Vraag

Al heel lang grote internetproblemen

• 18 september 2019
  • 67 reacties
  • 2788 keer bekeken

Reputatie 2
Beste allemaal,

Al jaren hebben wij hier thuis internetproblemen, en na een aantal monteur bezoekjes vorige jaren en 3 monteur bezoeken de laatste paar maanden is het probleem nog steeds niet opgelost, dus ik ga het hier nog eens proberen. Een tijdje geleden heb ik hier https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetverbinding-valt-weg-41017 al een topic aangemaakt, maar dit heeft de problemen niet verholpen.

Het probleem is meestal dat de internetverbinding voor 10 tot 30 seconden wegvalt en daarna weer terugkomt. Dit gebeurt soms wel een paar keer per uur. Vooral voor games is dit echt heel erg vervelend omdat je er dan automatisch uitgegooid wordt. Ook komt het voor dat het internet er helemaal uitvliegt, en dan werkt alleen het opnieuw opstarten van de modem. Ik heb echt al van alles geprobeerd (zelfde dingen ook meerdere malen), dus de makkelijke opties als modem resetten ga ik niet nog een keer proberen. Hieronder zal ik jullie proberen zoveel mogelijk informatie te geven over het probleem door waarden te sturen en foto's van de meterkast.

Kabel uit AOP loopt dus naar splitter, die signaal split voor versterker en modem. Modem zit dus aangesloten op de splitter en niet op de versterker.

Met vriendelijke groet,
Marc

67 Reacties

Reputatie 7
Wat me opvalt is dat er tegenwoordig maar bij het minste geringste wordt geroepen dat splitters defect zonder dat er rekening wordt gehouden met de DOCSIS techniek als er zaken los worden gehaald of worden vervangen tijdens het onderzoeken van het probleem. Bijzonder jammer, wat om überhaupt conclusies te kunnen trekken zal er toch echt met wat basis DOCSIS techniek rekening gehouden moeten worden. Ik heb al vaker getracht om dit toe te lichten, maar kennelijk was het toch niet duidelijk dus ik probeer het nog een keer.

Een kabel modem bevat een zender en een ontvanger om via de coax infrastructuur te kunnen communiceren met de CMTS. De zender wordt door het modem gebruikt om informatie te kunnen verzenden naar de CMTS, dit wordt ook wel de upstream genoemd. De ontvanger wordt gebruikt om informatie te kunnen ontvangen van de CMTS, dit wordt ook de downstream genoemd. Zenden doet het modem in het frequentie bereik van 5 tot 65 MHz op in de CMTS gedefinieerde frequenties met een bepaalde bandbreedte, ook wel kanalen genoemd. Ontvangen doet het modem via in de CMTS gedefinieerde kanalen in het frequentie bereik van 120 tot 862 MHz. Het betreft hier EuroDOCSIS 3.0 en zoals toegepast door Ziggo. Technisch gezien zijn er ook in de EuroDOCSIS 3.0 specificatie uitbreidingen van de frequentiegebieden mogelijk, maar worden door Ziggo dus niet toegepast.

Het signaal dat het modem via de coax infrastructuur via de downstreams ontvangt van de CMTS heeft in principe een constante signaalsterkte op iedere gebruikte downstream frequentie. Het signaal dat het modem via de coax infrastructuur naar de CMTS zendt via de gebruikte upstream kan variëren qua zendparameters zoals signaalsterkte en/of frequentie offset die het modem moet gebruiken van de CMTS. Dat variëren komt omdat de CMTS het modem opdracht kan geven om de zend parameters aan te passen voor een bepaald upstream kanaal als de CMTS corrupte packets van het modem via dat upstream kanaal ontvangt. De CMTS kan die aanpassingen op elk gewenst moment opleggen aan het modem. Daarvoor wordt namelijk het zogenoemde ranging proces tussen modem en CMTS gebruikt (ranging proces problemen worden gesignaleerd middels T3 en T4 fouten in de log van het modem).

Als het modem wordt opgestart, of wanneer de coaxbekabeling van het modem tijdelijk is los gehaald om bijvoorbeeld een splitter te vervangen of te verwijderen, moet het modem opnieuw een verbinding met de CMTS opbouwen. Daarvoor gaat het modem eerst via de ontvanger opzoek naar een door de CMTS uitgezonden downstream kanaal en koppelt dat kanaal. Dat kanaal op plek 1 wordt ook wel de primary downstream genoemd op de statuspagina's van sommige modems. Op basis van de informatie die het modem via dat downstream kanaal ontvangt van de CMTS weet het modem op welke frequenties de CMTS luistert naar berichten van modems in het coaxsegment. Het modem zal dan via zo'n upstream frequentie gaan zenden met een bepaalde lage signaalsterkte. Als de CMTS dan niet reageert via de al gekoppelde downstream zal het modem opnieuw een poging ondernemen maar nu met een iets hogere signaalsterkte en dat blijft zich herhalen totdat het modem wel een reactie krijgt van de CMTS. De upstream signaalsterkte loopt dus op tijdens dat proces. Tijdens het verdere registratie proces tussen modem en CMTS worden vervolgens ook de overige downstream kanalen gekoppeld en zal het modem ook de overige upstream kanalen in gebruik gaan nemen waarbij weer hetzelfde signaalsterkte aanpassing proces wordt doorlopen.

Na deze registratie en configuratie fase direct na het opstarten of opnieuw verbinden met de CMTS zal het modem dus een bepaalde signaalsterkte laten zien bij de upstream kanalen die hopelijk na verloop van tijd constant blijven. Dat is dan een aanwijzing dat het modem een goede upstream verbinding heeft met de CMTS. Het kan echter ook zijn dat na verloop van tijd de signaalsterkte wijzigt omdat de verbinding tussen modem en CMTS niet goed is en de CMTS het modem dus opdracht geeft om de zend parameters aan te passen. Een verlaging van de zendsterkte is daarbij over het algemeen geen probleem, maar meestal zal de sterkte steeds verder oplopen totdat het modem niet sterker kan zenden waarna het modem upstream kanalen gaat uitschakelen. Als dat ook niet leidt tot een stabiele verbinding zal het modem uiteindelijk genoodzaakt zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen met het opzetten van een verbinding met de CMTS.

Vanwege deze technische werking heeft het dus weinig zin om bijvoorbeeld een splitter te vervangen/verwijderen en na een paar minuten een schermprint te kijken maken van de upstream signaal waarden en daar vervolgens een conclusie aan te verbinden dat een splitter defect is en het probleem daarmee is opgelost. Voor de upstream kanalen geldt dat er ook gekeken moet worden wat er na verloop van tijd gebeurd. Als dan op basis van schermprints op meerdere momenten blijkt dat de upstream signaal waarden niet constant blijven dan heeft de splitter vervanging/verwijdering dus geen zin gehad en zal die splitters dus ook niet de oorzaak zijn.

In dit specifieke geval van Ouwerkerk valt op basis van de foto's in de startpost (en het oude topic) op dat het modem laat zien dat er sprake is van een sterk downstream signaal. De primary downstream op de 242 MHz frequentie heeft bijvoorbeeld een signaalsterkte van 6.4 dB terwijl 0dB eigenlijk de optimale waarde is. Verder zien we dat er tussen het modem en het AOP gebruik wordt gemaakt van een Technetix ESX-02 splitter. Volgens de specificaties zorgt die splitter in het frequentiegebied van 12 tot 470 MHz voor een demping van ongeveer 3.5 dB. Ofwel de signaalsterkte op het AOP op de 242 MHz is afgerond ongeveer 10 dB wat nogal hoog is voor een klant aansluiting.

Ik vermoed daarom dat er bij Ouwerkerk in het verleden gebruik werd gemaakt van een UMU-1006T op een DIO AOP. Een UMU-1006T heeft namelijk een demping van ongeveer 10 dB op de data uitgang voor aansluiting op het modem wat prima past bij een dergelijk hoge signaalsterkte op het AOP. Het modem krijgt door de demping van de UMU-1006T splitter dan immers een signaalsterkte van 0 dB wat optimaal is. De UMU-1006T heeft ook nog een andere bijzondere eigenschap volgens de specificaties, namelijk een demping lager dan 1 dB in het frequentie gebied tot 65 MHz in de retour richting. Ofwel het modem hoeft minder sterkt te zenden op de upstream kanalen omdat er minder demping gecompenseerd hoeft te worden in vergelijking met de ESX-02 splitter die een demping van 3.5 dB heeft in hetzelfde frequentie gebied.

De gebruikte huidige coax infrastructuur componenten zijn dus in feite geen goede match met de door Ziggo geleverde signaalsterkte op het AOP van Ouwerkerk wat tot problemen kan leiden met modems die daar nogal gevoelig voor zijn zoals die Connectbox gevallen van Ziggo. Als Ziggo besluit dat ze andere coax infrastructuur componenten bij klanten gaan gebruiken/voorschrijven zouden ze dus ook aanpassingen moeten gaan maken in componenten die ze gebruiken in de wijken en helaas gebeurt dat niet waardoor klanten blijven zitten met onoplosbare problemen.

Ik heb bij mijn aansluiting bijvoorbeeld precies het omgekeerde gehad. Een niet zo snuggere monteur vond het nodig om bij mij zonder metingen te verrichten direct het AOP en de gebruikte splitter te vervangen door een DIO en een UMU-1006T omdat dat toen op dat moment de "standaard" oplevering van Ziggo was. Gevolg: meer problemen i.p.v. minder omdat de sterkte van het signaal op het AOP te zwak was voor het gebruik van een UMU-1006T splitter. De wijk was daar immers nooit op ingericht qua signaalsterkte. Uiteindelijk blijkt het overigens ook nog een volstrekt nutteloze vervanging te zijn geweest omdat er tot op de dag van vandaag nog steeds geen gebruik wordt gemaak van het frequentiegebied van 862 tot 1006 MHz door Ziggo in mijn omgeving. Coax infrastructuur componenten die "slechts" het frequentiegebied tot 862 MHz ondersteunen volstaan nog hier nog steeds.
Reputatie 7

Ok, die uitval kan ik ook terugzien, ik zie ook verstoringen en de aanloop ernaar toe.

Nog erger, ik zie sinds die uitval nog maar enkele kanalen up.

Hoe heb je het internet in de afgelopen dagen na je laatste melding ervaren?

Ik ga hier morgen even met een collega induiken, want dat het niet klopt is helaas wel duidelijk en daar moet sowieso een senior monteur heen.

Gr,

Reputatie 7
Tja, het downstream kanaal op 178 MHz is gezien de post Reed Solomon errors slecht en één upstream kanaal is natuurlijk ook niet de bedoeling. Verder de nodige kritische SYNC meldingen en wegvallende downstream kanalen waarschuwingen (RCS). De boel lijkt mij nog steeds niet stabiel. Het modem klaagt niet voor niets.
Reputatie 2
Ik heb gisteren toevallig voor het eerst in tijden kunnen internetten zonder uitvallen. Hoop dat het zo blijft maar ben bang van niet.

@Ronald Ziggo Bedankt voor het meedenken! Ik zal zeker laten weten wat de situatie is na het nieuwe monteurbezoek.
Reputatie 2
@Jan F. Bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik probeer het eerst even een tijdje zonder splitter. Daarna zal ik de andere splitter proberen te vinden.
Reputatie 7

Ja dat loopt niet lekker…. ik ga hier een meting starten zodat we een bepaalde tijd kunnen doormeten.
Komende drie dagen laat ik doormeten.

Gr,

Reputatie 7
Badge +17
Vergelijk het met een log van een PC.
Daarin staan ook vaak vele foutmeldingen.
Zolang er geen netwerkonderbrekingen worden ervaren of andere zaken die storen, zijn die meldingen, zoals @Jan F. al zegt, niet direct interessant.
Ze kunnen helpen om fouten op te sporen.
Reputatie 2
Oke dat klinkt goed. Dan laat ik in ieder geval weten als ik wel problemen ondervind.
Reputatie 7
Hallo @Ouwerkerk het valt vooral op dat je al heel lang van alles doet om dit opgelost te krijgen, inclusief fotorapportages.

First things first. Bij signaalproblemen willen we altijd weten hoe het signaal eruit ziet met rechtstreeks aangesloten apparatuur. Dus 1 kabel vanaf de AOP naar de modem, geen splitters en versterkers daartussen. Is het signaal dan nog steeds slecht? Dan kun je niets meer doen is heb je een monteur nodig. Is het signaal dan opeens goed? Dan zat de oorzaak in je binnenhuis installatie. Je kan dan zelf proefsgewijs uitvinden waar het zit. Dit kan een monteur ook doen. Ik weet niet waarom deze basis stap niet is uitgevoerd.

Hier is vastgesteld dat er maar 1 in plaats van 4 upstreams actief is. Als er maar 1 upstream is dan is er meestal een grote weerstand tussen de modem en de wijkkast. De modem moet een weerstand overbruggen en dat kan alleen maar op 1 kanaal. Ik heb op verzoek van Jan F. naar het signaal gekeken. Ik zie 1 upstream van 57dB!! Dat is heel veel! Ik zie op alle andere apparaten in de wijk goede upstreams. Het probleem zit niet in de wijkkast. Jouw mediabox geeft geen signaalwaardes terug. Mogelijk heeft die ook last van dezelfde weerstand. Bijna altijd is dit iets binnenhuis, het kan ook de kabel tussen de wijkkast en de woning zijn. Hier kom je achter door het simpelweg rechtstreeks aan te sluiten.
Reputatie 2

@Ronald Ziggo Prima! Update gelijk nu, weer foutmeldingen en internet dat eruit vliegt:

@Ouwerkerk je hebt op alle kanalen postRS errors, en je hebt maar 1 upstream kanaal op je modem. Kortom je modem heeft geen goede connectie met de CMTS. Dat moet je Ziggo voorleggen. De splitter die je hebt kan het probleem zijn, maar misschien is hij ook gewoon goed. Welk type is het?

Edit: ik lees net in je vorige topic dat daar ook al geconstateerd dat je modem een verbindingsprobleem heeft. We zien dus nog steeds hetzelfde...
De upstream waardes zijn nu wel correct. Mogelijk is de splitter defect.
Reputatie 2
Ook voordat we een splitter hadden (zie oude topic) waren er signaalproblemen. Ook hebben we al een keer een andere splitter geprobeerd die we zelf hebben gekocht, maar ook toen waren er nog problemen.

EDIT: Hier nog even de waardes voor 2 monteurs en zelf proberen.

Heeft u die andere splitter nog? Misschien werkt die nu toch wel.
Reputatie 4
Badge +6
Meeste monteurs kijken of de internet werkt, en dan wordt er meestal niet gekeken hoe de singaal waarden zijn , 1 upstream dit verklaart het probleem ook. dit heb ik zelf ook gehad ik zou normaal 4 upstream kanalen moeten hebben hele buurt had het , en ik was de enigste die er 6 had hoe krom.kon dat zijn .
Tijdens de laatste chat heb ik alles wat ik had in de chat gegooid plus de link naar mijn topic.
Daarbij duidelijk aangegeven dat er nu een monteur "moet" komen die buiten de boel klaarmaakt aangezien er binnen niets mis is. Dit heeft waarschijnlijk geholpen want alles werkt weer perfect.

@Ouwerkerk: Ik weet niet of je mijn topic al hebt gelezen maar jouw storingen (in de log) zien er net zo uit als mijn logs.

Verder weet ik niet of je het volgende al hebt geprobeerd:
Open command prompt en type: ping -t 8.8.8.8
Er wordt nu continue gepingd en je ziet al jouw packet loss.
(dit verhelpt het probleem niet maar geeft wel meer duidelijkheid in jouw brakke verbinding)
Reputatie 2
@Storm Ik heb je topic zeker gelezen. Het lijkt echt alsof wij dezelfde problemen hebben. Vorige keer is er ook al iemand geweest die naar de wijkkast heeft gekeken, maar had niet heel veel vertrouwen in die monteur. Het leek ook alsof die gewoon wat dingen kwam vervangen. Heeft geen duidelijke signaaltests gedaan ofzo.

Met die command prompt, bedoel je daar gewoon de cmd op de pc?
Daarmee bedoel ik inderdaad de CMD.
De laatste monteur was de enige die er tijd in heeft gestoken om de boel goed door te meten aan beide kanten.
Reputatie 2
Oke top! Dan ga ik maar weer eens om een monteur vragen en de situatie uitleggen.
Reputatie 2
Precies. Niet echt stabiel inderdaad. Na de reset van de modem is het opzich wel weer stabiel geworden. Maar toch gek dat het weer voorkomt.
Reputatie 2
Ik kon wel in de logs komen inderdaad, totdat het internet er ergens vanmiddag helemaal uitviel. Nu kan ik niet in het modem komen.
Ik kon wel in de logs komen inderdaad, totdat het internet er ergens vanmiddag helemaal uitviel. Nu kan ik niet in het modem komen.
Branden er nu lampjes, behalve het witte powerlampje, op uw modem?
Reputatie 2
Gisteren is de monteur geweest. Was een prima bezoek, aardige man en goed bezig geweest. Snel het waarschijnlijke probleem gevonden. Probleem zat ‘m in een connector en die heeft hij vervangen, weet even niet precies meer wat.

We hadden de laatste dagen sowieso minder uitval door het koudere weer, dus door de monteur zou die uitval gewoon 0 moeten zijn zoals normaal.

Helaas moet ik mededelen dat er nog steeds foutmeldingen komen op de Connect Box. De uitvallen rond half 1 op 1 oktober zijn van tijdens het monteurbezoek. Die daarna zijn nieuwe uitvallen.

Reputatie 7

Zondag kom ik op deze terug, mochten er nog ontwikkelingen zijn, dan lees ik ze natuurlijk wel graag.

Gr,

Reputatie 7
Hallo Ouwerkerk,

Zo te zien lukt het ons maar niet om de juiste monteur te sturen, maar het is inderdaad zeer spijtig dat we dit maar niet goed krijgen. Ik heb er zelf thuis ook mee gezeten tot er een senior langs kwam. Gezien dat ook even duurde kan ik goed met je meeleven wat betreft de verstoringen van Gamen en Netflix. Ik hoor daarom graag je bevindingen en de resultaten van het nieuwe bezoek. Mocht dit alsnog geen goede situatie opleveren dan wil ik er graag intern werk van maken.

Nog wel even speciaal dank aan @ArChie.DVB voor zijn gedetailleerde uiteenzetting van de DOCSIS techniek.

Gr,

Reageer