WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Werkt het SPAM-filter nog wel?

Het lijkt wel of sedert 12 november de SPAM filter van ZIGGO de geest heeft gegeven!

Sedert die datum komt minder dan 20% via dit filter in mijn SPAM folder, de overige circa 80% moet ik handmatig, ter lering en vermaak van het ABUSE team, in deze folder zetten.

Ik weet niet wat er deze datum verantwoord is maar deze resultaten zijn in het verleden beter geweest..

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Er komen telkens nieuwe spam technieken waarvan er af en toe goed werken, helaas.

Maar naar de spam map slepen of verplaatsen met IMAP of in de webmail is het meest effectief en de snelste manier om de spam te laten zien aan Ziggo, boven een bepaalde hoeveelheid of vergelijkbare gaat er een “bel rinkelen of een rooie lamp aan o.i.d.”.

Dat de spamfilter verbeterd, merk ik aan een aantal goede mails die toch in de spam map komen door niet juiste instellingen in de verzendende mailservers.

b.v. van de Consumentenbond, als die direct geforward worden van het ene @home.nl adres naar het andere @ziggo.nl adres, dan komt hij in de spam map, dit was hiervoor jaren niet het geval, met behulp van abuse van Ziggo en de webmaster van de Consumentenbond de oorzaak kunnen vinden.

85% van alle mail op het internet is spam en gelukkig komt die niet allemaal meer door:
https://talosintelligence.com/reputation_center/email_rep

Bekijk in context

19 Reacties 19
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @WJ4IoT . Ai, dat klinkt irritant. 

Eerlijk? Ik gebruik de Ziggo mail niet (nauwelijks), dus uit eigen ervaring kan ik hier niets over zeggen. 

Hoe gaat dit bij andere gebruikers? Wat is jullie ervaring? 🙂 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Wel erg veel spam via webmail de laatste tijd, maar of dat aan het filter ligt? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Er komen telkens nieuwe spam technieken waarvan er af en toe goed werken, helaas.

Maar naar de spam map slepen of verplaatsen met IMAP of in de webmail is het meest effectief en de snelste manier om de spam te laten zien aan Ziggo, boven een bepaalde hoeveelheid of vergelijkbare gaat er een “bel rinkelen of een rooie lamp aan o.i.d.”.

Dat de spamfilter verbeterd, merk ik aan een aantal goede mails die toch in de spam map komen door niet juiste instellingen in de verzendende mailservers.

b.v. van de Consumentenbond, als die direct geforward worden van het ene @home.nl adres naar het andere @ziggo.nl adres, dan komt hij in de spam map, dit was hiervoor jaren niet het geval, met behulp van abuse van Ziggo en de webmaster van de Consumentenbond de oorzaak kunnen vinden.

85% van alle mail op het internet is spam en gelukkig komt die niet allemaal meer door:
https://talosintelligence.com/reputation_center/email_rep

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Helaas laatste dagen veel Spam in de gewone mail van Ziggo account.

De tips van @Be rt  zijn de beste om uit te voeren. ?

 

Soms is het wel goed alert te zijn en even weer te verplaatsen ?

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

PS Mijn laatste serie SPAM  komt overigens van <Bounce@bookgoods.net>, totaal 11 stuks in de laatste vier dagen waarvan maar één onderschept is door het filter (of ik ben vergeten deze te "merken/vlaggen").

@Be rt je komt vaak met nuttige tips, je antwoorden zijn vaak des ZIGGO's, je relatie lijkt close gezien je reactie in dit topic. Rijst de vraag waarom staat er geen ZIGGO in je naam?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@WJ4IoT Mijn antwoorden komen voort uit mijn ICT ervaring en opgedane ICT en andere kennis.

Waarom staat er geen Ziggo in mijn naam?

Ik ben graag vrij en zelfstandig in de dingen die ik doe en uit en er is geen noodzaak om een werkgever te hebben.

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Be rt  is een beter antwoord niet (deze veronderstelling) dat Bounce@ normaliter een legitieme actie is van een mailserver als bijvoorbeeld een foutief mailadres is gebruikt en daarom een dergelijk adres het SPAM filter passeert.

Wikipedia zegt het volgende: A bounce message or just "bounce" is an automated message from an email system, informing the sender of a previous message that message had not been delivered (or some other delivery problem occurred). The original message is said to have "bounced". More formal terms for bounce message include "Non-Delivery Report" or "Non-Delivery Receipt" (NDR), [Failed] "Delivery Status Notification" (DSN) message, or a "Non-Delivery Notification" (NDN).

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een verzendend adres heeft geen waarde, omdat iedere spamserver ieder verzendend willekeurig verzendadres kan plaatsen.

Als het een bounce mail is, dan zou je in die mail één van b.v. deze codes moeten zien staan.

Bounce Code Type Bounce Beschrijving
4.2.2 Soft Het e-mail account is over quota
5.0.0 Hard E-mailadres bestaat niet
5.1.0 Hard Ander adres status
5.1.1 Hard Verkeerde bestemming mailbox adres
5.1.2 Hard Verkeerde bestemming systeem adres
5.1.3 Hard Verkeerde bestemming mailbox adres syntax
5.1.4 Hard Bestemming mailbox adres dubbelzinnig
5.1.5 Hard Bestemming mailbox adres geldig
5.1.6 Hard Mailbox is verhuisd
5.1.7 Hard Slechte zender mailbox adres syntax
5.1.8 Hard Slechte zender system adres
5.2.0 Soft Ander of ongedefinieerd mailbox status
5.2.1 Soft Mailbox accepteert (tijdelijk) geen berichten
5.2.2 Soft Mailbox vol
5.2.3 Hard Lengte van het bericht overschrijdt de administratieve limiet
5.2.4 Hard Maillijst uitbreiding probleem 
5.3.0 Hard Ander of ongedefinieerd mail systeem status
5.3.1 Soft Mail systeem vol
5.3.2 Hard Systeem accepteert geen netwerk berichten
5.3.3 Hard Systeem niet in staat geselecteerde features te gebruiken
5.3.4 Hard Bericht te groot voor het systeem 
5.4.0 Hard Ander of ongedefinieerd netwerk of routing status 
5.4.1 Hard Geen antwoord vanuit host
5.4.2 Hard Slechte connectie
5.4.3 Hard Routing server error
5.4.4 Hard Niet in staat te routen 
5.4.5 Soft Netwerk opstopping
5.4.6 Hard Routing-loop gedetecteerd
5.4.7 Hard Levertijd voorbij
5.5.0 Hard Ander of ongedefinieerd protocol status
5.5.1 Hard Ongeldig commando 
5.5.2 Hard Syntax error
5.5.3 Soft Teveel ontvangers
5.5.4 Hard Ongeldig commando argument
5.5.5 Hard Verkeerde protocol versie
5.6.0 Hard Ander of ongedefinieerde media error
5.6.1 Hard Media niet ondersteund
5.6.2 Hard Conversie vereist 
5.6.3 Hard Conversie vereist maar niet ondersteund
5.6.4 Hard Verloren conversie
5.6.5 Hard Conversie mislukt
5.7.0 Hard Ander of ongedefinieerd veiligheidsstatus
5.7.1 Hard Bestemming niet geautoriseerd, bericht geweigerd
5.7.2 Hard Uitbreiding maillijst verboden 
5.7.3 Hard Beveiligde conversie vereist, maar niet mogelijk 
5.7.4 Hard Beveiligde features niet ondersteund 
5.7.5 Hard Cryptografische error
5.7.6 Hard Cryptografisch algoritme niet ondersteund
5.7.7 Hard Bericht integriteit error 
9.1.1 Hard Hard bounce zonder bounce code. Dit kan een ongeldig mailadres zijn of een geweigerde e-mail vanuit je mailserver (zoals een verzendlimiet) 
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let op: dit zijn foutmeldingen van een Microsoft Exchange Server.

Zover ik weet gebruikt Ziggo een andere Email Server.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik ontvang sinds een week ofzo ineens heel veel spam in mijn hotmail mail, ook. Ook allemaal van e-mailadressen beginnend met bounce. Valt me ineens op! 

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Lycke Ziggo je vertelt er niet bij of deze in je inbox of spam box terecht zijn gekomen .

@Be rt ik beweer niet dat dit een echte bounce mail betreft maar dat mogelijk door het gebruik van Bounce@ het SPAM filter vergeet de mail verder controleren.

PS een deel van deze emails zijn gedateerd 25 september.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@WJ4IoT Duidelijke aanwijzing, de vertraagde mail, dat lijkt sterk op de spamaanvallen van een poosje terug in dit topic:

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/meer-dan-50-spam-berichten-in-een-mailbox-op-08-09-2019-45489

 

 

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Be rthet lijkt er alleen niet op, ik heb hier ook in gereageerd en het beste antwoord komt zelfs van jou, dit antwoord volg ik tot de letter door braaf alles in de SPAM box te dumpen. Nu zou je als leek mogen verwachten dat er enige lering heeft plaatsgevonden bij het ABUSE-team maar als ik op dit moment meer emails plaats in de SPAM folder dan er dit door het filter wordt gedaan dan werkt het filter helaas nog niet optimaal.

Als leek weet ik natuurlijk niet alle criteria op basis waarvan een email als SPAM wordt geïdentificeerd maar als deze lang onderweg is/lijkt te zijn zou ik het zelf inmiddels als SPAM beschouwen.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@WJ4IoT Daar ben ik het geheel mee eens, helaas weet ik niet waarom dit er tussendoor schiet.

Anne H van Ziggo berichte in het bovengenoemd topic:

“Ik heb een beknopt antwoord van Abuse, er was niets mis. Het ging om een zeer geraffineerde Spam run. Er zijn weer zaken aangepast in onze filters. De verwachting is dat de problemen afnemen, nog niet dat het helemaal niet meer gaat gebeuren. Via dit topic is er niet meer informatie aan jullie te geven over dit onderwerp.”

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Be rt wrote:

@WJ4IoTDaar ben ik het geheel mee eens, helaas weet ik niet waarom dit er tussendoor schiet.

Bounce@ misschien?

Nee, zie net een 25 september van “wj <info@telia.fi>”.

Vooralsnog kom ik tot de conclusie dat SPAMMER slimmer zijn dan ABUSE, sorry als dit als beledigend wordt ervaren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@WJ4IoTDit wordt niet als beledigend ervaren, dit soort spammers probeert altijd een sluipweg te vinden, gelijk aan hackers of virusmakers en malware makers, via een niet bekende open poort of andere open weg in een computer of en mailsysteem.

Je loopt dus met beveiliging per definitie altijd achter de feiten aan, het is maar net hoe snel is je b.v. antivirus/malware programmamaker met de updates, 4-12 keer per dag, net als Microsoft Defender, als je hem ieder uur laat kijken naar een nieuwe update of eens per dag of eens in de paar dagen, zoals sommige, die je duur betaald.

Hoe veel en snel en beter wordt een zelflerende spamfilter en hoe snel is één en ander ook nog handmatig te beïnvloeden, geen idee.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
WJ4IoT wrote:

@Lycke Ziggoje vertelt er niet bij of deze in je inbox of spam box terecht zijn gekomen .

@Be rtik beweer niet dat dit een echte bounce mail betreft maar dat mogelijk door het gebruik van Bounce@ het SPAM filter vergeet de mail verder controleren.

PS een deel van deze emails zijn gedateerd 25 september.

 

Klopt, sorry. Maar in mijn inbox. En ik moet zeggen, ik ben helemaal niet gewend om hier spam op binnen te krijgen! 

WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Lycke Ziggo wrote:

Klopt, sorry. Maar in mijn inbox. En ik moet zeggen, ik ben helemaal niet gewend om hier spam op binnen te krijgen! 

@Lycke Ziggo met mijn Ziggo account  moet ik thans wennen aan het feit dat het grootste deel van de SPAM in mijn INBOX komt (vanaf bijvoorbeeld afgelopen donderdag meer dan 80%). Gelukkig is mijn ZIGGO email nog niet zo bekend bij veel spammers en ontvang ik geen enorme ladingen, maar wat ik wel krijg lijkt van de slimme spammers te komen in ieder geval slimmer dan het filter.

Wat ik overigens niet begrijp is waarom het ABUSE team nog geen antwoord heeft gevonden op SPAM die binnen komt met een verouderde datum zoals nu weer vanaf 12 november met de datum 25 september. Hier was toch een oplossing voor gevonden?

janis

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:

Er komen telkens nieuwe spam technieken waarvan er af en toe goed werken, helaas.

Maar naar de spam map slepen of verplaatsen met IMAP of in de webmail is het meest effectief en de snelste manier om de spam te laten zien aan Ziggo, boven een bepaalde hoeveelheid of vergelijkbare gaat er een “bel rinkelen of een rooie lamp aan o.i.d.”.

Dat de spamfilter verbeterd, merk ik aan een aantal goede mails die toch in de spam map komen door niet juiste instellingen in de verzendende mailservers.

b.v. van de Consumentenbond, als die direct geforward worden van het ene @home.nl adres naar het andere @ziggo.nl adres, dan komt hij in de spam map, dit was hiervoor jaren niet het geval, met behulp van abuse van Ziggo en de webmaster van de Consumentenbond de oorzaak kunnen vinden.

85% van alle mail op het internet is spam en gelukkig komt die niet allemaal meer door:
https://talosintelligence.com/reputation_center/email_rep

Filterregels van Ziggo werken niet altijd, heb verschillende keren regels gemaakt : header bevat 103-215.216. maar krijg mails evengoed binnen op ziggo mail en daardoor ook op mijn ipad. Outlook filter op mijn PC filtert deze er wel uit met dezelfde regels.

Uitgelicht topic