mij de meest simpele en elegante manier om dit aan te pakken.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Om dit echt goed te regelen wordt het al snel technisch ingewikkeld, alleen snelheden limiteren garandeert niet dat jouw verbinding goed blijft als de huurder (per ongeluk) verkeer genereert dat zich misdraagt.

In deze situatie zou ik 2 opties overwegen (mijn eisen voor een verbinding zijn hoog 😉 😞


  • Een snelle traffic shaping router op basis van OpenWRT installeren. Dan kun je fatsoenlijk network traffic management doen (SQM/QoS) waarmee het internet voor jou en je huurder zo snel mogelijk blijft. Vanwege de hoge snelheid van de internetverbinding is een snelle router noodzakelijk, bijv. de Linksys WRT1200AC. Deze router zorgt voor "fairness", waardoor jij en je huurder ieder 50% van de verbinding kan gebruiken bij gelijktijdig gebruik en kan "bufferbloat" voorkomen waardoor een verbinding stroperig zou worden bij volledige belasting.
  • De huurder een eigen internetverbinding laten regelen. Technisch kan dat al met een coax splittertje in je meterkast, maar ik weet niet of Ziggo daar op die manier aan meewerkt. Anders een DSL verbinding voor de huurders.
etterstekker

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
OpenWRT is natuurlijk prima, maar de Cisco hier eerder genoemd biedt eveneens TCP congestion avoidance. Daar komt bij dat het niet zo voor de hand ligt dat iemand gaat morrelen aan de standaard instellingen van de BitTorrent-client als het gaat om de max (half)open connections om een dwarsstraat te noemen.

De Linksys is onnodig duur want biedt (onnodig) WiFi. SQM is leuk, maar alleen van toepassing als je daadwerkelijk wil gaan bridgen (bufferbloat CB versus die van de Linksys lijkt me een gewonnen race voor de Linksys) wat kennis vereist (en with all due respect, dat zie ik niet zo snel gebeuren). Enfin, mijn twee centjes; de Cisco is de minste hoofdpijn-oplossing en zal doen wat de TS verlangt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee excuse, ik heb er alleen weinig brood van gegeten.

Hardstikke leuk expert opinies te gaan uitwisselen. Rustig mee doorgaan, hoor.
Of TS hieraan iets heeft, is nog maar de vraag. Dat is verder geen schande.

Ik gaf Arie een Like. Waarom? Omdat ik het technisch met hem eens ben en ook omdat dit m.i. het meest complete advies is. Ihb hierom:
Om dit echt goed te regelen wordt het al snel technisch ingewikkeld
..........
Anders een DSL verbinding voor de huurders.

Gr Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Ik ben het met Arie en Han eens, niet moeilijk doen gewoon een xdsl-lijn voor de huurders.
Gover

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je kunt natuurlijk ook een goedkoop 10 of 100 Mbit switch tussen modem en de kabel naar de huurders plaatsen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gover
Eenvoud en genialiteit liggen dicht bij elkaar. Nog niet aan gedacht.
Thanks.
Je zou zelfs kunnen denken aan een expres mindere UTP kabel, om nog maar een duit in het zakje te doen.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Gover wrote:
Je kunt natuurlijk ook een goedkoop 10 of 100 Mbit switch tussen modem en de kabel naar de huurders plaatsen.


Met een 100Mbit switch voorkom je niet dat de huurder de upload volstopt.

Uitgelicht topic