Beantwoord

Ziggo uitgaande mail SMTP werkt niet met ExpressVPN aan



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

61 Reacties

Reputatie 6
Al een andere vpn server gekozen bv in Belgium?
Ja, gisteren Zweden geprobeerd. Werkte ook niet.

Ik heb inmiddels ook een blocked website doorgegeven aan PIA. En dan smtp.ziggo.nl ingevuld. Mja.

Maar aangezien bij jou uitgaande mail wel werkt moet er een combinatie zijn die wordt toegelaten. Daarom dat die details zo belangrijk zijn.

Ik heb het idee dat er bij Ziggo of PIA toch sprake is van een blokkade op een niveau ergens. Misschien dat bij jou de mail automatisch gereroute wordt via MS oid?
Reputatie 6
Om uit te sluiten of het aan de smtp server van Ziggo ligt kan je een andere proberen, heb je een gmail account?

Server Name: smtp.gmail.com
Port: 587
Use name and Password: checked
User Name: gmail user id
Connection Security: STARTTLS
Nope. Geen GMail. Maar wel een ander adres waarmee ik kan testen. En die SMTP werkt zonder problemen achter de VPN. Via SSL/TLS op poort 465. Bij Ziggo krijg ik met die settings gewoon de foutmeldingen.
Reputatie 6
Nu wordt het wel een vreemd probleem, ik zal morgen Thunderbird installeren, ik vind het wel een interessant geval....
En, ben je al iets wijzer geworden? Ik heb net een testmail gestuurd en na heeeeeeel lang nadenken lijkt hij te zijn verstuurd (naar buiten het Ziggo-netwerk). Pas als ik terughoor weet ik het zeker. Dit met de originele settings. Een tweede mailtje naar mezelf (binnen Ziggo-netwerk) duurde ook heel lang, maar ging uiteindelijk door, en direct daarna ophalen en was aangekomen. Dus er is wel iets veranderd.

Misschien is het door het melden bij PIA, misschien dat iemand van Ziggo hier meeleest of een van de soortgelijke topics. Dan zou het wel fijn zijn om een of andere erkenning te krijgen waar het probleem lag. En misschien nog ligt. Want het gaat echt heeeeeeel traag. Dat is beter dan helemaal niet, maar dat moet beter kunnen. En het is maar weer de vraag of het morgen nog 'werkt'.
Ok, teruggehoord. Mail is ook buiten Ziggo aangekomen. Maar wel in de spambox.
Reputatie 7
Badge +31
@Knakworst @mguzz
Alle providers en software (systeem en app) en hardware bedrijven lezen mee in hun eigen en andere fora om problemen tegen te komen en te kunnen tackelen, maar zullen zeer zelden melden wie er nu eigenlijk de veroorzaker was en/of waar de oorzaak gelegen heeft, zij willen, heel begrijpelijk, de concurrentie niet laten weten waar hun kinderziektes of zwakke plekken zitten.

Zo verdwijnen vreemde problemen ineens op een onbegrijpelijke wijze, na een melding aan het bedrijf op de één of andere manier of na een beschrijving in fora.

Grotere bedrijven of organisaties doen dit 24/7/365.
Ik weet dat bedrijven zo werken. Het is zeer ergerlijk. Want de betalende klant mag overal zelf achteraan en weet zelden of nooit wat ze anders kunnen doen om problemen te voorkomen of te verminderen. Transparantie zou fijn zijn. Dat verhullen is imo kleutergedrag. Zo gaat het sturen van mail sinds vanmiddag een stukje sneller dan afgelopen nacht. Ik heb niets veranderd. Is dat Ziggo? Is dat PIA? Ik wil dat weten omdat ik dan de volgende keer direct bij de vermoedelijke juiste partij aan kan kloppen.

Ik vraag niet om details. Al zou dat wel interessant zijn. Maar in grote lijnen wat nou het euvel was. Al was het maar omdat het juist dit soort topics kan voorkomen. Dus, anonieme Ziggo-medewerker, als je dit leest: bedankt. Maar er is ruimte voor verbetering. Of PIA: idem.
Reputatie 7
Badge +31
@Knakworst Ik ben het met je eens, meer transparantie maakt het wel leuker.

Als alle bedrijven al hun problemen die ze oplossen met achterliggende updates in hun servers en/of verbindingen en/of met firmware voor systeemsoftware of hardware en/of adapters en drivers op internet zouden zetten, ben je meer dan duizenden berichten per dag verder en die leest toch niemand behalve een enkeling die specifiek op zoek gaat.
Als een probleem opgelost is, hoor en zie je niemand meer.
Het mooie van internet is juist dat je kunt zoeken op soortgelijke problemen uit het verleden. Die details kunnen nou net de clou zijn voor de oplossing die je zoekt. De mensen die dat niet interessant vinden hoeven het ook niet te lezen, maar het is dan wel beschikbaar voor de groep die wel op niveau aan het troubleshooten is. Hoe vaak ik wel niet een knowledgebase van lang geleden nodig heb gehad, is ontelbaar. Er is een groep mensen die voor de doorsneeproblemen geen hulp nodig heeft. Dus juist als het niet standaard is, pas op zoek gaat. En net die niet standaard problemen zijn van het kaliber dat de gemiddelde helpdesk het niet in het script heeft staan en je dus niets verder kan helpen. Dat zijn vaak ook de dingen waarbij je op een forum steeds de standaardreplies voorbij ziet komen met non-oplossingen of die niet eens betrekking hebben op het specifieke probleem. Zo van: "heb je de PC al geherinstalleerd?" Wat zijn dat voor antwoorden? Irritant en draagt niet bij aan de vindbaarheid van daadwerkelijke tips en tricks. Was dáár maar een filter voor.

Ik ben het wel met je eens dat het ook vervelend is als mensen dan iets gevonden hebben, dat ze dan niets meer van zich laten horen. Ipv het te delen met de rest zodat het te vinden is voor de volgende zoekende. Ik ben er wel zo eentje die terugkoppelt. Juist omdat ik daar zelf in het verleden van anderen ook wat aan heb gehad.

Maar nogmaals: ik hoef van Ziggo (of PIA) niet elke omgevallen bit te weten. Maar stel nou dat ze konden zeggen dat er dus toch een adresrange was geblokkeerd oid. Dat is behulpzaam. Want het spreekt direct tegen dat 'er niet wordt geblocked'. Ik noem maar wat. Want dat is het soort semi-officiele informatie waarop je mogelijke oorzaken uitsluit. En zonder die juiste informatie verdoe je je tijd door naar oplossingen te zoeken op het verkeerde vlak. En dat is gewoon kwalijk.

In mijn geval is dat 9 van de 10 keer dat ik van het kastje naar de muur word gestuurd en word gevraagd om allerlei dingen aan te passen op mijn machine, terwijl ik nagenoeg zeker weet dat ik het probleem niet ben. En dat blijkt weer nu. Was het zoiets, dan had ik dat al zelf ondervangen. Ik ga pas bij de community te rade als dat niet werkt, en dan is het niet leuk om alsnog de oorzaak bij jezelf neergelegd te krijgen terwijl die kans zeer klein is. Dus dan zit ik dagen met SMTP-settings te kloten, terwijl dan een week later duidelijk wordt dat dat verspilde moeite is. Zucht. En dan is dat beleid van stil blijven als bedrijf zeer ergerlijk. Want nu weet je effectief nog niks en de volgende keer zit je in hetzelfde schuitje. Zonder informatie.
Reputatie 7
Badge +31
@Knakworst

Daar ben ik mee eens, ik kwam in 1997 op internet en vooral de ICT jongens in de USA deelden veel kennis in fora onderling, terwijl in NL iedereen bang was dat de concurrentie ermee vandoor zou gaan en veel tot alles voor zichzelf wilden houden.
Ik heb in die tijd geleerd, als je veel deelt, krijg je nog meer terug en leer je 2 maal zo snel.

Ik kom nu nog die fora tegen en vrijwel alle oude informatie, tips en simpele oplossingen en superhandige simpele software staan er nog op en werken zelfs in Windows 10 vaak nog, als je alles goed configureert.
Reputatie 7
Knakworst schreef:

Wat mij toch iets doet twijfelen aan de uitspraak dat Ziggo geen verkeer blockt op poort 587 naar de SMTP. Want het heeft er de schijn van dat er toch iets wordt tegengehouden.
Dus nogmaals de vraag: exact welke settings zouden wel moeten werken?
En kun je misschien iets intern terugkoppelen naar de afdeling die de mail beheert oid, of de blacklists/whitelists, en vragen of daar toch niet iets in is veranderd vorige week?



We blokkeren geen verkeer op poort 587, hier een lijstje van alle poorten die wel geblokkeerd worden.
De juiste settings heb je al, die werken ook zodra je VPN uitschakelt.

Aangezien we geen problemen zien vanaf andere verbindingen (één van de andere melders heeft ook geen problemen meer nu hij een andere VPN provider gebruikt) zal de oorzaak ergens in de connectie van PIA of tussen PIA en Ziggo gezocht moeten worden. Je zou dit nog verder kunnen bevestigen door een e-mail te versturen via 4G (maak even een mobiele hotspot van je telefoon). Als dat zonder problemen verloopt wijst dat wederom op een probleem bij PIA of tussen PIA en Ziggo.

Of er in ons netwerk aanpassingen op dit niveau geweest zijn weet ik niet, ik ga mijn best doen om daar achter te komen maar kan niets beloven.
Nu de SMTP momenteel weer bereikbaar is vanachter de VPN, is daarmee niets meer uit te sluiten. Plus dat ik een lekker ouderwetste telefoon heb, maar dat terzijde.

Ergens in de routing oid moet wat tegengehouden zijn, die week. Dat kan bij Ziggo geweest zijn, dat kan bij PIA geweest zijn, of ergens onderweg. De verwarring was des te groter omdat het mguzz schijnbaar wél lukte om mailcontact te maken met de SMTP terwijl andere gebruikers van PIA dat niet konden. Het is me nog steeds een raadsel hoe dan, want dat zou dan eigenlijk niet moeten kunnen. Ik hoop voor hem dat zijn verkeer daadwerkelijk via de VPN liep en niet per ongeluk lekte. Dat zou namelijk een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Plus dat smtp.ziggo.nl wel te pingen en tracen was vanaf PIA. Maar niet bereikbaar voor daadwerkelijke mail.