OscarKeet

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vervelend gedoe met VPN en Ziggo

Heeft iemand misschien een oplossing? Ik heb inmiddels alle opties zo'n beetje verkend en kan op deze manier niets anders doen dan deze kwestie voorleggen aan de geschillencommissie telecom.

Ik heb sinds een tijdje een VPN verbinding. Dit is veilig(er) dan gewoon alles onversleuteld over de kabel sturen. Ik maak zeer regelmatig gebruik van open hotspots (hotels, luchthavens e.d.) en dus is een VPN wel zo veilig. Ik heb namelijk geen zin om mijn login-gegevens over een onbeveiligde verbinding te sturen. Als mijn internetverkeer van thuis gaat automatisch via de VPN.

Nu geeft dit sinds kort problemen met emailen via Ziggo. Blijkbaar heeft men opeens de policy aangepast en nu krijg ik als ik een email verstuur standaard een blokkade. Het verhaal is dan dat mijn account gehacked is en dat ik snel een nieuw wachtwoord in moet stellen.

Dit is natuurlijk grote flauwekul en dat weet Ziggo ook. Ik doe juist alles heel veilig en van enige hackactiviteiten op mijn email is geen enkele sprake. Ook is het zo dat er slechts een hele beperkte hoeveelheid emails worden verzonden, dus de trigger SPAM kan dit ook niet veroorzaken.

Na hier over te hebben gebeld en hier een klacht over te hebben ingediend, blijkt dat mijn VPN provider is geblacklist door Ziggo. Hierdoor wordt mijn email standaard geblokkeerd door Ziggo als ik via deze VPN emails verstuur. Als advies kreeg ik om dan voortaan webmail te gebruiken (lekker handig op mijn telefoon) of voortaan de VPN maar uit te zetten als ik ga emailen (lekker veilig over een hotspot). Ook adviseerde men mij om mijn VPN provider te vertellen dat zij geen illegale activiteiten moet toestaan over hun verbinding. Dit lijkt me niet echt mogelijk, omdat zij niets bijhouden van hun klanten.

Heeft iemand ervaring met hoe ik eventueel mijn email zo kan instellen dat ik wel gewoon via Ziggo kan emailen (ik betaal er tenslotte voor) en dat niet gelijk de hele boel geblokkeerd raakt?
16 Reacties 16
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Zoek op forum dan weet je genoeg zou ik zo zeggen.
Zo ook 1 van de 3 helptopics in email gaat hierover.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Oplossingen:

  • alleen Ziggo WebMail gebruiken
  • overstappen naar een andere Email Provider
  • publieke SMTP dienst gebruiken voor verzending
  • voor die-hards met bovengemiddelde IT-literacy: VPN Server in je netwerk installeren en daarmee een verbinding leggen als je on the road bent
Gr Han
OscarKeet
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Leuk, maar dat zijn voor mij geen oplossingen.
Ik betaal voor een fatsoenlijke email-service en verwacht deze dan ook te krijgen.
Ik vind het gewoon niet acceptabel dat Ziggo hier geen (echte) oplossing voor heeft.

Zoals ik al zei laten ze me zo weinig keus om naar de geschillencommissie te stappen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De dienstverlening van Ziggo Email is slecht. Blokkades, inadequate SPAM Filtering. Ze doen het er maar een beetje bij.
Zoals elke ISP, bij KPN etc. is dit niet veel beter.
Of je een kans hebt bij de geschillencommissie, betwijfel ik.
Er is de WebMail optie om van het blokkadegezeur af te kunnen zijn.
Dat zal wel voldoende service worden gevonden.

By the way. Een Email adres van een ISP gaan gebruiken is sowieso niet echt handig. Geeft veel extra gedoe bij een overstap naar een andere ISP.
Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik gebruik altijd een server uit Nederland en heb nog nooit problemen met een e-mail blokkade gehad en gebruik gewoon de SMTP dienst van Ziggo.

Zie mijn commentaar in onderstaand topic en de reactie van Mark Ziggo

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/ziggo-uitgaande-mail-smtp-werkt-niet-met-expressvpn-aan-23871
OscarKeet
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Maar ik gebruik IMAP, omdat ik dezelfde emails beheer op mijn telefoon als op mijn laptop als op mijn vaste pc.

Werkt deze oplossing dan ook?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Werkt deze oplossing dan ook?

Ja, zeg ik maar vast,
VPN gaat over je verbinding.
IMAP gaat over hoe je een Email Account instelt.
Dat staat los van elkaar.
Gr Han
mguzz Mooie Tip. Die had ik ff over het hoofd gezien. Zal ik er voortaan bij zetten. Dat maakt het plaatje compleet.
OscarKeet
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dus ik kan bij accounts/serverinstellingen bij servernaam "imap.ziggo.nl" gewoon het poortnummer aanpassen naar 587 en dan zou het moeten werken?
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Uh iedereen gebruikt toch hopelijk allang port 587 smtp?
Maar ok.:wink:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/imap/

en uitgaand is dus smtp.... en niet imap.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/imap/#Windows-10/Wijzigen/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder/Verder
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ja en ik gebruik IMAP, wel is het zo dat het white-listen van 2 kanten moet komen, ik gebruik PIA en de SMTP server van Ziggo staat daar op de white-list, ik kan me voostellen dat Ziggo obscure VPN providers blokkeert maar de meest gangbare en grote providers veroorzaken geen blokkades lijkt me.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruikte je dan Port 25?
Dat kan alleen als je binnen het Ziggo network zit.
Dwz thuis en dan niet via VPN, want dan zit je in een ander newerk.
Het is af te raden port 25 te gebruiken: er wordt een niet versluetelde verbinding opgezet met smtp.ziggo.nl
Gebruik dus 587.
OscarKeet
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Oh nee. Ik zat verkeerd te kijken. Ik gebruik voor inkomende email poort 993 en voor uit gaande email naar smtp.ziggo.nl gebruikte ik al 587.

Daar ligt het dus ook niet aan.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
OscarKeet wrote:
Oh nee. Ik zat verkeerd te kijken. Ik gebruik voor inkomende email poort 993 en voor uit gaande email naar smtp.ziggo.nl gebruikte ik al 587.

Daar ligt het dus ook niet aan.


Op alle devices waarmee u Ziggomail benaderd?

ER kan ook nog verschil zijn met e.a. in bijv buitenland werkelijk en ook vpn ips buitenland enz. er zullen hoop / verwacht ik wel degelijk enige landen ips geblokt zijn of worden.

Ach ja alle theorie en gissen , wij hebben geen mailserver log files, en weten niet wanneer waarmee precies verzonden enz.
OscarKeet
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zpiep wrote:

OscarKeet wrote:
Oh nee. Ik zat verkeerd te kijken. Ik gebruik voor inkomende email poort 993 en voor uit gaande email naar smtp.ziggo.nl gebruikte ik al 587.

Daar ligt het dus ook niet aan.
Op alle devices waarmee u Ziggomail benaderd?

ja
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Zie hierboven en lees alles en links advies enz. o.a. forum door en maak dan u persoonlijke besluit, zo ook wie of wat u nog wel of niet kunnen helpen en welke weg u daarvoor wil bewandelen.

Voordat u e..a aanschrijft en of stappen wil ondernemen is volgende dan bij de hand hebben handig.

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/kan-ziggo-voor-mij-uitzoeken-of-een-e-mail-naar-mij-is-verzonden-36914#post370519

U schrijft ins trattopic :
voortaan de VPN maar uit te zetten als ik ga emailen (lekker veilig over een hotspot). Ook adviseerde men mij om mijn VPN provider te vertellen dat zij geen illegale activiteiten moet toestaan over hun verbinding. Dit lijkt me niet echt mogelijk, omdat zij niets bijhouden van hun klanten.


Kunt u dus ook avg inzage bij uw vpn provider toepassen enz.

Over elke externe wifi, da ga je geen imap smtp mail gebruiken enz, alleen webmail over beveiligde verbinding en yep met veilige vpn enz, dan nog maar zit je al iets veiliger.


OOK zijn er devices mogelijk met virus enz die blokkades kunnen veroorzaken
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
OscarKeet wrote:
Oh nee. Ik zat verkeerd te kijken. Ik gebruik voor inkomende email poort 993 en voor uit gaande email naar smtp.ziggo.nl gebruikte ik al 587.

Daar ligt het dus ook niet aan.


Hallo Oscar,

Het lijkt erop dat je nog een probleem hebt.
Maar welk?

Test de werking van een Email Account eerst zonder VPN.
Als dat ok is, dan met VPN en kies een NL Server, zoals mguzz adviseerde.

Hoe gaat dat & wat voor foutmelding krijg je bij je tests.

Of is het nu al allemaal ok & begreep ik je bericht verkeerd?

Gr Han

Uitgelicht topic