1
Vraag
2
Reageer en help mee
Gps

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thunderbird en de helpdesk.

Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen, en nadat ik windows 10 en leap 15 (linux) geinstalleerd heb, ben ik toe aan het email programma installeren. Thunderbird, dit gebruik ik al jaren omdat het Windows en Linux versie heeft.

Als ik de instructies op de site van ziggo volg, en me email probeer op te halen, krijg ik een foutmelding. 

Ik krijg op windows 10 en op Linux exact dezelfde foutmelding.

Ik ben al aan het heen en weer lopen geweest tussen oude en nieuwe pc, en de installingen die ik kan zien, zijn het zeflde.

Eerste vraag:
De foutmelding:

Verzenden van wachtwoord voor gebruiker (email adres) is mislukt.

mailserver pop.ziggo.nl autentication failed.

Wat ik ook al geprobeerd heb, is om pop ziggo te veranderen naar pop3.upcmail.nl.
Dat is hoe thunder bird op me oude pc staat ingesteld, en waar het verder prima werkt.

Het gaat dus om een upc email adres.


Verder over de helpdesk.
Werken daar ook mensen die meer verstand van computers hebben dan mij ? 
De dame die ik aan de lijn kreeg duidelijk niet. Ik vroeg ook om een technisch iemand , maar daar wilde ze niet op ingaan.

Dat gesprek was niet goed voor me bloeddruk.

Nadat ik de foutmelding vertel, krijg ik als reactie, dat de in en uitgaande mail moet instellen.
Nee echt ? Domme doos. 😞 

Blijkbaar begrijp ze niet eens dat ik een foutmelding krijg als ik email op probeer te halen.
Verder was ik aan de telefoon zo vriendelijk om het niet over Linux te hebben, want dan schieten de meeste gelijk in de stress.
Na een 10 minuten heb ik de verbinding verbroken want als dit het niveau van de helpdesk medewerkers is, dan heeft bellen voor mij enkele zin.

Tweede vraag:
Zijn er dus bij de helpdesk ook medewerkers die wel wat van computers weten ?
( en die dus niet alleen maar in een map met basisinstructies kunnen bladeren? ) 

Ben er nog niet uit of ik een klacht ga indienen.
Eerst maar eens weer kalm worden. 

10 Reacties 10
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

De laatste keer dat ik Thunderbird (inclusief alle account en bewaarde mailtjes) overzette van een oude (defect geraakte) Windows PC naar een nieuwe, heb ik het hele profiel overgezet.

Moest wel even stoeien in
C:\Users\<uw Windows-gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

Tevens had ik dacht ik een bestandje aangepast om de verwijzing van het nieuw aangemaakte profiel van de nieuw installatie, om te zetten naar de “back-up”.

Een en ander geheel volgens de “trial en error methode”. Een exacte handleiding kan ik derhalve niet geven (mijn handmatige log van wat ik allemaal gedaan heb is ergs ander goed opgeborgen), maar ….

op mijn PC kwam ik onderstaande (bewaarde) linkjes nog tegen. Hopelijk heb je daar iets aan.

 

https://support.mozilla.org/nl/kb/profielen-waar-thunderbird-gebruikersgegevens%20bewaart

https://support.mozilla.org/nl/products/thunderbird/install-migrate-and-update

https://support.mozilla.org/nl/kb/meerdere-profielen-gebruiken

http://kb.mozillazine.org/Profile_backup

http://kb.mozillazine.org/Profile_Manager

https://www.google.nl/search?q=windows+profiel+verplaatsen+default+location&ei=C7wEWr3fItLJsAf57rWQC...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke instellingen heb je in gebruik?

De huidige instellingen:

IMAP-instellingen

Gebruik bij voorkeur de IMAP-instellingen voor het instellen van e-mail op je pc, tablet of smartphone. Hiermee blijft je e-mail beschikbaar op meerdere apparaten.

 

Inkomende serverinstellingen

  • server: imap.ziggo.nl
  • serverpoort: 993
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

POP-instellingen

Gebruik de POP-instellingen alleen als je e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en je e-mails maar op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we je aan om IMAP te gebruiken. Gebruik POP en IMAP niet door elkaar op verschillende apparaten. Je e-mails blijven dan alleen op het apparaat met de POP-instellingen zichtbaar.

 

Inkomende serverinstellingen

  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Gps
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Alvast bedankt ik ga het proberen met die instellingen.


Het maakt niet uit dat het een upcmail adres is ?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Nee, maakt niet uit, deze instellingen zijn voor alle mogelijk mailadressen van Ziggo.

Gps
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt.
Ik ga kijken of ik het via imap werkend krijgt.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Gps , welkom! Top dat je deze plek gevonden hebt voor hulp. Zoals je ziet; er is hier veel kennis aanwezig om je verder te helpen ^^. Is het inmiddels gelukt? 🙂 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Gps wrote:

Bedankt.
Ik ga kijken of ik het via imap werkend krijgt.

 

Pop zou ook gewoon moeten werken als je dat wilt. Heb je al eens gekeken of je vanuit linux met telnet de pop-box kunt bereiken? Of een traceroute naar de server laten lopen? Je bent tenslotte handiger dan “een domme doos” ?

Gps
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik begin steeds meer te twijfelen, of ik nog wel een email programma gebruiken ga.

Ik log momenteel gewoon online in bij ziggo mail.

Dat is ook makkelijker omdat ik Linux en Windows gebruik.
Hoe het nu ingesteld staat op windows en Linux op de oude pc waar ik dit mee typ, werkt overigens ook goed. ( dual boot win 7 pro en openSUSE leap 42.2.

Vinkje zetten zodat thunderbird (pop) het bericht op de server laat staan.
Anders krijg je het probleem, dat als je de email op het ene besturingssysteem leest, je daarna op het andere besturingssysteem, de email weg is.

Verder schakel ik momenteel, constant tussen oude en nieuwe pc, en dan is de online email veel handiger, omdat ik dus ook op beide computers gewoon toegang tot me mail heb.

Ik heb net op de nieuwe pc steam en twee spellen op Linux geïnstalleerd.
(Alien isolation en F1 2017)
De eerste keer dat je dat doet ( op een nieuwe pc) wil steam dat je een extra code opgeeft, die ze je via email toesturen.

Dit zelfde moet ik nu ook nog op Windows 10 doen op de nieuwe pc en ook dan heb ik dus weer toegang tot me mail nodig.

Bepaalde spellen is ook de enige reden, dat ik ook windows op me pc heb.
Hoewel steeds meer nieuwe spellen ook met een Linux versie uitkomen, heb ik ook nog wel wat oudere spellen.

Een trace doen is wel een goed idee, maar in dit geval niet nodig.
Op de oude pc werkt thunderbird prima, op windows 7 en opensuse, dus het probleem op de nieuwe pc is niet de verbinding, maar een instelling.

Misschien als ik overschakel naar de nieuwe pc dat ik toch weer thunderbird installeer maar dan via imap. Op de oude pc gebruik ik echter nog pop, en omdat hierboven verteld werd dat ik niet pop en imap moet mixen, doe ik het voorlopig wel even met de online mail.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Gps 

 

Als je meerdere Email-accounts hebt, dan heb je waarschijnlijk ook meerder smtp-servers voor uigaande mail vastgelegd.
Bij de wat geavanceerdere instelling kan je in Thunderbird aangeven welke van die smpt-server de standaard server is. (Defaul server).

Zie dan ook de tekst en afbeelding in deze link.

Er wordt juist aangegeven dat het hebben van meerdere registraties van smtp-servers kan leiden tot foutmelding bij het verzenden. Een (andere) smtp-server aanmerken als standaard (default) is dan nodig.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

IMAP en POP kun je prima door elkaar gebruiken.

Ik heb bij de POP accounts 100 dagen kopie staan, dan kun je met IMAP nog 100 dagen de mails zien in een telefoon of andere apparaat en met POP een goede backup maken.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic