Vraag

Wat doet Ziggo tegen spam?

  • 17 februari 2019
  • 26 Reacties
  • 1397x Bekeken

Reputatie 1
  • Liefhebber
  • 27 reacties
Dit bericht schrijf ik namens een familielid van mij die een abonnement bij Ziggo heeft.
Zij krijgt de laatste tijd bijzonder veel spam op haar Ziggo-mailadres in haar Postvak IN, en ik vraag me behoorlijk hard af waarom Ziggo dit doorlaat?

Hieronder een overzicht van alle spam die ze krijgt (die inmiddels al naar de Spambox is gesleept), en het is voornamelijk allemaal fake-mail van een zogenaamde Bol.com, nep-Hoorspecialist, nep-Detox bedrijf etc....

Ze wordt er momenteel echt horendol van, en Ziggo adviseert om alle spam naar de Spam-box te slepen zodat de spamfilter dit zal leren te herkennen. Maar dat doet ze nou al een maand en zonder enig succes. Alle mail heeft bovendien ook een verschillend mailadres, dus blokkeren is haast niet te doen.

Nu ben ik benieuwd: Wat gaat Ziggo hier aan doen? Het regent ook op een ander forum aan klachten : https://ziggoforum.nl/topics/91699/

Ze kan geen externe spamfilter gebruiken, want ze gebruikt enkel een iOS-tablet om haar mail te openen, of ze gebruikt de webmail. Ook is het geen advies om een ander mailadres te nemen, want dit is bekend bij 1.001 bedrijven en zelfs de overheid.

Ikzelf zit bij XS4ALL en ook ik krijg daar een hoop van zulke spam, maar opmerkelijk is dat die zonder enige actie van mij al keurig netjes in de Spam-box komen! 🙂
Maar waar gaat het dan eigenlijk mis bij Ziggo? :/

En wat gaat Ziggo hier nu concreet aan doen?

Graag verneem ik een antwoord!



26 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
Dit is een klanten helpen andere klanten forum,

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-en-phishing-wat-moet-ik-ermee-26606
Reputatie 7
Badge +26
Anders hebben we hier nog een recent topic Is de spamfilter van Ziggo lek
Reputatie 1
Dit is een klanten helpen andere klanten forum,

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-en-phishing-wat-moet-ik-ermee-26606

True, maar ik mag aannemen dat Ziggo ook reageert? Het is toch duidelijk dat het de spuigaten uitloopt als er zoveel klachten zijn. Ikzelf begin nu al te huiveren om mijn eigen internetaansluiting bij Ziggo onder te brengen als ik enkel van ZIggo hoor dat je alles als spam moet markeren, terwijl het niks lijkt uit te maken 😉.

Ik zit te denken om alles via Gmail te syncen. Maar ik moet even kijken of het mailen ook dan via de SMTP van Ziggo kan. Want je wilt niet een afwijkende afzender hebben.
Reputatie 7
Badge +26

True, maar ik mag aannemen dat Ziggo ook reageert? Het is toch duidelijk dat het de spuigaten uitloopt als er zoveel klachten zijn.

Het is echt niet alleen Ziggo. Spammers zullen wel weer een nieuw trucje hebben .
Als voorbeeld. https://forum.kpn.com/e-mail-10
Ik zit te denken om alles via Gmail te syncen. Maar ik moet even kijken of het mailen ook dan via de SMTP van Ziggo kan. Want je wilt niet een afwijkende afzender hebben.

Wat je hier precies mee bedoelt, snap ik niet.

Wil je smtp.ziggo.nl:587 gaan gebruiken als uitgaande Server voor verzenden bij een Gmail Account? Het ligt meer voor de hand daar smtp.google.com:587 voor te gebruiken.

Wat ook voor de hand ligt is een Google Account voortaan te gaan gebruiken als je enige echte Email address. Je kunt Email die nog binnenkomt op je Ziggo address automatisch laten Forwarden naar dat Gmail Account.
Met een (langdurige) vakantieboodschap kun je afzenders in kennis stellen voortaan het Gmail address te gaan gebruiken. Dat levert meteen al een vermindering op van berichten die nog op je Ziggo Account zullen binnenkomen.

Automatische Forwarding en vakantieboodschap kun je instellen bij Ziggo WebMail.

Voor afzenders van bv een nieuwsbrief moet je andere maatregelen nemen om die voortaan rechtstreeks op het Gmail address te kunnen gaan ontvangen. Je vakantiebrericht wordt niet gezien bij dit soort mailings (vaak staat er ten overvloede noreply als user in de afzender). Annuleer het Ziggo address en schrijf in met het Gmail address.
Om helemaal van het gebruik van het Ziggo Account af te kunnen komen, zul je clubs moeten gaan aflopen waar je Ziggo Email Address als username bekend is en dat gaan wijzigen. Die versturen ook via dat adres en zien de vakantieboodschap ook niet.

Dat is allemaal gedoe, maar je kunt er rustig de tijd voor nemen.

Als het helemaal klaar is, kun je eenvoudig overstappen naar bv KPN en, voor mijn part, na een jaartje later weer terug naar Ziggo, zonder verder iets te doen met het Email address dat je bij elke Internet Provider krijgt. Zo'n adres gaan gebruiken is eigenlijk niet zo, eh, handig. Dit nog even afgezien van de matige kwaliteit van de Ziggo Email diensten, waar je allerlei last van kunt ondervinden.

Gr Han
Reputatie 1
Laten we even voorop stellen dat ik ik voor een familielid dit uitzoek omdat ze 'helemaal klaar is' met al die spam in haar mailbox.

Ik ga nog uitzoeken wat de beste oplossing is als Ziggo de boel niet tijden gaat verbeteren. Want andere providers doen spam-afhandeling beter dan Ziggo.

Als de spamrun op korte termijn aan de gang blijft dan laat ik Gmail de mailbox van Ziggo synchroniseren. Dat schijnt te kunnen om de zoveel tijd. Dan gebruikt ze voortaan Gmail als oplossing om haar mails in te ontvangen. Het lijkt me dan ook logisch dat ze mails verstuurd onder haar eigen @ziggo adres via Gmail, dus dan zou Gmail ook via de SMTP-server van Ziggo moeten mailen. Een verschillend ontvangst en verzend adres gebruiken is gewoon verwarrend.

Maar in dat geval ga ik toch even polsen of er mogelijkheden zijn voor deels restitutie op haar abonnement. Ze betaalt al een hoop geld, en voor een brakke spamfilter wil ze zeker niet betalen ;)

En verder is een definitief ander mailadres gebruiken echt geen optie voor haar.
Daar zit zoveel werk in dat ze dat er niet bij kan hebben.
Als de spamrun op korte termijn aan de gang blijft dan laat ik Gmail de mailbox van Ziggo synchroniseren

Dat kan, maar daar los je de Ziggo SPAM afhandeling niet mee op. Aflevering vindt eerst plaats door het Ziggo Mail Systeem- incl SPAM Filtering. Ik twijfel sterk of dit een goede oplossing wordt. Je kunt het proberen.
Een voordeel van automatische Forwarding is dat, zover ik weet, alles ogen dicht naar het Gmail Account gaat, waar dit uiteraard door het beter werkende Gmail SPAM Filter heen gaat.

Gr Han
Reputatie 1
Dat was dus het foute knopje. Hoe kan je hier een 'Best antwoord' weer terug trekken???

het schijnt dat ik mails vanuit Ziggo door Gmail kan laten pullen, of ik kan een forwarder bij Ziggo instellen. Maar ja, je wilt toch altijd je @ziggo.nl als afzender hebben. Dus moet je de mail ook rechtstreeks afleveren bij de Ziggo-SMTP-server, of niet soms?
Ja, Beste antwoord kan weg of anders, maar niet door jezelf. Is vervelende beperking van de Community software.
Ik zal een Moderater vragen het Beste antwoord weer op 0 te zetten.
Op dat andere kom ik nog terug.
Gr Han
Reputatie 1
Heb al op 'Report' gedrukt. Tijd dat forumbouwer Insided dit eens in gaat bouwen / aanzet 😉
Als je wilt overstappen naar een Gmail Account, dan is automatisch Forwarden van Ziggo Mail je oplossing.
Bij verzonden mail is het geen probleem, dat je Gmail address de afzender is, want je stapt over. Dat moet juist.
Alle Replies -ook op het Ziggo Account- komen binnen op het Gmail Account.

Dat trekken van Gmail heb ik ooit wel eens gebruikt, maar ik twijfel een beetje wat er bv gebeurt met Emails die Ziggo in de SPAM Folder aflevert. Komen die ook, of wordt alleen naar Inbox gekeken? Geen idee. SPAM moet ook naar Gmail want er kan per ongeluk iets waardevols bij zitten. Gmail beoordeelt SPAM opnieuw en het kan best zijn dat wat Ziggo als SPAM ziet door Gmail wordt afgeleverd in Inbox.
Als berichten in de SPAM Folder tenminste ook met de pull meekomen! Dat moet je gaan testen.

Verder zie ik wat praktische problemen bij ok geteste pull en toch het originele Account blijven gebruiken.

Het Gmail Account wordt bekeken ivm betere SPAM Filtering, maar je kunt niet gaan verzenden via https://mail.google.com/ Goed onthouden dit, anders is het afzendadres je Gmail address en komen Replies alleen terecht in het Google Account.
Niet echt lekker en duidelijk, dunkt me.

Het zal dus altijd met een Client moeten voor het Google Account & dan smtp.ziggo.nl:587 als Uitgaand gebruiken.
Ook dat moet getest worden.
  1. lukt dat- vermoedelijk wel
  2. wat komt er in het From adres=Afzendadres en het Reply-To adres?
Wat ik weet is dat je een Ziggo Email Account kunt verzenden via smtp.google.com:587. De omgekeerde situatie dus.
Dan komt het Google address als afzender, maar de Reply-To blijft het Ziggo adres, waardoor het min of meer wel weer op zijn pootjes terecht komt.
Is wat mysterieus voor ontvangers.

Etc.

Kortom: een overstap naar een Gmail Account met Forwarding van het Ziggo Account is naar mijn smaak transparanter voor de gebruiker zonder kans op ongelukjes. Bovendien: de pull optie moet goed worden getest of die doet wat moet gebeuren. Dat is bij overstap niet nodig.

Kies maar.

Han
Reputatie 7
Hallo @Aar, goed dat je jouw familie lid hierbij helpt! Spam is super vervelend natuurlijk, maar laat duidelijk zijn dat de verzenders van Spam de boosdoeners zijn en dat alle mail providers hiermee kampen. Door zaken naar de Spam map te slepen moet ons filter constant geüpdatet worden. In dit geval duurt het wel erg lang voordat het herkend wordt. We houden al rond de 99% van alle Spam tegen, en wat overblijft is nog steeds een overvloed 😞 Sorry dat we dat nog niet goed genoeg doen. Spam herkenning blijft onze volle aandacht houden!

  • Zitten er ook (echte!) nieuwsbrieven tussen waarvan je je kan afmelden?
  • In Webmail kun je misschien een filter aan maken die alles met een bepaald onderwerp automatisch in de Spam map zet.
Zijn er hier ook anderen waarbij dezelfde Spam (zie foto van Aar) hardnekkig niet naar de Spam map toe wil?
Reputatie 4
Badge +2
@Aar schreef:
Ze kan geen externe spamfilter gebruiken, want ze gebruikt enkel een iOS-tablet om haar mail te openen, of ze gebruikt de webmail. Ook is het geen advies om een ander mailadres te nemen, want dit is bekend bij 1.001 bedrijven en zelfs de overheid.

Ikzelf zit bij XS4ALL en ook ik krijg daar een hoop van zulke spam, maar opmerkelijk is dat die zonder enige actie van mij al keurig netjes in de Spam-box komen!
Maar waar gaat het dan eigenlijk mis bij Ziggo?



bekend bij 1.001 bedrijven, dus mogelijk ergens een basis oorzaak van gelekte / verkochte mailist via 1 of meer van hen.

En soms is de enige echt werkbare oplossing echt een verbrand mailadres voor lief nemen en langzaam met een nieuwe schone lei beginnen. ( ik zit al meer dan 30 jaar in het vak en is gewoon zo punt.)

Een andere provider en spamfilter kan men allen vergelijken als het werkelijk exact om dezelfde spammails gaat en dan nog de eigen in te stellen settings ook voor zover mogelijk gelijk zijn van filters.

Dus of wachten tot spamfilters weer bij zijn, of dat gaat komen is koffiedik kijken en kan men zelf mogelijk een klein beetje invloed op uitoefenen met spam markeren, niet meer dan dat.

Is allemaal geen oplossing maar zo langzaam gaan denken aan een werkbare workarround is misschien wel handig hier.

( gaat het om 1-30 spam mails per dag of 1-100 dan jezelf een grens stellen wat acceptabel en werkbaar is enz, en dan in vervolg meerdere emailadressen gaan gebruiken voor gericht welke toepassingen en doeleinden is de andere tip! )

20 spam mails per dag terwijl je mailadres bij meer dan 1000 bedrijven bekend is en dus zekers gelekt naar spammers is overigens bij gebruik van niet profi extra betaalde antispamdiensten niet bijzonder veel in werkelijkheid. Gevoel en mening kan anders zijn.

Mail forwarding kent overigens zo een eigen problemen wat betreft dan mogelijk missen van of mails of niet meer juist onveilige zaken kunnen herkennen.

Zoho.eu, protonmail.ch mailbox.org zijn beter meer privacy en veiligheid niemand wil naar de meelezers en juist reclame spammers zoals gma.l en co verwacht ik als men een beetje kan nadenken.😡
Badge +11
Hmm, dat is veel spam ja.
Maar houdt er wel rekening mee met wat @Zpiep zegt, dat Gmail echt al je mail meeleest. Staat gewoon in de voorwaarden.
Gratis Gmail en privacy opgeven gaan hand in hand. Onlangs een aardig dossier van de Twentse krant Tubantia, wat Google van een gebruiker weet.
Zou je willen dat PostNL al je post en pakketten even opent om te kijken wat erin zit, voor ze het bij (of voor) je afleveren?
Daarvoor hadden we zoiets als briefgeheim......
Reputatie 1
Een nieuw mailadres ziet ze momenteel echt niet zitten, gezien daar heel veel tijd in zit, die ze momenteel echt liever aan andere dingen besteedt.

En wat ik in de screenshot aangaf is allemaal spam. Geen nieuwsbrieven, want daar doet ze bijna niet aan.

En Gmail/Outlook/Hotmail etc zie ik echt als noodmaatregel. Ze betaalt al een hoop voor Ziggo, dus verwacht ze toch goede service.
Reputatie 4
Badge +2
Een nieuw mailadres ziet ze momenteel echt niet zitten, gezien daar heel veel tijd in zit, die ze momenteel echt liever aan andere dingen besteedt.

En wat ik in de screenshot aangaf is allemaal spam. Geen nieuwsbrieven, want daar doet ze bijna niet aan.

En Gmail/Outlook/Hotmail etc zie ik echt als noodmaatregel. Ze betaalt al een hoop voor Ziggo, dus verwacht ze toch goede service.



Hmm op spamlijsten terecht komen kan je een klein beetje zelf in de hand hebben.
En indien je met maar 1 mailadres (bijna) alles doet is "verbranden" zeker vooraf in te calculeren
Spamfilters weet ik niet tot welke niveau je kan en mag verwachten dat deze afdoende zijn bij je ISP.
De werkelijk goed profi .. zijn best duur betaalde diensten.
Weet dus niet of men dan op oordeel geen goede service moet gaan komen?

Dat het wel beter kan is iets anders.😉

Noodmaatregel bij al die 3 is het de goden verzoeken hihi.
Dan ga je bijv dit soort zaken krijgen is redelijk zeker
https://www.nu.nl/internet/5746491/facebook-maakt-op-vaccinatieweigeraars-gerichte-advertenties-mogelijk.html heb ik ook een mening over maar is offtopic 😉

Alternatieven wel goed en veilig privacy enz zijn er zat heb er reeds 3 genoemd.

Andere nadelen van ISP mail wel blijven gebruiken is o.a. minder veiligheid en risico op afsluiten indien alleen je mail of gehackt is of VPN, of een device over de limieten gaat bij o.a. Ziggo. Zie forum wat blokkades en afsluiting hier.
Ook bij andere ISP een abbo nemen of verhuizen is je mail dus weg.
Wil je ook niet en zou nadenken over alternatief dan weer makkelijker kunnen maken.

Nog meer aandachtspunten dan ook de links daar weer volgen.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Dat alles is ook geldig voor gebruiken andere ISP en hun maildiensten overigens
Reputatie 7
Badge +26
Alle spam die @Aar liet ziet heb ik hier dus ook, zelf als je domein blokkeerd in bijvoorbeeld Ziggo Webmail, Thunderbird of BlueMail voor Windows het blijft erdoor komen.
Ik hoorde wel van Bert dat Ziggo nieuwe spamfilters erbij heeft en dat het effect moet gaan brengen.

*** Verplaatst door moderator naar dit topic ***
Reputatie 1
Ik hoorde wel van Bert dat Ziggo nieuwe spamfilters erbij heeft en dat het effect moet gaan brengen.

Nou, afwachten dan maar. :)
Volgens mijn zus zou het verhuizen van spam naar de spambox al iets lijken te helpen. Een paar dingen kwamen netjes direct in de spam-box, volgens haar. Maar het is maar alsnog een klein deel!
Reputatie 3
Badge +2
@Anne H Ziggo ,

Zie ook mijn draadje/vraag https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-filter-ziggo-aanpassen-37076

Voor mij is deze stortvloed spam die ik soms op een dag binnenkrijg echt iets van dit jaar. In de voorgaande jaren had ik geen probleem.

Wat is er aan de hand, en wordt er gewerkt aan verbeteringen ?
De laatste tijd komt er inderdaad veel spam door, gezien je foto komt dit bekend voor
zoals bol.com van de Valk en noem maar op.
Spam was in het begin nog met tekst maar nu is dit een plaatje dus kun je niet 123 zelf het
spamfilter aanpassen met bevoordeeld alles met het woord afmelden erin gaat naar
de spamfolder

Het beste is spam naar de spamfolder blijven verplaatsen en hopen dat het spamfilter
van Ziggo dit oppakt en zo leert wat spam is en wat niet
Je kunt natuurlijk altijd een nieuw emailadres aanmaken en alles overzetten, je
oude e-mailadres nog even aanhouden mocht je toch iets zijn vergeten.

Het is even volhouden maar uiteindelijk moet het minder worden, ik heb zelf
en behoorlijk oud emailadres nog van Casema en door de jaren heen zie ik spam
komen en gaan, kan soms heel vervelend zijn maar soms is het niet anders.

Succes 😃
Reputatie 1
Het is jammer dat ik dit topic weer omhoog moet werpen, maar mijn zus heeft mij laten weten dat er weer bakken vol met spam binnenkomen op haar @ziggo.nl adres. Ze heeft er gisteren tientallen mogen weggooien naar de spambak.

haar mail bekijkt ze enkel op haar iPad en via de webmail, dus alternatieve anti-spamsoftwrae zullen geen optie zijn. Toen ze de nieuwe spam-ronde had voorgelegd aan de telefonische klantenservice van Ziggo kreeg ze een opmerkelijk advies:
Stop met het gebruiken van een @ziggo.nl adres voor je mail, en stap over op Gmail of Outlook!

Is dat niet merkwaardig? Ikzelf zou eerder van Ziggo verwachten dat ze gewoon goede anti-spam maatregelen installeren. En waarom is het een half jaartje goed gegaan terwijl het nu wéér fout gaat?

Nu is ze er behoorlijk klaar mee. Door dit gedoe is ze gisteren uren bezig geweest om uit te zoeken waar ze haar @ziggo-.nl mailadres gebruikt, en die gaat ze vandaag overal bij die diensten aan laten passen naar een nieuw gmail.com adres.

Is het anders niet mogelijk bij Ziggo om het hoofdmailadres aan te passen? Het verwijderen was niet mogelijk (wat ik mij kan indenken).
Reputatie 7
Hallo @Aar het is niet mogelijk om het hoofdadres te wijzigen. We hebben doorgaans goede anti-spam maatregelen. Op een server is dat niet een kwestie van het installeren van een software pakketje. Je zus heeft nu veel spam berichten gekregen omdat er blijkbaar weer een enorme spam run is geweest. Ziggo verstuurt dit niet, het zijn internetcriminelen die dit doen. Wanneer je zus deze berichten naar de spam map plaatst leert ons filter daarvan. Ons filter kan niet leren voordat de spam is ontvangen is helaas.

Doorgaans hebben Gmail en Outlook betere anti-spam resultaten. Als dat echt een speerpunt voor je zus is dan snap ik het advies van de helpdesk. Zij hebben ook grotere pools met data om filters uit samen te stellen, en zij hebben volledig toegang tot de inhoud van je e-mails en je contacten om op te scannen. Je krijgt dan ook betere filters, ten koste van privacy. Bij ons is dat beperkt in verband met ons privacy beleid en dat blijft ook zo.

We doen ons best, en wij zijn nooit de oorzaak. Spam is gewoon heel vervelend, en wij blijven onze maatregelen optimaliseren.
Reputatie 7
Badge +14
Als je op internet je e-mail adres achterlaat dan ben je sowieso het haasje !

Zeker als je hier en daar een aanmeld formuliertje hebt ingevuld , de spammers hebben scan software die zoekt naar mail adressen, stel je laat hier op de community een mail adres achter bijvoorbeeld in dit topic dan kan je echt over een tijdje spam verwachten.

Ook komt het voor dat mail adressen gekocht worden.

Mijn broer bijvoorbeeld ( eigen achternaam als domein adres ) krijgt elke dag 50 mails met dezelfde inhoud maar elk mailje heeft een apart "niet " bestaand domein "mail " adres als afzender.
Daar kan geen spam filter tegenop !

Dus je kan het Ziggo niet kwalijk nemen, ik weet dat ze er alles aan doen.
Reputatie 1
Ziggo verstuurt het niet, maar levert het wel af ;-)

Inmiddels heeft mijn zus al haar aangesloten instanties, webwinkels en kenissen overgezet nar een @gmail.com adres. Een paar daagjes werk.... :/

Ik blijf het jammer vinden dat Ziggo geen grip heeft op spam, terwijl XS4ALL allemaal van zulke zut uit de screenshot er gewoon netjes uit pikt. Ook snap ik dat het op een serverpark van Ziggo geen karweitje is van het eventjes installeren van een simpel programma, maar toch moet er wel in de wereld wel expertise zijn waarvan Ziggo de hulp eventueel kan inroepen. Een systeem hoort eigenlijk zo veel mogelijk zelflerend te zijn, en niet dat de gebruiker alles maar voor zijn kiezen krijgt aan grote hoeveelheden spam in de zelflerende spambox moet droppen.
Reputatie 1
Uit de familie hoor ik nog meer klachten over de spam!
Het is wel zo dat niet iedereen naar Gmail of een andere webmaildienst kan verhuizen, dus wordt het niet tijd om eens met de hogere afdelingen goede maatregelen te nemen?

Reageer