Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Ziggo Mail gebruik je zo

 

In dit topic staan we stil bij een aantal veelgestelde vragen en problemen. Het gebruik van e-mail is inmiddels zo ingebakken in ons dagelijks doen en laten dat het ontzettend belangrijk is dat het goed werkt. Of je nou je mail checkt op je smartphone of je houdt contact met familieleden aan de andere kant van de wereld via een vaste pc, we verwachten gewoon dat het werkt. Aangezien er ontzettend veel e-mailadressen, mailprogramma’s, mailinstellingen en providers zijn is het handig om overzichtelijk te hebben hoe de vork in de steel zit.

Ziggo Mail
De basis van onze mail is Ziggo Mail. Als klant van Ziggo heb je de mogelijkheid om maximaal 6 e-mailaccounts aan te maken via je Mijn Ziggo. Je e-mailaccount is altijd te bereiken via verschillende apparaten op onze webmail. Het enige wat je nodig hebt is een werkende internetverbinding.
Een voordeel van Ziggo Mail is dat er automatisch gebruik wordt gemaakt van een antispam- en van een antivirusprogramma. De spamfilter die wordt gebruikt is zelflerend. Dat betekent dat je mails die ten oprechte wel/niet als spam gemarkeerd zijn zelf kan verplaatsen zodat de spamfilter hiervan leert. Meer informatie vind je in dit topic op de Community.


Het is ook mogelijk om de kalender, adresboek en taken die je hebt aangemaakt in je Ziggo Mail kan synchroniseren naar andere apparaten. Meer informatie over hoe je die opties instelt vind je in dit topic.

 

Waarom kan ik geen e-mails verzenden?
Het komt soms voor dat je geen e-mails kan verzenden, je krijgt dan bijvoorbeeld een ‘550-foutmelding’. Check dan voor de oplossing dit topic op de Community.
Staan je serverinstellingen goed en kan je nog steeds geen e-mails verzenden of ontvangen? Kijk dan hier of je een soortgelijk probleem kan vinden. Staat jouw probleem er niet bij? Open dan gerust een nieuw topic, we staan voor je klaar.


Je e-mailaccount instellen op al je apparaten
Enkele bekende mailprogramma’s die veel worden gebruikt zijn Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Het goede nieuws is dat we de meest gebruikte programma’s ondersteunen en dat er uitgebreide stappenplannen online staan zodat jij zelf gemakkelijk je e-mailaccount kan instellen. Je vindt de stappenplannen hier.

Wanneer je alleen op zoek bent naar de juiste serverinstellingen, dan kan je die hieronder uitklappen. Kom je er niet uit? Laat het dan gerust weten.

Inkomende serverinstellingen

IMAP:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: imap.ziggo.nl
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL

POP:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: pop.ziggo.nl
Serverpoort: 995
Type versleuteling: TLS/SSL

Uitgaande serverinstellingen:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.ziggo.nl
Serverpoort: 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Verificatie vereist: Ja



Wat is IMAP?
IMAP is een mailprotocol waarmee je je e-mail binnenhaalt van de server en daardoor kan jij ze zien in bijvoorbeeld Ziggo Mail. IMAP is ideaal als je op meerdere manieren gebruik maakt van e-mail zoals op je smartphone, laptop en/of tablet. De e-mails blijven altijd op de server staan, hierdoor zijn je berichten overal toegankelijk als je een werkende internetverbinding hebt.
Een nadeel is dat er een kans is op een volle mailbox na verloop van tijd. De mailbox van Ziggo heeft een opslagruimte van 15 gigabyte. Daarvan kun je 5 GB gebruiken voor je e-mail. Voor het opslaan van foto’s, muziek, video’s en documenten is 10 GB beschikbaar. Wanneer de mailbox voor 80% vol is, wordt er een waarschuwingsmail verstuurd.

Wat is POP?
Ook POP is een mailprotocol. Met POP worden alle e-mails gedownload van de mailserver. Dit protocol heeft als voordeel dat het aantal berichten dat je kunt opslaan gelijk is aan de capaciteit van je laptop of pc. Je opgeslagen berichten kan je altijd bekijken, want ze zijn gedownload. Het grote nadeel van POP is dat het voor problemen zal zorgen wanneer je op verschillende apparaten je e-mails wilt bekijken. Je mails ben je ook kwijt als je computer crasht. Gebruik de POP-instellingen alleen als je e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en je je e-mails alleen op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we je aan om IMAP te gebruiken.

Mailen in het buitenland
Wanneer je onze Ziggo Mail gebruikt in het buitenland via een mailprogramma, op bijvoorbeeld je iPhone, dan heb je waarschijnlijk wel eens gemerkt dat het soms niet werkt. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Als je inlogt vanaf een ip adres welke bekend staat als onderdeel van een Botnet waar illegale zaken vandaan gepleegd worden word je geblokkeerd.

Nu zijn er twee manieren om dit probleem te tackelen. De eerste optie is gelijk de simpelste. Onze webmail is altijd bereikbaar als er een internetverbinding is. Het enige verschil is dat het er anders uitziet dan het mailprogramma dat je bijvoorbeeld op je telefoon gebruikt. Via de webmail kan je waar je ook bent altijd mails ontvangen en verzenden.
De tweede manier is wat lastiger. Je zal dan op zoek moeten gaan naar de SMTP-gegevens van de wifiprovider op locatie. Wanneer je die serverinstellingen invoert werkt je mail weer. Het nadeel is dat de serverinstellingen misschien niet voor het oprapen liggen en je moet de instellingen weer aanpassen als je teruggaat naar Nederland.

Heb je nog opmerkingen of tips over het gebruik van Ziggo Mail? Laat het dan weten in een reactie.

Gerelateerde onderwerpen:
Spam en phishing - wat moet ik ermee?


22 Reacties 22
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Weet je wat hier nog mooi bij zou passen: hoe werkt Ziggo Spam mail? Heb hier toevallig een gesprek over gehad met Anne H Ziggo. Misschien kunnen jullie hier nog iets over vertellen in deze topic. Staat alles mooi bij elkaar ?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Op algemeen advies van een moderator die binnen een e-mailtopic over spam schreef dat IMAP de voorkeur heeft boven POP, zodat je meteen met het spamfilter kunt werken op je eigen devices heb ik op mijn PC, 2 Android smartphones en 2 Android tablets alle e-mail-accounts omgegooid naar het IMAP-protocol.
Logischerwijs zou je dus verwachten als je in 1 device een e-mail verwijdert, deze op een gegeven moment ook op de andere devices verwijderd is, maar nee dus, op 1 device blijft consequent de e-mail staan die ik dus elders verwijderd heb.
Hoe kan dit en is er een oplossing voor?
De e-mailaccounts op de tablets/smarphones worden beheerd via de GMail-app.
Kan de Android-versie daar ook mee te maken hebben?
Michael Z1
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Sorry voor de late reactie, N.N.. Na wat gegoogle lijkt dit een probleem van de Gmail-app te zijn. Het schijnt dat dan niet altijd alle berichten ook verwijderd worden en dat de berichten dan telkens van de server worden gehaald. Als je een bericht dus echt wilt verwijderen, dan is een omweg om het via Webmail (of van de server van je mailprovider) te doen. Een andere workaround heb ik nog niet gevonden. Mocht ik iets vinden, dan laat ik het je weten.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Michael Ziggo,
bedankt voor je reactie.
Ik verwijder nu de mail via Windows Live Mail op mijn laptop als noodoplossing.
Weet jij toevallig een alternatief voor de Gmail-app van Android op Android tablets en smartphones?
Ik gebruik geen GMail e-mailaccounts, uitsluitend het Gmailprogramma voor de Ziggo-mail.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
N.N., ik gebruik op mijn telefoon de app van Outlook, de app heet ook Outlook. Ik vind die zeer fijn in gebruik.
diggel

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Michael Ziggo,
Weet je hier dan ook de oplossing voor?
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/automatisch-aanvullen-emailadres-26128/index1.html#post288472
Verwijderd account
Niet van toepassing
Evert96 wrote:
N.N., ik gebruik op mijn telefoon de app van Outlook, de app heet ook Outlook. Ik vind die zeer fijn in gebruik.

Ik ben de app nu op een smartphone en een tablet aan het testen, bedankt voor de tip.
szaicsek

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
punt 1. Als je webmail gebruikt kun je een aantal dingen niet. Mail lokaal bewaren, offline bekijken, folders gebruiken. Dat is niet fijn voor zware email gebruikers.

punt 2. Als je via een mail client werkt en je vanaf veel verschillende locaties /IP-adressen werkt, komt de Ziggo spam/abuse check in actie en blokkeert je mail. Je moet dan op al je devices (pc, tablet, telefoon) dingen veranderen of komt in een eindeloze loop met Zggo webcare terecht. Ik heb de indruk dat dit bij andere providers beter werkt en ga dit proberen.
szaicsek

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Mocht ziggo ooit je mail dichtgezet hebben, laat dan alle hoop varen op een oplossing hunnerzijds. De schuld wordt bij jou gelegd, je wordt van spam en abuse beschuldigd, terwijl men niet kan aantonen waarom. Men zal ook niets doen om het te verhelpen, maar jou dwingen om dingen aan te passen.. Eerste lijns support medewerkers zullen allemaal hun standaard riedel voor je afdraaien en mensen die toegeven dat hun (algorithme) fout is worden later door anderen tegengesproken.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Michael Ziggo wrote:
Uitgaande serverinstellingen:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.ziggo.nl
Serverpoort: 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Verificatie vereist: Ja




Mailen in het buitenland
Wanneer je onze Ziggo Mail gebruikt in het buitenland via een mailprogramma, op bijvoorbeeld je iPhone, dan heb je waarschijnlijk wel eens gemerkt dat het soms niet werkt. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. De reden dat het niet werkt is omdat je e-mailprogramma staat ingesteld op onze serverinstellingen. Wij hebben geen dekking in het buitenland en daarom kan er geen mail verstuurd worden via onze servers.


Michael Ziggo Dit mag je wel even toelichten. Bedoel je dat bovenstaande configuratie gewoon domweg niet werkt vanuit het buitenland? Buitenlandse IPs worden er gewoon uitgefilterd? Dat is best drastisch.
Handig voor op vakantie......
szaicsek

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Stef “Binnenkort niet meer Ziggo” legt uit: Zonder enige vorm van bewijs claimt ziggo dat er spam vam je mail id wordt verstuurd. Ze blokkeren je mogelijkheid om mail te sturen via een mail client. Dat gebeurt bij ons altijd nadat we een periode in het buitenland zijn geweest, en vaker zelfs terwijl we in het buitenland waren en vanaf een ander ip adres en provider hebben gemaild. Online medewerkers geven toe dat het daar aan ligt, maar anderen ontkennen dat en roepen “spam”.
Ze sturen je een insinuerende en dreigende brief. Bij navraag kunnen ze niets onderbouwen want “ alles gebeurt automatisch”. Werkend in de IT weet ik dat zelfs in dat geval logs en audit trails bestaan. Ze beschuldigen je, bieden zogenaamd escalatie aan maar wachten daar lang mee.
Je hebt geen kans om met iemand verstandig in gesprek te komen en voelt je uitermate beledigd. Ze leggen de last om dingen ip te lossen bij jou. Vorige jaar heb ik 3 keer in 3 dagen allemaal passwords moeten resetten op ca 10 devices. De jaren daarvoor ook enkele malen.

Dit jaar vertik ik het. Ik eis uitleg, bewijs, excuses en herstel aan ziggo kant. Ik heb geescaleerd naar moedermaatschappij Liberty Global en ga daarmee door tot ik een zinnige conversatie heb.

ik heb bij concurrerende providers gekeken en het lijkt dat mailen uit buitenland daar beter geregeld is. Rapportcijfers over klant tevredenheid liggen daar ook hoger.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
szaicsek Helemaal mee eens, dit is een veel te rigide manier om met klanten om te gaan.
Natuurlijk ben je wel eens in het buitenland of op een andere locatie en dat zou normaal moeten kunnen werken.
Op deze manier is het onwerkbaar.

Ik wens je alle succes in je strijd tegen deze rampzalige verwerking van mail door Ziggo/LibertyGlobal.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mailen in het buitenlandWanneer je onze Ziggo Mail gebruikt in het buitenland via een mailprogramma, op bijvoorbeeld je iPhone, dan heb je waarschijnlijk wel eens gemerkt dat het soms niet werkt. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. De reden dat het niet werkt is omdat je e-mailprogramma staat ingesteld op onze serverinstellingen. Wij hebben geen dekking in het buitenland en daarom kan er geen mail verstuurd worden via onze servers.


Michael Ziggo

efok heeft je 10 dagen geleden een vraag gesteld over bovenstand, die je nog niet hebt beantwoord.
Ik ga nog een stapje verder dan hij. Het zou bizar zijn als je in het buitenland geen gebruik kunt maken van smtp.ziggo.nl over port 587. Zo bizar, dat het niet waar kan zijn.

Ik voeg hier nog iets anders aan toe.
Het komt soms voor dat je geen e-mails kan verzenden, je krijgt dan bijvoorbeeld een ‘550-foutmelding’. Check dan voor de oplossing dit topic op de Community.

Je verwijst hier naar een Topic dat bestemd was voor bedrijven die problemen hadden met het met succes kunnen versturen van legitieme email naar klanten met een @ziggo.nl adres, terwijl zo'n email wel netjes kon worden afgeleverd bij klanten met een email adres bij een andere provider. De Ziggo SPAM Filtering gaf het bericht ten onrechte een bounce! Dat was een nogal specifiek probleem, dat niet in deze context past.
Het is bovendien niet bepaald reklame voor de inderdaad behoorlijk rammelende email faciliteiten van Ziggo. Het was een beschamende vertoning van onbeholpenheid, die zover ik weet gelukkig al lang is opgelost- ook een reden om er niet naar te verwijzen.

Wat wel zin kan hebben is info te geven over wat je het beste kan doen als je Email Account (geautomatiseerd) geblokkeerd wordt voor verzenden via smtp.ziggo.nl:587 tgv vermeend SPAM Abuse. In de gevallen die ik ken, was de blokkade ten onrechte en de voorlichting beneden peil. Goede Tips in je tekst zijn beslist welkom.

Zou je e.e.a nog eens willen nalopen en aanpassen?
Lijkt me wel nodig voor een Topic dat prominent bovenaan staat.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Michael Ziggo hanh

Ik heb de algemene voorwaarden van Ziggo per 1 juli 2018 er eens bijgepakt. Er speelt een aantal zaken rond jullie mail-omgeving:

1) Meerdere klanten zijn er al tegenaan gelopen dat ze onterecht geband worden van jullie mailserver, wegens het vermeend versturen van spam. Dit gebeurt volledig automatisch, door bepaalde filterregels, en met ietwat lompe communicatie ("we hebben vastgesteld dat je bent gehacked"). Het kan oa gebeuren doordat je teveel mail ineens verstuurt (bijvoorbeeld voor je vereniging), of als je blijkbaar vaak van IP wisselt. Waar de grenzen liggen, vind ik nergens terug in de voorwaarden of op jullie site.
2) Nu meld je hier dat het versturen van mail vanuit het buitenland via de ziggo server (met authenticatie op poort 587) niet kan, omdat jullie "geen dekking" hebben in het buitenland. Dat heeft dan niks met "dekking" te maken, maar alles met een bewuste blokkade bij Ziggo op buitenlandse IP-adressen. Vanuit security-oogpunt kan ik me daar echt wel iets bij voorstellen, maar ook dit wordt nergens vermeld in genoemde voorwaarden of op de site. Eigenlijk vraag ik me zelfs af of deze bewering wel helemaal klopt.
3) Ziggo heeft sinds enige tijd spf en dkim DNS records aan zijn domeinen toegevoegd. Qua security volstrekt logisch dat je dit doet, maar klanten weten zoiets niet. Dat betekent dat klanten die eerder de ziggo-servers gebruikten om mail van een ander domein (bijvoorbeeld van je werk-adres) te versturen, nu een grotere kans lopen dat hun mail bij de ontvanger als spam wordt aangemerkt. Ik lees hier nergens iets over. Zij kunnen nu dus beter de uitgaande server van hun eigen domein gebruiken, maar hoe komt een gemiddelde klant daarachter?

Vanuit security oogpunt kan ik jullie maatregelen echt wel begrijpen, maar jullie moeten mijn inziens dit soort informatie ook gewoon publiceren, waardoor je klanten ook weten waar ze aan toe zijn. Dat scheelt een boel irritatie bij klanten.


Nog even ter aanvulling: In de voorwaarden bijlage A staat alleen:

Om te voorkomen dat een bepaald adres gebruikt wordt voor het versturen van spam moeten Klanten voor het rechtstreeks versturen van mail via SMTP (op TCP poort 25) gebruik maken van de mailservers van Ziggo. Gebruik van publieke webmailservices is gewoon toegestaan;

Dat je beter poort 587 (of 465) kunt gebruiken, wordt hier totaal niet genoemd. Je zou het zelfs zo kunnen lezen dat dat niet eens mag. Immers alleen webmailservices worden expliciet toegestaan. Limieten op het aantal verstuurde mails, of buitenlandse IPs worden evenmin genoemd. Advies voor het versturen van mail vanaf je eigen domein evenmin.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Michael Z1
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
hanh en efok Ik duik er nog eens in en zet wat vragen uit. Dank voor de goede vragen, zodra ik meer weet laat ik het weten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Eigenlijk horen details over geboden Email Services niet in Algemene Voorwaarden thuis. Wat je eerder zou verwachten is dat er ook iets zou bestaan als 'Voorwaarden voor gebruik van Ziggo Email Services' .
Be rt
Waar haal je die tabel vandaan?

Waar de 'Quotum ............' kopteksten voor kolom 2 en 3 precies op slaan, snap ik niet.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
hanh Die tabel heeft een Ziggo moderator eens in een topic gebruikt.
Beter goed gejat, dan slecht gemaakt.:relaxed:
Michael Z1
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Heb wat antwoorden gekregen op jullie vragen. Zie hieronder.

“1) Meerdere klanten zijn er al tegenaan gelopen dat ze onterecht geband worden van jullie mailserver, wegens het vermeend versturen van spam. Dit gebeurt volledig automatisch, door bepaalde filterregels, en met ietwat lompe communicatie ("we hebben vastgesteld dat je bent gehacked"). Het kan oa gebeuren doordat je teveel mail ineens verstuurt (bijvoorbeeld voor je vereniging), of als je blijkbaar vaak van IP wisselt. Waar de grenzen liggen, vind ik nergens terug in de voorwaarden of op jullie site.”

Vaak van ip wisselen geeft geen blokkade. Wel als je verbinding maakt via een ip adres welke bekend staat als een verbinding waaruit illigale zaken gepleegd wordt (onderdeel van een Botnet). Te veel mails verzenden kan ook. Via SSL moeten het er dan echter wel heel veel zijn voordat je geblokkeerd wordt (minimaal 2500/24 uur).

“2) Nu meld je hier dat het versturen van mail vanuit het buitenland via de ziggo server (met authenticatie op poort 587) niet kan, omdat jullie "geen dekking" hebben in het buitenland. Dat heeft dan niks met "dekking" te maken, maar alles met een bewuste blokkade bij Ziggo op buitenlandse IP-adressen. Vanuit security-oogpunt kan ik me daar echt wel iets bij voorstellen, maar ook dit wordt nergens vermeld in genoemde voorwaarden of op de site. Eigenlijk vraag ik me zelfs af of deze bewering wel helemaal klopt.”

Er is geen blokkade op het versturen van mail in het buitenland. Alleen als je inlogt vanaf een ip adres welke bekend staat als onderdeel van een Botnet/waar illegale zaken vandaan gepleegd worden.

“3) Ziggo heeft sinds enige tijd spf en dkim DNS records aan zijn domeinen toegevoegd. Qua security volstrekt logisch dat je dit doet, maar klanten weten zoiets niet. Dat betekent dat klanten die eerder de ziggo-servers gebruikten om mail van een ander domein (bijvoorbeeld van je werk-adres) te versturen, nu een grotere kans lopen dat hun mail bij de ontvanger als spam wordt aangemerkt. Ik lees hier nergens iets over. Zij kunnen nu dus beter de uitgaande server van hun eigen domein gebruiken, maar hoe komt een gemiddelde klant daarachter?”

Ziggo staat hier buiten. Wij gebruiken normale standaarden. Als een ontvangende mailserver ergens problemen mee heeft terwijl wij ons gewoon aan de standaarden houden heeft dan kunnen wij hier niets aan doen.

Klopt het dat je in het buitenland geen gebruik kunt maken van smtp.ziggo.nl over poort 587?

Nee, dit klopt niet. Tenzij de desbetreffende internet provider waar je op dat moment verbinding mee hebt poort 587 blokkeert.

Uitgelicht topic