Tyros

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DHCP range van de Connect Box aanpassen

Ik zou graag willen weten of het iemand gelukt is de DHCP range van de ConnectBox met succes aan te passen.
Ik maak gebruik van een aantal vaste IP adressen en zou het aantal willen verhogen.
De DHCP range van de ConnectBox staat standaard op 10 t/m 255 en ik zou deze willen veranderen in 100 t/m 255 zodat ik de adressen 2 t/m 99 kan gebruiken voor vaste IP adressen (zoals bij de meeste routers standaard is)
De waarde is in het DHCP scherm aan te passen en de ConnectBox slaat alles keurig op maar is daarna niet meer aan de praat te krijgen. Ik krijg na een heropstart een foutmelding en kom niet meer in het modem. Een harde reset is dan de enige oplossing.
Ik heb ruime ervaring in het gebruik van netwerk apparatuur, maar dit is voor mij nieuw.
Is het modem kapot?; houdt Ziggo de wijziging tegen?
Diverse telefoontjes met de Ziggo helpdesk leveren geen resultaat op omdat de kennis ontbreekt of omdat dit onderwerp buiten de service valt !?.
Alvast dank voor uw reactie.

vr.gr. Richard
27 Reacties 27
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Heb je al eens geprobeerd de DHCP range aan de bovenkant in te perken? Dus 10 t/m 200 ?
Ik gebruik 2 t/m 200 (niet op de connectbox, maar op pfsense), en het valt me op dat de mediabox XL een stuk of 20 adressen vanaf 10 reserveert. Misschien gooit die wel roet in het eten.
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@kzin, bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad allerlei combinaties geprobeerd maar steeds zonder succes.
Het lukt me overigens ook niet om de derde waarde van het IP adres aan te passen (178 in b.v. 0).
Ook dan gaat alles op tilt. Dat heb ik dan maar opgelost door de IP adressen van de apparaten om te nummeren.
Het vreemde is dat de software van de ConnectBox alle wijzigingen keurig accepteert en opslaat, maar de verbinding met Ziggo is vervolgens onmogelijk.
Met alle voorgaande modem/routers van Ziggo lukte dit allemaal wel dus ik begrijp niet wat er nu aan de hand is.
Mogelijk is een firmware update de oplossing.

Vr.gr. Richard
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Hoi Richard,

Ik heb het zojuist hier nog even getest maar op locatie geen issues hiermee. Wat ik wel heb gedaan is het aantal toegestane apparaten aangepast naar 143. Dus de range laten starten vanaf 192.168.178.100 en aantal apparaten op 143. Vervolgens opslaan en modem opnieuw op laten starten. Alle verbonden devices hebben nu netjes een IP-adres in de range van de DHCP. Ben benieuwd of dit bij jou ook werkt.
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Thijs,

Ik had o.a. de waarde 192.168.178.100 met 100 appraten getest zodat ik vaste adressen aan de bovenkant kon plaatsen, maar dat werkte ook niet.
Omdat bij jou 143 apparaten boven de 100 het doen ga ik dat even uitproberen. Je weet het maar nooit.
Ik laat het resultaat uiteraard weten.

Gr. Richard
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Tyros wrote:
.. zodat ik vaste adressen aan de bovenkant kon plaatsen, maar dat werkte ook niet.


Maar.. wat ik niet helemaal begrijp.. U zegt dat u vaste IP adressen wilt toekennen.. Bedoelt u dan, DHCP reserveringen aanmaken ?

Want voor het 'zetten' van vaste IP's op de apparatuur zelf, moeten deze juist buiten de DHCP range worden gehouden.

Als u toch DHCP/mac-reserveringen aanmaakt, dan maakt in- of uit- range niet zoveel uit volgens mij. Ik reserveer IP's tussen de .2 en .10, en mijn DHCP-range start bij 100 op de connectbox.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@level4 Wat ik ervan begrijp is dat Tyros op een x aantal apparaten op het device zelf een vast IP heeft ingesteld. Deze liggen in 2/99 range. Nu hij een Connect Box wil hij dus dat de DHCP vanaf .100 gaat uitdelen want anders moet hij op al die apparaten een ander IP gaan instellen. Wat hij overigens nu toch al gedaan heeft.
@Tyros: Correct me if I am wrong!
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Thijs Ziggo wrote:
@level4 Wat ik ervan begrijp is dat Tyros op een x aantal apparaten op het device zelf een vast IP heeft ingesteld.


Ik moet beter lezen, ik denk dat je gelijk hebt :).
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De DHCP range is het deel van de beschikbare IP-adressen dat automatisch door de router aan netwerk apparaten wordt toegekend.
Als een nieuw apparaat wordt verbonden met de router dan "kijkt" de router welk IP-adres vrij is en kent dit dan toe aan het nieuwe apparaat.
De DHCP range van de ConnectBox staat standaard ingesteld op 10 t/m 244 (Start adres 192.168.178.10 en 245 apparaten)
Dat betekent dat er slechts 18 van de 255 IP-adressen ( van 2 t/m 9 en van 245 t/m 255) buiten de DHCP range vallen die voor vaste IP-adressen kunnen worden gebruikt. Daar heb ik er inmiddels 7 van gebruikt, omdat voor de betreffende netwerk apparaten een vast IP-adres noodzakelijk of wenselijk is.

Om meer ruimte te maken voor vaste IP-adressen wil ik de DHCP range verkleinen door het startadres 192.168.178.10 te verplaatsen naar bijvoorbeeld 192.168.178.100.
Dit zou een probleemloze actie moeten zijn, maar de ConnectBox of Ziggo lijkt die wijziging niet te accepteren.
Ik kan de DHCP startwaarde 192.168.178.10 veranderen in 192.168.178.100 en opslaan.
Als ik mijn computer vervolgens via DHCP opnieuw verbind (met kabel of wifi) dan wordt keurig een nieuw IP-adres boven de 100 toegekend (wat voorheen onder de 100 zat).
Echter als ik het modem opnieuw opstart (wat ook gebeurt bij een stroomstoring of werkzaamheden van Ziggo) dan is het modem op tilt. Ik krijg in mijn browser een "Connection Error" en het modem is via de computer niet meer bereikbaar. Ik moet dan via een harde reset (met een paperclip achterop het modem) de fabrieksinstelling terugzetten en opnieuw beginnen.
Mogelijk hebben andere gebruikers deze ervaring ook en is er iemand die een oplossing heeft gevonden.

vr.gr. Richard
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Vreemde zaak hoor, ik kan het niet re-produceren helaas, mijn modem staat in bridge-modus zonder actieve DHCP.

Misschien nog langs de zijlijn, IP 192.168.x.255/24 kan niet gebruikt worden. Houdt daar wel rekening mee als je het 'aantal' ingeeft bij het start-ip, maar volgens mij doe je dat ook.
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@level4

Daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden.
Ik heb allerlei combinaties uitgeprobeerd, maar het resultaat is steeds hetzelfde.
Elke wijziging faalt.

Je kunt in het DHCP menu van de ConnectBox trouwens ook het derde segment van het IP adres wijzigen (van 178 naar bv. 0).
Ook deze aanpassing wordt zonder meer succesvol opgeslagen, maar levert bij heropstart ook een error op en is een harde reset nodig.
Dat probleem heb ik omzeild door al mijn IP-adressen dan maar om te nummeren.

En als ik dan toch bezig ben met het opnoemen van problemen dan kan ik nog melden dat ook het terugzetten van een backup van de instellingen van mijn ConnectBox ook tot een error leidt.
Het maken van de Backup lukt, het terugzetten van de Backup lijkt ook goed te gaan, maar vervolgens gaat het modem opnieuw opstarten en volgt er weer een error.
De enige wijzigingen die niet tot problemen leiden zijn het wijzigen van wachtwoorden, het toekennen van de netwerknaam en het wijzigen van de taal.

Het vaste IP-adressen probleem vind ik het belangrijkste, omdat we steeds meer netwerk apparaten in huis krijgen en het vaak ook nodig of handig is dat deze een vast adres krijgen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat Ziggo om onderhouds- of andere redenen deze wijzigingen in de router van de ConnectBox niet toestaat, maar dan zou ik dat graag willen weten.
Ik heb daarover twee maal telefonisch contact gehad maar krijg daar geen uitsluitsel over.

Een andere mogelijkheid is dat een firmware update van de ConnectBox het probleem opheft.
Afwachten maar.

Gr. Richard
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Om dit topic voor moderators aan te vullen met info, welke firmware is zichtbaar in het modem ?
In welk gebied zit je ?

Ik heb een connectbox op twee locaties. (fZiggo en fUPC)
Op de tweede locatie (fUPC) staat het modem in routermodus. Ik heb daar DHCP ranges aangepast en herstart en dergelijke, dus dit probleem is niet Ziggo-breed denk ik. Er worden ook verschillende firmwareversies gebruikt voor telefonie/geen-telefonie klanten.


Lastig probleem, een moderator moet even meekijken denk ik.
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
level4, bedankt voor het meedenken,

Ik zit in het fZiggo gebied (Heerhugowaard).

Mijn ConnectBox geeft de volgende info:

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-4.50.18.22m1a-NOSH

Ik gebruik het modem in de routermodus.
Mijn vorige modem gebruikte ik in bridgemode, maar gezien de hoge snelheid van de router van de ConnectBox is de bridgmode op mijn verzoek door Ziggo weer opgeheven.

Zolang ik van de instellingen van de ConnectBox afblijf, functioneert alles probleemloos.
Ik haal op 6 meter van de Box met mobiele apparaten (5 GHz) een wifi snelheid van meer dan 300 Mbits !
Dus daar is niets mis mee.
Het lijkt er dus op het eerste gezicht niet op dat het modem defect is.
Ik ben over de instelmogelijkheden van de Box ook tevreden; alleen jammer dat ik ze niet kan gebruiken.

Mogelijk zie ik iets simpels over het hoofd.
Ik hoop op een oplossing.

Gr. Richard
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Richard. Het is heel apart gezien deze klachten alleen bij jou lijken te spelen.
Ik heb namelijk met dezelfde firmware de testen ook gedaan in fZiggo gebied en zijn er geen vergelijkbare klachten bekend. Nu werken we al een nieuwe firmware voor een ander probleem. Ik kan, als je het zou willen, een verzoek om deze nieuwe firmware naar je modem te sturen.
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat vind ik een prima idee Thijs.
Ik heb zelf de indruk dat er iets met de software aan de hand is, dus nieuwe firmware is in ieder geval het proberen waard.
Mijn modem staat voor je gereed om de software te ontvangen.

Alvast bedankt en je hoort van me of het heeft geholpen.

Vr.gr. Richard
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Geen dank! Ik kan zelf helaas geen testfirmware naar je modem pushen. Heb het verzoek voor je ingediend en je krijgt deze binnen twee werkdagen. 🙂 Ben benieuwd!
Tyros
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik wacht het af. Ben ook benieuwd.
Ik laat het resultaat weten.
mischa72

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inmiddels zit iedereen al 7 maanden in spanning 🙂

Ik ben op dit topic gekomen omdat ik binnenkort voor dezelfde uitdaging kom te staan. Is je probleem inmiddels opgelost of moet ik me op voorhand zorgen gaan maken?
Verwijderd account
Niet van toepassing
mischa72 wrote:
Inmiddels zit iedereen al 7 maanden in spanning 🙂

Ik ben op dit topic gekomen omdat ik binnenkort voor dezelfde uitdaging kom te staan. Is je probleem inmiddels opgelost of moet ik me op voorhand zorgen gaan maken?

De IP reeks, de laatste 2 octets zijn aan te passen en de waarde is aan te passen door het begingetal , standaard 10, naar beneden of naar boven bij te stellen.
mischa72

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mag ik hieruit constateren dat het een tijdelijk probleem van de topicstarter is geweest? Ik ga in elk geval vanmiddag een poging wagen om van mijn oude setup naar de nieuwe situatie te migreren.

Bedankt voor je reactie.

Uitgelicht topic