Spam en phishing - wat moet ik ermee?


Reputatie 7

Wat is spam?
De term spam wordt sinds een memorabele Monty Python sketch gebruikt als dé verzamelnaam voor allerlei ongewenste berichten.
Prachtige aanbiedingen voor producten en diensten waar je helemaal niet naar op zoek bent. Een fantastisch verhaal van een prins uit een ver land waarmee je miljoenen kunt verdienen, maar of je dan eerst even wat geld wil overmaken. Allemaal voorbeelden van spam.


Wat is phishing dan?
Phishing is een zeer gevaarlijke vorm van spam, specifiek bedoeld om jouw gegevens buit te maken. Bijvoorbeeld de inloggegevens voor je bank, je creditcardnummer, je persoonsgegevens of je e-mailaccount.
Phishing berichten kunnen er erg amateuristisch uitzien, met overduidelijke typefouten en slechte grammatica. Maar er circuleren ook phishing berichten die je op het éérste oog niet van echt kunt onderscheiden.

Twijfel je of de e-mail die je van Ziggo hebt ontvangen wel echt van Ziggo is? Check hier hoe je e-mail van Ziggo kunt herkennen.

Op onze website vind je tips & trucs voor het herkennen van phishing, voorbeelden, wat wij er aan doen en waar je het kunt melden, kijk op ziggo.nl/phishing.


Wat kan ik doen tegen spam?
Je inbox stroomt misschien al over, hier heb ik een paar tips opgesomd die je kunnen helpen om het tij te keren:

 

  • Wees voorzichtig met je e-mailadres en andere persoonlijke gegevens, houd deze privé en zet ze niet openbaar op het internet.
  • Schrijf je uit bij nieuwsbrieven waar je geen behoefte aan hebt, onderaan een nieuwsbrief staat een linkje om je af te melden. Geen uitschrijf-linkje? Dan is het ook geen legitieme nieuwsbrief.
  • Reageer nooit op spam.
  • Markeer het ongewenste bericht als spam. Doordat je het bericht markeert kan een soortgelijk bericht de volgende keer ook herkend worden als spam zodat hij niet meer in je inbox belandt.
  • Klik nooit op linkjes en open geen bijlages die je niet vertrouwt. Vaak lijkt zo’n e-mail echt, maar als je goed kijkt zitten er typefoutjes in of klopt de link niet helemaal.
  • Steeds spam van dezelfde afzender? Die kun je bij veel providers gemakkelijk blokkeren, hier staan instructies voor onze Ziggo Mail.
  • Neem contact op met het betrokken bedrijf. Als er bijvoorbeeld spam vanaf een Ziggo e-mailadres wordt verstuurd of het bericht gaat over Ziggo, dan willen we dat graag weten! Verderop staat meer uitleg over het melden van spam.

Op onze website vind je ook veel informatie over spam, wat wij er tegen doen en allerlei tips. Kijk op ziggo.nl/spam.



Kan ik spam bij Ziggo melden?
Ja dat kan. Je kunt spam afkomstig van Ziggo klanten bij ons melden, maar spam afkomstig van andere providers meld je bij de desbetreffende provider. Let er wel op, we kunnen alleen relevante, volledige en actuele meldingen behandelen.
Hoe check ik waar het bericht vandaan komt en hoe meld ik het dan bij Ziggo? Zie onderstaande stappen.

 

1. Je hebt een spambericht ontvangen (niet ouder dan een maand)
2. Zoek daarvan de headers op en doorzoek deze om de afzender te bepalen (e-mail- en IP-adres)
3. Hier vind je een handig hulpmiddel bij het analyseren van de headers
4. De provider achter het IP-adres kun je opzoeken via ripe.net
5. Is de e-mail afkomstig van een Ziggo e-mail- en/of IP-adres? Dan ontvangen wij graag jouw melding, inclusief de headers die je bij stap1 hebt opgezocht via abuse@ziggo.nl

Is de e-mail afkomstig van een andere provider? Zoek dan contact met die provider om daar melding te maken van de spam. (Bijv: bij KPN of bij XS4ALL)



Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?
Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:

 

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
  • Heb je bank- of creditcardgegevens ingevuld? Breng je bank of creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie.
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.



Waarom krijg ik nog steeds spam in mijn inbox?
Jullie hebben toch een spamfilter, waarom houdt die niet alles tegen? Die vraag krijgen we vaak en ik zal uitleggen waarom een spamfilter niet alle spam tegenhoudt.

 

Onze spamfilter heeft simpelweg drie niveaus: spam, misschien spam, geen spam.

Spam: sommige spam is al bekend en kunnen we helemaal tegenhouden. Deze berichten zie je dus niet in je mailbox terug.

Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd.

Geen spam: e-mail die gewoon in je inbox belandt.

Onze spamfilter moet zich constant aanpassen aan nieuwe vormen van spam. Degene die spam verstuurt probeert met allerlei nieuwe trucjes en teksten steeds de spamfilters te ontwijken.
De spamfilter zal een nieuw trucje niet meteen doorhebben, waardoor spam in je inbox belandt. Totdat de spamfilter het trucje ook geleerd heeft en pas dan wordt de spam geweigerd. Als jij dit soort berichten in je inbox markeert als spam zal de filter zich sneller aan kunnen passen.
Andersom kan het natuurlijk ook, doordat een bericht op spam lijkt of door anderen als spam wordt gemarkeerd komt deze in je map Spam, terwijl hij daar misschien niet hoort. Door die te markeren als ‘geen spam’ leert onze spamfilter weer wat bij.

Op onze website staat een handig stappenplan om je te helpen bij het markeren van spam in jouw e-mailprogramma: slim omgaan met spam in Ziggo Mail.

Het kan ook gebeuren dat berichten onterecht worden aangemerkt als spam. Daar merk jij als ontvanger niet veel van, want je ontvangt niets. Maar de afzender krijgt een foutmelding bij het versturen van de mail. Meer hierover vind je in het 550/552 foutmelding topic van mijn collega Jesse.



Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?
Vaak staat jouw e-mailadres ergens online, er zijn geautomatiseerde programma’s die constant het hele internet afspeuren op zoek naar adressen. Er staan zelfs hele databases online met 1,4 miljard gelekte gegevens, dit was onlangs ook in het nieuws.
Of ze hebben gewoon gegokt en sturen een e-mail naar markziggo, markziggo1, markziggo2, mark.ziggo, mark_ziggo, …


Kan ik uitzonderingen instellen voor bepaalde mailtjes?
Je hebt vast ook e-mail die je wel wilt blijven ontvangen, dus geen spam. Maar die je niet zo belangrijk vindt dat ze constant in je inbox moeten staan. Daarvoor kun je uitzonderingen of e-mailfilters instellen.

Hoe dat werkt bij een Ziggo e-mailadres vind je in het stappenplan berichtregels instellen op onze website. En natuurlijk zijn voor andere e-mailprogramma’s ook handleidingen te vinden, bijvoorbeeld voor Outlook.

Waarom bestaat spam eigenlijk?
Heel simpel: omdat het geld oplevert. Het sturen van héél véél e-mailtjes kost erg weinig, dan hoeft er maar één iemand in te trappen om winst te maken. Met zoveel verstuurde spam e-mails is er eigenlijk altijd wel iemand die even niet oplet en een linkje aanklikt of zijn gegevens invult.

Handige linkjes op een rij:

Ziggo.nl/spam
Slim omgaan met spam in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Outlook
Afzender blokkeren in Ziggo Mail
E-mailaccount geblokkeerd wegens spam

Ziggo.nl/phishing
Hoe herken ik e-mail van Ziggo
Voorbeelden van phishing
Hoe kan ik phishing bij Ziggo melden
E-mailheaders opzoeken



En nu je het einde hebt bereikt, een komische noot met dank aan James Veitch (in het Engels)

Replying to spam
Replying to spam II
The agony of unsubscribing


203 Reacties

Reputatie 7
Badge +17
Wat ik zie (en ik gebruik een andere emailprovider en filter) is dat het waarschijnlijk steeds moeilijker wordt om spam te filteren. Niet alleen maakt IPv6 het lastiger om de bron te traceren, maar ook zijn er al een tijdje bedrijven (ook in Nederland) die andere bedrijven adviseren hoe en met welke HTML code ze de spamfilters kunnen omzeilen. En daar wordt bijna net zoveel geld mee verdiend als met spammen zelf.
Zolang dat niet aangepakt wordt, zal denk ik het probleem alleen maar toenemen.
Reputatie 7
Badge +26
Een waarschuwing van Totaal TV.


Te mooi om waar te zijn: gratis telefoon of Macbook bij Ziggo.
Het doel is duidelijk. Druk op de link en geef ons uw MijnZiggo inloggegevens.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/te-mooi-om-waar-te-zijn-gratis-telefoon-of-macbook-bij-ziggo/
Reputatie 7
Badge +17
Zou leuk zijn als Ziggo je een huis aanbied op Funda naar keuze met Ziggo snufjes

Zoiets?



Slechts € 15.750.000 k.k.

Wellicht kan een mod iets voor ons regelen? 😂😂😂😂
Reputatie 7
Badge +35
Er wordt op een aantal websites gebruik gemaakt van een reclame banner, ook op Funda.
Deze wordt af en toe gehackt of er wordt een reclame op geplaatst die door kan verwijzen naar een andere pagina die niet veilig is.
Oorzaak, onvoldoende beveiliging op de server en reclame banner van de reclame verspreider.

Op buienradar werd ik direct naar een pagina geleid dat mijn computer gehackt zou zijn en of ik de op de downloadknop wilde klikken om het op te lossen.

Nooit, nimmer, never klikken op wat dan ook wat onverwacht in beeld komt.
Browser sluiten.
@dijkmane
Ziggo heeft ook een SPAM-Filter voor een te verzenden message.
Dat Filter werkt niet goed. Het is niet consistent met het Filter
voor binnenkomende berichten.

Of een bericht door Ziggo nu werd afgeleverd in je Inbox of in je SPAM-Folder: een
Reply of Forward ervan mag natuurlijk niet als SPAM worden gezien.
Dat blijkt wel zo te kunnen zijn.

De huidige Ziggo SPAM Filtering is een zootje. Moet helemaal op de schop.
Toevallig kende ik the State of the Art vrij goed. Het kan echt beter.
Als het meer dan 10 jaar geleden al uitstekend kon werken, waarom nu dan niet?.
Er wordt wel hard aan gewerkt. Dat moet op den duur betere resultaten gaan geven.

Of een bericht SPAM is, hoort ter beoordeling te zijn van de ontvanger.
Een SPAM-Filter moet werken als een hulpmiddel met een vooroordeel.
Via een goede (!) Leerfunctie kan dat vooroordeel bijna 100% gaan lijken op het oordeel van de ontvanger.
Dat moet dan wel goed werken. Bij Ziggo is dat nog niet zo. Verre van dat.

En mind you. Hoe goed het Filter ook is: False Positives en Negatives blijven altijd mogelijk!
De SPAM Folder zal altijd bekeken moeten worden of er niet een
bericht van waarde in terecht is gekomen. En een SPAM bericht in de Inbox blijft altijd mogelijk.
Kortom: het Filter laten bijleren blijft noodzakelijk. Bij goede Filtering/Learning
zal dat overigens niet frequent nodig blijken.

Gr Han

NOOT
Voor de echte liefhebber of specialist. Mijn ervaringen met uitstekende SPAM Filtering voor eindgebruikers werden op de Mail Server geimplementeerd met:
https://spamassassin.apache.org/news.html
en voor de Leerfunctie:
https://spamassassin.apache.org/full/3.1.x/doc/sa-learn.html
Reputatie 7
Badge +35
Er is inmiddels weer een golf spam die rechtstreeks bij bepaalde mailadressen in de inbox binnenkomt.
Op 1 adres wat heel veel overal staat van mij en veel mail op binnenkomt een enkel spambericht in het weekend en in een mailadres wat amper gebruikt wordt kwamen dit weekend 16 spam mails in de inbox, terwijl er maar 3 goede mails in binnenkwamen, terwijl ik al een jaar consequent bezig ben met het verplaatsen van de mails naar de spam map.
Het lijkt terug in de tijd, veel meer spam dan normale mails.

Ergens is een server waarvan de spamfilter maar niet op gang wil komen en dat is al een jaar bezig.
Ook in één mailbox blijft de spamfilter consequent mails van Bose, VPRO, KitchenAid, SVH en nog een paar in de spam map gooien, ook al een jaar aan de gang.

Het leerproces is niet altijd effectief blijkt uit de praktijk, maar ook weer wel in andere mailboxen.
Geen touw aan vast te knopen.
Reputatie 7
Badge +35
Een afzender adres blokken heeft geen zin, @Dave- die kan in dezelfde mail morgen weer anders zijn. Het gaat om diepere info die geblokt moet worden.

@EnergieBoy Ik lees al meer op het forum dat de spamfilter van Ziggo eigen mail van Ziggo aan het blokken is.
Reputatie 7
Een waarschuwing van Totaal TV.


Te mooi om waar te zijn: gratis telefoon of Macbook bij Ziggo.
Het doel is duidelijk. Druk op de link en geef ons uw MijnZiggo inloggegevens.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/te-mooi-om-waar-te-zijn-gratis-telefoon-of-macbook-bij-ziggo/

Mooi dat je het hier onder de aandacht brengt.
Wat je zegt, het is te mooi om waar te zijn. Maar dat is altijd wel met dat soort mailtjes. Als je denkt: WOW, dat wil ik ook wel krijgen of winnen - DOE HET DAN NIET !!!

Want dan is het vaak mis of klopt er iets niet. Zeker als je je gegevens moet achter laten. Zo kreeg mijn schoonvader een mail van de Karwei, die hij altijd krijgt, maar hij zag er net even iets anders uit. Heel verstandig deze man, hij vroeg mij eerst even naar de mail te kijken want je kon er een Apple Laptop of iPhone mee winnen en hij vond dat toch een beetje vreemd want Karwei stuurt dat anders nooit. NOPE, het was natuurlijk ook niet echt. Maar de mail leek wel heeeeeel erg op die van Karwei.

Hij zei me ook, jij zegt altijd dat je op zulke mailtjes nooit in moet gaan, daarom vraag ik het je maar eerst. Fijn dat mensen nog naar me luisteren 😜😎😂🤣
Reputatie 7
In de mail krijg ik SPAM die geadresseerd is aan: michelwierzbicki@ziggo.nl, wat zeker niet mijn e-mailadres is.
Het van-adres is: noreply@iphone11s.com wat verborgen zit achter de term: Vet Verbranden
Hoe kan het dat ik die mail krijg?
Hoe kan ik hier vanaf komen?

Die krijg je gewoon omdat ze in de BCC allemaal e-mail adressen hebben geplaatst, die jij niet ziet, maar je zit er wel tussen. Je ziet dan alleen het hoofd mail adres, waar ze naar verzonden hebben. En je kan er niet veel aan doen, dit soort mensen sturen gewoon naar mail adressen die ze maar bedenken.

Er vanaf komen kan soms moeilijk zijn. Gewoon niet op reageren en negeren en als Spam aanmerken.
Reputatie 7
Badge +12
@elmer de Jong ,

Als Ziggo zo'n promotie heeft dan zullen ze dat hoogst waarschijnlijk doen via hun eigen website e/o email. Die popup waar U het over heeft is voor de volle 100% misleiding.
Reputatie 7
Badge +17
De grootste fout die mensen maken is op de afmeld link klikken (terwijl je je nooit hebt aangemeld). Daardoor krijgt je emailadres een hogere waarde en komt er 10x meer spam binnen. Ook rapporteren aan spamcop wordt niet langer geadviseerd omdat ook dan de spammers kunnen zien welk emailadres actief is.
Simpele oplossing: neem een Gmail adres en je bent van 99.9% van alle spam verlost en kunt phishing ook met één klik rapporteren aan Google.
Reputatie 7
Badge +26

Nou heb ik geen RABO rekening, maar dit is wel weer een linke.

 

Reputatie 7
Badge +35
@Mark Ziggo schreef: "Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd."

Even een correctie hierop:
Helaas is dit geen actie op alle emailboxen.
Bij de 4 boxen die ik via IMAP bekijk, is er sinds half/eind februari geen spam meer verwijderd uit de spambox.

Ik verplaats van alles heen en weer tussen de spambox en de inbox en ben met verbazing de acties dan wel niet acties aan het bekijken van de deels niet willen lerende spamfilter.

Als een mailadres op forward is ingesteld op alles naar een ander mailadres, wordt niet alles doorgestuurd, spam wordt daar al in de spambox gegooid en als de spamfilter dan niet wil leren.
Ik ben al meer dan 6 weken bezig met verplaatsen van spambox naar inbox en vise versa en dan is er nog geen merkbare verandering.

Ik kwam hier achter doordat ik verschillende mail die ik al jaren krijg niet meer zag binnenkomen, me te pletter gezocht, bleek al deze mail te zitten in de spambox te zitten die geforward wordt.

Onaangename verrassing en je moet deze mailbox nu blijven bekijken in een ander mailprogramma met IMAP.

In principe gebruik ik voor alles POP3, omdat ik de meeste mails jaren moet en wil bewaren en dat is met IMAP niet zeker.

Artikel 17.6 van de nieuwe voorwaarden:

6. De Klant verwijdert regelmatig de tijdens het gebruik van Ziggo Internet bij Ziggo opgeslagen informatie, waaronder e-mails en automatisch opgeslagen informatie met betrekking tot internetgebruik. Ziggo heeft het recht informatie ouder dan twaalf maanden te verwijderen als hij dit noodzakelijk acht in verband met het functioneren van het Netwerk of Ziggo Internet, zonder dat Ziggo de Klant dat vooraf moet melden en dat daardoor voor de Klant enig recht op schadevergoeding ontstaat.
Reputatie 7
Badge +17
Hier nog even een aanvulling over spam:
Allereerst: Gebruik nooit de unsubscribe knop, tenzij het echt van een bedrijf komt waarvoor je je hebt aangemeld (maar dan valt het ook niet onder spam)
ten eerste zijn vrijwel alle afmeld links in dit soort mails nep en worden gebruikt om te controleren of een email ook aktief gelezen wordt. Klikken op unsubscribe betekent dan ook vaak : nog meer spam.
Verder, ook niet geheel onbelangrijk, door op unsubscribe te klikken geef je min of meer toe dat je je zelf hebt opgegeven voor deze mails en daarmee is de betreffende mail ook niet meer als spam te zien.

Er is een website die de zgn "headers" van emails voor je leest van een spam/phishing mail en die aan de hand daarvan ook meteen (anoniem dus zonder jouw email) spamrapporten stuurt naar bv de host waar de eventuele site gedraaid wordt, de eigenaar van eventuele domeinen etc. Via deze site is de kans groter dat de mails bij de juiste abuse afdelingen komen dan wanneer je het zelf allemaal gaat uitpluizen. (Tenzij je daar ervaren in bent).

https://www.spamcop.net/

Ook wordt een dergelijke site/IP adres dan ook verhoogd in de zgn blacklist waardoor andere spamfilters deze mails sneller als spam gaan zien.
Dit heeft uiteindelijk meer effect dan niet reageren, want als niemand reageert op spam dan kunnen de spammers dezelfde, vaak gehackte, servers blijven gebruiken. Door consequent te rapporteren worden de servers snel afgesloten en zullen spammers op zoek moeten naar een nieuwe.

Ik gebruik deze site al bijna 10 jaar en mijn mailbox blijft, op een enkele spamrun na, helemaal vrij van spam (zelfs niets in de spam folder). Wel stuur ik consequent direct alle headers door naar spamcop en laat direct door hun mails naar de diverse abuse afdelingen sturen.

Gebruik van de site is eenvoudig, de headers plakken in het scherm daar, op de knop drukken en na 5-10 seconden zie je waar het vandaan komt en kun je met nog een druk op de knop alle abusemails versturen. Nogmaals, die worden dan via spamcop verzonden zodat, zelfs als een van de servers van een spammer zelf is, jouw email niet als afzender bij dat rapport gebruikt wordt en de spammer dus weet dat het een actief emailadres is.
Reputatie 7
Goede vragen en aanvullingen @Be rt en @Nick999!

Alleen heb ik niet direct een antwoord paraat @Be rt, ik zal dit navragen en kom er op terug.
Reputatie 7
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

@Be rt, @Ben Geusens, @Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?
Reputatie 7
Badge +35
@Mark Ziggo
Ik had inderdaad een oplossing bij moeten voegen, te snel oordeel zonder oplossing:

en daarom moet het ontwerp aangepast worden, om dit menselijk fenomeen te tackelen en om het systeem alsnog effectief te laten zijn.
Reputatie 7

“Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.001 + 0.000 secs)."

 

Goed nieuws @Hans112233, sinds gisteren zou dit probleem in jouw mailbox verholpen moeten zijn. Lukt het inderdaad weer om e-mail naar de spam map te verplaatsen?

Reputatie 2
Badge +1
Mark Ziggo , bedankt voor de update maar ik denk persoonlijk dat dit een gebed zonder end gaat worden.
Reden dat ik dit vind is dat niet iedereen over alle afzenders van nieuwsbrieven het zelfde denkt dus dit zal altijd een probleem blijven als deze spamfilter gaat letten op ''het soort e-mails'' i.p.v. de daadwerkelijke afzender.
Mails van bijvoorbeeld de overheid instanties zouden sowieso nooit in de spambox terecht mogen komen, daar zou een standaard uitzondering voor gemaakt moeten worden. Met andere woorden ''adressen uitsluiten van scans''.
Kan me sowieso al niet voorstellen dat mensen overheids instanties als ongewenst gaan aanmelden , omdat men hierdoor dus ook flink in de problemen kan geraken als je deze mails niet meer ontvangt.

Gebruikers van Facebook moeten sowieso uitkijken omdat vele apps in Facebook je e-mail adres gebruiken om je ongevraagd reclame toe te sturen maar je ook automatisch inschrijven voor nieuwsbrieven etc.
Je hebt vooraf namelijk al toestemming gegeven dat ze je e-mailadres mogen gebruiken.
Het ongedaan maken van deze nieuwsbrieven zorgt er 9 van de 10 keer alleen maar voor dat je er meer krijgt i.p.v. minder.
Het beste is gewoon geen apps binnen Facebook te gebruiken.

Maar goed we gaan het zien of het ooit nog goed komt met die spamfilter.
Reputatie 4
Badge +4
Tegen phishing websites: https://en.wikipedia.org/wiki/CleanBrowsing

N.B.: het is tegen websites (domeinnamen), niet tegen phishing mails. Ook niet tegen phishing URLs (bijvoorbeeld d.m.v. Google diensten).

Alternatief: https://en.wikipedia.org/wiki/Quad9
Reputatie 4
Badge +2
OK deze gratis van mij en een officiële site

https://sec.hpi.de/ilc/search

Dit is een identity leak checker welke je kan vertrouwen in het Engels of Duits.

Je krijgt meer info dan via de checker die in Nederland bekend is


Emailadres invullen indien je in bekende gelekte lijsten staat krijg je na een tijdje een enamil met de info's die daarover bekend zijn.

Krijg je een mail en heb jezelf bij die firma's websites je email achtergelaten zorg dat je hopelijk het alleen daar gebruikte wachtwoord na die tijd gewijzigd hebt.
Heb je daar nooit aangemeld dan oppassen.
Heb je het daar gebruikte wachtwoord ook op andere plaatsen gebruikt oppassen en overal wijzigen enz.

Als er geen email komt is in die lijsten niets bekend.

In Duitsland gebruikt men deze checker veel is van Hasso-Plattner-Institut für Digital Engineering gGmbH
Reputatie 4
Badge +2
Deze komen mogelijk erdoor en vallen niet op, dus extra oppassen.

The vulnerability apparently rendered all Office 365 users vulnerable to phishing attacks, even those who were using Microsoft’s Office 365 Advanced Threat Protection. Both URL reputation check and Safe Links protections are bypassed in the attack

https://www.avanan.com/resources/zwasp-microsoft-office-365-phishing-vulnerability
Reputatie 7
De spam die je krijgt onder andere van Ryanair.com is erg vervelend en beste is deze gewoon te verplaatsen naar je Spam folder of Ongewenste map. Je kan hem ook blokkeren.

In dit topic Ziggo Laat Spam graag Stoppen staan nog meer meldingen van spam die bij Ziggo in de spam of gewone map binnenkomen.

De Spam is binnen Ziggo al in onderzoek en als er meer nieuws is, dan wordt er een topic vanuit de Moderators geopend en gemeld wat te doen.

Tips:
  • Verplaats de Spam naar je Ongewenste of Spam Folder.
  • Blokkeer de domein
  • Verwijder de Mail in de Ongewenste of Spam folder niet,
  • Laat spamfilter van Ziggo zijn werk doen
@-all
Voor een reaktie van mijn kant, zie:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-van-ryanair-com-37187/index2.html#post371498
Gr Han
Reputatie 4
Badge +2
Ach je krijgt ze gratis, sommige mensen betalen voor dat soort "proza" 😉

Handleiding bitcoin is ook nooit weg.

Reageer