Vraag

Al twee jaar problemen met Internetverbinding - valt een paar keer per dag weg

  • 9 januari 2021
  • 30 reacties
  • 448 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb al sinds november 2018 problemen met m’n internetverbinding. Afgelopen half jaar ging het aardig goed maar de afgelopen twee weken is het weer mis. 

Dit is m’n eerste topic, en dit is een vervolgtopic wat ik niet meer kan vinden in het Ziggo archief.

 

Zo’n drie keer per dag krijg ik de volgende foutmeldingen en valt de verbinding voor 30s weg:

RCS Partial Service;CM-MAC=HIDDEN;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:6c:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=HIDDEN;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:6c:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik heb verder T3 timeouts and er zijn relatief veel pre- en post RS errors.

Vorig jaar heeft Ziggo alles in de meterkast aangelegd, verbinding met straatkast was goed. Verbinding met wijkkast was goed. Er was destijds een probleem met een modem in het LC. 

Geen idee wat het nu is maar de errors rijzen weer de pan uit en daardoor gaat de verbinding over de zeik. 

Hieronder screenshots van mijn connect box log. Toevallig is 12 dagen geleden mijn mediabox XL vervangen door een Next, waarna problemen lijken te zijn begonnen. Heel af en toe heb ik ook blokjes in beeld.

 


30 Reacties

Reputatie 1
Badge

Vandaag 10-Jan-2021 is het internet er 9(!) uitgevallen sinds 02:18u. Het is nu 13:51u. Het wordt dus alleen maar erger. Elke keer metdezelfde fouten:

`RCS Partial Service` en tegelijkerijtd `SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync.`

Upstream kanaal drie heeft bovendien een extra T3 Timeout error. Dus 5 T3  Timeouts waar dat er eerst 4 waren.

Ook namen de “ Fouten na RS”  toe met 8% en “ Fouten voor RS” met 6%. Ik vind het vooral vreemd dat de fouten na RS zo hoog zijn en relatief hoger worden.

 

Reputatie 7

In dit Topic zie ik onderstaande modem en ik zie een POA splitter op de AOP met een wit kapje.

 

 

Haal deze eens los en heb je dan nog uitval.

 

 

Reputatie 1
Badge

In dit Topic zie ik onderstaande modem en ik zie een POA splitter op de AOP met een wit kapje.

Haal deze eens los en heb je dan nog uitval.

 

Dat is een oude foto. Het is jammer dat het vervolg op mijn eerste topic weg is (althans ik kan het niet meer vinden) want daar staat nuttige informatie in. Hier is een foto van de huidige situatie:

De esx-02 splitter gaat links naar de TV en rechts naar de Connectbox. Alles is door Ziggo getermineerd, aangesloten en doorgemeten vorig jaar. Ik ben er verder niet aan geweest.

 

Wat mij wel opvalt dat deze problemen altijd voorkomen als het kouder wordt buiten. In de zomer zijn er eigenlijk nauwelijks problemen. Misschien iets met vocht/temp. te maken in de grond, straatkast, wijkkast of LC?

 

Reputatie 7
Badge +17

Op de downstream is veel ruis aanwezig, terwijl de upstream moeite heeft met het bereiken van de CMTS. Ik leg het neer bij het moderatieteam.

Reputatie 7

Ik ga even iemand vragen die wat meer weet over de aansluitingen zodat hij even een scherpe blik kan wagen gelukkig @KBX458  to the rescue 😉

Reputatie 7

@immetjes Goed dat je dit verhaal weer onder de aandacht brengt! Zoals @KBX458 aangaf, is dit topic aangedragen bij het moderatieteam. Mijn collega's zullen hier met alle aandacht eerdaags naar kijken. Misschien dat zij het oude topic wel weer boven water kunnen krijgen voor alle ins en outs!

Een coax kabel moet altijd minimaal 30 cm zijn. Dat gaat de coax van AOP naar Esx splitter niet halen volgens mij.

Heb je niet toevallig een groen/rood kabel liggen? Zat in het installatie pakket.

Zou toch even vragen voor een monteur, denk dat er iets niet goed gaat op de c12 kabel buiten of in de kast.

Reputatie 1
Badge

Een coax kabel moet altijd minimaal 30 cm zijn. Dat gaat de coax van AOP naar Esx splitter niet halen volgens mij.

Heb je niet toevallig een groen/rood kabel liggen? Zat in het installatie pakket.Zou toch even vragen voor een monteur, denk dat er iets niet goed gaat op de c12 kabel buiten of in de kast.

Goed punt! Ja, die heb ik nog. Ik heb dat korte stukje even vervangen. Kijken of het uitmaakt.

Reputatie 1
Badge

Om 16:15 kort stukje coax vervangen.

screenshot 19:18:

Even straks vergelijken. Heb om 18:10 ook weer de bekende errors gekregen maar niet gemerkt dat internet er mee ophield.

Is nog niet goed hoor, even afspraak inplannen voor een monteur. Tenzij de hele EV er last van heeft want dan is er netwerk monteur nodig.

Reputatie 7
Badge +8

@immetjes weet je of buren in de straat die net als jij op dezelfde grijze kast (EV) aangesloten zitten problemen met hun Internet hebben?

Reputatie 1
Badge

@Henno Mijn overburen zitten op dezelfde straatkast en ik heb het ze net gevraagd hoe de internetverbinding was. Ze meldden me dat het dit weekend een drama was met herhaaldelijke uitval. Ze hebben in de andere straat familie wonen, ze zullen het ook aan hen vragen. Ze zijn niet erg technisch dus ik ga hun logs wel even bekijken en kom dan hier vanmiddag terug.

Mijn Log: 11-Jan 09:37: Fouten na RS weer 2,429 hoger (op kanaal 24) in 12u tijd. Om 03:00 en 06:33 weer de SYNC en RCS errors (was niet op internet, ik weet dus niet of het daadwerkelijk uitviel).

Reputatie 7
Badge +8

De andere familie die een straat verderop woont zit op een andere EindVersterker, als die er ook last van hebben dan zit het in de wijkkast.

Links EV, meestal met tussen de 8 en 16, soms meer, huishoudens, rechts WV, ik weet niet precies hoeveel EV's, maar dat kunnen er best veel zijn.

Reputatie 1
Badge

@Henno Precies. Hier in de straat staat een tegenover mijn huis een straatkast. Daar zitten ik en m'n overburen op. Aan het eind van de straat staat de wijkkast. Daar zit mijn straat en de straat van de familie vd buren op. Het is dus interessant om de ervaringen van de familie van mijn buren te achterhalen, dat geeft een idee hoe diep het probleem zit.

Onderstaande foto's zijn van 14 november 2018. De blauwe coax kabels in de straatkast zijn inmiddels allemaal vervangen (van de wijkkast weet ik het niet).

Recent is ook alles naar Gigabit internet ge-upgrade dus deze foto's zijn GEEN recent beeld van de situatie.

Straatkast:

 

Wijkkast, tevens straatkast voor de straat dwars op mijn straat (zoals je ziet was de stroomvoorziening van de meest linker versterker wat opgelapt).

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Bijzonder die wijkkast, dat is namelijk een soort tussenverdeler, geen echte WV. Op een WV komt glasvezel binnen, die hierboven komt coax op binnen om dat lokaal in de straat te verdelen maar ook weer naar andere EV's door te koppelen.

Reputatie 7
Badge +8

@Alex Ziggo Kan jij of een collega hier naar kijken? Dit lijkt vrij groot...

Reputatie 1
Badge

 

@Henno en @Alex Ziggo. Ik ben bij de overburen langs geweest. Modem is nu sinds 14 dagen online. zij hebben net zo veel SYNC en RCS errors als wij hebben en ook veel RS errors en meer T3 Timeouts. Internetverbinding valt vaak weg. Ik heb wat foto's van het scherm gemaakt toen ik in het modem ingelogd was.

De familie van de overburen in de andere straat heeft geen problemen zegt hij. Dus het lijkt enkel straat gerelateerd te zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Dit is niet best.

Reputatie 1
Badge

@Alex Ziggo Gisteren viel het internet weer uit 's middags.

Wat is de volgende stap om dit op te lossen? Sturen jullie een netwerk monteur? Kan ik nog iets doen?

Reputatie 7

Goedemiddag @immetjes,

Dankjewel voor de reactie! Het gaat zo te zien niet goed met het signaal. Het lijkt mij verstandig dat er een netwerkmonteur langskomt om alles na te lopen en door te meten. 
Ik heb een afspraak met een netwerkmonteur voor je geregeld op vrijdag  15-01-2021 tussen 12:00 en 18:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. 
Laat je na het monteursbezoek weten wat je bevindingen zijn? 

Reputatie 1
Badge

Dag @Paul Ziggo, Bedankt voor de terugkoppeling. De tijd voor de afspraak is prima. Ik post de bevindingen van de monteur weer hier.

Reputatie 1
Badge

Vannacht om 02:19 is het modem gereset en is de volgende SW update uitgevoerd: van 9.1.1912.303 naar 9.1.1912.304:

  • Problemen met Bosch / Siemens apparatuur opgelost. Modem kon hierdoor crashen.
  • Verbeteringen stabiliteit (wegvallende) wifi-verbinding
  • Security mode staat nu, na een factory reset, standaard op WPA2
  • Wanneer je je modem laat omzetten naar IPv4 (in voormalig UPC gebied) kon je problemen krijgen met de internet verbinding. Dit is nu opgelost.
  • Indien het modem lang online is (meer dan 20 dagen) en er is een onderliggende storing op het kabelnetwerk, dan herstelt het modem niet altijd. Dit is nu ook opgelost.

Allemaal (behalve de laatste misschien) niet nuttig voor m'n gebridgte modem.

Om 05:17, 07:06, 10:03 en 11:04 zijn er weer RCS en SYNC errors met om 11:26 alleen een RCS error. Upstream heeft wel 14x T3 Timeouts op Kanaal 1, maar dat kan met de reset en update te maken hebben.

De update lijkt niet geholpen te hebben, zie de vele errors hier beneden. Afwachten op de netwerk monteur voor morgen.

 

Reputatie 7
Badge +8

@immetjes laatste tabel hierboven, zoals al eerder vermeld, fouten na Reed-Solomon correctie wijst op een grote hoeveelheid ruis die op de coax binnenkomt, waarschijnlijk van de straat.

Reputatie 1
Badge

De monteur is net geweest. Maar dat was een monteur voor binnen en die kon geen lijnen doormeten richting de EV. Ze hadden hem vertelt dat de AOP fout was (die is helemaal goed).

De monteur kon dus niets doen, maar hij gaat wel een lijnmeting aanvragen. Ik moet volgende week bellen over de status daarvan. Door drukte kon dit wel 5 werkdagen duren ipv 48 uur. Hij raadde ook aan om mijn buren te laten bellen zodat het Ziggo duidelijk wordt dat het om een blokprobleem gaat.

Reputatie 7
Badge +17

Dat schiet niet echt op. Wellicht dat een moderator nog iets kan betekenen. Heb hen een seintje gegeven.

Reageer