1
Vraag
2
Reacties
El Rolo

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Batterij mobile devices sneller leeg na plaatsen Connectbox

Sinds ik de (Arris) connectbox heb geplaatst zijn onze telefoons en tablets veel sneller leeg. Ik heb inmiddels een uitgebreide test gedaan met bestbatterystats en wackelock detector. FB, Whatsapp en weerapp verwijderd etc. Van de 9 uur in de nacht is de telefoon nog geen uur in "deep sleep". Allerlei WLAN gerelateerde wakelocks houden de telefoon wakker (o.a. DHCP). Deze nacht heb ik 4G aangezet ipv WIFI (met FB whatsapp etc weer aan) en de accu is maar 1 % gedaald. Bijna volledige tijd in deep sleep!

Na veel speuren op internet zou het aan IPv6 kunnen liggen /cg de router die steeds een "Router Advertisement" stuurt om het netwerk en DHCP te controleren. Dit gebeurt heel vaak en alle devices worden geactiveerd. Mijn kennis over routers stopt hier toch wel.
Wil graag de leasetijden veranderen, maar werken in de Connectbox is een ellende

-kan iemand bovenstaand verhaal bevestigen?
-Is er een andere (bekende) oorzaak?
-Zijn er nadelen om de DHCP tijden van IPv6 aan te passen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha El Rolo ,

Eerst een RFC, gericht op netwerkbeheerders, die je onderzoek bevestigt:
https://tools.ietf.org/html/rfc7772

Ook bij mijn Arris ConnectBox is de frequentie van RA's hoog.
De parameters van RA's kunnen bekeken worden, maar niet worden gewijzigd. Zie plaatje van mijn Arris.

Het RA interval is 30 minuten. Als je echter naar ICMPv6 RA Broadcast Packets gaat kijken (met Wireshark), dan blijken ze elkaar in een vlot tempo op te volgen.
Je moet de getoonde instelling kennelijk met een korrel zout nemen.

Het instellen van Stateful ipv Stateless, heeft niet het te verwachten effect:
de RA's blijven net zo hard komen. Terwijl die niet nodig hoeven te zijn bij de gebruikelijke betekenis van Stateful DHCPv6.

Het is dus duister hoe de IPv6 implementatie van de Connectbox precies in elkaar zit. Wat Stateful op de Connectbox anders doet dan Stateless, weet ik niet.
Invloed op RA's uitoefenen blijkt niet mogelijk.
Je moet het dus nemen zoals het is. Of overstappen naar IPv4, zoals Bert al suggereert.

Noot over mijn software versie van de Arris.
Die was 9.1.1802.610, maar ik zie dat die recent 9.1.1802.613 is geworden.
Aan de Uptime kan ik zien dat dit 4 dagen geleden moet zijn gebeurd.
613 is de huidige laatste versie met wat kuren, waar ik nog niks van merk.
Er staat eind juli een Update op stapel, om dit op te lossen.
Referentie:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/interface-pagina-connectbox-arris-tg2492lg-geeft-p...

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
El Rolo Je kunt Ziggo vragen om de Connect box op IPv4 only te zetten.
IPv6 is nog lang niet relevant voor een internetverbinding.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Maar wat gebeurt er als je de DHCP6 server op Stateful zet? El Rolo

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha El Rolo ,

Eerst een RFC, gericht op netwerkbeheerders, die je onderzoek bevestigt:
https://tools.ietf.org/html/rfc7772

Ook bij mijn Arris ConnectBox is de frequentie van RA's hoog.
De parameters van RA's kunnen bekeken worden, maar niet worden gewijzigd. Zie plaatje van mijn Arris.

Het RA interval is 30 minuten. Als je echter naar ICMPv6 RA Broadcast Packets gaat kijken (met Wireshark), dan blijken ze elkaar in een vlot tempo op te volgen.
Je moet de getoonde instelling kennelijk met een korrel zout nemen.

Het instellen van Stateful ipv Stateless, heeft niet het te verwachten effect:
de RA's blijven net zo hard komen. Terwijl die niet nodig hoeven te zijn bij de gebruikelijke betekenis van Stateful DHCPv6.

Het is dus duister hoe de IPv6 implementatie van de Connectbox precies in elkaar zit. Wat Stateful op de Connectbox anders doet dan Stateless, weet ik niet.
Invloed op RA's uitoefenen blijkt niet mogelijk.
Je moet het dus nemen zoals het is. Of overstappen naar IPv4, zoals Bert al suggereert.

Noot over mijn software versie van de Arris.
Die was 9.1.1802.610, maar ik zie dat die recent 9.1.1802.613 is geworden.
Aan de Uptime kan ik zien dat dit 4 dagen geleden moet zijn gebeurd.
613 is de huidige laatste versie met wat kuren, waar ik nog niks van merk.
Er staat eind juli een Update op stapel, om dit op te lossen.
Referentie:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/interface-pagina-connectbox-arris-tg2492lg-geeft-p...
El Rolo
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hartelijk dank voor de vlotte en duidelijke reacties.

mijn firmware versie is 613. Ik wacht wel even op de nieuwe update, waar ik overigens weinig van verwacht. Ik hoop i.i.g. dat de user interface wat vlotter wordt!

Nu eerst overzetten naar stateful en als dat ook niet werkt IPv6 uit laten schakelen. Dat gaat via Ziggo neem ik aan. (ben 2 uur bezig geweest om 5 vaste IP adressen in te stellen, dus misschien ook wel goed)
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja, een overstap naar IPv4 Firmware moet via Ziggo worden geregeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/
Chat is meestal een snelle optie. Let op pop up in het centrum of rechtsonder.
In vakantietijd lijkt die overigens wat later te komen, dan normaal.
Hans.Kraan

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
hoi @El Rolo ,
Ik kan je verhaal bevestigen, had hetzelfde probleem.

Sinds een aantal weken viel mij op dat al mijn mobile apparaten (telefoons en tablet) opeens veel stroom gingen gebruiken.
De lading van de batterij ging ongeveer 7% per uur achteruit terwijl deze gewoon in de slaapstand/stand-by mode stonden.
Als ik ’s avonds naar bed ging met een volle accu in mijn mobiele telefoon dan was deze ’s morgens nog maar voor 40% vol.
Na wat speurwerk kreeg ik het vermoeden dat het wel een iets te maken zou kunnen hebben met de Arris Connectbox.
Het probleem begon namelijk vanaf het moment dat ik de Connectbox had geplaatst.
Hiervoor had ik een Ubee modem en toen had ik dit probleem niet.

Op Google vond ik enkele artikelen over IPV6 en batterij problemen met mobiele apparaten. (Zie onderstaande links)
https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc7772.txt

https://www.ibtimes.co.uk/why-your-smartphone-battery-being-drained-google-cisco-blame-ipv6-network-...

Daarom heb ik Ziggo gevraagd om IPV6 op mijn Connectbox uit te schakelen om te kijken of dit het probleem zou oplossen.
(zelf kun je dit namelijk niet doen)
Bij Ziggo vonden ze zit dit eigenlijk maar onzin want dit ze hadden hier nog nooit van gehoord en ze vonden dit ook erg onwaarschijnlijk. Was volgens hun onmogelijk
Maar na wat aandringen waren ze toch bereid IPV6 uit te zetten wat trouwens nog wel 4 dagen en 3 telefoontjes geduurd heeft.

En wat schetst mijn verbazing, mijn vermoeden was blijkbaar geheel juist het probleem was opgelost
(Ongeveer 3% batterij ontlading 's nacht in 8 uur. Voorheen wel 60%)
IPV6 was blijkbaar toch de oorzaak!!!

Ik ben blij dat mijn probleem hiermee is opgelost. Maar het blijft natuurlijk wel een “workaround”
Ook kan ik mij voorstellen dat veel meer mensen dit probleem hebben maar zich er niet van bewust zijn dat de Connectbox de oorzaak is en misschien wel denken dat hun batterij of telefoon defect is en daarom onnodig nieuw spul aanschaffen.

Ik heb daarom Ziggo verzocht om hier een Case van te maken om dit probleem te onderzoeken
Maar heb hier nooit een enige reactie op gekregen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hans.Kraan Dank voor je uitgebreide omschrijving. Dat is een ontdekking.

Ik had het probleem een weken/maanden weken geleden ook ineens met mijn telefoon en hier ook een Arris box met IPv6, maar ja telefoon van 3 jaar oud, nieuwe batterij erin en eigenlijk geen echte verbetering wat ik al vreemd vond.

Inmiddels een andere telefoon, Windows gaat er toch uit en inmiddels ander modem en ik heb nu ook amper ontlading 's-nachts.

Ik ga mijn oudere, nu reserve, telefoon weer eens opladen en kijken of die nu ook zo snel leegloopt.

Ik ben benieuwd of een Ziggo moderator hier meer over kan vinden of zijn collega's.
El Rolo
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank Hans, voor je uitgebreide reactie. Ik ben zelf nog in de testfase stateful - stateless, maar dat maakt niet heel veel uit.
Ik heb gisteren lang met Ziggo aan de lijn gezeten, omdat ze een NEXT niet terug gekregen hadden. Die had ik n.l via dit forum naar een reparatieadres gestuurd. Niemand snapte het, niemand had er ooit van gehoord...
Alle problemen die in dit forum besproken worden zijn niet bij de telefonische helpdesk bekend

misschien kunnen sommige devices beter tegen de ipv6 broadcast en blijven in slaap.
Ik ga toch maar over naar ipv4
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik heb in mijn Phone de optie "wifi behouden in slaapstand" uitgezet, dit loste het bij mij op.
Overigens begon het bij mij ook met IPv6.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Goede Tip Steef. Als je tenminste niet over wilt stappen naar IPv4 Firmware.

Aan de hoge frequentie van IPv6 Router Advertisements door de Connectbox valt helaas niks in te stellen. Daar zou iets aan gedaan moeten worden, want de suggestie dat dit zou kunnen, is er wel in de GUI bij de instellingen van DHCPv6.

Het was meteen al duidelijk dat die RA's de oorzaak zijn.
Dat werd nog eens bevestigd door @Hans.Kraan .
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
El Rolo schreef: "Die had ik n.l via dit forum naar een reparatieadres gestuurd. Niemand snapte het, niemand had er ooit van gehoord..."

Dat zijn interne aangelegenheden die niet overal gedeeld worden, anders wordt de helpdesk overvoerd met allerlei informatie die verder niet meer relevant is.

Een Ziggo moderator zal dit oppakken en uitzoeken als zij/hij hier langskomt.
Laat even weten hoe het verder verloopt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hans.Kraan El Rolo Ik kan het op dit moment niet testen met mijn Microsoft telefoon, want die maakt geen verbinding met het modem, omdat de Wifispots weer aanstaan en gebleken is dat met Wifispots uit de Microsoft telefoon wel verbinding maakt.

Mijn Nokia 7.1 maakt wel verbinding, maar die heeft geen last van leegloop.
Hans.Kraan

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Wat Steef voorsteld , dus op de telefoon de optie "wifi behouden in slaapstand" uitzetten. heb ik ook geprobeerd en dit lost ook het probleem op.
Hoewel ik het gevoel had dat tijdens het gebruik van de telefoon
(dus als de telefoon NIET in de slaapstand staat)
de batterij ook sneller leeg ging ten gevolge van de RA's broadcasts.
Maar dat blijft een gevoel ik kan dat niet hard maken.

Maar ook dit is geen echt deze oplossing maar blijft een "workaround"
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic