Vraag

Al heel lang grote internetproblemen

  • 18 september 2019
  • 67 reacties
  • 2788 keer bekeken

Reputatie 2
Beste allemaal,

Al jaren hebben wij hier thuis internetproblemen, en na een aantal monteur bezoekjes vorige jaren en 3 monteur bezoeken de laatste paar maanden is het probleem nog steeds niet opgelost, dus ik ga het hier nog eens proberen. Een tijdje geleden heb ik hier https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetverbinding-valt-weg-41017 al een topic aangemaakt, maar dit heeft de problemen niet verholpen.

Het probleem is meestal dat de internetverbinding voor 10 tot 30 seconden wegvalt en daarna weer terugkomt. Dit gebeurt soms wel een paar keer per uur. Vooral voor games is dit echt heel erg vervelend omdat je er dan automatisch uitgegooid wordt. Ook komt het voor dat het internet er helemaal uitvliegt, en dan werkt alleen het opnieuw opstarten van de modem. Ik heb echt al van alles geprobeerd (zelfde dingen ook meerdere malen), dus de makkelijke opties als modem resetten ga ik niet nog een keer proberen. Hieronder zal ik jullie proberen zoveel mogelijk informatie te geven over het probleem door waarden te sturen en foto's van de meterkast.









Kabel uit AOP loopt dus naar splitter, die signaal split voor versterker en modem. Modem zit dus aangesloten op de splitter en niet op de versterker.

Met vriendelijke groet,
Marc

67 Reacties

Reputatie 7

Hi @Ouwerkerk, bij afwezigheid van Ronald houd ik een oogje in het zeil. Ik begreep dat er nogmaals een monteur bij jullie langs moet komen nadat eerdere monteurs dit probleem niet stuctureel op hebben kunnen lossen.

Zojuist heb ik gebeld (met je moeder volgens mij) om een afspraak in de agenda te plannen, komende dinsdag (5 nov) komt onze monteur bij jullie langs tussen 12:00 en 18:00.

Reputatie 2

Je hebt toevallig toch geen XL media box aangesloten zitten. Als ik die aan zette had ik ook bijna geen internet meer, heel af en toe.

Reputatie 7

Hmm, ik heb even geprobeerd op het bij ons bekende mobiele en vaste nummer te bellen, maar kan je niet te pakken krijgen.

Zou je me kunnen laten weten wanneer ik kan bellen? Eventueel mag je ook een telefoonnummer doorgeven via een privébericht.

Je kan me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en te kiezen voor ‘stuur bericht’.

 

Gr,

Reputatie 7

Ok, die uitval kan ik ook terugzien, ik zie ook verstoringen en de aanloop ernaar toe.

Nog erger, ik zie sinds die uitval nog maar enkele kanalen up.

Hoe heb je het internet in de afgelopen dagen na je laatste melding ervaren?

 

Ik ga hier morgen even met een collega induiken, want dat het niet klopt is helaas wel duidelijk en daar moet sowieso een senior monteur heen.

 

Gr,

 

Reputatie 2

@Ronald Ziggo Prima! Update gelijk nu, weer foutmeldingen en internet dat eruit vliegt:

 

Reputatie 7

Zondag kom ik op deze terug, mochten er nog ontwikkelingen zijn, dan lees ik ze natuurlijk wel graag.

 

Gr,

Reputatie 7

Ja dat loopt niet lekker…. ik ga hier een meting starten zodat we een bepaalde tijd kunnen doormeten.
Komende drie dagen laat ik doormeten.

 

Gr,

Reputatie 7
Badge +17
Het lijkt me nuttig dat @Ronald Ziggo , zoals hij eerder opperde, er een testsessie op los laat, om mogelijk meer omtrent de oorzaak boven water te krijgen.
Reputatie 2
Precies. Niet echt stabiel inderdaad. Na de reset van de modem is het opzich wel weer stabiel geworden. Maar toch gek dat het weer voorkomt.
Reputatie 7
Tja, het downstream kanaal op 178 MHz is gezien de post Reed Solomon errors slecht en één upstream kanaal is natuurlijk ook niet de bedoeling. Verder de nodige kritische SYNC meldingen en wegvallende downstream kanalen waarschuwingen (RCS). De boel lijkt mij nog steeds niet stabiel. Het modem klaagt niet voor niets.
Reputatie 2
@Ronald Ziggo Geen probleem. Het ging een tijdje goed. Echter is het vandaag echt weer drama. Misschien omdat we vandaag een verjaardag hebben en er meerdere mensen connecten? Ik heb denk ik waarden gescreenshot die bij het probleem horen. Misschien dat dat helpt:






Er waren eerst 4 upstream kanalen, dat is er nu opeens weer 1 geworden.
Reputatie 7
Hallo Ouwerkerk,

Ik was helaas wat druk en zie de updates nu pas.
Maar hebben de onderbrekingen van toen zich nog eens herhaald of is het sindsdien stabiel?

Anders wil ik er met liefde een test sessie tegenaan gooien :)

Gr,
Reputatie 2
Het tweede lampje met die pijltjes knipperde. Ondertussen is het internet weer terug.
Ik kon wel in de logs komen inderdaad, totdat het internet er ergens vanmiddag helemaal uitviel. Nu kan ik niet in het modem komen.
Branden er nu lampjes, behalve het witte powerlampje, op uw modem?
Reputatie 2
Ik kon wel in de logs komen inderdaad, totdat het internet er ergens vanmiddag helemaal uitviel. Nu kan ik niet in het modem komen.
Vandaag wel haperingen gevoeld. De netwerk logs zijn hetzelfde als voorheen. Op dit moment ligt het internet er al 2 uur uit dus ik kan ook niet in de modem komen...
Deze stelling is niet juist. Om in uw modem te komen heeft u alleen een wifi-verbinding met uw modem nodig, internet speelt daarbij geen rol. Maar u heeft wel inzage in de logs, dus u kan dus wel in uw modem komen, een beetje verwarrend allemaal.

@Ronald Ziggo Kan jij deze verbinding eens monitoren?
Reputatie 7
Badge +17
Het kan natuurlijk een "gewone" storing betreffen.😉
Reputatie 2
Vandaag wel haperingen gevoeld. De netwerk logs zijn hetzelfde als voorheen. Op dit moment ligt het internet er al 2 uur uit dus ik kan ook niet in de modem komen...
Lijkt mij niet normaal dat het modem spontaan downstream kwijtraakt en dat meldt in de log middels een RCS melding.

Nee, spontaan de downstream kwijt raken is niet normaal. Echter de downstream komt binnen over 20 of 24 kanalen en een hikje in een van die kanalen zal niet of nauwelijks merkbaar zijn, maar mogelijk wel een melding in het logboek geven.
Reputatie 7
Lijkt mij niet normaal dat het modem spontaan downstream kwijtraakt en dat meldt in de log middels een RCS melding. Maar ja, Ziggo krijgt het niet opgelost dus moeten we het maar normaal gaan vinden. Instabiele verbindingen tussen modem en CMTS zullen wel de nieuwe Ziggo norm zijn.
Reputatie 2
Oke dat klinkt goed. Dan laat ik in ieder geval weten als ik wel problemen ondervind.
Reputatie 7
Badge +17
Vergelijk het met een log van een PC.
Daarin staan ook vaak vele foutmeldingen.
Zolang er geen netwerkonderbrekingen worden ervaren of andere zaken die storen, zijn die meldingen, zoals @Jan F. al zegt, niet direct interessant.
Ze kunnen helpen om fouten op te sporen.
Reputatie 2
@Jan F. Ik heb gelukkig zelf geen onderbreking gemerkt. Maar zulke meldingen zijn toch sowieso niet goed? Of maakt het niet uit als je die meldingen krijgt maar geen onderbreking ervaart?
....
Helaas moet ik mededelen dat er nog steeds foutmeldingen komen op de Connect Box. De uitvallen rond half 1 op 1 oktober zijn van tijdens het monteurbezoek. Die daarna zijn nieuwe uitvallen.


Als u die meldingen kunt relateren aan een onderbreking op dat moment is er misschien een probleem. Staar u niet blind op de meldingen, meestal is er niets aan de hand. De waardes die u nu laat zien zijn normaal, al vind ik de upstream waarde aan de hoge kant (maar nog wel binnen de toleranties).

@Ronald Ziggo Kan jij daar nog eens naar (laten) kijken?
Reputatie 2
Gisteren is de monteur geweest. Was een prima bezoek, aardige man en goed bezig geweest. Snel het waarschijnlijke probleem gevonden. Probleem zat ‘m in een connector en die heeft hij vervangen, weet even niet precies meer wat.

We hadden de laatste dagen sowieso minder uitval door het koudere weer, dus door de monteur zou die uitval gewoon 0 moeten zijn zoals normaal.

Helaas moet ik mededelen dat er nog steeds foutmeldingen komen op de Connect Box. De uitvallen rond half 1 op 1 oktober zijn van tijdens het monteurbezoek. Die daarna zijn nieuwe uitvallen.



Reageer