Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 630Oplossingen
  • 3978Likes

Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij

Heerlijk en modern, alle apparaten verbonden via de wifi. Maar met wifi sta je al snel voor de bekende uitdagingen. Je hebt een trage verbinding of deze valt plots weg. Houd jij van lekker simpel, snel en stabiel? Kies dan voor een netwerkkabel tussen je internetmodem en apparaten zoals je laptop, gamestation en NAS.


Heb je het toch niet zo op al die kabelspaghetti? Ga dan voor de wifi-verbinding! Klik hier om direct door te gaan naar de SmartWifi app.
 

Snel bekabeld internet  in 3 checks

Om de maximale internetsnelheid te halen, is het belangrijk dat je thuisnetwerk en apparaten de snelheid aankunnen. Dat controleer je met deze 3 checks: 

  • Het internetmodem is erg belangrijk. Deze zorgt dat internet vanaf het Ziggo-netwerk goed in je woning wordt doorgegeven. Heb je een supersnel abonnement? Check op deze pagina of je modem de downloadsnelheid van je abonnement ondersteunt. Heb je nog niet het juiste modem, neem dan contact met ons op of laat een berichtje achter.
  • Je hebt een goede netwerkkabel nodig. Op internet lees je veel over CAT5E of CAT6 netwerkkabels. CAT is een classificatie die staat voor de maximale doorvoersnelheid van de netwerkkabel. Dit staat vaak op de zijkant van de kabel gedrukt. Om een hogere snelheid dan 100 Mbit/s te halen, heb je een netwerkkabel nodig met minimaal een CAT5E-classificatie. Onze servicemonteurs helpen je hier ook graag mee! Klik hier voor meer info wat zij voor jou kunnen betekenen.
  • De netwerkkaart van je computer is ook erg belangrijk. Wanneer je de computer of laptop aansluit met een netwerkkabel, haalt deze in principe de maximale internetsnelheid van je abonnement. Een uitzondering hierop zijn oudere laptops en pc’s, omdat deze vaak een tragere netwerkkaart hebben. Daarom is het belangrijk om je netwerkkaart te controleren. 


Tijd voor een speedtest

Heb je een supersnel internetmodem, de juiste netwerkkabels en een goede netwerkkaart? Dan ben je klaar om de snelheid te halen. Start razendsnel de Ziggo Speedtest!


Niet de juiste snelheid?

Heb je alles voor elkaar, maar haal je nog niet steeds niet de juiste snelheid? Klik op ‘lees meer’ voor 6 extra tips.


1. Blijf up-to-date
Zorg dat je computer en browser up-to-date zijn. Een verouderde internetbrowser of een oud besturingssysteem kan je internetverbinding vertragen of zelfs helemaal tegenhouden. Daarnaast is het een beveiligingsrisico. Download en installeer daarom
altijd alle updates en controleer je internetbrowser op beschikbare updates.


2. Verschillende browsers
Iedereen heeft een eigen favoriete internetbrowser. Denk bijvoorbeeld aan de bekende browsers Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Internet Explorer, Opera en Safari. Er zijn talloze browsers en iedere browser heeft zijn voor- en nadelen. Haal je niet de snelheid, probeer dan ook een andere browser.


3. Netwerkapparatuur zoals je router
Heb jij je zelf genesteld achter een router, hub of switch? Controleer dan de maximale doorvoersnelheid van het apparaat. Het kan zijn dat deze een lagere doorvoersnelheid heeft. Met 1,0 GB/s zit je altijd goed.


4. Invloed van software
Software op je computer heeft veel invloed op de snelheid, denk bijvoorbeeld een speciale downloadprogramma's. Wil je uitsluiten of een programma invloed heeft op de snelheid? Sluit dan alle programma’s af en doe de test opnieuw. Sommige ani-virusprogramma’s snoepen ook een stukje internetsnelheid op. Tip: gebruik Ziggo Safe Online.


5. Andere netwerkpoort
De netwerkpoort op je modem of router kan defect raken. Gelukkig komt dit zelden voor. Maar daarom is het wel belangrijk om ook de overige poorten op je modem of router te testen. Op die manier weet je precies waar je aan toe bent.


6. Oude computer
Heb je een echt oude pc, dan kan het zelfs voorkomen dat de speedtest niet kan worden uitgerekend. Vaak herken je de symptomen al. Je pc start traag op en reageert langzaam op alles wat je vraagt. Een veel voorkomende oorzaak is een trage processor.

Maak je gebruik van Windows? Kijk dit dan snel na door op [CTRL]+[SHIFT]+[ESC] te drukken. Met deze toetsencombinatie start je het Windows Taakbeheer op. Op het tabblad prestaties zie je de processor staan. Start een speedtest en kijk naar het processorgebruik. Staat het processorgebruik tijdens de test op 100%, dan krijg je met een speedtest niet de juiste resultaten.

Sluit alle overbodige software af en probeer het opnieuw. Of doe een speedtest op een andere computer.

 

Gerelateerde onderwerpen:
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
Valt je wifi weg? Lees dit topic!
VPN: Algemene informatie

20 Reacties

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic