Vraag

Overschakeling analoog naar digitaal - digitale zenders worden niet gevonden op mijn nieuwe TV

• 1 november 2018
  • 44 Reacties
  • 3163x Bekeken

Toon eerste bericht

44 Reacties

@Feeder

de waardes lees je als volgt uit. Ga in dit geval naar Veronica, en druk daarna op:

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Signaalkwaliteit (klik op Oke).

Nu zie je sterkte, kwaliteit en BER. Sterkte dient 30% of meer te zijn, maar mag niet boven zo'n 80% te zitten. Doorgaans is het ook lager. Humax geeft als minimumwaarde 20% op maar daar het bij de onderlinge zenders kan verschillen houd ik liever 30% als minimum aan.

Kwaliteit dient 100% te zijn, maar kan bij de 5500c soms iets afwijken. Dat is nog steeds niet helemaal in orde. Is deze bv. 99% start de Humax dan nog eens opnieuw op. Dat kan van invloed zijn.

BER, heel belangrijk, dient altijd 0 te zijn en te blijven.

Herhaal dit ook eens bij wat andere zenders.

Jij bent de techneut binnen de Ziggo community hoor!👍
Reputatie 7
Badge +18

Dag @Feeder

als Veronica matig/slecht/niet te ontvangen is, is g]het zaak eens de installatie na te zien. Dus kabels, stekers, AOP* (*aansluiting Ziggo). Maar ook is er op het AOP zeer waarschijnlijk een splitter geplaatst waarop modem en Tv zijn aangesloten. Haal die er anders eens af en sluit de kabel even rechtstreeks op het AOP aan.

Is de kabel naar de Humax 5500c niet al te lang, en twijfel je aan de kwaliteit daarvan, kun je via Ziggo een kabel krijgen tot een bepaalde lengte. Zijn er meer Tv's als deze aangesloten? Zo ja, kan een signaal versterker nodig zijn.

Dag Willem.
Bedankt voor je reactie.
vanuit de AOP wordt het signaal inderdaad gesplitst.
De ene kabel gaat naar de mediabox en de andere kabel naar een signaalversterker van een goed merk (Senheiser) en van daar uit naar mijn slaapkamer pal boven de AOP.
m
Misschien moet die kabel met connectors eens gewisseld worden.
Toch gek omdat de andere zenders wel binnenkomen.
Wat eerder door Steef werd geopperd om de signaalsterkte te controleren, is mij niet gelukt.

ik ga maar eens bellen met de boys van Ziggo.

fijne zondagavond allemaal.

Ik heb net een uitleg geplaatst met de uitleg hoe de waardes uit te lezen. Bellen hoeft dus niet.

Voorts kan het zo zijn dat er maar 1 of enkele zenders haperen of niet te ontvangen zijn. SBS6 is bv. zo'n zender die dit vaak laat zien.

En je kan ook teveel versterken, daarom is het raadzaam de 5500c eens aan te sluiten op het AOP, zonder tussenkomst van andere apparaten, zoals de versterker.
Reputatie 7
Badge +18
Mooi dat je de uitleg nog hebt gelezen.

Je geeft aan een signaalversterker te gebruiken, maar hoe lang zijn de kabels naar de beide toestellen? Als ik het zo lees, is die naar boven niet zo heel lang en dan is de kans groot juist teveel te gaan versterken. Het ene apparaat is daar gevoeliger voor dan het andere, maar probeer nooit de sterkte naar 100% op te jagen. Dan gaat het zeker mis.

En zoals gezegd, ligt het aan de kabel, dan is via Ziggo een kabel van Hirschmann te krijgen, mits niet al te lang.

@Feeder

de waardes lees je als volgt uit. Ga in dit geval naar Veronica, en druk daarna op:

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Signaalkwaliteit (klik op Oke).

Nu zie je sterkte, kwaliteit en BER. Sterkte dient 30% of meer te zijn, maar mag niet boven zo'n 80% te zitten. Doorgaans is het ook lager. Humax geeft als minimumwaarde 20% op maar daar het bij de onderlinge zenders kan verschillen houd ik liever 30% als minimum aan.

Kwaliteit dient 100% te zijn, maar kan bij de 5500c soms iets afwijken. Dat is nog steeds niet helemaal in orde. Is deze bv. 99% start de Humax dan nog eens opnieuw op. Dat kan van invloed zijn.

BER, heel belangrijk, dient altijd 0 te zijn en te blijven.

Herhaal dit ook eens bij wat andere zenders.

Jij bent de techneut binnen de Ziggo community hoor!👍

Beste Willem.
Ik zit nu voor de tv met Veronica en heb de stappen gevolgd die je aangaf.
De signaalsterkte én de kwaliteit staan beide op 00%!
Hoé vijzel ik dat omhoog?
Reputatie 7
Badge +18
@Feeder

kijk dan ook nog eens wat er bij andere zenders word aangegeven. Maar dat zal dan naar verwachting ook heel laag zijn.

Hoe je dat goed krijgt, is in feite al genoemd. Even rechtstreeks aansluiten op het AOP, zonder tussenkomst van de signaalversterker.

Maar de 5500 geeft dus wel eens een lagere waarde aan bij de kwaliteit. Het beeld is dan echter doorgaans wel in orde. Hier ligt die waarde ook lager als bij mijn andere modellen, maar de weergave is in orde.

Ik ben echter wel benieuwd wat je uitleest bij wat andere zenders. En tevens zou ik graag weten hoe lang de kabel naar de Humax 5500c is.
Reputatie 7
Badge +18
En vernoem ook de BER. Dat is een zeer belangrijke waarde!
Reputatie 7
Badge +18
Wat voor AOP heb je overigens? Is dat een 2 gaats uitvoering? Dus een voor Radio en Tv? Zo ja, dan is het handig deze te laten vervangen voor een nieuwe eengaats uitvoering. Dat doet Ziggo kosteloos.
@Feeder

kijk dan ook nog eens wat er bij andere zenders word aangegeven. Maar dat zal dan naar verwachting ook heel laag zijn.

Hoe je dat goed krijgt, is in feite al genoemd. Even rechtstreeks aansluiten op het AOP, zonder tussenkomst van de signaalversterker.

Maar de 5500 geeft dus wel eens een lagere waarde aan bij de kwaliteit. Het beeld is dan echter doorgaans wel in orde. Hier ligt die waarde ook lager als bij mijn andere modellen, maar de weergave is in orde.

Ik ben echter wel benieuwd wat je uitleest bij wat andere zenders. En tevens zou ik graag weten hoe lang de kabel naar de Humax 5500c is.

Willem.
De kabel naar mijn slaapkamer is ong. 5 meter.
De overige zenders ga ik morgen nalopen.
Ik heb wat foto’s van onderdelen genomen en probeer die binnen dit forum te plaatsen.
Ik moet er bij vermelden, dat e.e.a. door een monteur van Ziggo is aangelegd.

Reputatie 7
Badge +18
Dag @Feeder

heb je in totaal 2 Tv's? Zo ja dan kan het anders worden aangesloten. Bovendien ziet dit er allemaal wel wat rommelig uit. Ik kan er niet helemaal een touw aan vast knopen. Ik zie 2 splitters en verloopstekkers en een kabel die wellicht wel vervangen mag worden. Bovenste foto, rechts onder op de splitter. Maar ik vind het er niet monteurswaardig uitzien.

Heb je maar 2 Tv's dan raad ik je aan het eens anders te gaan aansluiten. En dan met één verdeelstuk/splitter, zonder alle verloopstekkers welke ik nu zie. Wellicht is de versterker dan helemaal niet nodig, en versterkt deze ook juist teveel.

Het AOP is nieuw en de splitter (POA) daarop ook, maar nogmaals is zou de binnen bekabeling echt eens goed aan (laten) pakken. Dit is niet zoals het hoort. Daarnaast neem ik aan dat dit de meterkast is, en zo ja, dan mis ik ook de aardingen. Het AOP ligt niet aan aarde, maar de splitters/verdeelstukjes ook niet. Een monteur behoort te weten dat zeker het AOP aan aarde moet liggen. Laat dat dus veranderen door Ziggo.
Dag @Feeder

heb je in totaal 2 Tv's? Zo ja dan ziet dit er allemaal wel wat rommelig uit. Ik kan er niet helemaal een touw aan vast knopen. Ik zie 2 splitters en verloopjes en een kabel die wellicht wel vervangen mag worden. Bovenste foto, rechts onder op de splitter. Maar ik vind het er niet monteurswaardig uitzien.

Heb je maar 2 Tv's dan raad ik je aan het eens anders te gaan aansluiten. En dan met één verdeelstuk/splitter, zonder alle verloopstekkers welke ik nu zie. Wellicht is de versterker dan helemaal niet nodig, en versterkt deze ook juist teveel.

Het AOP is nieuw en de splitter (POA) daarop ook, maar nogmaals is zou de binnen bekabeling echt eens goed aan (laten) pakken. Dit is niet zoals het hoort. Daarnaast neem ik aan dat dit de meterkast is, en zo ja, dan mis ik ook de aardingen. Het AOP ligt niet aan aarde, maar de splitters/verdeelstukjes ook niet.

Dat is ook wel van belang.

Nee Willem, het aansluitpunt zit in mijn huiskamer.
Dat de installatie er rommelig uitziet, ben ik helemaal met je eens!
Maar ik durf daar niet aan te zitten.
Heb inderdtijd ruim €70 moeten betalen om een probleem op te laten lossen door Ziggo.
Ik zal ze deze keer wederom uitnodigen om de bekabeling helemaal opnieuw aan te leggen.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Feeder lees mijn vorige reactie nog even terug. Heb er net wat aan gewijzigd.

Hmmm. het AOP zit dus in de kamer? En is dat wat ik zie op de foto? Alles bij elkaar zo bekijkende, moet dit wel voor issues zorgen. Een installatie hoeft ook weer niet een lust voor het oog te zijn om goed te kunnen werken, maar ik zie echt van alles wat er tussenuit kan, en alleen maar voor issues kan zorgen. Hou het dus zo simpel mogelijk. Als dat allemaal is aangepakt, moet het goed komen.
Reputatie 7
Badge +18
@Feeder

bovenstaande bericht ook weer even aangepast. Dacht dat het AOP in de kamer zat en en er een kabel naar een coax aansluiting in de meterkast loopt, maar dat is dus niet het geval?

Lastig soms, op afstand werken....
Nee, dat is niet zo. Gaat vanuit de huiskamer langs een buis van de c.v. naar de erboven liggende slaapkamer.
Wat is trouwens die BER, want dat kon ik niet vinden bij controle vd signaalsterkte.
Reputatie 7
Badge +18
Ja, dan zag ik dus wel het AOP, maar dacht even dat die in de meterkast zit, vandaar de aarding. Al ben ik sowieso van het aarden. Kan veel ellende en een aardlus (brom in je installatie) voorkomen.

De BER staat voor Bit Error Rate. Dat geeft dus het aantal bitfouten aan. Hoe hoger die waarde, hoe meer bitfouten en dus issues.

Die waarde staat boven de lijntjes welke de kwaliteit en sterkte aangeven. Daar zie je de frequente van de betreffende zender, daarachter zie je SR6900, en dan BER{E-6} : 0

In dit voorbeeld is de BER dus correct. Loopt het getal achter BER{E-6} : op, dan wijst dat erop dat er iets misgaat. Ook als de kwaliteit terug zakt is er iets mis, maar dat kan dus ook bij de 5500c zelf liggen. Hier ga ik het nog met Humax over hebben. Maar als het beeld in orde is, zullen weinig mensen op de waarden letten denk ik.
Reputatie 7
Badge +18
Heb ik je zo een beetje op weg geholpen?

Nog even in het kort:

-Sluit de 5500c eens rechtstreeks op het AOP, of de splitter daarop (POA) aan middels een zeer goede kabel.
-Gebruik even niet de versterker. Die is vaak pas nodig als de kabels zo'n 10 meter (samen ) zijn, maar ook dat gaat lang niet altijd op. Dit hangt mede af van de kwaliteit van de kabels en aansluitingen en van de aan te sluiten apparaten. De Humax kan al werken als deze een lage sterkte aangeeft. Ga dan uit van zo'n 30%.
-Een goede kabel, mits niet te lang, kan verkregen worden via Ziggo.
-Wellicht kunnen de splitters op de foto vervallen en worden vervangen door één goede, welke niet dempt. (bij demping is dit op de splitter vermeld).
-Als de Tv boven wel goed werkt, dan kun je daar natuurlijk ook de Humax 5500c eens aansluiten.
-Pak de installatie eens goed aan en gebruik geen verloopstekkers etc meer. Zoals ik het nu zie, moet het dus niet...
Ik druk jouw betoog even af. Ga in overleg met een Ziggo monteur om de spagetti brei aan kabels te ontwarren.
En het probleem betreft ook de tv boven Willem.
Beneden heb ik een tv die het prima doet op de mediabox van Ziggo.
Tot zover hartelijk bedankt voor je info!
Tzt geef ik wel een follow up van het contact met Ziggo.
H.groet,
Riël.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Feeder/Riël.

dacht dat het om de Tv beneden ging. Maar dat maakt niet zoveel uit, want in dat geval zou je de Humax eens beneden kunnen aansluiten. Verder verandert er dus eigenlijk niet veel aan de tekst.

Veel succes.

PS: houd wel rekening met kosten. Een binnenhuisinstallatie word niet gratis aangelegd/gewijzigd.

Laat de voortgang inderdaad even weten als je wilt.
Reputatie 7
Hey @Feeder. We zijn inmiddels een tijdje verder. Kan je ons vertellen hoe het nu gaat en wat er in de tussentijd is gebeurd? 🙂

Reageer