Beantwoord

Waar is de online Ziggo blacklist check?

• 29 september 2019
  • 19 Reacties
  • 407x Bekeken

Deze week ben ik alweer twee keer door ziggo geblokkeerd voor het versturen van e-mails.
Je ontvangt dan een mailtje van ziggo.contact@ziggo.nl, met als onderwerp “E-mail account geblokkeerd”.
Ook een jaar geleden heb ik precies hetzelfde aan de hand gehad: pas na veel heen en weer gedoe met ziggo is toen het ip adres van de blacklist afgehaald.

In mijn geval gebruik ik een VPN provider, waarbij ik zelf de server kan kiezen.
En blijkbaar staan sommige van deze servers op een blacklist bij ziggo en er wordt dan prompt (of draaien ze dit 1x per week) geblokkeerd.

In de e-mail staat: “...Er is namelijk ingelogd op uw e-mailaccount vanaf een IP adres wat ook gebruikt is voor het uitvoeren van dubieuze handelingen...”.

MAAR WAAR KAN IK ZIEN WELKE IP ADRESSEN ER OP DE ZIGGO BLACKLIST STAAN?!
(en wie constateerde welke handelingen precies?)

Helaas heeft de helpdesk hier niet veel zinnigs over te melden. Vandaag beweerde men tot vier keer toe dat ik was geblokkeerd omdat ik had ingelogd op een open WiFi netwerk. En ook de vraag wie er precies bepaald welke IP adressen geblokkeerd worden door ziggo, of dat de beheerders van die lijst ook correcties kunnen verwerken, resulteerde helaas alleen maar in een herhaling van ingeblikte standaard helpdesk antwoorden... ☹️

Op het internet kun je je eigen IP gewoon checken tegen allerhande blacklist. Bijvoorbeeld op xmyip.com

WAAROM KAN ZIGGO NIET EEN SIMPELE BLACKLIST CHECK PAGINA PUBLICEREN?,
-dat scheelt een hoop helpdesk frustratie
-iedereen kan zijn VPN provider dan zelf checken tegen de blacklist
-welke ziggo medewerker gaan er met de eer van deze innovatie strijken?

En nog een TIP voor ziggo: doe er dan meteen een webform bij met correctie verzoeken...
-zodat onterecht blacklisted adressen er ook weer afgehaald kunnen worden.

Like dit bericht of stuur een reactie als je dit een goed idee vindt. Misschien dat Ziggo zichzelf toch nog kan verbeteren.....
icon

Best beantwoord door Marco1861 30 september 2019, 20:17

Dat zijn RBL/SBL-lijsten... De blacklists bij bedrijven zijn privaat, en terecht. Waarom zouden bedrijven eigen blacklists/beveiligingslagen openbaar moeten maken die de nodige risico's met zich meebrengen?

Bij het bedrijf waar ik werk kunnen medewerkers alleen buitenshuis werken (incl. mailen) als ze verbonden zijn met onze eigen VPN-server.
Bekijk origineel

19 Reacties

Reputatie 2
Badge
Dat is vrij normaal en heet mail-relay. Als jij via een Ziggo mail-server mail wil versturen vanaf een mail-adres dat niet van een Ziggo range staat kan je mail geweigerd worden.
Vanaf een mail adres dat niet in de ziggo range staat? Ik log gewoon in op mijn ziggo mail account. Met mijn smartphone.
Moet kunnen toch? Of ben ik de enige die zijn mails op een smartphone leest (en schrijft)?
Reputatie 7
Badge +35
Het is simpel, spam en hackpogingen komen via bepaalde IP adressen en die worden geblokt.
VPN is berucht om als spam IP te gebruiken en hack pogingen en gebruikt voor spam, dan wordt die geblokt.
Ook als hij niet op een blacklist staat, als je telkens de mailservers wilt bereiken via een ander IP adres, dan wordt je ook geblokt, mogelijk is je mailbox gehackt en/of men weet je mailadres en wachtwoord en word dan mogelijk gebruikt door diverse spamservers.

Laat je mail buiten de VPN lopen als je dat in kunt stellen.
Reputatie 2
Badge
Vanaf een mail adres dat niet in de ziggo range staat? Ik log gewoon in op mijn ziggo mail account. Met mijn smartphone.
Moet kunnen toch? Of ben ik de enige die zijn mails op een smartphone leest (en schrijft)?

Een mail-adres heeft niets met een IP adres te maken. Probeer het eens zonder VPN, zul je zien dat het wel werkt. Ontvangen met een VPN is (meestal) geen probleem, verzenden met een VPN wel omdat je dan iets probeert te versturen van wat Ziggo (terecht) als verkeer ziet dat niet bij het Ziggo domein hoort.
Een mailbox die je alleen kunt gebruiken als je op een ziggo IP adres op het internet zit?!
Dat lijkt me net zoiets als een vliegtuig dat alleen vliegt als de stekker in het stopcontact zit.

iedereen leest en schrijft emails toch op zn telefoon? En toch niet alleen maar alleen als je thuis bent op je ziggo internet aansluiting?!

ik ben er vrij zeker van dat
mijn account niet gehackt is. Ik heb namelijk vorige week nog mijn wachtwoorden moeten resetten, nadat ik door ziggo geblokkeerd was. En ik gebruik goede bescherming op mijn mobiel: namelijk VPN.

(Waar ik wel zeker van ben is dat ik vandaag 1 mailtje heb verstuurd terwijl ik op de gratis wifi van Monkeytown zat. Zonder VPN. Waarna ik prompt weer door ziggo geblokkeerd werd. )

Vandaar de vraag: HOE BEPAALT ZIGGO WELKE IP ADRES OP DE BLACKLIST KOMT?
EN KUN JE EEN IP ADRES TEGEN DEZE BLACKLIST CHECKEN? Hoe kan ik anders een goede VPN provider kiezen? En voorkomen dat ik om de haverklap geblokkeerd wordt.

PS: ik heb nog nooit een iphone setting gezien waarbij VPN niet gebruikt wordt voor uitgaande mail. Maar wie het weet mag het zeggen.
Oplossingen.
  • Ziggo Webmail gebruiken, ihb in het buitenland; buitenlandse Ip's kunnen net als Publieke VPN Ip's ook blokkade voor verzenden met een Email Client geven;
  • in NL VPN verbinding met Publieke Provider uitzetten als je een Email Client wilt gebruiken;
  • in binnen- en buitenland een VPN verbinding gebruiken met een eigen VPN Server in je netwerk; is advanced, maar geeft volldige vrijheid; ook Ziggo Go buiten de EU.
  • andere Email Provider nemen, die een betere aanpak heeft.
ik heb nog nooit een iphone setting gezien waarbij VPN niet gebruikt wordt voor uitgaande mail.

Niet iedereen gebruikt een publieke VPN Provider..
Reputatie 7
Badge +35
@mandatory schreef: "Een mail-adres heeft niets met een IP adres te maken."

Kijk maar eens in de headers / eigenschappen van een mail hoeveel IP adressen erin staan, en op elk van hen kan worden geblokt.

Reputatie 5
Badge +8
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de VPN binnen ios 'per app' in te stellen.

VPN-blacklist openbaar? Humor!
Reputatie 2
Badge

Kijk maar eens in de headers / eigenschappen van een mail hoeveel IP adressen erin staan, en op elk van hen kan worden geblokt.

Dat er IP adressen in een email-header staan is niet relevant. Het gaat om het verzendadres (IP dus).
Reputatie 5
Badge +8

Dat er IP adressen in een email-header staan is niet relevant. Het gaat om het verzendadres (IP dus).

IP-adres bij VPN is geen bezit en zijn zelfs gedeelde adressen. Uit veiligheid is het vaak beter om de nodige publieke VPN/proxy-servers te blokkeren. Begrijpelijk is het dus wel.
Blacklist niet openbaar? Tuurlijk wel!

1. ga naar xmyip.com
  2. tik je ip adres in
  3. druk op “Take the blacklist check”
  4. en voila....!

MAAR WAAR IS DE LIJST DIE ZIGGO GEBRUIKT?

Het zou alvast een stukje transparanter worden allemaal, als je een IP adres gewoon tegen de ziggo blacklist zou kunnen checken....toch?
Het is niet zo dat je alleen vanaf Ziggo IPs mag verzenden. KPN oid gaat ook heus wel lukken. Wel is Ziggo erg streng als je vanaf buitenlandse IPs en al helemaal vanaf VPNs inlogt om mail te verzenden. Vanaf VPNs komt natuurlijk het meeste maligne verkeer. Je moet je altijd afvragen waarom je je gewone internet verkeer überhaupt via een VPN zou willen afhandelen. Meestal doe je dat omdat je op een openbare hotspot zit of om iets minder legale zaken te verbergen toch? Zet je hem dan even aan en verder gewoon weer uit.

Ik ben het wel met je eens dat Ziggo transparanter mag zijn over de policy die ze hanteren, je hoort er alleen van als je de ban al te pakken hebt.
Reputatie 5
Badge +8
Dat zijn RBL/SBL-lijsten... De blacklists bij bedrijven zijn privaat, en terecht. Waarom zouden bedrijven eigen blacklists/beveiligingslagen openbaar moeten maken die de nodige risico's met zich meebrengen?

Bij het bedrijf waar ik werk kunnen medewerkers alleen buitenshuis werken (incl. mailen) als ze verbonden zijn met onze eigen VPN-server.
Het gaat me wat te ver om te stellen dat “je wel wat minder legale zaken zal willen verbergen” als je een VPN provider gebruikt.

In het bedrijfsleven is VPN gewoon de standaard.

Als ik de beveiligingsadviezen opvolg en VPN gebruik om te zorgen dat
-er niet door 3en met mijn internet verkeer wordt meegekeken
-ik geen ongewenste gepersonaliseerde reclame krijg als ik een produkt gegoogeld heb
-ik veilig(er) gebruik kan maken van openbare wifi netwerken
Dan vindt ik dit eerder verstandig dan dat het een een reden zou zijn om mijn mail account te gaan blokkeren “omdat VPN servers sowieso verdacht zijn”.

Als je een slot op je deur doet ben je voor de politie toch ook niet automatisch een crimineel?
Reputatie 5
Badge +8
Zucht. Het ip-adres wat je krijgt kan door andere VPN-gebruikers zijn misbruikt voor aanvallen/spam/etc..
Ja Marco. Dat zou allemaal kunnen.
Alleen is Ziggo de enige die de vraag KAN beantwoorden welk IP adres ze precies verdacht vinden en om welke reden.

Als daar wat meer transparantie in zou zijn. Dan weet ik welke VPN servers of diensten ik beter kan vermijden. En dan hoef ik niet telkens te ZUCHTen als die aardig Ziggo maar weer eens heeft besloten om mijn email account te blokkeren.
Reputatie 7
Badge +35
Dat kan kunnen vandaag meerdere 10/100/1000 duizenden andere IP adressen zijn dan morgen, want een zwarte lijst is tegenwoordig een realtime lijst met IP-adressen of domeinen waarvan bekend is dat ze spam verzenden en ik vermoed zomaar dat dat automatisch gaat met meer dan 4 miljard IPv4 adressen en 416 miljard spam mails per dag zijnde 85% van alle verzonden mail per dag.
Reputatie 2
Badge
Ja Marco. Dat zou allemaal kunnen.
Alleen is Ziggo de enige die de vraag KAN beantwoorden welk IP adres ze precies verdacht vinden en om welke reden.

Als daar wat meer transparantie in zou zijn. Dan weet ik welke VPN servers of diensten ik beter kan vermijden. En dan hoef ik niet telkens te ZUCHTen als die aardig Ziggo maar weer eens heeft besloten om mijn email account te blokkeren.

Zet je VPN uit als je mailt. Het is allemaal zo simpel.

En het is ook niet alsof jij weet welke adressen een VPN provider gebruikt, of wel?
Reputatie 7
Marco geeft hier het juiste antwoord op je vraag, we maken onze blacklist niet openbaar. Misbruikers zouden deze lijst immers ook kunnen zien en direct een ander ip gebruiken zodra hun ip op de blacklist verschijnt.

Ik stuur je nog een privébericht met meer informatie over de huidige blokkade die is getriggerd. Deze kun je overigens zelf opheffen:
  1. Wijzig het wachtwoord van Mijn Ziggo in een geheel nieuw en sterk wachtwoord
  2. Wijzig het wachtwoord van het e-mailaccount in geheel nieuw en sterk wachtwoord
De blokkade zal hierna binnen 1 uur automatisch opgeheven worden.

Reageer