Michael Ziggo hanh Ik heb de algemene voorwaarden van Ziggo
per 1 juli 2018 er eens bijgepakt. Er speelt een aantal zaken rond jullie mail-omgeving:
1) Meerdere klanten zijn er al tegenaan gelopen dat ze onterecht geband worden van jullie mailserver, wegens het vermeend versturen van spam. Dit gebeurt volledig automatisch, door bepaalde filterregels, en met ietwat lompe communicatie ("we hebben
vastgesteld dat je bent gehacked"). Het kan oa gebeuren doordat je teveel mail ineens verstuurt (bijvoorbeeld voor je vereniging), of als je blijkbaar vaak van IP wisselt. Waar de grenzen liggen, vind ik nergens terug in de voorwaarden of op jullie site.
2) Nu meld je hier dat het versturen van mail vanuit het buitenland via de ziggo server (met authenticatie op poort 587) niet kan, omdat jullie "geen dekking" hebben in het buitenland. Dat heeft dan niks met "dekking" te maken, maar alles met een bewuste blokkade bij Ziggo op buitenlandse IP-adressen. Vanuit security-oogpunt kan ik me daar echt wel iets bij voorstellen, maar ook dit wordt nergens vermeld in genoemde voorwaarden of op de site. Eigenlijk vraag ik me zelfs af of deze bewering wel helemaal klopt.
3) Ziggo heeft sinds enige tijd spf en dkim DNS records aan zijn domeinen toegevoegd. Qua security volstrekt logisch dat je dit doet, maar klanten weten zoiets niet. Dat betekent dat klanten die eerder de ziggo-servers gebruikten om mail van een ander domein (bijvoorbeeld van je werk-adres) te versturen, nu een grotere kans lopen dat hun mail bij de ontvanger als spam wordt aangemerkt. Ik lees hier nergens iets over. Zij kunnen nu dus beter de uitgaande server van hun eigen domein gebruiken, maar hoe komt een gemiddelde klant daarachter?
Vanuit security oogpunt kan ik jullie maatregelen echt wel begrijpen, maar jullie moeten mijn inziens dit soort informatie ook gewoon publiceren, waardoor je klanten ook weten waar ze aan toe zijn. Dat scheelt een boel irritatie bij klanten.
Nog even ter aanvulling: In de voorwaarden bijlage A staat alleen:
Om te voorkomen dat een bepaald adres gebruikt wordt voor het versturen van spam moeten Klanten voor het rechtstreeks versturen van mail via SMTP (op TCP poort 25) gebruik maken van de mailservers van Ziggo. Gebruik van publieke webmailservices is gewoon toegestaan; Dat je beter poort 587 (of 465) kunt gebruiken, wordt hier totaal niet genoemd. Je zou het zelfs zo kunnen lezen dat dat niet eens mag. Immers alleen webmailservices worden expliciet toegestaan. Limieten op het aantal verstuurde mails, of buitenlandse IPs worden evenmin genoemd. Advies voor het versturen van mail vanaf je eigen domein evenmin.