Casperdam

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bepaalde sites niet bereikbaar via thuisnetwerk

Een goede 90% van de sites die ik dagelijks gebruik zijn niet meer bereikbaar via mijn thuisnetwerk. Facebook en YouTube zijn bijvoorbeeld wel bereikbaar, maar veel andere sites niet. Mijn huisgenoten ervaren dit probleem ook, dus het heeft niet te maken met een specifiek apparaat of beveiligingsprogramma. Het probleem doet zich zowel draadloos als via ethernet voor. Connectbox al gereset, DNS veranderen kan niet omdat verbinden met localhost zelfs niet werkt. Ben niet enorm technisch ingesteld dus heb geen flauw idee wat ik nu nog moet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat betekent waarschijnlijk dat je modem in Dual Stack Lite staat en dan deel je het IPv4 adres met anderen.

Een mogelijke oplossing kan zijn om je modem in IPv4 only te laten zetten door Ziggo.

Vraag aan de chat of ze hem in IPv4 zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact

** Moderator edit (Mark) **
Bovenstaand is géén oplossing voor het probleem, alleen een workaround. Om het probleem op te lossen hebben wij (Ziggo) voorbeelden nodig! Graag ontvangen we een kopie/screenshot van de informatie die je in je modem hebt staan onder Beheer - Informatie. Met name de DS-Lite en AFTR gegevens zijn van belang.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je een paar sites hier noemen?
Dan kunnen anderen het op diverse locaties ook proberen of ze wel of niet bereikbaar zijn.

Heb je nog een andere router in je netwerk aangesloten?
Casperdam
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bijvoorbeeld ziggo.nl, NOS.nl, spotify.com, etc. Bijna geen enkele site werkt.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Casperdam dat is erg vreemd! Het moet haast wel alleen bij jullie voorkomen anders hadden we hier vast meer over gehoord als Spotify en de NOS niet meer bereikbaar via Ziggo zouden zijn. De vraag van Be rt is wel een belangrijke. Heb je een router in je netwerk zitten of andere randapparatuur in je thuisnetwerk?
Casperdam
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sander Ziggo wrote:
Casperdam dat is erg vreemd! Het moet haast wel alleen bij jullie voorkomen anders hadden we hier vast meer over gehoord als Spotify en de NOS niet meer bereikbaar via Ziggo zouden zijn. De vraag van Be rt is wel een belangrijke. Heb je een router in je netwerk zitten of andere randapparatuur in je thuisnetwerk?

Ik heb alleen een connectbox (tg2492lg-zg), voor de rest niks.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zie je hier een IPv6 adres? https://www.whatismyip.com
Casperdam
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Zie je hier een IPv6 adres? https://www.whatismyip.com

Ja, dit is hem: 2001:1c01:2d00:fa00:5d91:3df8:b48c:20a
Staat geen IPv4 adres bij maar heb ook geen flauw idee wat beiden betekenen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat betekent waarschijnlijk dat je modem in Dual Stack Lite staat en dan deel je het IPv4 adres met anderen.

Een mogelijke oplossing kan zijn om je modem in IPv4 only te laten zetten door Ziggo.

Vraag aan de chat of ze hem in IPv4 zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact

** Moderator edit (Mark) **
Bovenstaand is géén oplossing voor het probleem, alleen een workaround. Om het probleem op te lossen hebben wij (Ziggo) voorbeelden nodig! Graag ontvangen we een kopie/screenshot van de informatie die je in je modem hebt staan onder Beheer - Informatie. Met name de DS-Lite en AFTR gegevens zijn van belang.
ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes
Een andere optie kan zijn om je computer geforceerd op IPv4 te zetten (IPv6 dus uit te schakelen). Dan ga je ook automatisch gebruik maken van IPv4.
Casperdam
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Dat betekent waarschijnlijk dat je modem in Dual Stack Lite staat en dan deel je het IPv4 adres met anderen.

Een mogelijke oplossing kan zijn om je modem in IPv4 only te laten zetten door Ziggo.

Vraag aan de chat of ze hem in IPv4 zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact

Een vriend van me raadde me dit net ook aan, dus dat zal de oplossing wel zijn! Doe ik dat morgen gelijk, dankjewel!
nubro01

Level 5
  • 84Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Wat een totale onzin wordt hier weer uitgekraamd. Ik heb hetzelfde probleem en het komt omdat, als je naar je modem kijkt via 192.168.178.1 en menu Beheer, Informatie, dan staat er dat DS-Lite uitgeschakeld is. Dan heb je ALLEEN een Ipv6 adres en GEEN NAT Ipv4 adres van Ziggo gekregen. Het is dan zeer logisch dat Ipv4 adressen niet bereikbaar zijn!
Het uit en aanzetten van het modem werkt niet. het enige wat werkt is als een slimme Ziggo medewerker jouw modem reset. De ziggo data over jouw instellingen wordt dan geupload naar het modem en na een reset, staat DS-lite weer ingeschakeld en werkt alles weer.
Helaas haalt het modem niet de juiste informatie zelf op, als je het modem uit en aan zet. Mischien wel als je de fabrieksinstellingen terug zou zetten, maar dan ben je alle portforwarding en andere aangepaste instellingen kwijt.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt wrote:
Dat betekent waarschijnlijk dat je modem in Dual Stack Lite staat en dan deel je het IPv4 adres met anderen.

Een mogelijke oplossing kan zijn om je modem in IPv4 only te laten zetten door Ziggo.

Vraag aan de chat of ze hem in IPv4 zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact


DS-lite hoort gewoon te functioneren. Als dat niet zo is, is er iets aan de hand, dat uitgezocht moet worden.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
nubro01 wrote:
Het uit en aanzetten van het modem werkt niet. het enige wat werkt is als een slimme Ziggo medewerker jouw modem reset. De ziggo data over jouw instellingen wordt dan geupload naar het modem en na een reset, staat DS-lite weer ingeschakeld en werkt alles weer.
Helaas haalt het modem niet de juiste informatie zelf op, als je het modem uit en aan zet. Mischien wel als je de fabrieksinstellingen terug zou zetten, maar dan ben je alle portforwarding en andere aangepaste instellingen kwijt.

Dat klinkt gek, want een reset vanuit hier is bij mijn weten niets anders dan een reset die je zelf vanuit de GUI ook kunt doen. Wellicht is de stroom er af/op niet voldoende, maar als je inlogt op het modem en daar onder Beheer - Opnieuw opstarten kiest?
Mocht de IPv4 connectie weer wegvallen hoor ik het graag en of de reset op deze manier wel (tijdelijk) oplossing biedt. Vergeet niet om eerst een kopie/screenshot te maken van de Beheer - Informatie pagina en deze met ons te delen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je IPv4-only Sites niet kunt bereiken en Dual Stack Sites wel, dan is gedegen onderzoek nodig, want er kan van alles en nog wat aan de hand zijn.
Het niet kunnen bereiken van IPv4 only Sites is hier het geval en nog wel op alle systemen het netwerk ook.
Als dit slechts op 1 systeem het geval is, dan heeft dat invloed op de wijze waarop je tegen zo'n probleem moet gaan aankijken.

De eerste vragen die altijd gesteld moeten worden zijn:

  • welk interne Ip adres krijgt een systeem; zit dat in het IPv4 subNet van de Connectbox?
  • welke IPv6 firmware draait er op de Connectbox? Is het IPv6 DS-Lite of IPv6 Full Dual Stack? Kortom: Wat laat de Info Page van de ConnectBox zien?

Uit de reaktie van nubro01 maak ik op dat er DS-Lite Firmware in omloop is, waarbij het mogelijk is dat de DS-Lite Status op Uitgeschakeld kan komen te staan. Zie plaatje 1 hoe het hoort te zijn.
Dat is iets compleet nieuws. Kwam dat nog niet tegen. Wel allerlei andere oorzaken met exact hetzelfde effect.
NB bij Full Dual Stack staat DS-Lite altijd uit. Dat is een wat overbodige mededeling, die er nu eenmaal staat.. Zie plaatje 2.

Daarom is het behoorlijk kort door de bocht om een reaktie hierover te beginnen met:
Wat een totale onzin wordt hier weer uitgekraamd.

zonder iets te weten over de specifieke situatie van Casperdam .
Er is een kans dat het hier over hetzelfde probleem gaat, maar dat is nog onzeker!

Net als efok vind ik zomaar een overstap naar IPv4 only Firmware adviseren te vroeg, zonder te (willen) weten welke kwaal hier aan de hand is.

Ik krijg de indruk dat er werd overgestapt naar IPv4 Firmware en dat dit een oplossing bracht. Dat is verder prima voor TS. Helaas weten we dan niet meer wat de oorzaak van het oorsponkelijkie probleem was. Da's jammer. Al was het maar 'just for the record'.

Uitgelicht topic