Sticky

Formule 1 wintertesten Barcelona


Reputatie 4
Badge +3



Iedereen wordt enthousiast over de Formule 1 wintertest - en na een lange ... lange Formule 1 loze periode ... Maar wat doen ze eigenlijk tijdens de testdagen? Wie mag rijden? En wat is in vredesnaam een ​​aero rake? Om je te helpen, hier is een antwoord op (waarschijnlijk) alles wat je ooit wilde weten over de wintertesten.

Waarom gebruiken teams schermen voor de garages?
Simpelweg gezegd omdat ze dit, in tegenstelling tot in de race weekenden, kunnen. Met de komst van digitale fotografie kunnen andere teams gemakkelijk foto`s maken van de concurrenten. Geheimhouding is nog steeds een groot deel van het spel. Schermen worden nu vooral gebruikt om de auto's te verbergen.

Waarom kunnen teams niet twee auto's gebruiken in plaats van slechts één?
Kosten, eigenlijk. 15 jaar geleden, toen testen vrijwel ongecontroleerd was, werd er gezegd dat een topteam soms vijf auto's per week op drie verschillende locaties over de hele wereld hadden rijden. Het hebben van slechts één auto en acht dagen wintertesten is nu in de regels om kostenredenen, wat betekent dat de kleinere teams minder achtergesteld zijn ten opzichte van de grotere teams.

Is er een limiet op het aantal gebruikte banden?
Er is geen limiet voor testen, maar teams hebben 110 sets banden om ze het hele seizoen door te hebben, inclusief de wintertests, zodat ze niet helemaal gek kunnen worden.

Waarom gaan ze altijd naar Barcelona?
Hoofdzakelijk om redenen van kosten, klimaat en logistiek. Het klimaat is vaak redelijk gelijk aan de meeste races en de fabrieken zijn dichtbij. Dus nieuwe onderdelen kunnen snel opgehaald worden.

Is er een limiet voor het aantal rondjes dat ze kunnen afleggen?
Nee. De coureurs kunnen acht dagen lang rondgaan totdat ze duizelig zijn. De enige limiet is tijd. Ze starten om 9.00 uur en het circuit sluit weer om 18.00 uur.

Welke speciale 'bits' kunnen de teams gebruiken in hun auto's?
Er zijn twee belangrijke die je tijdens het testen zult zien. De eerste is verf, beter bekend als 'flow-vis'. Een fluorescerend poeder, die de teams mengen met een lichte olie. Deze wordt op de auto gesmeerd om vervolgens de luchtstroompatronen te tonen.

De tweede zijn aero-harken, een steigerachtige reeks 'stangen'- met sensoren die de dynamische druk meten en vervolgens een beeld kunnen vormen van de stromingsstructuren die van dingen afkomen zoals de voorvleugel, de voorbanden enzovoort.

Wie mag rijden in de tests?
Teams kunnen in de loop van het jaar maximaal vier coureurs in hun auto gebruiken, ook bij tests van de huidige auto. Die chauffeurs moeten minimaal een International A-racelicentie hebben.

Wat voor een groen licht zie je soms op de achterkant van een auto?
Voor bestuurders die alleen een internationale A-licentie hebben maar nog geen FIA Super-licentie hebben, moeten hun auto's tijdens het rijden een groen licht op de achterkant van de auto laten branden.

Hoe belangrijk is het testen?
De waarde van de wintertests moet niet onderschat worden. Zodra het seizoen gestart is, zijn er nauwelijks nog testmogelijkheden. Dat maakt de situatie voor Williams ook zo pijnlijk. De Britse formatie zette in de winter alles op alles om het dramatische jaar 2018 te vergeten met de nieuwe bolide, maar die is niet op tijd klaar.

De teams willen tijdens deze dagen vooral controleren of de aerodynamische onderdelen werken. Er wordt niet gezocht naar de beste afstelling, daar hebben ze in de fabriek de simulator voor. De motoren zullen ook niet maximaal afgesteld worden. Kilometers rijden veel belangrijker dan een snelle tijd. Daarom moeten de coureurs constant en foutloos rijden.

Nog geen reactie

Help dit topic op gang

Reageer