Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes

Als ik nu digitaal kan kijken op mijn tv komt het goed?

Even een vraagje. Ik kijk al digitaal via mijn tv (basispakket zonder kastje), dit deed ik echter via heel oude instellingen die ik héél lang geleden al eens ingesteld had toen het digitale basispakket ongecodeerd werd vrijgegeven als 'gratis' voor klanten die al een analoog abonnement hadden (o.a modulatie op QAM256, symboolsnelheid op 6900 en netwerk ID op 43140). Hier door vond ik echter wel ook alle zenders die niet in het basispakket zaten (waardoor het instellen en sorteren van zenders nogal een gedoe was als je honderden zenders vind waar maar een paar het van doen)

Dus ik dacht, laat ik maar even opnieuw instellen via het stappenplan zodat mijn tv alleen de zenders die ik kan zien vastlegt, en niet alle andere zenders die ik toch niet kan kijken.

Als eerste even viel het me op dat de ziggo tool voor het controleren van de geschiktheid van mijn TV ( https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/kabel-tv-zonder-kastje/ ) beweerde dat mijn TV niet geschikt was om zonder kastje digitale TV te ontvangen.
Mijn TV (een Toshiba 42HL833G ) heeft echter wel gewoon een DVB-C tuner, en ik kijk tenslotte al tijden digitaal zonder kastje, dus dat klopt niet echt.

Daarna het stappenplan gedaan (waar jullie trouwens twee van hebben staan om één of andere reden; https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-tv-installeren/ en https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen/)

Als ik echter bij de keuze "operator" kom, is die optie greyed out, daar kan ik dus niet kiezen voor ziggo dan wel UPC. Op dat moment zegt welk stappenplan van jullie ik ook gebruik wederom dat ik geen DVB-C tuner heb.

Ik heb dit gewoon genegeerd, en de volgende instellingen op 146.000 , auto, auto, auto en 04444 gezet, en voila, mijn tv vind alleen de digitale zenders die ik hoor te kunnen ontvangen, zonder honderden zenders die ik niet kan kijken, en ook op die volgorde waarbij ziggo sport HD op 14 komt te staan.

Ik kijk dus nu digitaal. Komt alles dan goed als analoog in mijn regio wordt uitgeschakeld, of heb ik dan kans dat mijn scherm dan ook op zwart gaat in digitale stand omdat mijn TV schijnbaar niet de operator keuze kan maken? Of kan ik gewoon redeneren, ik kijk nu digitaal, dan komt het dan ook wel goed?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Shilka wrote:
Of kan ik gewoon redeneren, ik kijk nu digitaal, dan komt het dan ook wel goed?


Ja, je hebt het zo goed gedaan. Digitaal verandert er niets , alleen analoog wordt afgeschaft.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Shilka wrote:
Of kan ik gewoon redeneren, ik kijk nu digitaal, dan komt het dan ook wel goed?


Ja, je hebt het zo goed gedaan. Digitaal verandert er niets , alleen analoog wordt afgeschaft.
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Ok, dank je wel!
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Ok, per ongeluk op verkeerde reactie op beste antwoord gedrukt, hoe kan ik dit veranderen?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Het is trouwens 164.000 en niet 146.000
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
N.N. wrote:
Het is trouwens 164.000 en niet 146.000


Ja sorry, dat was een typefoutje hier blijkbaar, op mn tv staat hij wel goed XD

Ik zie trouwens wel verschillende instructies van ziggo, ik zie meerdere stappenplannen beschikbaar via zowel het hoofdmenu en stickies hier, en als ik elke volg voor mijn tv merk krijg ik steeds weer andere instructies; dingen moeten op auto of juist niet, ik moet bij de ene ziggo invoeren als operator, bij de andere juist upc

Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/digitale-en-interactieve-televisie-installeren/#tv-zonder-ontvanger/ga-verder/UPC/ander-merk/ja staat dit:



Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-tv-installeren/#Verder%20met%20instellen/UPC/Toshiba staat dit er:



Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen/#gemiddeld/verder/verder/platte-tv/UPC/Toshiba/menu-gevonden/002a/verder/ja Staat dit er:



Je ziet het, drie beschikbare stappenplannen voor de het zelfde tv merk gevolgd, drie maal verschillende instructies. Ook staat er bij ieder stappenplan een verschillend aantal merken vermeld waar je uit kunt kiezen, bij 1 heel weinig, bij de volgende iets meer, en bij weer een andere juist heel veel merken. Ik heb het idee dat er steeds een nieuwe instructie pagina gemaakt wordt, maar de oude blijven staan en veel links (in officiële stickies) worden niet ge-update en blijven naar oude links wijzen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Shilka Dat is een heel duidelijke omschreven miscommunicatie in dit geheel.
#LekkerBezig

Ik neem aan dat dit binnenkort opgepakt gaat worden door een Ziggo moderator die het op de juiste plaats gaat leggen.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
Shilka wrote:
N.N. wrote:
Het is trouwens 164.000 en niet 146.000


Ja sorry, dat was een typefoutje hier blijkbaar, op mn tv staat hij wel goed XD

Ik zie trouwens wel verschillende instructies van ziggo, ik zie meerdere stappenplannen beschikbaar via zowel het hoofdmenu en stickies hier, en als ik elke volg voor mijn tv merk krijg ik steeds weer andere instructies; dingen moeten op auto of juist niet, ik moet bij de ene ziggo invoeren als operator, bij de andere juist upc

Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/digitale-en-interactieve-televisie-installeren/#tv-zonder-ontvanger/ga-verder/UPC/ander-merk/ja staat dit:



Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-tv-installeren/#Verder%20met%20instellen/UPC/Toshiba staat dit er:



Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen/#gemiddeld/verder/verder/platte-tv/UPC/Toshiba/menu-gevonden/002a/verder/ja Staat dit er:



Je ziet het, drie beschikbare stappenplannen voor de het zelfde tv merk gevolgd, drie maal verschillende instructies. Ook staat er bij ieder stappenplan een verschillend aantal merken vermeld waar je uit kunt kiezen, bij 1 heel weinig, bij de volgende iets meer, en bij weer een andere juist heel veel merken. Ik heb het idee dat er steeds een nieuwe instructie pagina gemaakt wordt, maar de oude blijven staan en veel links (in officiële stickies) worden niet ge-update en blijven naar oude links wijzen.


@Shilka,
Ik moet er wel bij vermelden dat je verschillende instructies volgt.

Stappenplan 1 = Digitale televisie en interactieve televisie installeren
Stappenplan 2 = Kabel TV installeren
Stappenplan 3 = Schakel mee van analoog naar digitaal.

Aantal andere dingen die ik wil ophelderen:
Als eerste even viel het me op dat de ziggo tool voor het controleren van de geschiktheid van mijn TV ( https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/kabel-tv-zonder-kastje/ ) beweerde dat mijn TV niet geschikt was om zonder kastje digitale TV te ontvangen.

Je TV kan wel vanuit de fabrikant geschikt zijn voor een CI+ module, maar wij kunnen de werking van de CI+ module niet 100% garanderen omdat wij hem zelf (nog) niet hebben getest en gecertificeerd. Als deze niet beschikbaar is in onze lijst, dan kunnen we je niet beloven dat de diensten 100% goed functioneren en bieden we ook geen ondersteuning.

en als ik elke volg voor mijn tv merk krijg ik steeds weer andere instructies; dingen moeten op auto of juist niet, ik moet bij de ene ziggo invoeren als operator, bij de andere juist upc

Je dient voordat je de stappenplan volgt je postcode en huisnummer in te voeren. Als jouw postcode in een Ziggo gebied zit, dan moet je ook Ziggo zien staan bij 'operator'. Voer je een voormalig UPC postcode in, dan wijzigt dit automatisch naar UPC. Voer je wel jouw postcode in en zie je hierin een verschil? Dan zie ik je voorbeeld graag tegemoet.

Ik ben het wel volledig met je eens dat de stappenplan voor het 'schakel mee naar digitale televisie' veel uitgebreider is dan onze stappenplan voor Digitale en Interactieve Televisie installeren. Zo kun je bij het 'Schakel mee' stappenplan wel kiezen voor het merk Toshiba, en bij 'digitale en interactieve televisie installeren' staat hij er niet eens tussen. Schakel mee is natuurlijk ons nieuwste project dat veel aandacht heeft gekregen vanuit de organisatie. Deze stappenplan willen we ook zo uitgebreid mogelijk aanbieden omdat we er veel mee te maken krijgen.
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Dank je wel Serkan. Ik heb wel bij elk stappenplan mijn postcode ingevuld, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Dus de voorbeelden met ingevulde postcode zijn als eerder vermeld.

Verder heb ik voor elk stappenplan gewoon aanwijzingen dan wel op het forum, dan wel in het hoofdmenu gevolgd om er uberhaupt op terecht te komen.

Ook zou de controle, tv kijken zonder een kastje, volgens de instructies die ik volgde moeten controleren op aanwezigheid van DVB-C tuner, en niet op werkende CI+ module? Ik kwam op die checker via dit topic: https://community.ziggo.nl/instellen-van-digitale-tv-194/digitale-tv-instellen-op-je-huidige-tv-toestel-25016?forumid=194 En in dat topic staat:

Het digitale tv-signaal komt standaard bij je thuis via onze kabel. Zonder extra kastje of CI+ module. Om Digitale Kabel TV te ontvangen heb je een geschikte tv nodig. Check dus eerst of je tv geschikt is.


De tv is geschikt als deze een ingebouwde digitale ontvanger heeft. Technische naam: een DVB-C tuner. Dat klinkt ingewikkeld, maar de meeste tv’s van de afgelopen 10 jaar hebben een ingebouwde digitale ontvanger. Check hier of de tv geschikt is


Die checker is dus juist voor het checken of je tv geschikt is -zonder- kastje en -zonder- CI+ module. Dus ik snap niet waarom ik dan afgekeurd zou worden vanwege het niet hebben van een goedgekeurde CI+ module?
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Om één of andere reden kreeg ik trouwens geen notificatie dat Serkan gereageerd had op mijn topic terwijl, van de andere reacties wel. Had laatst ook al dat ik geen mail notificatie van een privébericht kreeg. De E-mail notificatie lijkt zo nu en dan dus ook te haperen?

Je kunt trouwens in de stappenplannen helemaal niet verder komen zonder je postcode en huisnummer in te vullen, als je niets invult kun je namelijk helemaal niet verder in het stappenplan en dus ook niet tot het punt komen waar ik de screenshots heb gemaakt, dus ik vind het sowieso een vreemde aanname dat ik de postcodes dan wel niet ingevuld zal hebben?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Shilka ,
Die postcodecheck is nodig ondat er technische verschillen zijn tussen fUPC-regio en fZiggo regio.
Alleen de voorwaarden zijn per 1 juli gelijkgetrokken.
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Dat begrijp ik, en zoals al eerder vermeld heb ik de postcode bij elk stappen plan wel ingevuld.

Er word echter aangenomen dat ik dat niet gedaan zou hebben, terwijl dat helemaal niet kan, want je kunt de stappenplannen niet doorlopen zonder een postcode in te vullen, dan wil het stappen plan namelijk niet verder dan de stap van de postcode.

Aangezien ik screenshots toon die veel verder in het stappenplan zitten blijkt daar dus wel uit dat ik de postcode wel heb ingevuld, aangezien je anders helemaal niet tot dat punt kunt komen.

Daarom vind ik het vreemd dat de aanname gedaan word dat ik de postcodes niet zou hebben ingevuld, terwijl ik screenshots laat zien die je alleen maar kunt maken als je wel je postcode hebt ingevuld.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
@Shilka,

Bedankt voor je reactie en excuses dat ik de aanname doe dat je geen postcode/huisnummer had ingevuld. Ik merk nu ook op dat je jouw postcode en huisnummer wel moet invoeren voordat je verder kan. Doordat je de link hebt gedeeld waar deze stap al is uitgevoerd, doet hij die controle niet meer bij mij (Dat doet hij wel als ik vanaf het begin de flow volg)

Mijn TV (een Toshiba 42HL833G ) heeft echter wel gewoon een DVB-C tuner, en ik kijk tenslotte al tijden digitaal zonder kastje, dus dat klopt niet echt.

Ik ben het met je eens dat hij deze melding niet mag weergeven. Ik denk dat het ermee te maken heeft omdat wij hem zelf niet hebben getest/gecertificeerd, zoals ik al zei. Maar dan nog staat het los van de CI+ module, want je geeft terecht aan dat je hem zonder module wilt installeren. Ik zie dat hij een DVB-C tuner heeft en dat het gewoon moet werken. Als we het echt goed willen aanpakken, moet hier staan "we hebben jouw TV zelf niet kunnen testen op een juiste werking", of iets in die richting.

Ik zie trouwens wel verschillende instructies van ziggo, ik zie meerdere stappenplannen beschikbaar via zowel het hoofdmenu en stickies hier, en als ik elke volg voor mijn tv merk krijg ik steeds weer andere instructies; dingen moeten op auto of juist niet, ik moet bij de ene ziggo invoeren als operator, bij de andere juist upc

Ik heb de verschillen proberen te ontdekken, maar ik zie geen verschil in de frequentie communicatie dat deze van elkaar afwijkt. In de stappenplannen kom ik wel vragen als "Kun je bij de optie Operator, Serviceprovider of Kabelaanbieder kiezen voor Ziggo of UPC?" tegen, maar dit betreft een Ja/Nee vraag. Hij moet op basis van je postcode de onderscheid kunnen maken of je de Ziggo of UPC frequenties moet invoeren.

Kun je specifieker aangeven welke verschillen je in de stappenplannen tegenkomt?
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
De verschillen zijn te zien in de screenshots die ik geplaatst heb.

  • Bij het ene stappenplan moet modulatie op 64-QAM, bij de andere 2 op auto.
  • Bij de ene symboolsnelheid op 6900, bij de andere 2 op auto.
  • Bij 2 stappenplannen moet eindfrequentie op auto, bij de ander word eindfrequentie niet genoemd en word beginfrequentie gewoon 'frequentie' genoemd.
  • Eén stappenplan noemt correct 4444 of 04444 (mijn tv vraagt om 5 cijfers), de andere 2 noemen alleen 4444 (waarbij ik dus zelf moet verzinnen wat en waar het 5e cijfer moet zijn)
  • En dan nog het verschil waarbij één stappenplan vraagt om ziggo in te vullen en het andere UPC (en één stappenplan heeft het gewoon over 'óf UPC óf Ziggo')

Hier aan toe te voegen dat op mijn tv ik helemaal niet kan kiezen voor operator, de keuze staat wel vermeld als optie maar is 'greyed-out. Geen idee waar dit door veroorzaakt wordt?

Mischien door het type DVB_C tuner dat ik heb, of misschien moeten de gegevens van operator meegezonden worden met het signaal en gebeurt dit niet correct? Geen idee, iik heb geen verstand van hoe dit werkt of zou moeten werken, maar ook zonder die keuze te maken lukt het om het digitale signaal succesvol te ontvangen, en krijg ik mijn digitale zenders ingesteld in elk geval, waarbij ik alleen begin frequentie en netwerk id heb ingevuld en de rest op auto heb gezet, en dus geen keuze heb bij operator.
Shilka
Topicstarter
Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Ik heb nogmaals https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/digitale-en-interactieve-televisie-installeren/ ingevuld en die geeft bij mijn postcode toch echt nog steeds aan dat ik ziggo moet invullen terwijl ik toch echt in voormalig UPC gebied zit. Het lijkt er dus op dat jullie stappenplan niet in staat is om gebaseerd op de postcode een correct instellings advies te geven voor operator/serviceprovider/kabelaanbieder.

Dit lijkt me toch wel belangrijk om werkend te krijgen aangezien jullie al begonnen zijn met het uitschakelen van analoog in bepaalde gebieden.

Uitgelicht topic