Vraag

70 mbit/s ipv 200 mbit/s ? - nieuw abonnement

  • 10 december 2018
  • 34 reacties
  • 3869 keer bekeken

Beste Ziggo en community,

Onlangs zijn wij verhuisd en kwam (alsof het zo hoorde te zijn) de mooie Black Friday actie van Ziggo voorbij. Hoppah besteld! Al zeer snel hadden wij de modem + mediabox in huis en kon het aangesloten worden. In het verleden zijn wij ook klant geweest bij Ziggo dus het aansluiten was zo gebeurd (top!).

Na alle stappen succesvol te hebben doorlopen gaan we natuurlijk eerst testen. Via de speedtest vanaf de Ziggo website evenals speedtesters die worden aangeboden vanuit derde partijen kregen wij waardes te zien die veel lager zijn dan de beloofde 200 mbit/s. Daarnaast lijkt het vreemd dat het signaal uit Amsterdam komt terwijl wij in de provincie Groningen wonen (plaats aarbevingsgrap hier😛).

Wij hebben de (nieuwe) connectbox modem met een Mediabox Xl. De modem is enkel met de COAX kabel aangesloten aan de splitter. Beide onderdelen zaten (nieuw) in de doos. De speedtests zijn bekabeld uitgevoerd uiteraard. Dit via alle vier de Ethernet poorten op de Modem. Verder hebben wij geen splitters noch Wifi versterks in huis. Wel waren er tijdens het testen enkele Wifi apparaten aangesloten aan het netwerk (twee telefoons en een Chromecast). Echter deze werden niet gebruikt noch zal dit de overige 130 mbit/s in beslag nemen.

Enig idee wat de oorzaak is en/of wat hier aan te doen valt?

Alvast dank! 🙂

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

34 Reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ah, dus inderdaad ook updates.
Mooi dat alles weer goed werkt.
Excuus voor de late reactie. Het is inmiddels verholpen door de netwerk driver te updaten (intel onboard mobo).

Afgelopen dagen is de snelheid vrijwel constant gebleven. Dank aan zowel de community als Ziggo zelf voor de hulp en prima service!

De topic kan gesloten worden
Reputatie 6
Badge +5
Och, alles waardoor je inzicht in je problemen krijgt is toegestaan. ☺️
Reputatie 4
Badge +4
Als je behoefte had aan TCP optimizer dan is iets mis met je apparaatuur (netwerk kabels, netwerk kaart, PC, eigen router, enz.).
Goedeavond!

Eindelijk weer thuis om verder te testen. Ik ben toch maar even goed gaan kijken naar mijn netwerk adapter en heb zojuist TCP Optimizer (applicatie) aangezet en hier wat instellingen aangepast.

Voordat ik TCP Optimizer aan had zat ik weer rond de 10 mbits download. Na het activeren van de applicatie zit ik echter rond de 180 (prima). Misschien is het willekeurig maar ik begin toch te twijfelen aan mijn (on-board) Netwerk kaart.

Ik zal de laatste driver downloaden en het een tijdje in de gaten houden. Ik hou jullie op de hoogte (mocht daar vraag naar zijn).

Nogmaals dank voor de reacties!
Reputatie 6
Badge +5
Heb je even een andere pc of laptop bij de hand om die eens bedraad te testen?
Bij een kennis net zo'n geval gehad, draadloos werkte het goed, bedraad na enige tijd een enorme teruggang in snelheid. Dat is, nadat er wat updates zijn geweest, gisteren vanzelf weer goed gekomen.
Reputatie 7
Inmiddels is de nieuwe modem aankomen en aangesloten. Erg vlot, top!
Echter.. hetzelfde probleem doet zich weer voor zoals te zien is in de bijlagen.

Tja. Uit de statusschermen van het vorige modem was niet af te leiden dat er iets mis was met het modem, dus ik begrijp niet wat Ziggo hier nu mee wilde bereiken.

Heeft iemand anders een idee/suggestie?

Heeft Ziggo al onderzocht of er sprake is van een capaciteitsprobleem in jouw coaxsegment?
Is die kabel wel goed?
Reputatie 7
Welke bijlagen?
Inmiddels is de nieuwe modem aankomen en aangesloten. Erg vlot, top!
Echter.. hetzelfde probleem doet zich weer voor zoals te zien is in de bijlagen.

Heeft iemand anders een idee/suggestie? Het ligt dus niet aan de modem, AOP, kabels of netwerkkaart van de pc.

Moet ik hiervoor Ziggo (Weer) bellen om een afspraak te maken met een monteur? Zo ja, gaat mij dit dan geld kosten als nieuwe klant? Er is immers al een monteur geweest om de AOP te vervangen.
Rustig aan. Er is nog niks opgelost.
We zullen zien. Er is een goede kans.
Laat weten wat de vorderingen zijn.
Liefst succes.
Goede service, na een zeer kort gesprek, en een verwijzing naar deze topic (bedankt @hanh) wordt er een nieuwe modem opgestuurd!

Nogmaals, mijn dank is groot!
Mij lijkt vervanging van je Ziggo Modem/Router ook de beste oplossing om nu te proberen.
Probeer 24/7:
www.ziggo.nl/chat
en zorg dat je een link naar de diskussie hier kunt Pasten.
Moeten ze maar ff bekijken.
Gr Han
Bedankt voor de reacties @hanh @ArChie.DVB @Steefb .
Zoals eerder aangegeven, ik heb alle kabels geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.

Zojuist weer hetzelfde. Ik kom thuis van het werk en doe een speedtest en krijg een waarde van 10.84 download. Ik stop kabel in een andere poort op de modem en voer dezelfde test weer uit en krijg dan vervolgens een uitslag van 196.8 download! Beide ports hebben nu zowel de lage als normale waardes aangegeven dus het ligt ook niet aan de betreffende port van de modem.

Iets klopt hier niet. Dit betekent dat het dus niet te maken heeft met het moment van de dag, kabel, AOP (is vervangen zoals eerder vermeld). En aangezien de snelheid wel gewoon geleverd kan worden lijkt het toch echt op een defecte modem.

Kan een medewerker van Ziggo dit niet op afstand aflezen en/of aanpassen, danwelniet een nieuwe modem opsturen incl. retoursdoos voor de huidige.

Bijlagen: De uitslagen van de speedtest. Voor en na het verwisselen van modem poort. Ditmaal middels dslreports
@Rokbock
Je waardes zien er goed uit.
Het blijft een momentopname.

Waarom ben je overgestapt naar de Ziggo speedtest?
Die is onbetrouwbaar.
De hier geadviseerde te gebruiken speedtest is:
http://www.dslreports.com/speedtest

Mijn suggestie was:
bekabeld Opmerkelijk die foutmelding over upload. Belooft niet veel goeds.
Kan een incident zijn. Meer keer testen over een wat langere periode geeft het beste zicht.

Heb je dat gedaan? Wat zijn de historische resultaten?

Standaard test de DSL-reports test de snelheid over IPv4.
Maar via Advanced Settings kun je ook over IPv6 testen.
De Ziggo speedtest die je liet zien, is een test over IPv6, met een erbarmelijk resultaat. Is dit een incident?

Test nog eens verder en laat wat resultaten zien resp vertel er iets over.

Van een beetje slechte UTP-kabel verwacht ik 80 Mbps Down.
Van een vreselijk slechte UTP-kabel kun je de meest idiote resultaten verwachten.
Je vertelt tegenstrijdige resultaten via verschillende poorten na omsteken van de kabel. Dat maakt die kabel heel verdacht. Al andere kabel geprobeerd?

Gr Han
Reputatie 7
Qua status schermen ziet het er nu op zich goed uit. Aangezien je een Arris modem hebt kan ik aan de pre RS errors niet afleiden wat de uptime van het modem is. Die vind je op een andere status pagina. Verder is het voor de volledigheid ook handig om schermprints van de volledige meldingen log te plaatsen zodat we zeker weten dat het modem niet nog ergens over klaagt.

Als dat niet het geval is, dan is de volgende kandidaat voor het af en toe niet behalen van de snelheid een capaciteitsprobleem. Als bijvoorbeeld blijkt dat je op rustige momenten, bijvoorbeeld 's morgens vroeg of 's nachts, wel vaak de snelheden haalt terwijl dat op drukke momenten niet het geval is, dan is dat een aanwijzing en iets dat Ziggo verder zal moeten onderzoeken (aangenomen dat je niet beschikt over een DVB-C PC-TV tuner en TransEdit).
Reputatie 7
Badge +27
Ik zou het eerder in de kabel zoeken.

Als dit een issue met de modem is zou dit forum er vol mee staan, het kan exemplarisch zijn.
UPDATE: Nu stop ik dezelfde kabel in een andere port (3) op de modem, verschijnt er wel ineens 200 download speed tijdens de speedtest. Dit terwijl de vorige port (4) twee dagen geleden ook 200 aangaf en vandaag weer 3.

Het lijkt wel alsof, klinkt misschien raar, er downstream "lekt". Hetzelfde wat je met memory leaks ziet. Hoe langer de kabel erin zit en verbinding maakt, destemeer snelheid er verloren gaat. Is dit een issue met de modem? zo ja, hoe is dit op te lossen?
Goedemiddag!

De monteur is afgelopen donderdag geweest en heeft netjes de AOP vervangen. Deze was inderdaad verouderd en de uitgevoerde tests waren positief (200/20).

Na dit vervolgens zelf getest te hebben behaalde ik (bedraad) inderdaad de gewenste snelheid.

Helaas is het weer zover. Zojuist viel de snelheid weer helemaal naar beneden voor de zoveelste keer (dit gebeurt regelmatig). In de bijlages zijn alle schermafbeeldingen te vinden.

Dit kan toch niet kloppen? Betalen voor 200 down en rond de 10% daarvan ontvangen. Is er een instelling dat gewijzigd moet worden binnen de modem en/of de mediabox XL vervangen met een simpel kastje (zoveel functies hoeven wij echt niet. Daarnaast is het een joekel).

Ik heb verschillende tests gedraaid te weten: IPV4 & 6 (beide tegelijk of enkel), poorten 1 - 4 op de modem en verschillende UTP kabels.

Nogmaals dank voor de hulp!
Reputatie 7
Hey @Rokbock. Welkom (terug) bij Ziggo en welkom ook op de Ziggo Community.
Oh ja, en ook nog eens gefeliciteerd met je nieuwe woning. Wat een veranderingen! 😉.

Top dat de monteur inmiddels ingepland staat. Dan gaat het vast en zeker allemaal snel goed komen. Ik lees graag hoe het gaat na de afspraak ^^.
In dat geval horen jullie donderdag weer van me 😃
@Rokbock Wij zijn natuurlijk heel benieuwd of het ook het gewenste effect heeft.☺️
In ieder geval veel succes gewenst.
Dit lijkt me een oude aansluiting die niet meer van deze tijd is met 2 uitgangen.
Gezien de storingen lijkt het me verstandig om deze te laten vervangen door een Ziggo monteur, dit is gratis en kan de monteur direct zien of de storingen verleden tijd zijn en zo niet, de nodige actie uitvoeren of uitzetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat


Zojuist telefonisch contact gehad met een zeer vriendelijke medewerkster. De monteur komt a.s. donderdag (lekker vlot!) langs om de AOP te vervangen en de test uit te voeren.

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik neem aan dat het goed gaat komen dus de topic kan gesloten worden. 👍
Reputatie 7
Ter verificatie: het getoonde aansluitpunt is het eerste aansluitpunt in je huis? Er zit niet nog ergens een ander aansluitpunt waar de groene coaxkabel van Ziggo op binnenkomt zoals bijvoorbeeld in de meterkast?
AOP laten vervangen! Altijd beter.

Toch ff over die speedtests.
bekabeld
Opmerkelijk die foutmelding over upload. Belooft niet veel goeds.
Kan een incident zijn. Meer keer testen over een wat langere periode geeft het beste zicht.
via Wifi
Echter apparaten die via wifi zijn aangesloten komen ook niet boven de 130 uit zie ik.

Dat kan ok zijn. Hangt van allerlei factoren af.
Als je een 5Ghz verbinding test, dichtbij de ConnectBox,
zou je zomaar 200/20 kunnen halen. Probeer dat eens.
Zo'n resultaat zou betekenen dat je Internetverbinding ok is op het moment van testen.

Er lijkt een tegenspraak te zijn tussen bekabelde en Wifi speed.
Normaal is:
snelheid abonnement = resultaat bekabelde speedtest = resultaat wifi speedtest onder de allerbeste omstandigheden, anders is het Wifi testresultaat lager.

Daarom heeft het zin, als het ff kan, bekabeld te testen met verschillende testsystemen.
Dan komt een evt probleem met een testsysteem boven water.
Er kan, zo te zien, iets aan de hand zijn met het testsysteem dat je nu gebruikt.

Gr Han