Sticky

Ziggo Mail gebruik je zo


Reputatie 5
Het gebruik van e-mail is inmiddels zo ingebakken in ons dagelijks doen en laten dat het ontzettend belangrijk is dat het goed werkt. Of je nou je mail checkt op je smartphone of je houdt contact met familieleden aan de andere kant van de wereld via een vaste pc, we verwachten gewoon dat het werkt.
Aangezien er ontzettend veel e-mailadressen, mailprogramma’s, mailinstellingen en providers zijn is het handig om overzichtelijk te hebben hoe de vork in de steel zit. In dit topic staan we stil bij een aantal veelgestelde vragen en problemen.

Ziggo Mail
De basis van onze mail is Ziggo Mail. Als klant van Ziggo heb je de mogelijkheid om maximaal 6 e-mailaccounts aan te maken via je Mijn Ziggo. Je e-mailaccount is altijd te bereiken via verschillende apparaten op onze webmail. Het enige wat je nodig hebt is een werkende internetverbinding.
Een voordeel van Ziggo Mail is dat er automatisch gebruik wordt gemaakt van een antispam- en van een antivirusprogramma. De spamfilter die wordt gebruikt is zelflerend. Dat betekent dat je mails die ten oprechte wel/niet als spam gemarkeerd zijn zelf kan verplaatsen zodat de spamfilter hiervan leert. Meer informatie vind je in dit topic op de Community.
Het is ook mogelijk om de kalender, adresboek en taken die je hebt aangemaakt in je Ziggo Mail kan synchroniseren naar andere apparaten. Meer informatie over hoe je die opties instelt vind je in dit topic.

Je e-mailaccount instellen op al je apparaten
Enkele bekende mailprogramma’s die veel worden gebruikt zijn Apple Mail, Thunderbird en Outlook. Het goede nieuws is dat we de meest gebruikte programma’s ondersteunen en dat er uitgebreide stappenplannen online staan zodat jij zelf gemakkelijk je e-mailaccount kan instellen. Je vindt de stappenplannen hier.

Wanneer je alleen op zoek bent naar de juiste serverinstellingen, dan kan je die hieronder uitklappen. Kom je er niet uit? Laat het dan gerust weten.
Inkomende serverinstellingen

IMAP:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: imap.ziggo.nl
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL

POP:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: pop.ziggo.nl
Serverpoort: 995
Type versleuteling: TLS/SSL

Uitgaande serverinstellingen:
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.ziggo.nl
Serverpoort: 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Verificatie vereist: Ja


Wat is IMAP?
IMAP is een mailprotocol waarmee je je e-mail binnenhaalt van de server en daardoor kan jij ze zien in bijvoorbeeld Ziggo Mail. IMAP is ideaal als je op meerdere manieren gebruik maakt van e-mail zoals op je smartphone, laptop en/of tablet. De e-mails blijven altijd op de server staan, hierdoor zijn je berichten overal toegankelijk als je een werkende internetverbinding hebt.
Een nadeel is dat er een kans is op een volle mailbox na verloop van tijd. De mailbox van Ziggo heeft een opslagruimte van 15 gigabyte. Daarvan kun je 5 GB gebruiken voor je e-mail. Voor het opslaan van foto’s, muziek, video’s en documenten is 10 GB beschikbaar. Wanneer de mailbox voor 80% vol is, wordt er een waarschuwingsmail verstuurd.

Wat is POP?
Ook POP is een mailprotocol. Met POP worden alle e-mails gedownload van de mailserver. Dit protocol heeft als voordeel dat het aantal berichten dat je kunt opslaan gelijk is aan de capaciteit van je laptop of pc. Je opgeslagen berichten kan je altijd bekijken, want ze zijn gedownload. Het grote nadeel van POP is dat het voor problemen zal zorgen wanneer je op verschillende apparaten je e-mails wilt bekijken. Je mails ben je ook kwijt als je computer crasht. Gebruik de POP-instellingen alleen als je e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en je je e-mails alleen op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we je aan om IMAP te gebruiken.

Waarom kan ik geen e-mails verzenden?
Het komt soms voor dat je geen e-mails kan verzenden, je krijgt dan bijvoorbeeld een ‘550-foutmelding’. Check dan voor de oplossing dit topic op de Community.
Staan je serverinstellingen goed en kan je nog steeds geen e-mails verzenden of ontvangen? Kijk dan hier of je een soortgelijk probleem kan vinden. Staat jouw probleem er niet bij? Open dan gerust een nieuw topic, we staan voor je klaar.

Mailen in het buitenland
Wanneer je onze Ziggo Mail gebruikt in het buitenland via een mailprogramma, op bijvoorbeeld je iPhone, dan heb je waarschijnlijk wel eens gemerkt dat het soms niet werkt. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. De reden dat het niet werkt is omdat je e-mailprogramma staat ingesteld op onze serverinstellingen. Wij hebben geen dekking in het buitenland en daarom kan er geen mail verstuurd worden via onze servers.

Nu zijn er twee manieren om dit probleem te tackelen. De eerste optie is gelijk de simpelste. Onze webmail is altijd bereikbaar als er een internetverbinding is. Het enige verschil is dat het er anders uitziet dan het mailprogramma dat je bijvoorbeeld op je telefoon gebruikt. Via de webmail kan je waar je ook bent altijd mails ontvangen en verzenden.
De tweede manier is wat lastiger. Je zal dan op zoek moeten gaan naar de SMTP-gegevens van de wifiprovider op locatie. Wanneer je die serverinstellingen invoert werkt je mail weer. Het nadeel is dat de serverinstellingen misschien niet voor het oprapen liggen en je moet de instellingen weer aanpassen als je teruggaat naar Nederland.

Heb je nog opmerkingen of tips over het gebruik van Ziggo Mail? Laat het dan weten in een reactie.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +10
Weet je wat hier nog mooi bij zou passen: hoe werkt Ziggo Spam mail? Heb hier toevallig een gesprek over gehad met @Anne H Ziggo. Misschien kunnen jullie hier nog iets over vertellen in deze topic. Staat alles mooi bij elkaar 😀
Reputatie 7
Badge +11
Op algemeen advies van een moderator die binnen een e-mailtopic over spam schreef dat IMAP de voorkeur heeft boven POP, zodat je meteen met het spamfilter kunt werken op je eigen devices heb ik op mijn PC, 2 Android smartphones en 2 Android tablets alle e-mail-accounts omgegooid naar het IMAP-protocol.
Logischerwijs zou je dus verwachten als je in 1 device een e-mail verwijdert, deze op een gegeven moment ook op de andere devices verwijderd is, maar nee dus, op 1 device blijft consequent de e-mail staan die ik dus elders verwijderd heb.
Hoe kan dit en is er een oplossing voor?
De e-mailaccounts op de tablets/smarphones worden beheerd via de GMail-app.
Kan de Android-versie daar ook mee te maken hebben?
Reputatie 5
Sorry voor de late reactie, @N.N.. Na wat gegoogle lijkt dit een probleem van de Gmail-app te zijn. Het schijnt dat dan niet altijd alle berichten ook verwijderd worden en dat de berichten dan telkens van de server worden gehaald. Als je een bericht dus echt wilt verwijderen, dan is een omweg om het via Webmail (of van de server van je mailprovider) te doen. Een andere workaround heb ik nog niet gevonden. Mocht ik iets vinden, dan laat ik het je weten.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo @Michael Ziggo,
bedankt voor je reactie.
Ik verwijder nu de mail via Windows Live Mail op mijn laptop als noodoplossing.
Weet jij toevallig een alternatief voor de Gmail-app van Android op Android tablets en smartphones?
Ik gebruik geen GMail e-mailaccounts, uitsluitend het Gmailprogramma voor de Ziggo-mail.
Reputatie 7
Badge +9
@N.N., ik gebruik op mijn telefoon de app van Outlook, de app heet ook Outlook. Ik vind die zeer fijn in gebruik.
Hoi Michael Ziggo,
Weet je hier dan ook de oplossing voor?
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/automatisch-aanvullen-emailadres-26128/index1.html#post288472
Reputatie 7
Badge +11
Evert96 schreef:

@N.N., ik gebruik op mijn telefoon de app van Outlook, de app heet ook Outlook. Ik vind die zeer fijn in gebruik.


Ik ben de app nu op een smartphone en een tablet aan het testen, bedankt voor de tip.

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics