mmeerman

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo IP-adres op blacklist - Ziggo kan/wil 't niet oplossen

Mijn e-mailserver (Synology) relay-t netjes via de Ziggo SMTP server(s) naar andere mailservers en dat gaat veelal gewoon goed. Maar nu blijkt het IP-adres (212.54.42.166) van een Ziggo SMTP-server op meerdere blacklists te staan en dus worden mijn berichten door meerdere ontvangende mailservers als spam gezien. De helpdesk van Ziggo snapt mijn vraag cq. probleem helaas niet (kunnen zij wellicht ook niets aan doen: "geen training in gehad") en kunnen het dus ook niet oplossen. Op de vraag of Ziggo actief controleert of hun SMTP-servers (waar je verplicht gebruik van moet maken i.g.v. een eigen mailserver) op blacklist staan en daar dan actie op ondernemen, bleef het antwoord ook stil. Of het IP-adres uberhaupt van Ziggo is, wisten ze zelf ook niet. Voor een zakelijk abonnement mogen mi. dit soort zaken niet gebeuren en blijft de support waarop je moet terugvallen ver onder de maat.

Als Ziggo dit zelf niet kan voorkomen of oplossen, wie/hoe/wat dan wel?

 

Aanvullende info (oa. MXtoolbox):

ptr:212.54.42.166  

 ptr

Type IP Address Domain Name TTL
PTR 212.54.42.166

Vodafone Libertel B.V. (AS33915)

smtpq3.tb.mail.iss.as9143.net 60 min

 Checking 212.54.42.166 against 87 known blacklists...
Listed 1 times with 0 timeouts
 

  Blacklist Reason TTL ResponseTime  
problem.png LISTED SORBS SPAM

212.54.42.166 was listed  Detail

3600 0 Ignore

 

 spam.dnsbl.sorbs.net

 dnsbl.spfbl.net

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @mmeerman,

Neem contact op met de afdeling abuse@ziggo.nl

Zij zouden u verder moeten kunnen helpen, Ziggo dient inderdaad de delisting aanvraag te doen.

MVG

Bekijk in context

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

De blacklist is niet door Ziggo opgezet. U moet klagen bij de beheerder van die lijst. Die weet de reden of kent het algoritme dat tot blacklisten  heeft geleid.

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

dat ip adres staat idd op een blacklist, om specifiek te zijn sinds 2 april meerdere meldingen.

Wat Jan F. hierboven aangeeft is echter niet helemaal juist, Ziggo dient de delisting te regelen met sorbs dat kan een klant van ziggo niet...

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
djjonesy wrote:

dat ip adres staat idd op een blacklist, om specifiek te zijn sinds 2 april meerdere meldingen.

Wat Jan F. hierboven aangeeft is echter niet helemaal juist, Ziggo dient de delisting te regelen met sorbs dat kan een klant van ziggo niet...

Dat is niet wat ik aangeef. Naar mijn mening moet de gebruiker van het geblokkeerde adres actie nemen. 

mmeerman
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Natuurlijk kun en moet je niet klagen bij organisaties die juist helpen om spam te bestrijden met oa. RBL's en meer 😉 en dit is inderdaad de verantwoording van de betreffende ISP (Ziggo in dit geval dus). Als zakelijke klant zou je mogen verwachten dat je ISP zelf ervoor zorgt niet/nooit op blacklists te komen of wanneer dat toch gebeurt, dit zelf te signaleren en actie (delisting) te ondernemen.

NB. Heimwee naar de XS4ALL helpdesk ...

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Het gebruik of misbruik van een IP-adres is een eerste verantwoordelijkheid van de gebruiker. Gebruiker dient te voorkomen dat zijn adres gebruikt wordt voor spam of andere ongewenste activiteiten. Als zijn adres er bij een blacklister uitspringt en geblokkeerd wordt, dient de gebruiker en niet Ziggo er de blacklisterer van te overtuigen dat dit niet terecht is. 

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Jan F. maar in dit geval is de server een smtp server van ziggo zelf, hierdoor kan de gebruiker dit dus zelf niet en ligt het toch echt bij ziggo.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Wordt mail verzonden vanaf uw IP aan de zenderkant  (smtp-server) geblokkeerd of door de ontvanger? Met andere woorden:wordt uw mail niet verzonden of wordt ontvangst geweigerd?

mmeerman
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo (even als andere providers) dwingen je om je eigen mailserver via hun SMTP-servers e-mail te laten versturen om hiermee fout geconfigureerde mailservers of besmette pc's (en dat komt beide heel vaak voor) als spambron op hun netwerk te voorkomen - een goed plan dat goed kan werken. Tenzij de provider zelf er niet voor zorgt zijn/haar eigen zaakjes op orde te hebben en houden m.b.t. blacklisting van hun eigen SMTP-servers.

Dat je eigen (fixed / dynamic) IP-adres op zo'n lijst verschijnt is inderdaad je eigen verantwoording.

De Ziggo Helpdesk verwees mij naar deze community als oplossing van dit probleem omdat zij er niets aan konden doen, maar vooralsnog blijft Ziggo zelf hier ook stil (naast zinvolle bijdrages van andere gebruikers)

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @mmeerman,

Neem contact op met de afdeling abuse@ziggo.nl

Zij zouden u verder moeten kunnen helpen, Ziggo dient inderdaad de delisting aanvraag te doen.

MVG

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Het is een klant-helpt-klant platform. Het Ziggo moderatieteam kijkt mee, maar heeft meer taken. Een reactie binnen 1 uur na plaatsing is zeldzaam. Ik heb dit topic wel bij hen aangekaart. Meestal wordt dan redelijk snel gereageerd, maar garanties zijn er zeker in vakantietijd niet.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @mmeerman . Welkom hier. 

Om het kort te houden en je niet onnodig het gevoel te geven dat ik je kan helpen; ik sluit me aan bij het antwoord dat @Jonathan-458 geeft. Dit is iets wat door de abuse afdeling moet worden behandeld. Je kunt het best even contact met hen opnemen :-). 

mmeerman
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels bericht gestuurd aan abuse…

wordt hopelijk niet als spam gezien 😉 

mmeerman
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Abuse-team heeft het opgepakt

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@mmeerman@hanh Is die blokkade nog wel actief? Wanneer ik hem door de mxtoolbox haal vind ik hem niet terug.

https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blacklist%3a212.54.42.166&run=toolpage

mmeerman
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is nu opgelost. Een van de Ziggo SMTP servers stond op meerdere blacklists - dat kan gebeuren, aangezien meerdere Ziggo accounts gebruik maken van dezelfde servers en je nooit zelf weet (of kan bepalen) via welke server/IP-adres jouw berichten door Ziggo worden verstuurd; achter smtp.ziggo.nl zitten natuurlijk meerdere servers met eigen IP-adressen. 

Maar het is niet goed dat Ziggo hun servers blijkbaar hierop niet continu monitort om tijdig actie te ondernemen (delisting, oorzaak zoeken/oplossen, voorkomen). Daarvoor heb ik geen zakelijk abonnement genomen om door dit soort basale dingen als “spammer” te worden beschouwd bij mijn klanten.

Uitgelicht topic