S.Otto

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Berichten komen met vertraging op smartfoon binnen

Iedereen in huis met een smartfoon ervaart dat berichten zoals Whatsapp, snatchat, e.d. soms met vertraging (tot enkele uren) binnen komen.Ben je met 4G verbonden dan werkt alles naar behoren maar ben je met thuis wifi netwerk verbonden dan doet dit zich voor. Ben je actief op socialmedia dan komen de berichten wel gelijk binnen.
Ziggo zegt dat alles goed ingesteld staat en zien geen bijzonderheden aan het netwerk.
Wie kan mij helpen?

In huis zijn 1 ziggo modem en 2 AP's (ziggo en netgear(R7000)) aangesloten. Alles ge reset en opnieuw ingesteld zonder resultaat.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey all.

Een heel vreemd verschijnsel. En minstens ook zo irritant. Omdat ik hier nog niet eerder van gehoord had, ben ik op onderzoek uit gegaan en ben ik er achter gekomen dat dit eerder naar voren is gekomen.

Een korte uitleg; er zijn een aantal modems waarbij de "verbinding" wordt verbroken na 300 seconden inactiviteit. Dit is, zoals dat dan wordt aangegeven, "as designed", ondanks dat bekend is dat dit met iets als whatsapp problemen kan geven.
De oplossing hierin zal een nieuw modem zijn. Mochten jullie dit willen, geef dan even een gil. Dan stuur ik deze toe :-).

Bekijk in context

254 Reacties 254
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Hoe staan de energiebesparingsstanden ingesteld op de smartphones? Er kan ingesteld worden dat WiFi inactief wordt wanneer de telefoon niet gebruikt wordt. Staat dit uitgeschakeld?

Groet,
Evert
S.Otto
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bester Evert,
Dank voor je reactie. Op de nieuwste android versie kan je dit niet aanpassen. Ik had hier ook al naar gezocht. Zonder resultaat.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Om welke toestellen gaat het eigenlijk?

En op het moment dat de berichten niet binnenkomen, werkt internet op een ander apparaat, bijvoorbeeld een laptop/pc, dan wel?

Maakt het met welk netwerk je verbonden bent? Of heb je alle namen hetzelfde gemaakt?
S.Otto
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het gaat S9.

Ja het internet werkt dan gewoon normaal dat is ook het rare hiervan.

Het netwerk heeft 1 naam.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Maak ze dan eens als test even allemaal verschillend. Anders is het namelijk moeilijk te achterhalen waar het precies door komt.

Wanneer de namen verschillend zijn, kunnen we erachter komen of het misschien door 1 van de AP's veroorzaakt wordt of door het modem.

Daarnaast, niet alle apparaten kunnen goed overweg met dezelfde namen voor de WiFi. Sluiten we dat nu ook uit 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Mogelijk kan dit ook nog een oplossing zijn: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-trage-slechte-verbinding-op-android-met-ipv6-foutcode-303-lees-een-mogelijke-workaround-hier-19644
kcb

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas ervaar ik dit specifieke Ziggo probleem nu thuis ook weer.

Via mobielinternet komen de berichten gelijk binnen. Ga ik over op wifi dan blijven pushberichten goed door komen maar kijk ik een half uur~ niet naar de mobiel, dan komen de berichten niet meer binnen tot ik de telefoon erbij pak.

Dit valt het meeste op bij WhatsApp, maar we krijgen ook geen mailnotaficties meer binnen (via gmail/android gmail app). We ervaren dit thuis op twee verschillende Android apparaten (Samsung S9+ & Oppo F1s). Dit probleem ervaren we niet op wifi netwerken van andere ISPs zitten. Voor ons is dit probleem consistent en alleen te reproduceren op ons Ziggo wifi netwerk thuis.

Als poging om het op te lossen, naast een fabriekreset van onze technicolor modem, geschakeld tussen 2.4g en 5g wifi met verschillende SSIDs. Dit lost het probleem niet op. Beide telefoons hebben verschillende Android versies en zijn qua energiebesparing instellingen nagekeken.

De bovenstaande handleiding is niet op toepassing van ons. We gebruiken hier geen IPv6.

Ik lees uit andere topics dat een eigen router gebruiken dit probleem oplost. Dit wekt bij mij de indruk dat dit een modem specifieke issue is, mogelijk iets qua standaard ingestelde time out waardes?

Zijn er nog suggesties hier om dit probleem te verhelpen voordat er gekeken moet worden naar een andere router?

Oh, en on the bright side, dit zorgt er wel voor dat je 's nachts lekker door kunt slapen 😉
Eve71

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hier sinds enige tijd hetzelfde probleem en ook hier enkel met Ziggo. Een drietal telefoons (Samsung s5, s7 en A?) ontvangen geen Whatsapp berichten (en vermoedelijk geen push notificaties in het algemeen). Bij de verzender verschijnt ook slecht 1 vinkje (verstuurd maar nog niet afgeleverd dus).
Het werkt wel goed als je de telefoon actief gebruikt en tot enkele minuten daarna maar na circa 10 a 15 minuten niet meer. Alle drie de toestellen hebben die probleem NIET op een VDSL/WiFi netwerk van KPN of 4G van Vodafone. Zodra je de telefoon weer ontgrendeld (en eventueel WhatsApp weer opstart) komen de berichten alsnog aan. Het modem van Ziggo is hier een Cisco.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey all.

Een heel vreemd verschijnsel. En minstens ook zo irritant. Omdat ik hier nog niet eerder van gehoord had, ben ik op onderzoek uit gegaan en ben ik er achter gekomen dat dit eerder naar voren is gekomen.

Een korte uitleg; er zijn een aantal modems waarbij de "verbinding" wordt verbroken na 300 seconden inactiviteit. Dit is, zoals dat dan wordt aangegeven, "as designed", ondanks dat bekend is dat dit met iets als whatsapp problemen kan geven.
De oplossing hierin zal een nieuw modem zijn. Mochten jullie dit willen, geef dan even een gil. Dan stuur ik deze toe :-).
W.Schram

Level 7
  • 175Posts
  • 6Oplossingen
  • 107Likes
Hier ook zo samsung S7, en mijn meisje heeft dezelfde telefoon, bij mij wifi aan en mijn meisje mobiele data als er een groep app binnenkomt is bij haar meteen en via wifi soms 3 minuten later binnen.
ondanks dat de verbinding stabiel is? Modem Connetbox Compal
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey W.Schram . Welkom hier! Goed dat je dit topic gevonden hebt.

Later binnenkomen lijkt me echter wel een ander verhaal. Dat lijkt niet op het geval "inactief".
Komen de berichten wel direct wanneer ja actief de telefoon gebruikt? En werken andere zaken op de wifi wel gewoon (snel) op je telefoon? welke snelheid haal je met de wifi-verbinding op haar telefoon? En wanneer je meisje de wifi gebruikt in plaats van de mobiele data, duurt het bij haar dan ook langer?
Yvin

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij precies zo. Berichten komen niet binnen als ik de wifi aan heb en mijn telefoon niet gebruik. Mits ik de app open heb staan. Kpn werkt prima op mijn werk. Ligt dus zeker niet aan de telefoon of instellingen. Wat te doen?
Yvin

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eve71 wrote:
Hier sinds enige tijd hetzelfde probleem en ook hier enkel met Ziggo. Een drietal telefoons (Samsung s5, s7 en A?) ontvangen geen Whatsapp berichten (en vermoedelijk geen push notificaties in het algemeen). Bij de verzender verschijnt ook slecht 1 vinkje (verstuurd maar nog niet afgeleverd dus).
Het werkt wel goed als je de telefoon actief gebruikt en tot enkele minuten daarna maar na circa 10 a 15 minuten niet meer. Alle drie de toestellen hebben die probleem NIET op een VDSL/WiFi netwerk van KPN of 4G van Vodafone. Zodra je de telefoon weer ontgrendeld (en eventueel WhatsApp weer opstart) komen de berichten alsnog aan. Het modem van Ziggo is hier een Cisco.

Bij mij precies hetzelfde. Erg vervelend
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Yvin wrote:
Bij mij precies zo. Berichten komen niet binnen als ik de wifi aan heb en mijn telefoon niet gebruik. Mits ik de app open heb staan. Kpn werkt prima op mijn werk. Ligt dus zeker niet aan de telefoon of instellingen. Wat te doen?


Wat de oorzaak is en wat de oplossing, kan je boven je berichten lezen ^^. Zal ik je een nieuw modem sturen?
S.Otto
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo wrote:

Yvin wrote:
Bij mij precies zo. Berichten komen niet binnen als ik de wifi aan heb en mijn telefoon niet gebruik. Mits ik de app open heb staan. Kpn werkt prima op mijn werk. Ligt dus zeker niet aan de telefoon of instellingen. Wat te doen?
Wat de oorzaak is en wat de oplossing, kan je boven je berichten lezen ^^. Zal ik je een nieuw modem sturen?

Beste Lycke,
Zou je dat willen doen? Het probleem doet zich op uitgebreide schaal in ons huis.
Wanneer kan ik de nieuwe modem verwachten?
Alvast bedankt,
Sacha
S.Otto
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey all.

Een heel vreemd verschijnsel. En minstens ook zo irritant. Omdat ik hier nog niet eerder van gehoord had, ben ik op onderzoek uit gegaan en ben ik er achter gekomen dat dit eerder naar voren is gekomen.

Een korte uitleg; er zijn een aantal modems waarbij de "verbinding" wordt verbroken na 300 seconden inactiviteit. Dit is, zoals dat dan wordt aangegeven, "as designed", ondanks dat bekend is dat dit met iets als whatsapp problemen kan geven.
De oplossing hierin zal een nieuw modem zijn. Mochten jullie dit willen, geef dan even een gil. Dan stuur ik deze toe :-).

Bester Lycke,

Graag zou ik van het aanbod gebruikmaken. Wanneer mag ik de nieuwe modem verwachten?

Alvast bedankt voor je hulp,.
Met vriendelijke groet,
Sacha
Yvin

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja heel graag Lycke. Een nieuw modem zou dan zeer welkom zijn.
Groet Yvon
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Ik heb ze voor jullie beide op de post gedaan! Met een beetje mazzel hebben jullie hem morgen binnen. Met pech uiterlijk dinsdag ^^.

Laten jullie weten hoe het daarna gaat? 😄
Yvin

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zeker ! Bedankt alvast en fijn weekend

Uitgelicht topic