Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Voorbeschouwing seizoen 2018 Formule 1

Welkom in het voorbeschouwingstopic van de Formule 1 2018! In het weekend van 23 maart gaan de lampen voor het eerst sinds een aantal maanden weer uit en barst het nieuwe seizoen los. Hier vind je de veranderingen die zijn doorgevoerd ten opzichte van vorig seizoen, zo ben je helemaal bijgepraat wanneer het nieuwe seizoen van start gaat.

De kalender
Dit seizoen staan er 21 races op de agenda. Dat is er eentje meer dan vorig seizoen. De GP van Frankrijk en Duitsland zijn weer terug van weggeweest. De Grand Prix van Maleisië is niet meer terug te vinden. De regering van Maleisië vindt het organiseren van de race niet meer rendabel genoeg.

Halo
De meest ingrijpende verandering voor iedereen is de introductie van de halo. De halo is een cockpitbeschermingssysteem. Het zorgt ervoor dat rondvliegende onderdelen de coureur niet raken. Het is onderdeel van de campagne om de Formule 1 veiliger te maken en de risico's te beperken voor de coureurs. De meningen zijn verdeeld. Het ene kamp stelt dat de halo afzichtelijk en onnodig is. Het andere kamp is van mening dat deze regel de sport mooier maakt, omdat het zorgt voor meer veiligheid.
Zo gezegd zo gedaan, bleek niet het geval bij alle teams. De introductie van de halo zorgde namelijk voor kopzorgen. Flink wat aanpassingen bleken nodig om aan alle eisen te voldoen. Vooral de aerodynamica, het chassis en de motoren reageren allemaal weer anders wanneer er aan de buitenkant iets wordt aangepast. Het is de teams na flink wat puzzelen gelukt. Check hier alle teams, coureurs en wagens van het nieuwe seizoen.

Bekijk hieronder een video van Mercedes over het rijden met een halo en oordeel zelf:


Motoren en onderdelen
De coureurs hebben tijdens de 21 races nog maar de beschikking over maximaal drie motoren. Motoren moeten nu gemiddeld zeven races meegaan. Vorig seizoen was dat nog zo'n vijf races. Een flinke tegenvaller dus, want iedereen moet op z'n tellen passen.

In de regels voor 2018 is opgenomen dat de coureurs de beschikking krijgen over:

  • Verbrandingsmotor: 3x
  • MGU-H: 3x
  • Turbo: 3x
  • Energy Store: 2x
  • Control Electronics: 2x


Verbod op haaienvin en T-wing
In 2017 kwamen alle teams uit met de haaienvin, dat is de verlengde motorkap van de auto, en de meeste teams met de T-wing. De FIA (de internationale federatie van verschillende nationale auto-, motorsport- en motorclubs) besloot deze te verbannen uit de Formule 1 in 2018. Dit betekent dat de achterkant van de auto's er totaal anders uitziet bij de teams.

Mis niks van het nieuwe seizoen
We gaan zien of de veranderingen voor verschuivingen in het klassement zorgen. Kan de subtop aanhaken? Wordt het verschil tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes kleiner, of loopt 1 van de 3 weg? Vanaf 23 maart gaan we het beleven! Alle races zijn live te zien bij Ziggo Sport op kanaal 14. Wil je niks missen van de vrije trainingen en kwalificaties neem dan een abonnement op Ziggo Sport Totaal.

Wat zijn jullie verwachtingen van dit seizoen? Wie gaan er op het podium eindigen? Wij zijn benieuwd naar jullie meningen.


5 Reacties 5
MeindertF1

Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
De afgelopen dagen mocht ik aanwezig zijn het het testen in Barcelona. En ik moet eerlijk bekennen, na een paar dagen was ik al snel gewend aan de halo. Het is niet mooi, maar de auto`s gaan elk jaar sneller, dus de ontwerpen moeten ook meegaan met de tijd en de toekomst. Ik ben nog wel erg benieuwd of alle coureurs de startlampen wel kunnen zien en hoe snel ze eruit kunnen komen in `niet ideale situaties'.

Wat vooral opviel de afgelopen dagen was de acceleratie snelheid van de Mercedes. Zodra deze in een rechte lijn staat, schieten Bottas en Hamilton naar voren als een speer. Tijdens de wintertesten was de achterkant van de auto nog wel wat `instabiel'. Maar al met al, draaiden ze netjes de nodige rondes.

De Red bull heeft een geweldige bochtensnelheid. De RB14 plakt aan het asfalt. Wat een genot om te zien. Max en Daniel hebben echt een mooi chassis voor handen dit jaar. Maar of ze Mercedes aankunnen? Ik hoop het wel! Red Bull schijnt als 1 van de weinigen een voordeel te hebben gecreëerd met de plaatsing van de halo.

De Ferrari heeft dit jaar een super mooie donkerrode kleur. Wat opvalt is dat de Ferrari enorm rookt bij het starten en als enige zie je ook tijdens het rijden de rookpluimpjes uit de uitlaat. Volgens een Britse journalist waarmee ik heb gepraat verbruikt de Ferrari motor (dus ook bij de klantenteams) veel meer olie. Of dit een probleem gaat worden? De Ferrari heeft snelle tijden genoteerd, maar dit moest elke keer wel ver wegkomen. Je zag duidelijk dat ze het lang probeerden, maar het ging niet met het gemak als bijvoorbeeld Mercedes + Red Bull.

Renault heeft een geweldig rijdersduo. Van beide mannen verwacht ik veel. Vooral de achterkant van de Renault is erg mooi en vindingrijk. Ik denk dat de Renault de eerste paar wedstrijden wel eens verrassend uit de hoek kan komen.

En weer de mooiste auto van het veld. De Toro Rosso. Wanneer je die optisch kleinere auto met die schitterende kleuren in het echt ziet, ben je gelijk verkocht. De Honda motor klinkt het mooist en niet onbelangrijk, deze bleef heel! Reken er maar op dat Christian Horner de ontwikkeling van deze motor goed in de gaten houdt. Is er bewust gekozen voor deze (wat onbekende) rijders zodat de Honda motor nog niet te veel opvalt?

En dan het team uit Woking ... Wat stonk die de eerste paar dagen tijdens de 2e test elke keer bij binnenkomst. Achteraf bleken dit allemaal kapotte of verbrande accu`s te zijn. Arme Stoffel en Fernando ... de auto oogt niet snel en stabiel op de baan. Toch verwacht ik dat de know-how van McLaren grote stappen zal maken halverwege het seizoen.

De Force India klinkt erg raar. Er zit een hoge fluittoon in de auto, vooral bij het remmen. Wat dit is ben ik nog niet achter. De auto lijkt erg op zijn voorganger en oogt stabiel. Toch zien we dit niet terug in de cijfers van de afgelopen dagen. Waar Perez na een stint gelijk het motorhome induikt met een gezicht op onweer, blijft Ocon netjes lachend met fans op de foto gaan.

We hebben er lol om gehad. Elke keer wanneer we denken `goh, die Haas gaat mooi vlot', zien we de remproblemen weer terugkomen en schieten de coureurs weer een bocht voorbij. Zijn de remproblemen daar nog steeds niet over? Ze hebben erg veel rondes gemaakt maar of deze `kopie Ferrari' in de subtop zal blijven? We zullen het zien.

Wanneer de teambazin van Williams de driverslineup moet verdedigen, dan ga je niet lekker het seizoen in. De nieuwe Williams oogt prachtig met de zwarte band onderop. De auto was veelvuldig op het circuit te vinden en zoveel bijzondere problemen heb ik niet gezien. Het chassis en motor zal waarschijnlijk weer goed zijn voor de top 4. Nu de coureurs nog ...

En last... Sauber. Wat klinkt dat ding soms als een trekker ... De rode Alfa motorkap oog vooral in het zonnetje erg mooi. Maar het zag er verder niet zo mooi uit. Veel onbalans in de bochten. Het team hoopt zelf om aansluiting te vinden bij de achterhoede. Dat statement zegt al genoeg 😉

Mijn voorspelling:
-Mercedes
-Red Bull
-Ferrari
-Renault
-Toro Rosso
-Force India
-McLaren
-Haas
-Williams
-Sauber

hadeha

Level 10
  • 436Posts
  • 10Oplossingen
  • 73Likes
Meinderttest mooi en een nuttige rapportage
verwp01

Level 8
  • 260Posts
  • 5Oplossingen
  • 32Likes
Super goed verslag en ik hoop dat alleen de nummers 1 en 2 van jouw voorspelling omgedraaid worden maar wij gaan het gewoon zien over 2 week.
Ik ben blij dat Ziggo alles weer gaat uitzenden met als commentatoren Olav Mol en Jack Plooij.
hadeha

Level 10
  • 436Posts
  • 10Oplossingen
  • 73Likes
ik ben ook blij met Olav Mol en Jack Plooij
MeindertF1

Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
Ander leuk feitje: Hoeveel aandacht mogen we geven aan de snelste rondetijden van de testdagen? Zoals velen weten, helemaal niets.

Voorbeelden:
Snelste bij de testdagen in 2008: ToyotaF1.
FerrariF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en ToyotaF1 werd 5e.

Snelste bij de testdagen in 2009: WilliamsF1
BrawnF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en WilliamsF1 eindigde als 7e.

Snelste bij de testdagen in 2010: McLarenF1
RedBullF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en McLarenF1 werd 2e.

Snelste bij de testdagen in 2011: MercedesF1
RedBullF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en MercedesF1 kwam niet hoger dan de 4e plek

Snelste bij de testdagen in 2012: LotusF1
RedBullF1 werd dat jaar weer kampioen bij de constructeurs en LotusF1 eindigde als 4e.

Snelste bij de testdagen in 2013: MercedesF1
Wederom werd RedBullF1 kampioen bij de constructeurs en MercedesF1 werd 2e.

Snelste bij de testdagen in 2014: WilliamsF1
MercedesF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en WilliamsF1 3e.

Snelste bij de testdagen in 2015: MercedesF1 en MercedesF1 werd toen ook kampioen bij de constructeurs.

Snelste bij de testdagen in 2016: FerrariF1
MercedesF1 werd dat jaar kampioen bij de constructeurs en FerrariF1 eindigde als 3e.

Snelste bij de testdagen in 2017: FerrariF1
MercedesF1 werd dat jaar wederom kampioen bij de constructeurs en FerrariF1 eindigde als 2e.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic