1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bexdigital

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Benieuwd naar jullie snelheden van verschillende speedtesten

Hoi Allemaal,


Ik vroeg mij af hoe bij jullie de resultaten zijn van verschillende speedtesten.
Hoe?: Bekabeld
Type: Downloadsnelheid

De volgende speedtesten heb ik gebruikt:
Speedtest.net : 195Mbps
Fast.com: 150Mbps
MLab speedtest: 34Mbps
Testmy.net: 20Mbps.

Omdat er bij mij een redelijk hoge discrepantie zit tussen speedtest en bijvoorbeeld MLab en Testmy.net heb ik navraag gedaan bij buren en vrienden. Zij hebben op dezelfde manier getest. Hierbij was ook enig verschil in snelheid gemeten, echter was dat verschil minder groot (30Mbps lager dan bij speedtest.net).

Uit nieuwsgierigheid zou ik willen weten of anderen ook last hebben van een hoge discrepantie in de resultaten zoals ik, of dat er slechts sprake is van een klein verschil.

Mijn dank is groot!
12 Reacties 12
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
Fast.com : 220down / 24up ( server Amsterdam )
https://www.measurementlab.net/tests/ndt/ : 41,81down / 13,18up ( server USA )
testmy.net : 24down / 11,7up ( server frankfurt )
speedtest.net : 255down / 26up ( server voorthuizen )
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruik:
http://www.dslreports.com/speedtest
en beschouw het als referentietest om andere speedtests te kunnen beoordelen.
Laat bij mij strak 400/40 zien.

Bekabeld meet je de snelheid van je Internetverbinding.
De uitkomst moet om en nabij gelijk zijn aan die van je abonnement.
Anders is verder onderzoek nodig.
1 meting zegt niks, ook al is die helemaal ok.
Voor een goed beeld moet je meer keer meten over enkele dagen.
Alleen dan komt het mogelijk onwenselijk inzakken van Down op drukke tijden in beeld.

Met meten via Wifi meet je de prestaties van je Wifi.
Onder de beste omstandigheden kan die met een 5 Ghz verbindng gelijk zijn aan je Internetsnelheid (als je 400/40 of 200/20 hebt; bij 40/4 ligt dit anders), maar vrijwel overal in je huis haal je dit niet.
Als Wifi tegevalt kan je proberen dit te gaan verbeteren.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640
Dat zal je op gezetten tijden moeten doen omdat storende factoren in de tijd kunnen wijzigen, ihb de invoed van Wifi van je buren.

Gebruik Wifi alleen voor mobiele apparaten en sluit Laptop of Game Console bij voorkeur ook bekabeld aan. Doe je het zo dan kan dit een hoop gezeur schelen.
Het aanleggen van UTP-kabels is een eitje t.o.v van dat mogelijke gezeur.

Gr Han
Bexdigital
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor de reactie dijkmane . kort en duidelijk 🙂

hanh Ik weet hoe wifi werkt. Wanneer ik wifi gebruik ben ik mij bewust van de bandbreedtes, welke kanalen voornamelijk bezet zijn in de omgeving door bijv. buren, en ik heb alle wifi adapterinstellingen optimaal ingesteld. De drivers van de netwerkkaart zijn up to date en ik snap dat er altijd sprake is van interferentie door apparaten in de buurt. Ook afstand van apparaat tot access point telt mee, alsmede de hoeveelheid aangesloten apparaten en mogelijke conflicten zijn variabelen waar ik rekening mee houdt.

Mijn vraag ging dus niet over hoe ik mijn internetsnelheid kan meten en hoe ik de wifi kwaliteit kan meten/ verbeteren.. Mijn vraag ging over de resultaten van anderen ter referentie van mijn eigen metingen. Metingen die ik meerdere keren per dag uitvoer en vast leg.

Toch dank voor je antwoord.
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
DSLreports.com : 254,9down / 24,9up ( server amsterdam)
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mijn vraag ging over de resultaten van anderen ter referentie van mijn eigen metingen.

Daar gaf ik antwoord op.
Gebruik:http://www.dslreports.com/speedtesten beschouw het als referentietest om andere speedtests te kunnen beoordelen.
Laat bij mij strak 400/40 zien.

En voegde er nog iets aan toe, dat niet speciaal voor jou was bedoeld.
Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dijkmane e.a.
dijkmane wrote:
DSLreports.com : 254,9down / 24,9up ( server amsterdam)

Ik laat de Serverkeuze altijd over aan de test. Die gebruikt er dan 4 of 5 stuks.
Zie plaatje 1. Nu net gemeten. Multi-server maakt deze test uniek qua gebruikte technologie

Zelden is er bij mij een rare dip bij een eerste meting. Dan meteen maar wat metingen erachteraan, en de boel is snel weer 400/40, zoals het bij mij hoort te zijn. Plaatje 2. De eerste meting is van april. Je ziet: zo vaak meet ik tegenwoordig niet meer.

Wat zo'n vreemd kort dipje precies is, weet ik niet. Het is te incidenteel om me zorgen over te gaan maken. Geen diepgaand onderzoek dus.

Gr Han

Noot. Ik heb aardig wat speedtests aan de tand gevoeld. Second best was destijds de Ookla met Server-keuze. Door met die keuze wat te spelen kom je tot het max resultaat.
De automatische keuze hoeft niet de beste te zijn. Dat vind ik een nadeel.
De Ziggo speedtest (met Ookla software) is onbetrouwbaar gebleken.
Etc, etc.
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
server vermeld ik erbij ter vergelijk, de keuze laat ik aan de site zelf.
als je zelf keuze kunt maken, kun je inderdaad uiteindelijk bij een snellere terecht komen.

ik doe al jaren mee aan het Samknows project.
afgelopen november was dit mijn download snelheid :
Bexdigital
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Mijn vraag ging over de resultaten van anderen ter referentie van mijn eigen metingen.
Daar gaf ik antwoord op.

Gebruik:http://www.dslreports.com/speedtesten beschouw het als referentietest om andere speedtests te kunnen beoordelen.
Laat bij mij strak 400/40 zien.
En voegde er nog iets aan toe, dat niet speciaal voor jou was bedoeld.
Gr Han


Bedankt voor je reactie. Begrijpend lezen: mijn vraag ging over de resultaten van anderen over de door mij genoemde speedtests ( al ontken ik niet dat dslreports een goede speedtest is).

"Daar gaf ik antwoord op."

Helaas, niet dus. Enkel antwoord met 1 resultaat, waarvan de source een andere speedtest is. Terwijl het mij juist om de onderlinge verschillen gaat. Mijn vraag was heel duidelijk:

"k vroeg mij af hoe bij jullie de resultaten zijn van verschillende speedtesten."

dat was mijn openingszin van dit topic.. Kind of hard to miss..

Evengoed bedankt voor je antwoordt.

"En voegde er nog iets aan toe, dat niet speciaal voor jou was bedoeld".


Bedankt. maar het leidt af van de werkelijke vraag en informatieverzameling... its called staying on-topic. Ik snap niet zo goed waar die behoefte vandaan komt om toch even wat extra neer te zetten wat eigenlijk totaal niet van meerwaarde is ) met mijn vraag ( onderling verschil speedtesten/ bekabeld).

Side note: don't get me wrong, ik merk dat je verstand van zaken hebt ( ik kom zelf uit de ict hoek) maar ik wilde even gewoon enkel basic information omtrent de testverschillen.

Zonder te veel verder offtopic te gaan. Het starten van dit topic vloeit voort uit de interesse omtrent de ontwikkelingen van het ACM (omtrent netneutraliteit, speedtesten, aangeboden downloadsnelheden van isp's vs werkelijke downloadsnelheden).

De test van dsl reports ga ik voortaan ook gebruiken in de metingen, waarvoor dank.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Wat ik opschreef was wat routineus na minder goed lezen. Dan gaat het fout.

Internet speedtests moeten een poging zijn onder geidealiseerde omstandigheden
je max speed te kunnen meten. Externe storende factoren uitschakelen.
Gaat het mis, dan is het belangrijk dat je Provider de resultaten accepteert als start
voor onderhandeling over het oplossen van een probleem met je verbinding.

Over effectieve snelheid bij dagelijks Internetgebruik, zeggen ze niet zoveel.
Het aardige van de Ookla test is, dat die op twee gedachten hinkt.
http://www.speedtest.net/

  • de automatische keuze van de testServer is bedoeld voor de geidealiseerde test; maar dat kan soms beter, door een andere keuze;
  • je kunt ook een Server in bv Alaska kiezen; al doende kom je iets meer te weten over je effectieve snelheid bij dagelijks gebruik.

Etc. Over waarom ik de DSL-Reports test als referentietest beschouw valt ook wel iets te zeggen. Niet nu.

Gr Han
Duncan Elfrink

Level 1
  • 6Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Goedenavond,

Hieronder even een aantal sites met mijn uitkomsten:


  • Speedtest.net -> 270Mbps
  • Fast.com -> 200Mbps
  • MLAB Speedtest -> 266Mbps
  • Testmy.net -> 96Mbps

Morgen komt mijn nieuwe Ziggo modem binnen. Ik hoop dat ik dan ongeveer tot 400 kom.

Met vriendelijke groet,
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
Wat zo'n vreemd kort dipje precies is, weet ik niet. Het is te incidenteel om me zorgen over te gaan maken. Geen diepgaand onderzoek dus.

Als er geen sprake is van signaalproblemen, dan is het tijdelijk niet halen van de snelheid toe te schrijven aan drukte in het coaxsegment. Zodra dan één of meerdere downloaders met een hoge abonnementssnelheid klaar zijn met hun download haal je dan weer de verwachte abonnementssnelheid. De capaciteit in een coaxsegment is nu eenmaal vast en wordt gedeeld door alle gelijktijdig actieve gebruikers. Het af en toe niet halen van de snelheid is kenmerkend voor gedeelde infrastructuren waar de HFC infrastructuren in de coaxsegmenten ook onder vallen. De enige manier waarop je in dergelijke infrastructuren altijd je snelheid kan halen is als er geen sprake is van overboeking van de capaciteit. Bij alle kabel providers is sprake van overboeking.
Bexdigital
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Duncan Elfrink Bedankt voor het posten van je results. Much appreciated!

Mag ik vragen welk modem je ontvangt van Ziggo?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic