Kovajo

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo webmail handleiding instellen mailfilters

Hallo,
Ik heb in dit forum al diverse vragen gezien die iets te maken hebben met het hanteren van regels die iets doen met blokkeren of doorsturen of afbreken etc. Wat ik nu echt mis is een handleiding die precies laat zien wat je bij mailfilter regels allemaal moet doen om bijvoorbeeld binnenkomende emails te markeren met een bepaalde kleur, afhankelijk van de verzender (of andere acties). Het lijkt allemaal heel intuitief, maar toch lukt het me niet. Wat ik wel vreemd vind is dat er pertinent een regel staat "Blocklist" die ik niet kan bewerken en ook niet kan verwijderen. Is dat misschien de boosdoener: de filters worden gewoon pertinent geblokkeerd!?!

Dus alsnog de vraag: is er een handleiding met geteste en bewezen voorbeelden? Of kan de moderator wat voor mij betekenen?
Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hallo Kovajo,

Ik gebruik de Ziggo Mail nagenoeg niet, maar ik wil je wel op weg helpen.

Ik heb even gezocht en ik heb niet echt een handleiding kunnen vinden. Op de website van Ziggo staat wel een stappenplan hoe je een mailfilter kunt instellen, zie hier, maar deze gaat niet over markeren met een bepaalde kleur.
Ik heb wel een handleiding gevonden op onderstaande website, maar daarin wordt niets gezegd over een mailfilter instellen. Bovendien staat deze handleiding ook niet op de website van Ziggo zelf.
http://docplayer.nl/3512670-Handleiding-ziggo-mail.html

Ik heb zojuist wat mailfilters bij mezelf ingesteld en dat ging goed. Misschien heeft een moderator ergens een handleiding liggen, in ieder geval voor de duidelijkheid de stappen die ik voor de kleuren instellen heb gedaan:

- Klik op Instellingen
- Kies dan Mailfilter regels (Klik eerst op Geavanceerde Instellingen als dat nog niet gedaan is)
- Klik op Een nieuwe regel toevoegen
- Voer een regelnaam in (kun je dus zelf verzinnen)
- Klik op Voorwaarde toevoegen (ik koos hier voor Verzender/Van zodat ik m'n andere e-mailadres kon invullen)
- Klik op Actie toevoegen (ik koos hier voor Markeer met vlag)
- Het vinkje bij Verwerk ook de andere regels moet aan staan
- Klik op Opslaan

Zelfs als ik meerdere acties toevoegde in 1 regel ging het goed. Werkt het bij jou ook als je het op bovenstaande manier doet? Of deed je het al zo?
En waar staat precies de regel 'Blocklist'? Staat die bij het lijstje van Mailfilter regels?

Groet,
Evert

Bekijk in context

10 Reacties 10
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hallo Kovajo,

Ik gebruik de Ziggo Mail nagenoeg niet, maar ik wil je wel op weg helpen.

Ik heb even gezocht en ik heb niet echt een handleiding kunnen vinden. Op de website van Ziggo staat wel een stappenplan hoe je een mailfilter kunt instellen, zie hier, maar deze gaat niet over markeren met een bepaalde kleur.
Ik heb wel een handleiding gevonden op onderstaande website, maar daarin wordt niets gezegd over een mailfilter instellen. Bovendien staat deze handleiding ook niet op de website van Ziggo zelf.
http://docplayer.nl/3512670-Handleiding-ziggo-mail.html

Ik heb zojuist wat mailfilters bij mezelf ingesteld en dat ging goed. Misschien heeft een moderator ergens een handleiding liggen, in ieder geval voor de duidelijkheid de stappen die ik voor de kleuren instellen heb gedaan:

- Klik op Instellingen
- Kies dan Mailfilter regels (Klik eerst op Geavanceerde Instellingen als dat nog niet gedaan is)
- Klik op Een nieuwe regel toevoegen
- Voer een regelnaam in (kun je dus zelf verzinnen)
- Klik op Voorwaarde toevoegen (ik koos hier voor Verzender/Van zodat ik m'n andere e-mailadres kon invullen)
- Klik op Actie toevoegen (ik koos hier voor Markeer met vlag)
- Het vinkje bij Verwerk ook de andere regels moet aan staan
- Klik op Opslaan

Zelfs als ik meerdere acties toevoegde in 1 regel ging het goed. Werkt het bij jou ook als je het op bovenstaande manier doet? Of deed je het al zo?
En waar staat precies de regel 'Blocklist'? Staat die bij het lijstje van Mailfilter regels?

Groet,
Evert
Kovajo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Evert,

bedankt voor je snelle reactie. Dit is ook zoals ik het in heb gevuld. IK ben er wel achter gekomen dat de regel Blocklist ontstaat door geblokkeerde adressen. Ik heb die weggehaald en daardoor verdween ook de regel Blocklist. Bij de Verzender/van heb ik het volledige mailadres ingevuld (mijn gmail adres). Bij het "verzend aan" vanuit gmail zelfs mijn chello mailadres en upcmail adres een keer gebruikt. Lukt toch nog niet. Ik neem niet aan dat ik eerst uit de Ziggo webmail moet en opnieuw moet opstarten om de regels actief te krijgen?

Groet
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Klopt inderdaad, ik heb het net ook geprobeerd, Blocklist komt er bij mij ook bij te staan als ik een afzender blokkeer.

Je hoeft inderdaad niet uit te loggen en weer opnieuw in te loggen om de regels actief te krijgen. Klikken op Opslaan moet voldoende zijn.

Ik heb zitten testen, en nu blijkt dat de mail alleen een kleurtje krijgt als ik kies voor 'Bevat' of 'Reguliere expressie' bij een voorwaarde op basis van Verzender/Van.
Ik heb mijn volledige mailadres ingevuld, dus zou 'Is exact' of 'Komt overeen' ook moeten werken zou ik denken, maar dat werkt dus niet. Wellicht speelt dit bij jou ook.

In de bijlage een screenshot hoe het bij mij wél werkt.
En in de lijst met regels, moet de regel ook 'Ingeschakeld' zijn. Als de regel ingeschakeld is, staat er naast Bewerken, Uitschakelen. Zie de 2e bijlage.

Groeten!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik heb nog andere voorwaarden geprobeerd, het lijkt erop dat 'Is exact' en 'Komt overeen' alleen werkt bij een voorwaarde over het onderwerp. Bij de andere voorwaarden werkt bij mij alleen 'Bevat' en 'Reguliere expressie'
Kovajo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Evert,

Geprobeerd en het werkt. Het is nu ook duidelijk dat de stand van inschakelen/uitschakelen verwarrend is maar nu begrijp ik het! Nooit te oud om te leren!
Bedankt en wellicht tot andere testen......

Groeten
Jos
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hallo Jos,

Super dat het werkt! 🙂 Altijd fijn om de mails netjes geordend te hebben.
Bedankt voor de terugkoppeling en wanneer je weer ergens tegenaan loopt, zeker hier laten weten!

Fijne dag verder! 🙂
Evert
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @Kovajo, welkom op onze Community 🙂 Mooi onderwerp. En meteen heb je al een zeer uitgebreid antwoord van @Evert96 te pakken, helemaal top!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Anne H Ziggo, hoe zit het precies met de filter opties 'Is exact' en 'komt overeen'? Want die lijken nu niet (goed) te werken of doe ik wat verkeerd?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Leuke vragen! Deze geavanceerde mail filter instellingen zijn niet gedocumenteerd inderdaad.

Als ik in de html code kijk naar de oorspronkelijke vertaling dan zie ik het volgende:
Bevat vertaald naar Contains.
Komt overeen vertaald naar Matches.
Is exact vertaald naar Is.

Ik heb op internet gezocht wat dit betekend:

Wat je bij bevat invult moet ergens in datgene waar je in zoekt weer terugkomen. Bijvoorbeeld wanneer je in een onderwerp zoekt naar "bananen" vind je "Koken met bananen" maar ook "Bananen voor ontbijt".

Bij komt overeen kun je een patroon invullen inclusief wildcards. Bijvoorbeeld wanneer je in een onderwerp zoekt naar " bana*" vind je wel "Gratis bananen", maar niet "Banaan" omdat de spatie niet voor de b staat.

Is exact is heel erg precies. Hier zijn ook geen wildcards mogelijk en dit is hoofdletter en speciale-teken gevoelig. Alleen onderwerpen die volledig overeenkomen met wat er door jou is opgegeven worden gevonden. Deze methode is niet handig om toe te passen op te tekst van e-mails.

Reguliere Expressie laat ik gemakshalve buiten beschouwing. Hiermee kan een programmeur hele specifieke en complexe patronen mee creëren. Wanneer je dat niet meteen iets zegt zou ik deze optie niet gaan gebruiken.

Ik gooi een balletje op bij de developers of al deze opties wel nodig zijn voor de huis tuin en keuken gebruiker.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dankjewel voor je antwoord! 🙂 :thumbsup_tone3:

Uitgelicht topic