1
Vraag
2
Reageer en help mee
Rokbock

Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

70 mbit/s ipv 200 mbit/s ? - nieuw abonnement

Beste Ziggo en community,

Onlangs zijn wij verhuisd en kwam (alsof het zo hoorde te zijn) de mooie Black Friday actie van Ziggo voorbij. Hoppah besteld! Al zeer snel hadden wij de modem + mediabox in huis en kon het aangesloten worden. In het verleden zijn wij ook klant geweest bij Ziggo dus het aansluiten was zo gebeurd (top!).

Na alle stappen succesvol te hebben doorlopen gaan we natuurlijk eerst testen. Via de speedtest vanaf de Ziggo website evenals speedtesters die worden aangeboden vanuit derde partijen kregen wij waardes te zien die veel lager zijn dan de beloofde 200 mbit/s. Daarnaast lijkt het vreemd dat het signaal uit Amsterdam komt terwijl wij in de provincie Groningen wonen (plaats aarbevingsgrap hier:stuck_out_tongue:).

Wij hebben de (nieuwe) connectbox modem met een Mediabox Xl. De modem is enkel met de COAX kabel aangesloten aan de splitter. Beide onderdelen zaten (nieuw) in de doos. De speedtests zijn bekabeld uitgevoerd uiteraard. Dit via alle vier de Ethernet poorten op de Modem. Verder hebben wij geen splitters noch Wifi versterks in huis. Wel waren er tijdens het testen enkele Wifi apparaten aangesloten aan het netwerk (twee telefoons en een Chromecast). Echter deze werden niet gebruikt noch zal dit de overige 130 mbit/s in beslag nemen.

Enig idee wat de oorzaak is en/of wat hier aan te doen valt?

Alvast dank! :slight_smile:
34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Welke snelheden krijg je hier te zien: www.dslreports.com/speedtest

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot of copy/paste?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Is de kabelverbinding tussen ConnectBox en de computer waarop je de speed test
per ongeluk 100 Mbps ipv 1 Gpbs?
Dat kun je in de ConnectBox bekijken bij 'Verbonden apparaten'.

Als het 1 Gbps is, volg dan de suggesties van Bert.

Een 100 Mbps verbinding kan een verklaring zijn voor de gemeten 70 Mbps Down. Meestal is het dan rond de 80 Mbps. Probeer dan een andere UTP-kabel. Moet minstens cat5e zijn.

Gr Han
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Goedemorgen en dank voor de reacties!

Hierbij de foto en screenshots.
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Zoals u ziet kreeg ik telkens een foutmelding tijdens de speedtest wanneer de upload werd getest.

hanh dank voor je reactie. Ik zal vanavond zeker even al mijn kabels testen. Echter apparaten die via wifi zijn aangesloten komen ook niet boven de 130 uit zie ik.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ik kan niet goed de eerste plaats zien waar Ziggo binnenkomt, is dit een stekkerdoos met 2 aansluitingen of met 1 aansluiting?
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Het bevat een stekkerdoos met twee uitgangen waarvan de eerste ingang de bijgeleverde splitter bevat.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Plaats ook eens het tweede deel van de downstreams status informatie en de netwerk historie.
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hoi ArChie.DVB helaas ben ik momenteel aan het werk, dit zal ik vanavond moeten plaatsen.

Be rt is het een idee om misschien de kabel die naar de mediabox XL gaat in de andere ingang (rechts) van de stekkerdoos te plaatsen? (mocht dit passen). Hieronder is een schets te vinden (jawel, gemaakt in Paint!) over hoe het momenteel is aangesloten thuis (uit mijn hoofd).

In de (eerder geplaatste) foto is de splitter 180 graden gedraaid zodat de kabels niet bekneld zitten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dit lijkt me een oude aansluiting die niet meer van deze tijd is met 2 uitgangen.
Gezien de storingen lijkt het me verstandig om deze te laten vervangen door een Ziggo monteur, dit is gratis en kan de monteur direct zien of de storingen verleden tijd zijn en zo niet, de nodige actie uitvoeren of uitzetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
AOP laten vervangen! Altijd beter.

Toch ff over die speedtests.
bekabeld
Opmerkelijk die foutmelding over upload. Belooft niet veel goeds.
Kan een incident zijn. Meer keer testen over een wat langere periode geeft het beste zicht.
via Wifi
Echter apparaten die via wifi zijn aangesloten komen ook niet boven de 130 uit zie ik.

Dat kan ok zijn. Hangt van allerlei factoren af.
Als je een 5Ghz verbinding test, dichtbij de ConnectBox,
zou je zomaar 200/20 kunnen halen. Probeer dat eens.
Zo'n resultaat zou betekenen dat je Internetverbinding ok is op het moment van testen.

Er lijkt een tegenspraak te zijn tussen bekabelde en Wifi speed.
Normaal is:
snelheid abonnement = resultaat bekabelde speedtest = resultaat wifi speedtest onder de allerbeste omstandigheden, anders is het Wifi testresultaat lager.

Daarom heeft het zin, als het ff kan, bekabeld te testen met verschillende testsystemen.
Dan komt een evt probleem met een testsysteem boven water.
Er kan, zo te zien, iets aan de hand zijn met het testsysteem dat je nu gebruikt.

Gr Han
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ter verificatie: het getoonde aansluitpunt is het eerste aansluitpunt in je huis? Er zit niet nog ergens een ander aansluitpunt waar de groene coaxkabel van Ziggo op binnenkomt zoals bijvoorbeeld in de meterkast?
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Be rt wrote:
Dit lijkt me een oude aansluiting die niet meer van deze tijd is met 2 uitgangen.
Gezien de storingen lijkt het me verstandig om deze te laten vervangen door een Ziggo monteur, dit is gratis en kan de monteur direct zien of de storingen verleden tijd zijn en zo niet, de nodige actie uitvoeren of uitzetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat


Zojuist telefonisch contact gehad met een zeer vriendelijke medewerkster. De monteur komt a.s. donderdag (lekker vlot!) langs om de AOP te vervangen en de test uit te voeren.

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik neem aan dat het goed gaat komen dus de topic kan gesloten worden. :thumbsup:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Rokbock Wij zijn natuurlijk heel benieuwd of het ook het gewenste effect heeft.:relaxed:
In ieder geval veel succes gewenst.
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
In dat geval horen jullie donderdag weer van me 😄
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @Rokbock. Welkom (terug) bij Ziggo en welkom ook op de Ziggo Community.
Oh ja, en ook nog eens gefeliciteerd met je nieuwe woning. Wat een veranderingen! ;-).

Top dat de monteur inmiddels ingepland staat. Dan gaat het vast en zeker allemaal snel goed komen. Ik lees graag hoe het gaat na de afspraak ^^.
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Goedemiddag!

De monteur is afgelopen donderdag geweest en heeft netjes de AOP vervangen. Deze was inderdaad verouderd en de uitgevoerde tests waren positief (200/20).

Na dit vervolgens zelf getest te hebben behaalde ik (bedraad) inderdaad de gewenste snelheid.

Helaas is het weer zover. Zojuist viel de snelheid weer helemaal naar beneden voor de zoveelste keer (dit gebeurt regelmatig). In de bijlages zijn alle schermafbeeldingen te vinden.

Dit kan toch niet kloppen? Betalen voor 200 down en rond de 10% daarvan ontvangen. Is er een instelling dat gewijzigd moet worden binnen de modem en/of de mediabox XL vervangen met een simpel kastje (zoveel functies hoeven wij echt niet. Daarnaast is het een joekel).

Ik heb verschillende tests gedraaid te weten: IPV4 & 6 (beide tegelijk of enkel), poorten 1 - 4 op de modem en verschillende UTP kabels.

Nogmaals dank voor de hulp!
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
UPDATE: Nu stop ik dezelfde kabel in een andere port (3) op de modem, verschijnt er wel ineens 200 download speed tijdens de speedtest. Dit terwijl de vorige port (4) twee dagen geleden ook 200 aangaf en vandaag weer 3.

Het lijkt wel alsof, klinkt misschien raar, er downstream "lekt". Hetzelfde wat je met memory leaks ziet. Hoe langer de kabel erin zit en verbinding maakt, destemeer snelheid er verloren gaat. Is dit een issue met de modem? zo ja, hoe is dit op te lossen?
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik zou het eerder in de kabel zoeken.

Als dit een issue met de modem is zou dit forum er vol mee staan, het kan exemplarisch zijn.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Qua status schermen ziet het er nu op zich goed uit. Aangezien je een Arris modem hebt kan ik aan de pre RS errors niet afleiden wat de uptime van het modem is. Die vind je op een andere status pagina. Verder is het voor de volledigheid ook handig om schermprints van de volledige meldingen log te plaatsen zodat we zeker weten dat het modem niet nog ergens over klaagt.

Als dat niet het geval is, dan is de volgende kandidaat voor het af en toe niet behalen van de snelheid een capaciteitsprobleem. Als bijvoorbeeld blijkt dat je op rustige momenten, bijvoorbeeld 's morgens vroeg of 's nachts, wel vaak de snelheden haalt terwijl dat op drukke momenten niet het geval is, dan is dat een aanwijzing en iets dat Ziggo verder zal moeten onderzoeken (aangenomen dat je niet beschikt over een DVB-C PC-TV tuner en TransEdit).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic