Gert Jan Ziggo

Level 1
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Tips van de monteurs: je wifi verbeteren

Steeds vaker weten ook medewerkers van Ziggo de weg naar de Community te vinden. Zo ook onze monteurs. We hebben inmiddels drie succesvolle monteur vragenuurtjes gehad met vragen als: “Het valt mij op dat onze Horizon-box vaak een brommend geluid maakt. Is dat normaal?” of “Ik heb het probleem dat de draadloze verbinding op Apple apparaten via (Ziggo) acces point en powerline adapters na enige tijd wegvalt. Hoe los ik dit op?”. Onze monteurs hebben het Community virus flink te pakken en zitten boordevol met tips. Waarom deze kennis niet delen? Dat vonden wij ook. Daarom vanaf nu in onze Community: de tips van onze monteurs.

Even voorstellen
Mijn naam is Gertjan en ik ben nu 6 jaar monteur bij Ziggo in Amsterdam en omstreken. Het leukste aan mijn werk vind ik het helpen van mensen en het contact met onze klanten. Ik ben niet alleen monteur, maar begeleid ook collega monteurs in hun werk als mentor. Samen met mijn collega’s bespreken we hier veel voorkomende problemen, die makkelijk zijn op te lossen.

Tip 1: bekabel zoveel mogelijk
We merken vaak dat klanten liever geen (internet)kabels gebruiken. Dat begrijpen we, want die kabels door je huis zien er soms rommelig uit. Toch zijn lang niet alle huizen geschikt voor draadloze internetverbindingen. Wil je echt geen kabels gebruiken? Kies dan voor de wifi-frequentieband van 5GHz in plaats van de 2,4GHz. Wat is het verschil? Met 2,4 GHz heb je een groter bereik, maar je verbinding is trager en wordt meer ‘verstoord’ door andere apparaten. Wist je bijvoorbeeld dat een magnetron een grote verstoorder is? Op onze website vind je trouwens 5 stappen om je wifi-verbinding te verbeteren.

Tip 2: vaarwel verdeeldoos
O zo handig die verdeeldozen. Soms hebben ze maar liefst 6 uitgangen. Maar wist je dat je wifi-snelheid erg achteruit gaat wanneer je je powerline-adapter in een verdeeldoos steekt in plaats van rechtstreeks in het stopcontact? Wat je wel kunt doen is je verdeeldoos in de powerline-adapter steken, want de adapter heeft een stopcontact in zich.



Tip 3: antennes dezelfde kant op
Bij extra wifi-punten via een internetkabel zien we de meest creatieve antenne constructies voorbijkomen; van waaiers tot puntvorming. Het is echt de bedoeling dat de antennes dezelfde kant op staan zoals hieronder op het plaatje. Wanneer je dit niet doet, dan verslechter je onnodig je wifi-signaal.



We hopen dat jullie wat hebben aan onze tips. We vinden het erg leuk om zo ons steentje bij te dragen aan een goede service.

Aanpassing door moderator 27/11/2017: Voor aanvullende tips zie dit topic.
27 Reacties 27
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik wil toch even wat toevoegen. Er bestaan nl 2 soorten antenes : uni-directioneel en omni-directioneel.

De omni-directionele antennes stralen als het ware alle kanten op zodat het in principe weinig uitmaakt hoe ze staan.

uni-directionele stralen een bepaalde richting op en zijn dus wel gevoelig van de stand.

Besef dat als alle antenes dezelfde kant op staan, ze ook allemaal dezelfde richting op stralen. Dat kan inderdaad betekenen dat je op een bepaalde plaats in huis een betere ontvangst krijgt, maar ook dat je dus op andere plaatsen een slechte krijgt.

Gebruik je wifi op meer verschillende plaatsen in huis dan kan het zelfs beter zijn om antennes juist niet in dezelfde richting te zetten, maar in een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar. Dan zal het signaal in zijn geheel misschien wat zwakker zijn, maar wel beter verdeeld over het hele huis.

Het is dus allereerst handig om te weten welk type antenne er op de router zit. Voor routers met een afneembare antenne is het zelfs mogelijk om (voor een paar euro) een losse wifi antenne aan te schaffen met zo'n 4-10 dB versterking en een kabeltje eraan, zodat je de antenne bv hoger kunt zetten.


Als laatste nog een tip voor mensen die écht veel tijd in een goede wifi willen steken:
Er bestaan programma's als Heatmapper. Hiermee kun je een plattegrond van je huis maken. Vervolgens kun je (met de laptop) door het huis gaan lopen en zal de map gevuld worden met de signaalsterktes op verschillende punten, zodat je precies kunt zien hoe de totale dekking is.

Het resultaat zal er dan zo uit zien:



De app is gratis:
http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper
Jesse Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 973Posts
  • 84Oplossingen
  • 104Likes
Nick999 wrote:
Besef dat als alle antenes dezelfde kant op staan, ze ook allemaal dezelfde richting op stralen. Dat kan inderdaad betekenen dat je op een bepaalde plaats in huis een betere ontvangst krijgt, maar ook dat je dus op andere plaatsen een slechte krijgt.
Scherpe aanvulling, Nick! Maar pas wel op dat je antennes zeker niet haaks op elkaar zet. Door een antenne 90° te draaien zal de polarisatierichting namelijk veranderen en wanneer de antennes verschillende polarisatierichtingen hebben wordt de sterkte van het signaal met een dikke 20 dB verminderd. Hou het dus bij een hoek van maximaal 45°.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Klopt Jesse. Maar het probleem is dat 80-90% van de standaard routerantennes uni-directioneel is en maar in 1 richting straalt.
Als je ze dus allemaal netjes rechtop zet dan is de meeste straling/sterkte op het horizontakle vlak en gaat er maar erg weinig naar boven.

Modems met ingebouwde antenes (inclusief Horizon) hebben dan ook intern meerdere antennes die zowel horizontaal als verticaal gemonteerd zijn.

Persoonlijk vond ik het Thomson TWG870 trouwens erg handig voor wifi omdat die (als enige) afneembare antennes had die je kon laten vervangen. Ik heb menig klant met een TWG870 blij kunnen maken met het advies om 12 Euro uit te geven aan 2 omni antennes met 8 dB versterking 😉

https://www.conrad.nl/nl/tp-link-tl-ant2408cl-wifi-staafantenne-24-ghz-8-db-995744.html

Helaas zit er in de meeste modems tegenwoordig alles inigebakken waardoor je weinig kunt verbeteren zonder het modem te moeten openen.
Gert Jan Ziggo
Topicstarter
Level 1
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Hi Nick999,

Bedankt voor je aanvulling!
ArthurH

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
En hoe zet ik antenne's op een horizonbox....
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
ArthurH wrote:
En hoe zet ik antenne's op een horizonbox....

Dat kan niet.
ArthurH

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Daar was ik al bang voor. Wel mogelijkheden om signaal te versterken?
RankRage

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Tip nummer 1 blijft het beste "bekabel zoveel mogelijk" lastig voor mobieltjes en tablets maarja das jammer .
Daarbij komt als je een goede verbinding draadloos wilt hebben of het is van levensbelang voor je facebook en twitter leven dan zul je toch eerst eens wat tips in moeten winnen en nee dan bedoel ik niet even naar de mediamarkt huppelen en daar een broekie vragen , maar daadwerkelijk iemand die in huis komt je woning bekijkt en eens meet wat de netwerken in de buurt Doen.

Wifi is te storingsgevoelig om ervan uit te gaan dat 1 modem (die notabene meerendeels naast een storingsbron gemonteerd word) voldoet aan je wifi behoeften.
Spendeer een paar tientjes meer aan wat apparaten die je leven makkelijker maken met betrekking tot wifi
woon je in een flatje kan die 3 tientjes router oplossing brengen totdat je buurman dat monster van ziggo in huis haalt.( en met monster bedoel ik niet lelijk maar monsterlijk sterk)

Anyways thnx voor de tips
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
RankRage wrote:

woon je in een flatje kan die 3 tientjes router oplossing brengen totdat je buurman dat monster van ziggo in huis haalt.( en met monster bedoel ik niet lelijk maar monsterlijk sterk)


Dat komt ook vaak doordat mensen andere firmware op de router gaan zetten (bv dd-wrt) en dan het zendvermogen gaan opvoeren, waardoor ze zelf wel betere wifi krijgen, maar ook meer storing in de omgeving gaan veroorzaken.
ArthurH

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Ik heb geen (directe) omgeving die last van mij zou hebben maar zou het zendvermogen van de Horizonbox graag "opvoeren" Ik begreep dat de hardware hier gewoon geschikt voor is. Iemand suggesties ?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
@RankRage
Kunt u onderbouwen dat de Ziggo modems een (te) sterk signaal uitzenden? Er zijn vaker klachten over het beperkte bereik van de modems.
Verwijderd account
Niet van toepassing
ArthurH wrote:
Ik heb geen (directe) omgeving die last van mij zou hebben maar zou het zendvermogen van de Horizonbox graag "opvoeren" Ik begreep dat de hardware hier gewoon geschikt voor is. Iemand suggesties ?

Het zendvermogen is gereguleerd door EG- en NL-wetgeving en mag niet opgevoerd worden, bij peilingen door de autoriteit wordt je apparatuur in beslag genomen en de nodige boetes erbij.
Met goede instellingen van Wi-Fi is een boel verbetering te bereiken, het vermogen verhogen met foutieve instellingen leidt alleen maar tot chaos.
ArthurH

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
EN juist hier zouden antenne's e.d. dus hun nut bewijzen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
ArthurH wrote:
EN juist hier zouden antenne's e.d. dus hun nut bewijzen.

Als je dan een modem of router hebt met losse antennes, kun je hiervoor alternatieve antennes plaatsen.
Gebruik je een USB-stick als Wi-Fi medium dan kun je tussen de pc/laptop en de USB-stick een USB-kabel maken en de USB-stick daar bevestigen waar je de beste ontvangst hebt.
Piedepartje

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zojuist de aanwijzingen gevolgd om de 5Ghz band zichtbaar te maken als aparte netwerknaam. Ik ben bang dat de instructies niet afdoende waren en veel klanten het onnodig zullen opgeven omdat de nieuwe netwerknaam met toevoeging -5G niet automatisch zichtbaar werd binnen 10 minuten.
Het bleek in mijn geval nodig om eerst het oude netwerk te verlaten en daarna een computer herstart te doen, pas daarna verscheen de nieuwe 5G optie ook in de lijst beschikbare netwerken en kon ik opnieuw aanmelden op die netwerknaam. Snelheidswinst was ongeveer 3 Mbps dus uiteindelijk best de moeite waard.
Alsjemenou

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Je kan voor Android apparaten een app downloaden die Wifi Analyzer heet. Daarmee kan je op je handheld jouw 2,4 en 5 Ghz netwerken tonen en die van je buren. Als je dan door je huis loopt kan de app je laten zien op welk kanaal je zit en waar je buren zitten. De app kan je raad geven over welk kanaal het beste is voor de locatie waar je het netwerk meet, of je kan zelf een gemiddelde berekenen.
Ik heb hiermee al vaak voor kennissen vrienden en buren menig internet verbinding frustratie weggenomen.
Gert Jan Ziggo
Topicstarter
Level 1
  • 61Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Hoi leden,

Mooi om te zien dat jullie aanvullingen hebben!
Rens30

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
We hebben een nieuwe modem 'Connect Box' ontvangen, en geplaatst volgens het boekje. De bovenste 2 lampjes blijven branden (dus zouden dan internet moeten hebben) , dit 3 keer herhaald maar nog steeds geen internet. Wat doen we fout? We hebben nu de oude weer aangesloten en we hebben nu weer gewoon internet.
We horen graag de oplossing.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Rens30 wrote:
We hebben een nieuwe modem 'Connect Box' ontvangen, en geplaatst volgens het boekje. De bovenste 2 lampjes blijven branden (dus zouden dan internet moeten hebben) , dit 3 keer herhaald maar nog steeds geen internet. Wat doen we fout? We hebben nu de oude weer aangesloten en we hebben nu weer gewoon internet.
We horen graag de oplossing.


Ik vermoed dat het CM-Mac adres/serienummer nog niet is doorgevoerd van het nieuwe modem.
Kijk eens in mijn-ziggo of u daar onder internetdiensten beide MAC adressen van uw oude en nieuw modem ziet.. Ik vermoed dat daar nu alleen de oude nog staat.

Wanneer heeft u het modem ontvangen ? Soms gaan er een paar dagen overheen voordat het adres wordt toegevoegd door Ziggo.

Als de connectbox volledig online is, gaan alle lampjes uit en brand alleen de onderste led nog.
Houd ook rekening dat de box soms 30 minuten nodig heeft om updates te verwerken voordat deze uiteindelijk online komt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic