De afgelopen dagen mocht ik aanwezig zijn het het testen in Barcelona. En ik moet eerlijk bekennen, na een paar dagen was ik al snel gewend aan de halo. Het is niet mooi, maar de auto`s gaan elk jaar sneller, dus de ontwerpen moeten ook meegaan met de tijd en de toekomst. Ik ben nog wel erg benieuwd of alle coureurs de startlampen wel kunnen zien en hoe snel ze eruit kunnen komen in `niet ideale situaties'.
Wat vooral opviel de afgelopen dagen was de acceleratie snelheid van de Mercedes. Zodra deze in een rechte lijn staat, schieten Bottas en Hamilton naar voren als een speer. Tijdens de wintertesten was de achterkant van de auto nog wel wat `instabiel'. Maar al met al, draaiden ze netjes de nodige rondes.
De Red bull heeft een geweldige bochtensnelheid. De RB14 plakt aan het asfalt. Wat een genot om te zien. Max en Daniel hebben echt een mooi chassis voor handen dit jaar. Maar of ze Mercedes aankunnen? Ik hoop het wel! Red Bull schijnt als 1 van de weinigen een voordeel te hebben gecreëerd met de plaatsing van de halo.
De Ferrari heeft dit jaar een super mooie donkerrode kleur. Wat opvalt is dat de Ferrari enorm rookt bij het starten en als enige zie je ook tijdens het rijden de rookpluimpjes uit de uitlaat. Volgens een Britse journalist waarmee ik heb gepraat verbruikt de Ferrari motor (dus ook bij de klantenteams) veel meer olie. Of dit een probleem gaat worden? De Ferrari heeft snelle tijden genoteerd, maar dit moest elke keer wel ver wegkomen. Je zag duidelijk dat ze het lang probeerden, maar het ging niet met het gemak als bijvoorbeeld Mercedes + Red Bull.
Renault heeft een geweldig rijdersduo. Van beide mannen verwacht ik veel. Vooral de achterkant van de Renault is erg mooi en vindingrijk. Ik denk dat de Renault de eerste paar wedstrijden wel eens verrassend uit de hoek kan komen.
En weer de mooiste auto van het veld. De Toro Rosso. Wanneer je die optisch kleinere auto met die schitterende kleuren in het echt ziet, ben je gelijk verkocht. De Honda motor klinkt het mooist en niet onbelangrijk, deze bleef heel! Reken er maar op dat Christian Horner de ontwikkeling van deze motor goed in de gaten houdt. Is er bewust gekozen voor deze (wat onbekende) rijders zodat de Honda motor nog niet te veel opvalt?
En dan het team uit Woking ... Wat stonk die de eerste paar dagen tijdens de 2e test elke keer bij binnenkomst. Achteraf bleken dit allemaal kapotte of verbrande accu`s te zijn. Arme Stoffel en Fernando ... de auto oogt niet snel en stabiel op de baan. Toch verwacht ik dat de know-how van McLaren grote stappen zal maken halverwege het seizoen.
De Force India klinkt erg raar. Er zit een hoge fluittoon in de auto, vooral bij het remmen. Wat dit is ben ik nog niet achter. De auto lijkt erg op zijn voorganger en oogt stabiel. Toch zien we dit niet terug in de cijfers van de afgelopen dagen. Waar Perez na een stint gelijk het motorhome induikt met een gezicht op onweer, blijft Ocon netjes lachend met fans op de foto gaan.
We hebben er lol om gehad. Elke keer wanneer we denken `goh, die Haas gaat mooi vlot', zien we de remproblemen weer terugkomen en schieten de coureurs weer een bocht voorbij. Zijn de remproblemen daar nog steeds niet over? Ze hebben erg veel rondes gemaakt maar of deze `kopie Ferrari' in de subtop zal blijven? We zullen het zien.
Wanneer de teambazin van Williams de driverslineup moet verdedigen, dan ga je niet lekker het seizoen in. De nieuwe Williams oogt prachtig met de zwarte band onderop. De auto was veelvuldig op het circuit te vinden en zoveel bijzondere problemen heb ik niet gezien. Het chassis en motor zal waarschijnlijk weer goed zijn voor de top 4. Nu de coureurs nog ...
En last... Sauber. Wat klinkt dat ding soms als een trekker ... De rode Alfa motorkap oog vooral in het zonnetje erg mooi. Maar het zag er verder niet zo mooi uit. Veel onbalans in de bochten. Het team hoopt zelf om aansluiting te vinden bij de achterhoede. Dat statement zegt al genoeg
😉 Mijn voorspelling:
-Mercedes
-Red Bull
-Ferrari
-Renault
-Toro Rosso
-Force India
-McLaren
-Haas
-Williams
-Sauber