1
Vraag
2
Reacties
Harmen Schaap

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Te verzenden email (reply) soms geweigerd door Ziggo mailserver?

Het komt de laatste tijd voor dat als ik reply op een email dat ik deze weer terug krijg met een foutmelding. Dit gebeurt bij verschillende domeinen, de foutmelding is dan steeds:

De volgende organisatie heeft uw bericht geweigerd: smtp5.tb.mail.iss.as9143.net.
smtp5.tb.mail.iss.as9143.net #550 Message refused by spam filter. ##

Ik verstuur mijn mail via Outlook en gewoon via het Ziggo netwerk. Ook als ik de email opnieuw verstuurd krijg ik dezelfde foutmelding. Als ik dan een nieuwe email maak ipv een reply, dan komt die wel gewoon aan.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Hallo Harmen,

Hierbij wil ik je toch nog even een mogelijke oplossing voor je probleem geven. Ik kwam hier op het forum namelijk nog meer klachten tegen van mensen met hetzelfde probleem. Bij diverse andere personen werd ook soms de uitgaande mail geweigerd, en zij kregen dan dezelfde melding omtrent de weigering als jij (550 Message refused by spam filter). Ik ben vervolgens eens wat gaan speuren op internet, en ik ontdekte dat inderdaad sommige spamfilters de uitgaande mail weigeren als deze verstuurd wordt via de smtp-server op poort 25 zonder identiteitscontrole (gebruikersnaam + wachtwoord). Nou meen ik mij te herinneren dat Ziggo je voorheen inderdaad op die manier de instellingen liet maken bij het instellen van het door jou gebruikte mailprogramma (in jou geval dus Outlook). Als dit inderdaad het geval was (nogmaals, ik meen het mij te herinneren, en kan er dus naast zitten), dan kan ik je mededelen dat dit inmiddels gewijzigd is. Misschien dat je eens kunt kijken bij de accountinstellingen van Outlook of bij de smtp-instellingen (uitgaande mail) inderdaad gebruik gemaakt wordt van poort 25 zonder SSL en zonder identiteitscontrole (gebruikersnaam + wachtwoord). Mocht dit inderdaad zo zijn, dan moet je hier gebruik gaan maken van poort 587 met identiteitscontrole. Op deze pagina (https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail) wordt overigens precies uitgelegd hoe je de mail kunt instellen voor het door jou gebruikte programma. Het is natuurlijk mogelijk dat de door jou gebruikte instellingen wel allemaal reeds goed zijn, en dan is de door mij geleverde oplossing natuurlijk hier niet van toepassing. In dat geval ligt bij jou de oorzaak ergens anders, maar niet geschoten is altijd mis. Het is i.i.g. niet mijn bedoeling om je van het kastje naar de muur te sturen. Ik probeer je alleen maar te helpen, en zal hier straks wel ergens lezen of het wel of niet geholpen heeft. Succes.

Groet, Marcel

Bekijk in context

13 Reacties 13
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Blijkbaar staan er in de email bepaalde kenmerken die op spam lijken.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Hallo Harmen,

Probeer je mail eens niet te versturen via de "beantwoord mail"-optie, dus als een zelfstandig mailbericht. Als je de "beantwoord mail"-optie gebruikt, dan wordt de complete inhoud van de door jou ontvangen mail onderdeel van de door jou verstuurde reply. Mochten er in de door jou ontvangen mail onderdelen staan die als spam aangemerkt zouden kunnen worden door bepaalde servers, dan wordt dus ook jou reply geweigerd. Verstuur je je antwoord d.m.v. een zelfstandige mail (dus niet met behulp van de "beantwoord mail"-optie), dan is de inhoud van de mail ook alleen maar het door jou geschreven bericht. Als het dan wel werkt, dan worden inderdaad bepaalde onderdelen van de door jou ontvangen mail (waar je dus een antwoord op geeft) door bepaalde servers gezien als spam, en dus geweigerd.
Harmen Schaap
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Havanna wrote:
Blijkbaar staan er in de email bepaalde kenmerken die op spam lijken.


Dat zou dus betekenen dat Ziggo de uitgaande email controleert op eigenschappen van spam, en beslist dat mijn zakelijk email niet verzonden wordt. We hebben het hier gewoon over een reply op een email van een klant, niet over dat er spam wordt verstuurd. Ik begrijp best dat er maatregelingen worden genomen tegen mensen die spam versturen, maar dit gaat wat mij betreft wel erg ver.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Hallo Harmen,

Iets in de door jou verstuurde mail zal toch door de server, of beter gezegd het door de server gebruikte spam filter, gezien worden als spam (De volgende organisatie heeft uw bericht geweigerd: smtp5.tb.mail.iss.as9143.net. smtp5.tb.mail.iss.as9143.net #550 Message refused by spam filter. ##). Er wordt namelijk letterlijk gezegd dat het bericht door het spam filter geweigerd wordt. Ik begrijp ook wel dat het absoluut niet je bedoeling is om spam te versturen, maar gewoon antwoord te geven op een zakelijke mail. Als je nou probeert je antwoord als zelfstandige mail te versturen, en het lukt dan wel, dan weet je in ieder geval dat het als spam aangeziene gedeelte niet in jou antwoord zit. Het zal overigens inmiddels bij wet wel verplicht zijn, dat providers de mail die via hun servers verstuurd wordt moeten controleren op spam m.b.v. een spam filter. Zo ver heb ik mij echter nog niet in het thema verdiept. Het is alleen jammer dat het voor het merendeel van de gebruikers steeds moeilijker wordt om een goed bedoelde mail de deur uit te krijgen door het gebruik van de steeds strengere filters.
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Vraag het eens na bij ziggo.
Die moeten je kunnen aangeven wat er mis is met die mail in hun optiek.
Harmen Schaap
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Thewessen wrote:
Hallo Harmen,

Iets in de door jou verstuurde mail zal toch door de server, of beter gezegd het door de server gebruikte spam filter, gezien worden als spam (De volgende organisatie heeft uw bericht geweigerd: smtp5.tb.mail.iss.as9143.net. smtp5.tb.mail.iss.as9143.net #550 Message refused by spam filter. ##). Er wordt namelijk letterlijk gezegd dat het bericht door het spam filter geweigerd wordt. Ik begrijp ook wel dat het absoluut niet je bedoeling is om spam te versturen, maar gewoon antwoord te geven op een zakelijke mail. Als je nou probeert je antwoord als zelfstandige mail te versturen, en het lukt dan wel, dan weet je in ieder geval dat het als spam aangeziene gedeelte niet in jou antwoord zit. Het zal overigens inmiddels bij wet wel verplicht zijn, dat providers de mail die via hun servers verstuurd wordt moeten controleren op spam m.b.v. een spam filter. Zo ver heb ik mij echter nog niet in het thema verdiept. Het is alleen jammer dat het voor het merendeel van de gebruikers steeds moeilijker wordt om een goed bedoelde mail de deur uit te krijgen door het gebruik van de steeds strengere filters.


Dat een mailserver zijn inkomende mail controleert op spam, helemaal mee eens. Dat er regels zijn voor het versturen van spam, ook compleet mee eens. Maar het moet wel redelijk zijn, en ik ben van mening dat een verzonden mail niet zomaar kan worden geweigerd omdat er misschien wel een stuk tekst in staat waardoor het als spam gezien kan worden. Alsof ze bij het postkantoor je mail openen en dan beslissen of je het wel of niet mag versturen. Nogmaals het gaat hier gewoon om een eenvoudige thread met een klant, puur kale ascii tekst.

Lijkt me dat je dan u op een punt komt dat er veel te ver wordt gegaan met het tegengaan van spam.
Harmen Schaap
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Havanna wrote:
Vraag het eens na bij ziggo.
Die moeten je kunnen aangeven wat er mis is met die mail in hun optiek.


Ga ik binnenkort wel even doen. Zal zelf ook even op een rij zetten hoe vaak het voorkomt en of ik een trend erin kan vinden. Zie nu dat er de laatste 10 dagen 9x is voorgekomen, en dat is naar mijn mening best wel vaak 🙂
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Ja, veel te vaak. 🙂
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Ik geef dus ook al aan dat ik het jammer vindt dat een relatief kleine groep "kwaadwillenden" het voor de normale gebruiker a.h.w. steeds moeilijker maakt om een normale goed bedoelde mail de deur uit te krijgen. En als gevolg daarvan krijgen de providers steeds strengere eisen opgelegd door o.a. "Europa". Niet ik leg dus die eisen op aan de providers, maar de overheden. En dat die eisen in sommige gevallen domweg eigenlijk te ver gaan ben ik dus ook volledig met je eens. De providers kunnen er echter in veel gevallen niets aan doen. Zij worden, net als ieder ander, geacht zich aan de wet te houden. Om precies erachter te komen waarom je mail geweigerd wordt kun je, zoals ook "Havanna" al aangaf, het beste contact opnemen met Ziggo, en ik heb al gelezen dat dat ook je bedoeling is. Begrijp me niet verkeerd. Ik wil absoluut geen verwijten in jouw richting sturen. jij heb alleen maar last van het hele gebeuren, en wilt dit zo snel mogelijk opgelost zien. Begrijpelijk.
Harmen Schaap
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Thewessen wrote:
Ik geef dus ook al aan dat ik het jammer vindt dat een relatief kleine groep "kwaadwillenden" het voor de normale gebruiker a.h.w. steeds moeilijker maakt om een normale goed bedoelde mail de deur uit te krijgen. En als gevolg daarvan krijgen de providers steeds strengere eisen opgelegd door o.a. "Europa". Niet ik leg dus die eisen op aan de providers, maar de overheden. En dat die eisen in sommige gevallen domweg eigenlijk te ver gaan ben ik dus ook volledig met je eens. De providers kunnen er echter in veel gevallen niets aan doen. Zij worden, net als ieder ander, geacht zich aan de wet te houden. Om precies erachter te komen waarom je mail geweigerd wordt kun je, zoals ook "Havanna" al aangaf, het beste contact opnemen met Ziggo, en ik heb al gelezen dat dat ook je bedoeling is. Begrijp me niet verkeerd. Ik wil absoluut geen verwijten in jouw richting sturen. jij heb alleen maar last van het hele gebeuren, en wilt dit zo snel mogelijk opgelost zien. Begrijpelijk.


Dat jij er persoonlijk niets aan kunt veranderen snap ik uiteraard 😄

Het gaat mij ook om de regels die Ziggo nu tegenwoordig aan het hanteren is, die zijn wat mij betreft gewoon niet juist.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Hallo Harmen,

Ik zie je reacties verder ook niet als verwijt naar mij toe. Wil alleen maar even aangeven dat waarschijnlijk Ziggo niet de boosdoener is, maar de diverse overheden, die steeds strengere, en voor de consument dus steeds nadeligere, eisen opleggen. Maar zoals ene zekere Cruijf ooit zei, elk nadeel heb z'n voordeel. Uiteindelijk doel is dat onze mailboxen zo "schoon" mogelijk gehouden worden, zodat wij niet continue als het ware de rommel van anderen hoeven op te ruimen. Feit is, en blijft natuurlijk wel dat de boel werkbaar moet blijven. Ik zal het draadje i.i.g. blijven volgen. Ben wel benieuwd wat nou de precieze oorzaak van de weigering is. Ik hoop dus dat je de uiteindelijke oorzaak, na je contact met Ziggo, met ons wil delen. 🙂

Met vriendelijke groet,

Marcel
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Hallo Harmen,

Hierbij wil ik je toch nog even een mogelijke oplossing voor je probleem geven. Ik kwam hier op het forum namelijk nog meer klachten tegen van mensen met hetzelfde probleem. Bij diverse andere personen werd ook soms de uitgaande mail geweigerd, en zij kregen dan dezelfde melding omtrent de weigering als jij (550 Message refused by spam filter). Ik ben vervolgens eens wat gaan speuren op internet, en ik ontdekte dat inderdaad sommige spamfilters de uitgaande mail weigeren als deze verstuurd wordt via de smtp-server op poort 25 zonder identiteitscontrole (gebruikersnaam + wachtwoord). Nou meen ik mij te herinneren dat Ziggo je voorheen inderdaad op die manier de instellingen liet maken bij het instellen van het door jou gebruikte mailprogramma (in jou geval dus Outlook). Als dit inderdaad het geval was (nogmaals, ik meen het mij te herinneren, en kan er dus naast zitten), dan kan ik je mededelen dat dit inmiddels gewijzigd is. Misschien dat je eens kunt kijken bij de accountinstellingen van Outlook of bij de smtp-instellingen (uitgaande mail) inderdaad gebruik gemaakt wordt van poort 25 zonder SSL en zonder identiteitscontrole (gebruikersnaam + wachtwoord). Mocht dit inderdaad zo zijn, dan moet je hier gebruik gaan maken van poort 587 met identiteitscontrole. Op deze pagina (https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail) wordt overigens precies uitgelegd hoe je de mail kunt instellen voor het door jou gebruikte programma. Het is natuurlijk mogelijk dat de door jou gebruikte instellingen wel allemaal reeds goed zijn, en dan is de door mij geleverde oplossing natuurlijk hier niet van toepassing. In dat geval ligt bij jou de oorzaak ergens anders, maar niet geschoten is altijd mis. Het is i.i.g. niet mijn bedoeling om je van het kastje naar de muur te sturen. Ik probeer je alleen maar te helpen, en zal hier straks wel ergens lezen of het wel of niet geholpen heeft. Succes.

Groet, Marcel
Harmen Schaap
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het zou inderdaad kunnen dat het een ander probleem is wat deze foutmelding veroorzaakt. Het zal niet de eerste keer zijn dat de tekst van een foutmelding niet overeenkomt met wat het echte probleem is. Vooral omdat het hier om een 550 gaat. De eventuele oplossing die je hier opnoemt zou inderdaad kunnen werken (klikt logisch).

Echter moet ik je mededelen dat ik er een beetje moe van werd en juist vanmiddag heb besloten om de zakelijke mail niet meer via de Ziggo server te versturen. De mail gaat nu via poort 587 direct naar de mailserver van het domein, dus Ziggo niet meer als "smart host".

Toch super bedankt voor het meedenken!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic