Beantwoord

Bekabeld internet smart tv problemen


Badge
Ok, ik heb nu al een maand of wat een vreemd probleem. (Daarvoor geen problemen gehad)
Als ik mijn smart tv aan zet heb ik geen internet op de tv, maar als ik de netwerk kabel (die van mijn tv naar het modem) er uit haal en er weer in stop heb ik opeens wel internet op de tv.
Maar zodra de tv weer een tijdje uit staat en ik hem weer aanzet, begint het hele gezeik weer opnieuw.

-Het is een nieuwe tv en er is ondertussen een nieuw moederbord in geplaatst.
-Nieuwe modem geplaatst.
-Rest van mijn apparatuur heeft prima internet.
-Nieuwe netwerk kabels (alles cat5e en hoger)

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Begin er wel aardig klaar mee te raken.

(Even voor de duidelijkheid, het gaat om BEKABELDE internet verbinding.)

Bvd, groeten Dirk.
icon

Best beantwoord door mguzz 21 april 2018, 10:41

De in te vullen gegevens staan onder Netwerkconfiguratie en zoiets als Status (ken het menu van de tv niet)als je tenminste verbinding hebt met het internet.
Deze gegevens bij Statische IP configureren invullen, ik zou dan wel het laatste nummer van het ipadres verhogen ivm de DHCP-range (is wat technisch en om de range te bekijken zou je moeten inloggen op de connectbox)
Ik heb zelf geen connectbox dus weet de range niet maar misschien dat iemand kan melden die wel een connectbox heeft.
Je kan om te testen het volgende invullen:

ipadres 192.168.178.125
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1
DNS1 8.8.8.8
DNS2 4.4.4.4

Bekijk origineel

26 Reacties

Beste @DiRkTeUr,

Welkom op de community. Dit is een klant helpt klant forum.

Wat voor TV (naam + serienummer) heb je en welk modem.
Badge
Goedemorgen @Beeblebrox

Modem in de connect box (2de ondertussen)

tv is de Philips 55PUS7502/12
serie nr. FZ1A1719023266

000070af24104a4f is geloof ik het serie nr. van het nieuwe moederbord
Reputatie 5
@DiRkTeUr Morge, al eens een statisch ipadres geprobeerd in te stellen?

Netwerkconfiguratie - Statische IP configureren  (TV-menu) >  Instellingen > Draadloos en netwerken > Met kabel of WiFi > Netwerkconfiguratie > Statische IP configureren. 1 - Selecteer Statische IP configureren en configureer de verbinding. 2 - U kunt het nummer instellen voor IPadres, Netmask, Gateway, DNS 1 of DNS 2.
Badge
Goede morgen @mguzz

Nog niet geprobeerd, maar ook nog nooit gedaan dus ik weet nog niet precies hoe dat werkt en wat ik precies moet invullen.
Reputatie 5
De in te vullen gegevens staan onder Netwerkconfiguratie en zoiets als Status (ken het menu van de tv niet)als je tenminste verbinding hebt met het internet.
Deze gegevens bij Statische IP configureren invullen, ik zou dan wel het laatste nummer van het ipadres verhogen ivm de DHCP-range (is wat technisch en om de range te bekijken zou je moeten inloggen op de connectbox)
Ik heb zelf geen connectbox dus weet de range niet maar misschien dat iemand kan melden die wel een connectbox heeft.
Je kan om te testen het volgende invullen:

ipadres 192.168.178.125
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1
DNS1 8.8.8.8
DNS2 4.4.4.4
Badge
Range van de connect box is 10 tm 255

Alles ingevuld en ingesteld, internet werkt maar dat deed het net ook.
De grote test begint als mijn tv weer even uit heeft gestaan, ik laat weten of dit het probleem heeft verholpen.

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Badge
Alles werkt nog steeds zoals het hoort.
🤔 Ik weet nog steeds niet wat er nou fout ging, maar blijkbaar is een vast IP de oplossing hiervoor.

@mguzz Bedankt voor je hulp.

Mvg, Dirk 😀
Je TV begrijpt de DHCP-Server van het Ziggo Internet-kastje niet of
doet geen (goede) Ip aanvraag richting DHCP-Server.
Die Server deelt op verzoek unieke interne Ip-adressen uit, die niet vast hoeven te zijn
(tenzij je er bij de DHCP-Server een reservering voor doet voor het MAC-address van een apparaat, dat een adres aanvraagt).
Voor je TV is een vast Ip niet nodig, maar dat mag altijd.
Het kunnen instellen van een vast Ip op de TV was dus je redding.

Als de Range van de DHCP Server van de ConnectBox, zoals je schrijft,
10 ... 255 is, dan is er een (kleine) kans op een Ip-conflict met
192.168.178.125, als dat het vast ingestelde Ip van de TV is.

Verkort die Range tot bv 10 ... 100. Dan is alles echt ok.
Een op een apparaat vast ingesteld Ip moet altijd buiten de Range van
de DHCP-Server liggen, ongelijk zijn aan 1 en lager dan 255.

Gr Han

NOOT Als ik me goed herrinner wordt de DHCP Range op de ConnectBox ingesteld
met (1) het laagst uit te delen adres en (2) het max aantal uit de delen adressen.
Dit wijkt af van wat gebruikelijk is: het opgeven van het laagste en hoogste uit te delen adres.
Reputatie 5
@DiRkTeUr Bedankt voor de terugkoppeling, hanh heeft inmiddels eea uitgelegd zie ik.
Reputatie 6
Fijn dat het nu goed werkt @DiRkTeUr! En #LekkerBezig @mguzz & @hanh! 👍🏻
Goedemiddag, bij mij hetzelfde probleem met een Sony bravia smart tv en rechtstreeks op de connectbox aangesloten. Na ongeveer een uur is de verbinding weg, al van alles geprobeerd en na een reset van de tv is het weer even terug. Kan ik dan het beste via m’n tv een statisch ip adres toekennen buiten de DHCP range of via de instellingen van m’n connectbox @hanh ?

Hoor het graag en alvast bedankt!

Groet Oscar
Ja, dat lijkt me een uitstekende aanpak.
Doe maar op de TV buiten de DHCP van de ConnectBox.

Dat wordt dan iets van
192.168.178.x de eerste drie getallen zijn standaard bij ConnectBox en de meeste andere Ziggo doosjes; als je dit veranderde, dan kan het anders zijn.
Wat volgt is ook nodig. Staat er meestal al zo'n beetje.
Default Gateway: 192.168.178.1
Subnet Mask 255.255.255.0
DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4

De DNSen zijn van Google.
Als je de pest hebt aan Google kun je ook andere publieke DNSen gebruiken.
Sommige mensen vinden OpenDNS leuk.
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Zie maar.

Han
Maar dan wel de DNS instellingen overnemen van m’n eigen netwerk dan toch en niet van Google?

Dank voor de snelle reactie!
Als je een ConnectBox hebt kun je daar 2x
192.168.178.1 intikken. Je krijgt dan onder de motorkap Ziggo DNS Servers via de ConnectBox.

Een publieke DNS zoals Google gaat ook prima. No worries.

Han
Laatste vraag @hanh sorry...
Dus niet de instellingen van de DHCP op de connectbox aanpassen met het MAC adres van de tv?
Als je het leuk vindt om het zo aan te pakken? Mijn zegen heb je.
Is normaal ook goed.

TV blijft dan op DHCP staan.
Het scheelt het invullen van Gateway, Subnet Mask en DNS.
ip moet in dit geval binnen de DHCP Range worden gekozen.
Het gaat om een Reservering voor het MAC adres van de TV uit de verzameling van uit te delen adressen.

Maar nu komt het. De TV heeft zo te zien een probleem met DHCP om het adres op te kunnen halen.
Dan gaat het probleem niet weg, denk ik zo, ook al is het adres netjes gereserveerd
op de ConnectBox.

Dus .............. gewoon uitproberen kan altijd.
Je zult zien dat instellen op de TV je redding is.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +28
Oscar711 schreef:

Goedemiddag, bij mij hetzelfde probleem met een Sony bravia smart tv en rechtstreeks op de connectbox aangesloten. Na ongeveer een uur is de verbinding weg, al van alles geprobeerd en na een reset van de tv is het weer even terug. Kan ik dan het beste via m’n tv een statisch ip adres toekennen buiten de DHCP range of via de instellingen van m’n connectbox @hanh ?

Hoor het graag en alvast bedankt!

Groet Oscar


Hallo @Oscar711,
het is niet zinvol om over hetzelfde onderwerp ergens anders in het forum vragen te gaan stellen, dat geeft alleen maar verwarring of je moet verwijzen naar je eigen topic waar al e.e.a. besproken is, nu gaat iedereen het wiel weer opnieuw uitvinden, zonde van de tijd en de moeite.
@Oscar711
Niet echt handig Oscar.

Gelukkig hoefde hier het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden.
Je zag in dit Topic het begin van een oplossing en sloot aan met een vraag
waarin de oplossing al besloten lag. Op wat details na.
Die vulde ik samen met je in.

Volgens mij heb je nu een oplossing, toch?
Als dat zo is, dan
kun je die terugkoppelen in dat andere Topic.
Doen hoor!

Gr Han
Hoi,

Ik heb net een smart tv gekocht - Sony Bravia-. Nu lukt het maar niet om een verbinding te krijgen met onze provider. Ik heb onderstaande gegevens gebruikt.

ipadres 192.168.178.125
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1
DNS1 8.8.8.8
DNS2 4.4.4.4

Kan iemand mij helpen? Wat doe ik niet goed?

Groet Tanja
Reputatie 7
Badge +34
Hoe maak je verbinding, met Wifi of UTP kabel?
Waarom IP adres 192.168.178.125

Mogelijke oplossing:
Ik zou juist buiten de DHCP server willen blijven, die begint bij 192.168.178.10 en een IP adres vast zetten van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9 , hier staat alles wat een vast IP adres nodig heeft bij mij, direct verbinding.

Als je bij DNS 0.0.0.0 invult pakt hij de DNS servers van je modem.
Inderdaad via Wifi, oke dan ga ik dat proberen
@tharing
Een aanvulling.

Wat heb je voor Ziggo Modem/Router?
Een ConnectBox?
Staat het Ziggo kastje nog standaard in 'Router Mode'?
Of staat die in 'Bridge Mode' en gebruik je een eigen Router?
Is misschien de MediaBox XL in gebruik als Modem/Router?

-- adres kiezen voor de TV (past op alle situaties)
Hoe dan ook: Check eerst welke Ip adressen je DHCP Server kan uitdelen.
Kijk in in de Ziggo Modem/Router of in je eigen Router, als het Ziggo kastje in 'Bridge Mode' staat.
Je moet voor de TV er eentje kiezen buiten die zogenaamde DHCP 'Range'.
Bij een ConnectBox in Router Mode is het laagste DHCP adres standaard 10 in het subNet 192.168.178.0/24 (zie Noot)
2 t/m 9 zijn dan vrij, zoals Bert al schrijft.
Je kunt desgewenst ook een nog beschikbaar hoog adres kiezen (max 254), voorbij het hoogste adres dat via DHCP kan worden uitgedeeld.

Let op: het kan zijn dat er een ander Subnet werd ingesteld, bv 192.168.1.0/24
In dat geval geef je de TV een vrij adres 192.168.1.x; het Gateway address is dan 192.168.1.1
De meeste andere Ziggo kastjes dan de ConnectBox hebben in Router Mode trouwens standaard ook een 192.168.178.0/24 Subnet. Oudere kastjes kunnen een ander standaard Subnet hebben. Idem als je een eigen Router gebruikt.

-- DNS Servers voor de TV
De DNS servers van Google, die je wilt invullen, zijn Ok.
Bert schrijft dat je daar 0.0.0.0 kunt invullen.
Dat is een vergissing, denk ik.
Wel is het zo dat je, alleen als je een ConnectBox in Router Mode gebruikt, bij DNS1 het Gateway address kunt invullen. Je gebruikt dan indirect de Ziggo DNS Servers die onder de motorkap in de ConnectBox staan genoteerd.
DNS2 kan dan 0.0.0.0 zijn of nog eens het Gateway address.

Gr Han

Noot De /24 in 192.168.178.0/24 of 192.168.1.0/24 of etc, betekent dat er een Subnet Mask is van 24 bits. Het mask is dan: 255.255.255.0.
Het Gateway address is 192.168.178.1, 192.168.1.1, etc
Reputatie 7
Badge +34
0.0.0.0 betekent in veel apparatuur: "not defined" en dan krijgt de apparatuur de DNS adressen van de router/modem.
Wist ik niet. Dat moet dan via DHCP komen, die uit is gezet voor de rest.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +28
Als je binnen een tv een keus hebt gemaakt voor bekabeld of draadloos is het bij bekabeld super simpel, op het moment dat je een LAN-kabel op de TV aansluit herkent de TV dat en je hebt verbinding. In principe heb je niets met handmatige instellingen te maken of je moet DHCP uitgezet hebben binnen de tv, maar dat is in de regel nooit nodig.

Reageer