Beantwoord

Spamfilter instellen in Mijn Ziggo?


  • Nieuwkomer
  • 0 reacties
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ontvang ik bepaalde e-mails niet meer (vooral nieuwsbrieven), die ik voorheen wel ontving. Ik heb dit probleem voorgelegd aan de klantenservice van Ziggo en kreeg onder andere als reactie dat mijn spamfilter misschien te sterkt staat ingesteld. Ik kan echter nergens vinden waar ik de spamfilter kan instellen. Als ik het opzoek, kom ik namelijk alleen maar uit hoe je afzenders moet blokkeren, maar dit is niet waar ik naar op zoek ben (via https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/ onderaan klikken op 'spamfilter instellen'. Dan kom je uit op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/ziggo-mail/afzender-blokkeren/).

Kan iemand mij vertellen hoe je je spamfilter kan instellen?

Alvast bedankt.
icon

Best beantwoord door Ronald Ziggo 3 mei 2016, 10:32

Hallo Boum,

Deze instellingen zijn inderdaad overgegaan naar blokkeren en zelf aangeven wat ongewenst is.
Indien de nieuwsbrieven als spam worden gezien zouden ze in je spam folder moeten staan, maar ik begrijp uit je bericht dat dit ook niet het geval is? In dat geval kan het zijn dat we ze blokkeren, dan zou de zender echter een bericht moeten krijgen bij versturen naar jou.

Zou je dit kunnen navragen bij de zender?

Gr,

Bekijk origineel

45 Reacties

Reputatie 2
Badge +3
Jaren geleden kon je kiezen je eigen spamfilteringsniveau. Dit optie heb ik lang niet meer gezien.
Reputatie 4
Hallo Boum,

Deze instellingen zijn inderdaad overgegaan naar blokkeren en zelf aangeven wat ongewenst is.
Indien de nieuwsbrieven als spam worden gezien zouden ze in je spam folder moeten staan, maar ik begrijp uit je bericht dat dit ook niet het geval is? In dat geval kan het zijn dat we ze blokkeren, dan zou de zender echter een bericht moeten krijgen bij versturen naar jou.

Zou je dit kunnen navragen bij de zender?

Gr,
Beste Ziggo,
Ook ik heb de laaste tijd steeds meer SPAM mail in mijn inbox (oa lanadas).
Ik heb de instructies van ZIGGO gelezen voor het instellen van een filter/blokkering, maar dat is mij veel te complex, en moet met iedere afzender variant worden aangepast/toegevoegd.

een van de mogelijke "ACTIES" in de webmail is "markeren als ongewenst".
Waarom kan een mailadres eenmaal gemarkeerd als ongewenst niet automatisch als spam gefilterd worden ?

Mvg, Harmenpeet
Reputatie 2
Badge +3
Ziggo doet al een sterke filtering, gezien ik ontvang behoorlijk minder spam dan jaren geleden. Maar geen spamfilter is 100% effectief.

Als ik had te kiezen, ik zou kiezen voor meer spam ontvangen, maar meer zekerheid dat berichten niet onterecht als spam worden gezien (valse positieven die ik nooit te zien krijg).
Reputatie 4
Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,
Reputatie 1
Ronald Ziggo schreef:

Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,


Ik heb het omgekeerde: geen spam maar ook sommige gewenste mail niet. O.a. van Google, toch geen beruchte spammer. Lerende software is mooi, maar laat ze a.j.b. niet leren met mij als proefpersoon. Dus ik wil iets heel simpels: dat filter uit kunnen zetten. Als het leren gelukt is, zet ik het misschien weer aan. Tot die tijd: blijf met je lerende vingers van andermans mail af!
Reputatie 4
Badge +7
@Ronald

Coja refereert aan dit topic. Kan je er eens naar (laten) kijken?
Reputatie 4
Hallo Coja en Jan F,

Ik begrijp dat voor het lerende onderdeel extra uitleg nodig is. Als je zelf aangeeft dat een adres niet gewenst is zal dit bij ons worden aangemerkt en beoordeeld. Dit zullen wij nooit doorvoeren als standaard spam indien de mail niet 100% spam is. Dat jij het bericht van de lokale slager niet meer wil ontvangen of je tante die je overal foto's van stuurt is iets heel anders als Ziggo of KPN (spammers) die je een rekening sturen die niet echt is.

Ik reageer op de rest even in het andere topic, gezien die discussie daar loopt.

Gr,
Ook ik ondervind hinder van de spamfilters van Ziggo. je kunt aangeven van bepaalde adressen geen mail meer te willen ontvangen, maar waarom geen optie om ook adressen als "veilig" aan te geven? dan heb je het zelf in de hand, nu bepaalt Ziggo wat ik wel of niet ontvang en dat lijkt me niet de bedoeling!

Groet,
Wim
Ook ik krijg heel veel email van familie kennissen ineens in Spam kan het helaas niet veranderen ook niet als ik het als niet ongewenst aanklikt
Ik vond na veel zoeken en voor mijn gevoel toch nog "per ongeluk" deze pagina
https://mail.ziggo.nl/appsuite/#!&app=io.ox/settings&id=io.ox/mailfilter
waar je wel een filter kunt instellen.

Een lijst met al als spam aangemerkte mail kan ik niet vinden. Toch krijg ik de melding dat ik niet nog meer mails als spam kan aanmerken omdat ik er al 200 op de lijst heb staan. Ra ra, Ziggo?????
Helaas ook dit is geen oplossing
Een optie om zelf aan te kunnen geven wie op een whitelist staat zou heel erg wenselijk zijn.
Ik heb contact gezocht via abuse@ziggo.nl maar heb tot op heden geen reactie gekregen, ze zullen het er wel druk mee hebben.

Noodgedwongen moeten we sinds afgelopen week daarom gebruik maken van andere email adressen want alle mail met een attachment, door ons verzonden of aan ons gericht, gaat via een error 550 retour. 😞
Iemand van Ziggo moet toch een oplossing weten.
Ook onze vereniging loopt hier tegen aan.
We krijgen 43 verzonden mails naar Ziggo en Casema terug ivm met spam (500)
Reputatie 4
Badge +10
In onderstaand kun je alle gegevens vinden over dit probleem, de oplossingen en contact mogelijkheden.
Een moderator van Ziggo komt in onderstaand topic regelmatig voorbij:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Badge +1
coja schreef:

Ronald Ziggo schreef:

Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,


Ik heb het omgekeerde: geen spam maar ook sommige gewenste mail niet. O.a. van Google, toch geen beruchte spammer. Lerende software is mooi, maar laat ze a.j.b. niet leren met mij als proefpersoon. Dus ik wil iets heel simpels: dat filter uit kunnen zetten. Als het leren gelukt is, zet ik het misschien weer aan. Tot die tijd: blijf met je lerende vingers van andermans mail af!



Op de site van ziggo staat ook te lezen:
"Is een e-mail onterecht in de map Spam terechtgekomen? Sleep het berichtje dan uit de map. Ook hier leert de spamfilter van. Je e-mail wordt de volgende keer wel juist herkend. De map Spam wordt na 30 dagen automatisch geleegd."
Dit is een pertinente leugen, ik sleep al maanden achtereen onterecht als spam gemarkeerde berichten van dezelfde groep of dezelfde afzender terug naar mijn in-box, maar ziggo leert daar helemaal nickxs nakkes nada van 😞
Reputatie 4
Ik begrijp net dat de selflearning functie wel feedback aanmaakt, maar we werken nog aan de implementatie dat hij het voor je eigen spam instellingen onthoudt. Excuses voor de verwarring.

Gr,
Badge +1
Beste Ronald Ziggo,

Als de selflearning functie wel feedback aanmaakt, maar niet onthoud voor mijn eigen spam-instellingen, wat is dan het zelflerende aan deze functie?
Als je iets leert, is het doorgaans de bedoeling dat ook toe te passen.

En dan kom ik automatisch bij punt twee, eigenlijk het belangrijkste:
Als het dan nog steeds na maanden niet lukt om de zelflerende functie effectief te implementeren, hoe kan de gebruiker dan zelf zorgen dat er niet van alles bij ZIGGO in het filter blijft hangen wat daar niet thuis hoort.
Normaalgesproken gebruik ik gewoon MS Office (Outlook) voor mijn mail, maar ik merk dat ik niet alles binnen krijg. Als ik dan vervolgens inlog op webmail (heel onlogisch als je een goed offic-/emailpakket hebt aangeschaft) dan zie ik dat er wederom een hele lijst in de Ziggo-spam-box zit. Op dit moment na de laatste opschoning van gisteren nog 6 waarvan 4 onterecht (al maandenlang telkens teruggezet naar de inbox).
Reputatie 4
De functie levert ons de informatie, logischer wijs wordt een trigger vanuit ons niet aangepast op de meldingen van 1 account. Exacte inzage kan ik je echter niet bieden. Het is zaak voor ons om die selflearn zo snel mogelijk live te krijgen. Het grote voordeel zat er tot zover in dat men geen 550 meldingen meer krijgt en alle mail, ongeacht wat, kan ontvangen. Wat betreft je Outlook, als je je account in outlook via IMAP instelt zou je ook de spam moeten binnen krijgen in je outlook spam folder, daar heb ik verder nog geen klachten van ontvangen. Kan je ook een ander programma of versie proberen?

Gr,
Badge +1
Ik gebruik geen IMAP, ik wil mijn mail niet op een andere server laten staan. Dat doet mijn werkgever ook niet, die heeft de mail ook op een eigen bedrijfsserver staan.
Ik snap dat het voor ZIGGO en andere bedrijven/aanbieders makkelijk is, maar ik hecht aan mijn privacy.
Ik gebruik overigens een vrij recente versie van MS Office, Office 2013 met de meest-recente updates. Het zelfde pakket (maar dan de professional-versie) gebruiken wij op het werk bedrijfsmatig.
Het is een zeer veel gebruikt pakket en ik ben dan ook geenszins van plan om zo maar een andere programma te gaan installeren om mij hele email (inclusief history en archives) te gaan overzetten omdat ZIGGO van meent te moeten bepalen welke mail ik wel en niet wil hebben.
Outlook van MS Office is in combinatie en spamfilters en antivirus software zeer goed in staat om dat zonder inmengen van ZIGGO te doen en biedt daarbij de gebruiker de mogelijkheid om zelf aan te geven wat wel en wat geen SPAM is.

Het grote probleem met het ZIGGO-spamfilter is dat je wel kunt aangeven wat eventueel als spam beschouwd moet worden, maar nergens meer kunt aangeven wat onterecht als spam wordt bestempeld en wat je als gebruiker zelf graag wel wilt ontvangen.
Reputatie 4
Tja, dan zit er voor nu niks anders op dan te wachten tot de selflearning goed werkt...

Gr,
Badge +1
Dat wachten duurt nu al zeer lang als ik de reacties op de fora zie.
Want die problemen zijn er al vanaf 2015 of zo.
Kennelijk heeft Ziggo er geen boodschap aan dat de abonnees gewenste mail niet ontvangen.
Reputatie 4
Badge +10
Op dit plaatje zie je hoeveel spam verstuurd wordt wereldwijd.

https://www.statista.com/statistics/420391/spam-email-traffic-share

Aan de dips kun je zien dat er steeds wat aan gedaan wordt, maar dat de spammers steeds weer nieuwe manieren van spam verzenden uitvinden.
De providers lopen dus altijd achterop.
Zet je de spamfilter te strak krijg je het op je brood, als je nog enigszins spam doorlaat om geen echte mail te blokkeren, ben je ook de klos.

Op dit plaatje kun je zien hoe het spam volume al is gedaald van meer dan 90% in 2008 tot 50-60% de laatste jaren.

https://www.statista.com/statistics/420400/spam-email-traffic-share-annual

Ik ben al blij dat ik er maar enkele per dag zie binnenkomen.
Ongeveer 4% wat er nog binnenkomt is spam of fishing van de 59% die verzonden wordt.
Uitgelicht
Reputatie 4
Badge +10
@weissman schreef:"Het grote probleem met het ZIGGO-spamfilter is dat je wel kunt aangeven wat eventueel als spam beschouwd moet worden, maar nergens meer kunt aangeven wat onterecht als spam wordt bestempeld en wat je als gebruiker zelf graag wel wilt ontvangen. "

Er is een mogelijkheid om dit aan te geven:
Onlangs kwam een deel van de mail van Microsoft niet meer binnen via Ziggo.
Een mail gestuurd naar abuse@ziggo.nl , wat gegevens uitwisseling over en weer en binnen 24 uur kwam alles weer door.
Badge +1
Dank voor de tip Be rt. Ik zal dit meteen gaan proberen.
Het blijft jammer dat ZIGGO in de webmail-app wél de mogelijkheid biedt om mail als spam aan te merken, maar niet om onjuiste spam goed te keuren.
En dat dit via zo'n 'moeizame' omweg moet.

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics