1
Vraag
2
Reageer en help mee
Snarf106

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Uitgaande mail bij 2de PC, via Thunderbird, werkt niet.

Uitgaande mail bij 2de PC of laptop, via Thunderbird, werkt niet, mail wordt met dezelfde instelling als PC 1 niet verzonden, Opmerking is: Het bericht kan niet worden verzonden, wachttijd voor de verbinding met uitgaande SMTP server - smtp.ziggo.nl is verlopen.
19 Reacties 19
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Snarf106

Kijk eens linksboven bij "bestand", "offline" of "offline werken" aangevinkt is.
Snarf106
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
DennyW - Offline werken is niet aangevuld. De mail kan wel worden verzonden, maar dan duurt het langer en komt de melding:
Het bericht kan niet worden verzonden, wachttijd voor de verbinding met uitgaande SMTP server - smtp.ziggo.nl is verlopen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Welke poort en welk verbindingstype heb je ingesteld voor smtp?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Ik heb geen problemen op alle 3 de laptops werkt Thunderbird. Misschien zijn er werkzaamheden of een storing.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Hier werkt het wel met 2 laptops
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Hier gaat het wel goed op beide laptops

Kijk even goed of alles goed staat en of er een update dwars zit.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Snarf106
Heb je al getest door de firewall tijdelijk uit te schakelen?
Verder lees je makkelijk over een type-foutje heen. (Punt of komma, of misschien een spatie voor de servernaam?)
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Hier kan je de IMAP, SMTP, en overige instellingen bekijken zoals je het beste kan instellen.

Zo zien mijn Thunderbird instellingen eruit.

Gebruikersnaam is weggehaald - maar dient ook ingevuld te worden.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Zo zien mijn Thunderbird instellingen eruit.

Gebruikersnaam is weggehaald - maar dient ook ingevuld te worden.

Snarf106
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@dave en anderen bedankt voor jullie hulp.
Het vreemde is dat ik op PC 1 alles vlgns Dave heb ingevuld en ook werkt, maar op PC 2 en op PC 3 met dezelfde Thunderbird instellingen ingaande mails wel werkt en bij de uitgaande mails, bij het verzenden de opmerking krijg: Het bericht kan niet worden verzonden, wachttijd voor de verbinding met uitgaande SMTP server - smtp.ziggo.nl is verlopen.
Er is wel een opmerking dat de ingaande mails via een andere mailserver binnen komen en er dan via Ziggo uit gaan!
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Heel erg vreemd, wat gebeurt er als je de ander Thunderbird email dicht zet dus gesloten houd en je het dan probeert.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Je kan eventueel ook BlueMail gebruiken, dit is een goed alternatief, op me tablet, Iphone heb ik deze staan en nu voor Windwos10 en MacOS ook een uitkomst.
Snarf106
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb soms na vele malen proberen en instellingen wijzigen ( toch wel bij de juiste instelling van Ziggo), dat mails er dan wel uit wilden gaan. Maar door systeem updates, wijziging C schijf naar SSD moet je alles opnieuw installeren, wil de uitgaande mail bij de andere PC er weer niet uit gaan, steeds met dezelfde reden, wachttijd van de verbinding is verlopen.
Nu ik weer een PC upgrade heb gedaan, de uitgaande mail weer vast, dit was voor mij de reden om het in de community groep te plaatsen!
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Snarf106
Er zijn tools waarmee je, zonder her-installatie, een image van de C-schijf kan laten schrijven naar een SSD. De voorwaarde is natuurlijk wel dat dat de capaciteit niet overschreden wordt. Vooraf een back-up maken is wel handig, maar bedenk zolang de oude c-schijf niet wist ben je nog niet kwijt.
Het is makkelijk als je nog een extra HDD hebt liggen om bestanden op te parkeren als je de oude schijf wat ruimte vrij wil maken.
Voordat je de image overlaat schrijven is het wel handig om eerst een uitgebreide schijf-controle door Windows te laten doen op de oude schijf en deze ook te defragmenteren. De kans dat het dan goed gaat wordt hiermee veel vergroot.

Wat de verbindingsproblemen betreft:
Kan je aangeven wat je al allemaal geprobeerd hebt?
Een enkele keer willen er gekke blokkades / verbindings-problemen veroorzaakt worden door een foutje in de Ziggo-modem-router. Het enige wat je dan kan doen is om dat ding terug te zetten naar fabrieksinstellingen. (resetknopje indrukken en ingedrukt houden gedurende zo'n 30 seconden, terwijl de spanning nog aangesloten is.) Hiermee worden alle instellingen gewist en kan je er nog alleen maar inkomen met het standaard wacht woord en gebruikersnaam.
Na zo'n reset duur het wel even voordat dat ding weer volledig "in de lucht is". Heb geduld.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Snarf106 wrote:
@dave en anderen bedankt voor jullie hulp.
Het vreemde is dat ik op PC 1 alles vlgns Dave heb ingevuld en ook werkt, maar op PC 2 en op PC 3 met dezelfde Thunderbird instellingen ingaande mails wel werkt en bij de uitgaande mails, bij het verzenden de opmerking krijg: Het bericht kan niet worden verzonden, wachttijd voor de verbinding met uitgaande SMTP server - smtp.ziggo.nl is verlopen.
Er is wel een opmerking dat de ingaande mails via een andere mailserver binnen komen en er dan via Ziggo uit gaan!

Wat bedoel je met die “opmerking”? Over wat voor mail account hebben we het hier? Ziggo mail, of een ander mail account?

kun je de smtp server van ziggo bereiken met telnet?

open daarvoor een command prompt (zoek cmd). Typ in het zwarte scherm
telnet smtp.ziggo.nl 25

Je zou dan iets dergelijks moeten zien:
Trying 212.54.42.9...
Connected to smtp.ziggo.nl.
Escape character is '^]'.
220-smtp12.tb.mail.iss.as9143.net ESMTP Sat, 29 Jun 2019 14:10:40 +0200
220-Sending spam or unsolicited commercial e-mail to this server is strictly
220-prohibited by our NO UBE / NO UCE policy. Abuse will be prosecuted and/or
220 charged per attempted recipient at international postal rates.


Dan weet je dat de server voor jou bereikbaar is. Het zelfde kun je doen voor poort 587 met
telnet smtp.ziggo.nl 587


Door te typen:
QUIT

Sluit je de verbinding weer af
Snarf106
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Alle PC zijn op identieke manier verbonden met het Arris modem, ik heb 3 soorten mails - @ziggo.nl - @gmail.com en via zoon @drsdre.org, bij PC 1 als eerste de mailadressen ingevoerd werkt.
De mails met @ziggo.nl - imap instellingen als boven, met standaard uitgaande ingesteld op ziggo.nl gaan wel uit. De mails met@drsdre.org en met standaard uitg instelling @ziggo.nl,
gaan op 1 PC uit, maar niet op de andere apparatuur. Bij verzenden: Het bericht kan niet worden verzonden, wachttijd voor de verbinding met uitgaande SMTP server - smtp.ziggo.nl is verlopen.
Als ik instel uitg @drsdre.org als standaard en geen ziggo.nl, komt de melding; Aanmelden bij server ziggo.nl met gebruikersnaam @drsdre.org is mislukt.
Wat kan er aan de hand zijn met het mailadres @drsdre.org??
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sorry, je bent voor mij nauwelijks te volgen.
Verder reageer je niet op de vragen van efok.

Ik krijg de indruk dat je smtp.ziggo.nl:587 gebruikt voor verzenden bij Email Accounts voor adressen bij andere Email Providers dan Ziggo.
Het is beter de smtp server van de Email Provider in kwestie daarbij te gebruiken.
Snarf106
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik was nog niet zo ver dat ik de opmerkingen van efok heb getest, ben ik nu mee bezig geweest, maar door in de CMD te werken, krijg ik zien, dat Telnet niet te vinden is.
Het vreemde hanh is dat ik 1 PC geheel via smtp.ziggo.nl:587 kan uitsturen, dus @ziggo.nl - @gmail.com als ook @drsdre.org. Dus dat is geen probleem. Maar bij de andere apparatuur
lukt het niet met de accounts van @drsdre.org. Ik zal nog even overleg plegen over @drsdre.org of dat zou kunnen, daar dit een prive provider is?
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Telnet kan zijn dat men e.a. dient te activeren zoek daarvoor op het web!

Er staat niet bij welke besturings systemen versies enz ook firewall av software enz.

VPN software bijv. via AV programma kan ook wat uitmaken!

Zelfde router / routing in het netwerk dus allebei bijv met ethernet kabel op Ziggo modem/router enz.

Jammer dat je alleen kan zoeken naar de foutmeldingen in log files op de pc's en niet op de Ziggo server :wink:

IMAP, POP versturen ok dat via SMTP.

Exact dezelfde mail accounts op beide pc's die wel of niet werken of zit daar ook verschil tussen kan ik ook geen wijs uit.

Die paar vragen hierboven heb ik gesteld daar ik denk dat de gedreven forumleden die jou trachten te helpen mogelijk informatie missen of e.a niet duidelijk genoeg is!

Kan zelfs zijn dat de ene pc hard ipv6 (only) is of wil en de andere niet, jou https://internet.nl/mail/drsdre.org/240628/ ondersteund geen ipv6 en is hopeloos!

SYNOLOGY WebSTATION is dat volgens mij. die mogelijk ook nog meer nieuwere protocollen en beveiliging niet ondersteund!

Ik zou eerst beginnen met 2 zaken:
1 die mailserver zorgen dat die up to date en bij de tijd is. ( of dumpen)
2 met ook andere mailaccount die pc's testen in diverse combi's
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic