Vraag

(bekabeld) Internet valt weg

  • 15 september 2019
  • 26 Reacties
  • 577x Bekeken

Er is sinds enkele weken iets vreemds aan de hand met het internet van Ziggo. Opgesomd zijn het de volgende punten:
  • Op willekeurige momenten valt mijn bekabelde internet weg. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van een game wordt ik dan uit het spel geknikkerd wat nogal frustreert. Het wegvallen is meestal voor slechts 30 seconden en dan ben ik weer online.
  • Ik maak gebruik van het chatporgramma Discord en het vreemde is dat ik mijn maten wel blijf horen maar zij mij niet meer kunnen horen. Het lijkt er dus op dat er voor heel eventjes wel een inkomende verbinding is, maar geen uitgaande verbinding
  • Ook de snelheid via speedtest.net is trager geworden dan voorheen (blijft steken op max 145 Mbps tegen 250 Mbps voorheen). Snelheidtest via mobiel (wifi) dichtbij de router geeft wel de volledige 250 Mbps vreemd genoeg.
Wat ik heb geprobeerd om dit probleem op te lossen of dingen uit te sluiten (maar nog zonder resultaat:
  • Andere ethernetkabel (nu UTP 6 en UTP 5e gecheckt maar zelfde resultaat).
  • Firewalls uitgeschakeld
  • Bios geupdate
  • Ziggo gebeld. Zij hebben mij een nieuwe voedingstekker van het modem toegestuurd en enkele aanpassingen in het modem gemaakt (geen idee wat)
  • Modem al meerdere malen uit en aan gezet en gereset.
Specificaties die wellicht van belang zijn:
  • Ik heb een ethernetkabel (UTP 6) van 20m getrokken naar mijn Desktop PC. Hier heb ik nog nooit eerder dergelijke problemen mee ervaren (nu 1 jaar op deze manier verbonden)
  • Modem van Ziggo is een witte van Arris (TG2492LG-ZG)
  • Aanlsuiting is gedaan door een Ziggo monteur (COAX ingang is daarbij vervangen).
Ik heb met pingplotter getest en daar zijn duidelijk de packet losses te zien:



Ik begreep dat jullie graag de de volgende info uit de connect box willen zien:






Mocht iemand mij hierbij kunnen helpen dan zou dat top zijn! Indien er meer info nodig is, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Stefan

26 Reacties

Reputatie 5
Badge +8
1 enkel upstream-kanaal? Dat moeten er minimaal 4 zijn. Ik weet niet of dit aan de AOP kan liggen, kun je daar een foto van uploaden?
Hoi Marco,

Dabk voor je reactie. Ik zal hieronder twee foto's plaatsen:



Het aop is een jaar terug aangesloten door een Ziggo monteur.
Hoi,

Heb je de CB geprobeerd rechtstreeks op het AOP aan te sluiten. Dus splitter eruit en als kan het witte kapje eraf van het AOP. Ik vraag mij af of er wel goed contact word gemaakt.
Hi,

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal het vanavond doen en de resultaten terugkoppelen.

Zou dat kunnen helpen om meer upstream-kanalen te krijgen?

Bedankt voor de tip iig!
Reputatie 5
Badge +8
Hi,

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal het vanavond doen en de resultaten terugkoppelen.

Zou dat kunnen helpen om meer upstream-kanalen te krijgen?

Bedankt voor de tip iig!


Mogelijk, anders moet een moderator dit even oppakken. Deze komt vanzelf buurten 😉
Ok. Ik probeer net gelijk alvast de splitter eraf te halen maar krijg deze heel lastig los. Heb het gevoel dat als ik het forceer de aansluiting mogelijk beschadigd. Enige ervaring hiermee?

Deze zou toch makkelijk los moeten komen?
Reputatie 5
Badge +8
Schroefje er wel uitgedraaid? Daarna draaien en trekken.
Ah thnx. Schroefje zat een beetje verstopt :)

Net de coax van het modem direct in de AOP gedaan. Zie nu wel dat ik 4 kanalen beschikbaar heb in de upstream:


Pingplotter staat net weer aan. Even kijken of hij nu ook stabieler is.

Net wel een klein speedtestje gedaan maar die blijft nog wel steken op 150 Mbps. Geen ramp, wel jammer natuurlijk.

Tot zover iig al bedankt voor jullie hulp en suggesties. Ik zal later deze avond nog de resultaten plaatsen van de stabiliteit.
Reputatie 7
Badge +35
Dit gaat helemaal niet goed, 4 upstream waarden direct op het AOP van 51 dBmV.

Ergens zit een te hoge weerstand / blokkade richting de Ziggo servers.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je snel een antwoord wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Reputatie 5
Badge +8
Dit gaat helemaal niet goed, 4 upstream waarden direct op het AOP van 51 dBmV.

Ergens zit een te hoge weerstand / blokkade richting de Ziggo servers.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je snel een antwoord wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact


De upstream-waarden zijn 5.1, niet 51 😉
Ok, wacht nog even af of de waarden ok zijn.

Terugkomend op de stabiliteit. Hier is helaas nog niet veel in veranderd. Nog regelmatig uitval en packet losses:

Reputatie 7
Badge +35
@Marco1861 "De upstream-waarden zijn 5.1, niet 51 ;)"

Dit wordt fout weergegeven in dat modem en is in werkelijkheid 51 en dat is te hoog.

@SymphonyX Met een upstream van 51, gaat dat nooit goedkomen.

Ziggo is de enige die dit op kan lossen, je hebt het modem al direct aangesloten op het AOP, dus kan het alleen het AOP zijn of de kabel naar de straatkast of de straatkast of nog verder richting Ziggo en daar kun je zelf niets aan doen.
Reputatie 5
Badge +8
@Marco1861 "De upstream-waarden zijn 5.1, niet 51 ;)"

Dit wordt fout weergegeven in dat modem en is in werkelijkheid 51 en dat is te hoog.

@SymphonyX


🤨 Bedankt voor de duiding @Be rt! Zijn waarden onder de 50 wel goed? Mijn eigen upstream-waarden zijn liggen tussen de 4.7-4.825. Omgerekend (factor 10) dus 47-48,25?
@Be rt Bedankt voor de aanwijzing.

Ik heb zojuist contact gehad met de klantenservice van Ziggo. Zij geven aan niets bijzonders te zien aan het signaal. Ik heb hen verwezen naar deze post maar daar lijken ze geen gehoor aan te geven.

Er werd vrij snel de optie gegeven om een monteur te laten komen. Heb dus maar een afspraak gemaakt voor na mijn vakantie. Omdat ik zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor de kosten indien het probleem bij mij ligt ga ik nog wel een aantal dingen proberen.

  • Pingplotter op de laptop (via WIFI) van mijn vriendin tegelijkertijd testen met mijn bekabelde Desktop en kijken of daar verschil in zit in stabiliteit + Laptop op mijn huidige kabel aansluiten en de stabiliteit bekijken
  • Coax kabel vervangen van het modem naar de AOP (deze komt vandaag binnen van Ziggo)
  • Als laatste optie: Ander moederbord in mijn Desktop zetten..Hoop niet dat dit nodig is 😞
Bedankt weer tot zover. Ik zal de resultaten hier ook posten. Mocht iemand nog andere (test)suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Net een (klein) verschil opgemerkt in stabiliteit op de laptop van mijn vriendin en mijn Desktop PC:

Laptop (WIFI):



Bekabeld Desktop:



Begin te vermoeden dat er iets niet helemaal juist is met mijn PC. Misschien de netwerkkaart van mijn mobo.

Ga later op de dag nog de andere tests doen om dingen uit te sluiten.
Reputatie 7
Badge +35
Zie de normaal waarden voor upstream en downstream binnen Docsis 3.0:
Zie hier de normaal waarden voor je Upstream en andere waarden:
https://pickmymodem.com/signal-levels-docsis-3-03-1-cable-modem

Recommended Upstream signal levels are +35 dBmV to +49 dBmV (DOCSIS 3.0)
Reputatie 3
Badge +6
Dit gaat helemaal niet goed, 4 upstream waarden direct op het AOP van 51 dBmV.


Vandaar dat er na verloop van tijd upstream kanalen wegvallen. Hou dat maar eens in de gaten
Reputatie 7
Badge +17
@SymphonyX probeer in W 10 eens:
instellingen > netwerk en internet > netwerk opnieuw instellen.
@KBX458 Dank voor de tip. Ik ben momenteel met vakantie maar ga het bij thuiskomst zeker proberen!
Reputatie 3
Badge +4
51 upstream is gewoon te hoog dat geeft problemen , mag er maar een minimale dip komen , en het ligt er even uit , of er is een demper in de ev geplaatst of de aop heeft een los contackt of is stuk , er zit duidelijk ergens weerstand
Vandaag terug gekomen van vakantie en de nieuwe coax kabel van Ziggo binnen gekregen. Deze geinstalleerd en het modem herstart maar helaas weinig resultaat. Daarna de suggestie van @KBX458 geprobeerd maar dit heeft ook niet veel kunnen veranderen helaas. Nog steeds onstabiel internet met regelmatige uitval.

Het valt me op dat de upstream waarden nog steeds erg hoog zijn (57 op dit moment) en er op dit moment maar 1 kanaal beschikbaar is.. Ook bij een netwerkverbingingstest in de connectbox geeft hij aan dat er sprake is van een zwak signaal.

Morgen staat er een monteur op de planning. Ik hoop dat hij wat kan betekenen 😞
Reputatie 7
Badge +35
Ik vermoed zomaar van wel.
In ieder geval succes gewenst.🙂
Thnx @Be rt ! Zal de resultaten morgen weer plaatsten hier.
Gisterenmiddag is de monteur van Ziggo langs geweest. Bij enkele signaaltesten gaf hij aan dat het signaal niet bijzonder zwak is. Bij het open maken van de AOP zag hij wel dat de koperen draadjes vanuit buiten niet volledig (op enkele milimeters) aansloten op de COAX ingang van de modembaansluiting. Dat heeft hij gerepaeerd.

We zijn daarna samen nog naar de centrale aansluiting in de straat gelopen en ook daar was het signaal niet slecht maar heeft hij toch even de COAX kop vervangen voor een nieuwe kop.

Gisterenavond al even getest en tot op heden nog geen uitval gehad. Dat is dus positief! Vandaag verder testen of dit zo blijft, mocht dit zo zijn dan ben ik natuurlijk erg blij :)

De waarden van de upstream zijn zo te zien ook iets gedaald:
Wellicht dat dit de stabiliteit iets heeft vergroot?



Hoop dat hierin het probleem zat maar ik vind het nog te snel om daar een conclusie uit te trekken. Ik zal later nog een update plaatsen,
Reputatie 7
De waarden van de upstream zijn zo te zien ook iets gedaald:
Wellicht dat dit de stabiliteit iets heeft vergroot?


Het is voor de upstream signaalsterkte normaal dat die lager is nadat de verbinding tussen modem en CMTS opnieuw is opgebouwd doordat bijvoorbeeld coax connectors zijn los gehaald of het modem een reset krijgt. Bij de upstream zal je die signaalsterkte waarden langer in de gaten moeten houden om te controleren of ze gelijk blijven of juist blijven variëren.

Overigens zie ik in bovenstaande afbeelding van de upstream kanalen dat het modem van de CMTS al opdracht heeft gekregen om de zendfrequentie aan te passen van 44500000 Hz naar 44499951 Hz, of wel een offset van +49 Hz t.o.v. de geconfigureerde upstream frequentie met kanaalnummer 2. Dat is een aanwijzing dat de CMTS de door het modem verzonden packets niet lekker kon ontvangen op de 44500000 Hz frequentie. Ook iets om in de gaten te houden.

Hoop dat hierin het probleem zat maar ik vind het nog te snel om daar een conclusie uit te trekken. Ik zal later nog een update plaatsen,

Maak om een conclusie te kunnen trekken bijvoorbeeld een aantal dagen om de 8 uur een schermprint. Als de signaal sterktes op iedere upstream na meerdere dagen gelijk zijn gebleven, dan kan stellen dat je een stabiele upstream verbinding hebt.

Reageer