Spam en phishing - wat moet ik ermee?


Reputatie 7
Wat is spam?
De term spam wordt sinds een memorabele Monty Python sketch gebruikt als dé verzamelnaam voor allerlei ongewenste berichten.
Prachtige aanbiedingen voor producten en diensten waar je helemaal niet naar op zoek bent. Een fantastisch verhaal van een prins uit een ver land waarmee je miljoenen kunt verdienen, maar of je dan eerst even wat geld wil overmaken. Allemaal voorbeelden van spam.


Wat is phishing dan?
Phishing is een zeer gevaarlijke vorm van spam, specifiek bedoeld om jouw gegevens buit te maken. Bijvoorbeeld de inloggegevens voor je bank, je creditcardnummer, je persoonsgegevens of je e-mailaccount.
Phishing berichten kunnen er erg amateuristisch uitzien, met overduidelijke typefouten en slechte grammatica. Maar er circuleren ook phishing berichten die je op het éérste oog niet van echt kunt onderscheiden.

Twijfel je of de e-mail die je van Ziggo hebt ontvangen wel echt van Ziggo is? Check hier hoe je e-mail van Ziggo kunt herkennen.

Op onze website vind je tips & trucs voor het herkennen van phishing, voorbeelden, wat wij er aan doen en waar je het kunt melden, kijk op ziggo.nl/phishing.


Wat kan ik doen tegen spam?
Je inbox stroomt misschien al over, hier heb ik een paar tips opgesomd die je kunnen helpen om het tij te keren:
  • Wees voorzichtig met je e-mailadres en andere persoonlijke gegevens, houd deze privé en zet ze niet openbaar op het internet.
  • Schrijf je uit bij nieuwsbrieven waar je geen behoefte aan hebt, onderaan een nieuwsbrief staat een linkje om je af te melden. Geen uitschrijf-linkje? Dan is het ook geen legitieme nieuwsbrief.
  • Reageer nooit op spam.
  • Markeer het ongewenste bericht als spam. Doordat je het bericht markeert kan een soortgelijk bericht de volgende keer ook herkend worden als spam zodat hij niet meer in je inbox belandt.
  • Klik nooit op linkjes en open geen bijlages die je niet vertrouwt. Vaak lijkt zo’n e-mail echt, maar als je goed kijkt zitten er typefoutjes in of klopt de link niet helemaal.
  • Steeds spam van dezelfde afzender? Die kun je bij veel providers gemakkelijk blokkeren, hier staan instructies voor onze Ziggo Mail.
  • Neem contact op met het betrokken bedrijf. Als er bijvoorbeeld spam vanaf een Ziggo e-mailadres wordt verstuurd of het bericht gaat over Ziggo, dan willen we dat graag weten! Verderop staat meer uitleg over het melden van spam.
Op onze website vind je ook veel informatie over spam, wat wij er tegen doen en allerlei tips. Kijk op ziggo.nl/spam.


Kan ik spam bij Ziggo melden?
Ja dat kan. Je kunt spam afkomstig van Ziggo klanten bij ons melden, maar spam afkomstig van andere providers meld je bij de desbetreffende provider. Let er wel op, we kunnen alleen relevante, volledige en actuele meldingen behandelen.
Hoe check ik waar het bericht vandaan komt en hoe meld ik het dan bij Ziggo? Zie onderstaande stappen.
1. Je hebt een spambericht ontvangen (niet ouder dan een maand)
2. Zoek daarvan de headers op en doorzoek deze om de afzender te bepalen (e-mail- en IP-adres)
3. Hier vind je een handig hulpmiddel bij het analyseren van de headers
4. De provider achter het IP-adres kun je opzoeken via ripe.net
5. Is de e-mail afkomstig van een Ziggo e-mail- en/of IP-adres? Dan ontvangen wij graag jouw melding, inclusief de headers die je bij stap1 hebt opgezocht via abuse@ziggo.nl

Is de e-mail afkomstig van een andere provider? Zoek dan contact met die provider om daar melding te maken van de spam. (Bijv: bij KPN of bij XS4ALL)


Ik heb gereageerd op een phishingmail. Wat moet ik nu doen?
Als je per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:
  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
  • Heb je bank- of creditcardgegevens ingevuld? Breng je bank of creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie.
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk.


Waarom krijg ik nog steeds spam in mijn inbox?
Jullie hebben toch een spamfilter, waarom houdt die niet alles tegen? Die vraag krijgen we vaak en ik zal uitleggen waarom een spamfilter niet alle spam tegenhoudt.
Onze spamfilter heeft simpelweg drie niveaus: spam, misschien spam, geen spam.

Spam: sommige spam is al bekend en kunnen we helemaal tegenhouden. Deze berichten zie je dus niet in je mailbox terug.

Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd.

Geen spam: e-mail die gewoon in je inbox belandt.

Onze spamfilter moet zich constant aanpassen aan nieuwe vormen van spam. Degene die spam verstuurt probeert met allerlei nieuwe trucjes en teksten steeds de spamfilters te ontwijken.
De spamfilter zal een nieuw trucje niet meteen doorhebben, waardoor spam in je inbox belandt. Totdat de spamfilter het trucje ook geleerd heeft en pas dan wordt de spam geweigerd. Als jij dit soort berichten in je inbox markeert als spam zal de filter zich sneller aan kunnen passen.
Andersom kan het natuurlijk ook, doordat een bericht op spam lijkt of door anderen als spam wordt gemarkeerd komt deze in je map Spam, terwijl hij daar misschien niet hoort. Door die te markeren als ‘geen spam’ leert onze spamfilter weer wat bij.

Op onze website staat een handig stappenplan om je te helpen bij het markeren van spam in jouw e-mailprogramma: slim omgaan met spam in Ziggo Mail.

Het kan ook gebeuren dat berichten onterecht worden aangemerkt als spam. Daar merk jij als ontvanger niet veel van, want je ontvangt niets. Maar de afzender krijgt een foutmelding bij het versturen van de mail. Meer hierover vind je in het 550/552 foutmelding topic van mijn collega Jesse.


Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?
Vaak staat jouw e-mailadres ergens online, er zijn geautomatiseerde programma’s die constant het hele internet afspeuren op zoek naar adressen. Er staan zelfs hele databases online met 1,4 miljard gelekte gegevens, dit was onlangs ook in het nieuws.
Of ze hebben gewoon gegokt en sturen een e-mail naar markziggo, markziggo1, markziggo2, mark.ziggo, mark_ziggo, …


Kan ik uitzonderingen instellen voor bepaalde mailtjes?
Je hebt vast ook e-mail die je wel wilt blijven ontvangen, dus geen spam. Maar die je niet zo belangrijk vindt dat ze constant in je inbox moeten staan. Daarvoor kun je uitzonderingen of e-mailfilters instellen.

Hoe dat werkt bij een Ziggo e-mailadres vind je in het stappenplan berichtregels instellen op onze website. En natuurlijk zijn voor andere e-mailprogramma’s ook handleidingen te vinden, bijvoorbeeld voor Outlook.

Waarom bestaat spam eigenlijk?
Heel simpel: omdat het geld oplevert. Het sturen van héél véél e-mailtjes kost erg weinig, dan hoeft er maar één iemand in te trappen om winst te maken. Met zoveel verstuurde spam e-mails is er eigenlijk altijd wel iemand die even niet oplet en een linkje aanklikt of zijn gegevens invult.

Handige linkjes op een rij:

Ziggo.nl/spam
Slim omgaan met spam in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Ziggo Mail
E-mailfilters / berichtregels instellen in Outlook
Afzender blokkeren in Ziggo Mail
E-mailaccount geblokkeerd wegens spam

Ziggo.nl/phishing
Hoe herken ik e-mail van Ziggo
Voorbeelden van phishing
Hoe kan ik phishing bij Ziggo melden
E-mailheaders opzoeken



En nu je het einde hebt bereikt, een komische noot met dank aan James Veitch (in het Engels)

Replying to spam
Replying to spam II
The agony of unsubscribing

200 Reacties

Reputatie 7

“Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.001 + 0.000 secs)."

 

Goed nieuws @Hans112233, sinds gisteren zou dit probleem in jouw mailbox verholpen moeten zijn. Lukt het inderdaad weer om e-mail naar de spam map te verplaatsen?

Reputatie 7

Top @Hans112233, ik zet het door naar onze IT-ers zodat ook jij je spam weer gewoon kunt verplaatsen naar de desbetreffende map!

Beste Mark,

Dank voor je snelle reactie, klopt om dat account gaat het.
Reputatie 7

@Hans112233

- Hoi Hans, dit is verder via privéberichten gegaan en uiteindelijk inderdaad opgelost. Er is een aanpassing nodig vanuit IT, dus ik moet weten om welk e-mailaccount het gaat zodat ik dit ook voor jou kan regelen.

Het gaat om het e-mailaccount waar ook je Community account mee geregistreerd is?

Goedendag,

Is er al een antwoord op de " Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.001 + 0.000 secs)." melding?

Deze mailtjes laten zich niet in de Spam box verplatsen.
Ga er vanuit dat er na 2 maanden toch wel een oplossing voor is?
Reputatie 7
In de mail krijg ik SPAM die geadresseerd is aan: michelwierzbicki@ziggo.nl, wat zeker niet mijn e-mailadres is.
Het van-adres is: noreply@iphone11s.com wat verborgen zit achter de term: Vet Verbranden
Hoe kan het dat ik die mail krijg?
Hoe kan ik hier vanaf komen?

Die krijg je gewoon omdat ze in de BCC allemaal e-mail adressen hebben geplaatst, die jij niet ziet, maar je zit er wel tussen. Je ziet dan alleen het hoofd mail adres, waar ze naar verzonden hebben. En je kan er niet veel aan doen, dit soort mensen sturen gewoon naar mail adressen die ze maar bedenken.

Er vanaf komen kan soms moeilijk zijn. Gewoon niet op reageren en negeren en als Spam aanmerken.
Reputatie 1
Badge
In de mail krijg ik SPAM die geadresseerd is aan: michelwierzbicki@ziggo.nl, wat zeker niet mijn e-mailadres is.
Het van-adres is: noreply@iphone11s.com wat verborgen zit achter de term: Vet Verbranden
Hoe kan het dat ik die mail krijg?
Hoe kan ik hier vanaf komen?
Reputatie 7
Badge +26
Klopt hier ook ook was 5 a 6 mailtjes en nu al 20 ik bevestigd Bert’s verhaal

@Be rt er wordt nieuwe uitzendkracht gezocht 🙈😉
Reputatie 7
Badge +35
Langzaamaan komt er de laatste week weer steeds meer spam in de inbox.
Vanmorgen al 6 spam mails in de inbox voor 06.45 uur.

Ik sleep alle spam al jaren consequent met IMAP naar de spam map.

Is de spamfilter uitgeleerd? Of gaat het ergens mis?
Reputatie 7
@jbbj - Update, er wordt een ticket gelogd bij onze specialisten om deze melding verder te onderzoeken. Er ging niet direct een belletje rinkelen bij het horen van deze foutmelding.
Reputatie 7
Slepen naar SPAM folder lukt niet vanwege onderstaande melding;
Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.002 + 0.000 + 0.001 secs).

Hm, die melding ken ik niet. Ik zal eens navraag doen!
Reputatie 7
Badge +35
@jbbj Daar kan een Ziggo moderator mogelijk iets over zeggen of achterliggend eens naar kijken.
Zij komen eens in de paar werkdagen langs in ieder topic.
@ Be rt Deze melding krijg ik in de ziggo webmail.
Reputatie 7
Badge +35
@jbbj schreef: "Slepen naar SPAM folder lukt niet vanwege onderstaande melding;

Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.002 + 0.000 + 0.001 secs)."

Deze melding heb ik nog nooit gezien, in welke email programma zie je dit?

Ik sleep of verplaats in Windows Mail met IMAP of in de webmail.
Voor het definitief oplossen van problemen met Ziggo Mail is een overstap naar een andere Email Provider aan te bevelen. Er zijn zat mogelijkheden. FF uitzoeken en kies maar. Google is niet de enige mogelijkheid.
Alleen geinteresseerd in NL Providers?
https://www.hostinginnederland.nl/e-mail-hosting/

Een Email account bij een ISP is sowieso niet handig. Wat te te doen bij overstap van Ziggo naar KPN/onderaannemers? Of andersom.
Badge +11
Ik zal niemand Gmail aanraden als hoofdaccount. Google leest namelijk ook even mee als je dat doet. Heb je weer een ander probleem. Ik ben absloluut geen fan van “gratis” Google diensten. Je betaalt met je privacy. Gisteren weer een bericht dat een Google Home speaker geluidsfragmenten doorstuurt en laat beluisteren. Dat dat pas nu naar buiten komt.
https://nos.nl/artikel/2292889-google-medewerkers-luisteren-nederlandse-gesprekken-mee.html

Zoeken met Google, een browser van Google, mail via Google, een home assistant van Google, een telefoon met Android (verplicht Google), met locatiegeschiedenis standaard aan. Routeplanner via Google Maps. Gratis Dns servers van Google. Gewoon links laten liggen als je iets om je eigen gegevens geeft.
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/3920551/google-verzamelde-stiekem-locatiedata-alle-android-gebruikers

Ik blijf er bewust zo ver mogelijk vandaan. Open je ogen en zie wat deze bedrijven doen. Ook echt geen Facebook hier.
Whatsapp mag ook in de ban. Wie volgt?🤔
Reputatie 7
Badge +17
De grootste fout die mensen maken is op de afmeld link klikken (terwijl je je nooit hebt aangemeld). Daardoor krijgt je emailadres een hogere waarde en komt er 10x meer spam binnen. Ook rapporteren aan spamcop wordt niet langer geadviseerd omdat ook dan de spammers kunnen zien welk emailadres actief is.
Simpele oplossing: neem een Gmail adres en je bent van 99.9% van alle spam verlost en kunt phishing ook met één klik rapporteren aan Google.
Reputatie 7
Badge +19
Daar is al veel over geschreven en best moeilijk. Van tijd tot tijd heb je die onzin weer. Het gaat hier nu trouwens best goed, maar ik stuur alles door naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl Is ook wat werk, maar ik zie veel spam niet meer terug.
Ik word gek van de hoeveelheid SPAM emails. Gemiddeld komen er per dag 30-40 in mijn spam- box. Dit zijn dan geblokkeerde adressen.
Iedere nacht krijg ik mails over buurtbeveiliging en energienota's met steeds wisselende afzenders. Blokkeren heeft dan weinig zin meer.....
Slepen naar SPAM folder lukt niet vanwege onderstaande melding;

Ongeldige naam opgegeven. Melding van de mailserver: APPENDing to spam folder is forbidden (0.002 + 0.000 + 0.001 secs).

Iemand een idee/ tip hoe ik hier vanaf kan komen????
Reputatie 7
Badge +35
Er wordt op een aantal websites gebruik gemaakt van een reclame banner, ook op Funda.
Deze wordt af en toe gehackt of er wordt een reclame op geplaatst die door kan verwijzen naar een andere pagina die niet veilig is.
Oorzaak, onvoldoende beveiliging op de server en reclame banner van de reclame verspreider.

Op buienradar werd ik direct naar een pagina geleid dat mijn computer gehackt zou zijn en of ik de op de downloadknop wilde klikken om het op te lossen.

Nooit, nimmer, never klikken op wat dan ook wat onverwacht in beeld komt.
Browser sluiten.
okay dan k je
Reputatie 7
Badge +12
@elmer de Jong ,

Als Ziggo zo'n promotie heeft dan zullen ze dat hoogst waarschijnlijk doen via hun eigen website e/o email. Die popup waar U het over heeft is voor de volle 100% misleiding.
Ik krijg al voor de tweede keer een popup van eu.globalhomestead.top
voor de viering van ziggo verjaardag met een anonime vragenlijst en een galaxy s10 als beloning. Na het invullen van een aantal vragen linkt hij me door naar een site waar ik een galaxy s10 kan krijgen voor €1,5 en iets van een abonnement van 75€. hoe zit dit?
Reputatie 7
Badge +17
Zou leuk zijn als Ziggo je een huis aanbied op Funda naar keuze met Ziggo snufjes

Zoiets?



Slechts € 15.750.000 k.k.

Wellicht kan een mod iets voor ons regelen? 😂😂😂😂
Reputatie 7
Badge +26
Zou leuk zijn als Ziggo je een huis aanbied op Funda naar keuze met Ziggo snufjes

Maar dat is niet de bedoeling, en is erg vervelend helaas

Reageer