Spam en phishing - wat moet ik ermee?



Toon eerste bericht

210 Reacties

Hi Nick,

Spamcop zit aan de Ip-blocking kant. Zou best problematisch kunnen zijn met IPv6.
Kan ik niet goed overzien.

Ook toen ik nog als 'baas' betrokken was bij SPAM Filtering and all,
werd er gebruik gemaakt van Blacklists.
Maar belangrijker: er werd bij de Filtering ook gekeken naar de Email Content.
Via slimme wiskundige analyse was het mogelijk een bericht als SPAM aan te merken
op grond van kenmerken in een ander bericht, dat al als SPAM
werd gezien. Het te filteren bericht leek dan voldoende op een ander.
Van welk Ip het afkomstig was speelt hierbij een onderschikte rol.
Advanced stuff destijds. Vraag me niet om diepe details. Kan ze niet geven.
De 'jongens' die daar toen mee bezig waren zullen dit ook niet allemaal
precies geweten hebben. Wat voor mij telt: het werkte damn good
voor de gebruiker. Ook de leerfunctie. Ik was er een van en kan dat weten.
Herken niets van de klachten over Ziggo Mail.

Hoe de zaken er tegenwoordig precies voorstaan, weet ik niet.
Kan me niet voorstellen dat slimme technieken die eerder met succes werden gebruikt
nu verdwenen zouden zijn. Verwacht eerder verbetering.
Ziggo gebruikt ze zo te zien niet of niet goed genoeg.
Google wel. Ondervind nooit last van hun Filtering.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +17
@hanh Veel spamfilters lijken tegenwoordig de mist in te gaan met IPv6.
Zelfs spamcop.net, wat al jaren perfect werkt, verslikt zich nu regelmatig in spam die vanaf IPv6 servers wordt gestuurd. Je zou bijna denken dat daar nog geen goed overzicht van is van welk ipv6 bij welke provider hoort.
@dijkmane
Ziggo heeft ook een SPAM-Filter voor een te verzenden message.
Dat Filter werkt niet goed. Het is niet consistent met het Filter
voor binnenkomende berichten.

Of een bericht door Ziggo nu werd afgeleverd in je Inbox of in je SPAM-Folder: een
Reply of Forward ervan mag natuurlijk niet als SPAM worden gezien.
Dat blijkt wel zo te kunnen zijn.

De huidige Ziggo SPAM Filtering is een zootje. Moet helemaal op de schop.
Toevallig kende ik the State of the Art vrij goed. Het kan echt beter.
Als het meer dan 10 jaar geleden al uitstekend kon werken, waarom nu dan niet?.
Er wordt wel hard aan gewerkt. Dat moet op den duur betere resultaten gaan geven.

Of een bericht SPAM is, hoort ter beoordeling te zijn van de ontvanger.
Een SPAM-Filter moet werken als een hulpmiddel met een vooroordeel.
Via een goede (!) Leerfunctie kan dat vooroordeel bijna 100% gaan lijken op het oordeel van de ontvanger.
Dat moet dan wel goed werken. Bij Ziggo is dat nog niet zo. Verre van dat.

En mind you. Hoe goed het Filter ook is: False Positives en Negatives blijven altijd mogelijk!
De SPAM Folder zal altijd bekeken moeten worden of er niet een
bericht van waarde in terecht is gekomen. En een SPAM bericht in de Inbox blijft altijd mogelijk.
Kortom: het Filter laten bijleren blijft noodzakelijk. Bij goede Filtering/Learning
zal dat overigens niet frequent nodig blijken.

Gr Han

NOOT
Voor de echte liefhebber of specialist. Mijn ervaringen met uitstekende SPAM Filtering voor eindgebruikers werden op de Mail Server geimplementeerd met:
https://spamassassin.apache.org/news.html
en voor de Leerfunctie:
https://spamassassin.apache.org/full/3.1.x/doc/sa-learn.html
Reputatie 4
Badge +5
zoals hierboven al genoemd, dat filteren op bepaalde delen uit de header werkt niet, de berichten blijven binnenkomen.
nu weet ik niet in hoeverre Spamcop effectief is, maar dat wilde ik dus even proberen.
de mails moet je dan naar hun forwarden, doe ik dat, krijg ik :



WTF, het is SPAM, ja, maar lever het dan ook niet bij mij in de inbox af !
wat is dit voor onzin ?
Ziggo ziet dat het SPAM is, maar levert het doodleuk af in je inbox.

ik begrijp het niet meer.
Reputatie 7
Kijk uit voor phishingmails uit naam van Ziggo, ze zijn weer actief!!!!
Kijk ook op deze pagina van de Ziggo-website met voorbeelden van nepmails. Factuur niet betaald? Incasso mislukt? Krijg je een mailtje met deze boodschap, pas dan goed op. Cybercriminelen zijn uit op jouw geld en gegevens. Klik niet op links, open geen bijlagen. Doe bij twijfel over een mail navraag bij Ziggo.

Zie ook: https://kassa.bnnvara.nl/dossiers/phishingmails/voorbeelden-phishingmails-ziggo?utm_medium=email
Reputatie 4
Badge +4


--------------------------------------------- 8< ------------------------------------------------------

Gebruikers van Facebook moeten sowieso uitkijken omdat vele apps in Facebook je e-mail adres gebruiken om je ongevraagd reclame toe te sturen maar je ook automatisch inschrijven voor nieuwsbrieven etc.
Je hebt vooraf namelijk al toestemming gegeven dat ze je e-mailadres mogen gebruiken.
Het ongedaan maken van deze nieuwsbrieven zorgt er 9 van de 10 keer alleen maar voor dat je er meer krijgt i.p.v. minder. Het beste is gewoon geen apps binnen Facebook te gebruiken.

--------------------------------------------- 8< -------------------------------------------------------


Hier komt het menselijke aspect om de hoek kijken. Gebruikers klagen over privacyschending en spam, maar zetten tegelijkertijd een gedeelte van hun medisch dossier op Fakebook, om vervolgens van alles te liken. ('Like this and win a free vacation' o.i.d.). En daarna klagen waar al die electronische reisfolders in de In-box vandaan komen.
Ik heb wel eens ooit van die spam gehad in de mailbox van mijn ouders, gelukkig dat ik zelf een aantal rules kon aanmaken in hun mailbox dmv de webmail en heb deze weten te blokkeren/verhuizen naar de spam map😀
Reputatie 2
Badge +1
Mark Ziggo , bedankt voor de update maar ik denk persoonlijk dat dit een gebed zonder end gaat worden.
Reden dat ik dit vind is dat niet iedereen over alle afzenders van nieuwsbrieven het zelfde denkt dus dit zal altijd een probleem blijven als deze spamfilter gaat letten op ''het soort e-mails'' i.p.v. de daadwerkelijke afzender.
Mails van bijvoorbeeld de overheid instanties zouden sowieso nooit in de spambox terecht mogen komen, daar zou een standaard uitzondering voor gemaakt moeten worden. Met andere woorden ''adressen uitsluiten van scans''.
Kan me sowieso al niet voorstellen dat mensen overheids instanties als ongewenst gaan aanmelden , omdat men hierdoor dus ook flink in de problemen kan geraken als je deze mails niet meer ontvangt.

Gebruikers van Facebook moeten sowieso uitkijken omdat vele apps in Facebook je e-mail adres gebruiken om je ongevraagd reclame toe te sturen maar je ook automatisch inschrijven voor nieuwsbrieven etc.
Je hebt vooraf namelijk al toestemming gegeven dat ze je e-mailadres mogen gebruiken.
Het ongedaan maken van deze nieuwsbrieven zorgt er 9 van de 10 keer alleen maar voor dat je er meer krijgt i.p.v. minder.
Het beste is gewoon geen apps binnen Facebook te gebruiken.

Maar goed we gaan het zien of het ooit nog goed komt met die spamfilter.
@Mark Ziggo
Ik had inderdaad een oplossing bij moeten voegen, te snel oordeel zonder oplossing:

en daarom moet het ontwerp aangepast worden, om dit menselijk fenomeen te tackelen en om het systeem alsnog effectief te laten zijn.
Reputatie 7
Jammer, maar helaas is menselijk gedrag dus de oorzaak van de niet juiste werking van de spamfilter en niet de spamfilter zelf, als hier maar iets nauwkeuriger mee omgegaan zou worden dan zou het vrijwel perfect kunnen werken, maar dat is menselijkerwijs niet te verwachten.Zo zijn er inderdaad wel meer goede ideeën die niet uitvoerbaar zijn vanwege de mens en zijn eigenaardige trekjes. Dit betekent overigens niet dat we de schuld bij de gebruikers neerleggen, maar bij het ontwerp.

Doet me een beetje denken aan 'Norman'. De AI doet precies waar hij voor gemaakt is, maar de input data zorg voor een ongewenste output.

PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.


Ik betwijfel zeer of de automatische opruimer in alle servers aanstaat, eigenlijk weet ik zeker van niet, want ik heb een bosje mailadressen waar ik nog mail zie staan in de spammap van februari 2018, de jou bekende mailadressen.
Een whitelist en een blacklist zou een uitkomst zijn.
Vooral met bekende websites en bedrijven die niet ter discussie staan, consequent op de whitelist.
b.v. de ANWB / Bristol / SVH / Bose / VTwonen / Regus / Tom Coronel bedrijven
om er maar een paar te noemen die nu in de spambox blijven komen van een mailadres wat geforward wordt en die je dus niet krijgt te zien als je niet in de spambox kijkt van het mailadres wat geforward wordt.

Het automatisch gedrag om alles wat je niet bevalt, aangemeld of niet, in de spam map te gooien is de makkelijkste actie en wordt dan ook uitgevoerd, blijkt nu uit de praktijk.
Jammer, maar helaas is menselijk gedrag dus de oorzaak van de niet juiste werking van de spamfilter en niet de spamfilter zelf, als hier maar iets nauwkeuriger mee omgegaan zou worden dan zou het vrijwel perfect kunnen werken, maar dat is menselijkerwijs niet te verwachten.
Reputatie 7
@dijkmane, @Ben Geusens, @Sjaqie, @Be rt

Het duurde inderdaad even voordat ik een reactie heb gekregen, maar na een aantal herinneringen heb ik wel een kleine update gekregen.

Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan een verbeterd systeem, maar daar merken jullie nu nog niets van. Dit is geen klein karwei, dus het kan ook nog even duren.

Voorbeeld van een uitdaging waar we aan werken:
De zelflerende functie leert verkeerde dingen van gebruikers. Bijvoorbeeld als je een nieuwsbrief ontvangt van een bedrijf. Een echte nieuwsbrief, goedbedoeld en waar je je ooit (al-dan-niet per ongeluk) voor ingeschreven hebt. In plaats van jezelf uit te schrijven markeer je het bericht als spam.
Hiervan leert de spamfilter dat een nieuwsbrief spam is, terwijl dat eigenlijk niet klopt. Als gebruikers dit gedrag vaak genoeg vertonen zal de spamfilter steeds meer legitieme nieuwsbrieven als spam gaan markeren.

Een whitelist zou hiervoor bijvoorbeeld een oplossing zijn, maar ook jullie ideeën zijn welkom. Dus denk mee, er wordt echt meegelezen ook al zie je niet altijd een reactie vanuit ons.


PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.
Bij mij worden de keuzes van de spamfilter ook steeds vreemder en onvoorspelbaarder.
Reputatie 4
Badge +4
Hoe kun je nu geloven in een betrouwbare 'Spamfilter' these days? Niks is meer heilig en onmogelijk in Cyberspace. Als ik 4 Twitter-melding berichten krijg, verdwijnen er 2 in de Spam en 2 in de reguliere In-box. Geen idee wat het algoritme is wat er wordt toegepast.
Reputatie 3
Badge +2
Als een heel persoonlijke e-mail van KIKA in de Spam wordt gezet door Ziggo en ik dat zou hebben kunnen missen door die onbetrouwbare Spamfilter van Ziggo.

Dan is het denk ik niet nodig om te vertellen hoe ik mij op dit moment voel.
Reputatie 3
Badge +2
Hier ook niets, sluit mij helemaal bij de opmerkingen van @Ben Geusens aan
Reputatie 2
Badge +1
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter .....
Hier is ook nog steeds niets veranderd. De spamfilter blijft bij mij meerdere e-mail adressen als ongewenst zien terwijl ze dat niet zijn.
Daarnaast komen er ook vele mails binnen die wel echt ongewenst zijn.

Zit ook nog steeds op een reactie van Mark Ziggo te wachten , hij vroeg op 24 mei om een privé bericht te sturen met gegevens (zie eerdere berichten) , sindsdien niets meer vernomen.

Beetje jammer.
Reputatie 4
Badge +5
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter ( voor zover dat aanwezig is )
er blijven maar bergen spam binnenkomen, hoe goed ik dat online filter ook maar blijf trainen door naar de mappen te slepen of blijf aangeven als ongewenst.

ik heb inmiddels zo'n 20 rules gedefineerd op basis van IP adres verzenders, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan, dat wijzigt steeds.

de nieuwste truc is dat men alle spam nu stuurt met lage prioriteit, er staat bij de mail dan een blauw blokje, zoals hier :



ik heb nog niet gevonden hoe ik die kan vangen in een regel, deze werkt in ieder geval, zoals te zien, niet ;

.

het is redelijk waardeloos momenteel
Reputatie 2
Badge +1
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

@Be rt, @Ben Geusens, @Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?


Beste Mark ,
ik heb je zojuist een privé bericht gestuurd 😉
Reputatie 7
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

@Be rt, @Ben Geusens, @Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?
Reputatie 7
Badge +17
@Ben Geusens De verhoging is per persoon verschillend en afhankelijk van welke produkten je afneemt.
Ik ga bijvoorbeeld maar € 0,85 omhoog omdat mijn abonnement weliswaar 2 euro omhoog gaat, maar een andere betaalde dienst die ik gebruik (blokkeren van geheime nummers) nu gratis wordt (was eerst €1,15 per maand)

Dus vergeleken bij andere providers valt het mee. Verder ligt een deel van de terugkomende stijgingen ook in Brussel die zich steeds meer met de providers bemoeit.
Kijk bijvoorbeeld naar het verbod op roamingkosten bij mobiele providers. Dat levert bedrijven een miljoenen/miljarden verlies op die ze uiteraard elders gaan halen.
Als Ziggo straks verplicht wordt om bv eigen apparatuur toe te staan en daarvoor aanpassingen aan het netwerk moet doen, of verplicht wordt om meerdere concurrenten toe te laten op de kabel en daarvoor aanpassingen moet doen of zelfs zenders moet laten vervallen, dan kun je erop wachten dat dat op een of andere manier doorberekend wordt.
Dat zie je bij KPN, Tele2 etc. dus ook bij Ziggo.
Uiteraard ben ik ook niet blij met verhogingen, maar ik maak me eerlijk gezegd drukker om een BTW verhoging die overal op doorwerkt en per maand veel meer gaat schelen, dan een individuele verhoging van 1-2 euro per maand.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan ook. 😎
Reputatie 2
Badge +1

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :



In het nieuwsbericht over die deal met Vodafone werd enkel Duitsland met naam genoemd , voor de rest werden geen namen of hoeveelheden benoemd.

En wat betreft de de verhoging , die is bij ziggo niet 1,65 zoals in die tabel maar 2,00 euro voor het abonnement dat ik heb.
en ja ik weet dat andere providers duurder zijn , maar ik kijk naar het totaalplaatje dus ook naar de service,producten en diensten en die zakt bij mij in ieder geval sinds de fusie met UPC steeds verder omlaag want het word er niet beter op. En dan vind ik die jaarlijkse stijgingen wel veel als je als provider zo met je klanten omgaat.

Het is dat ik destijds een juridische zaak van gemaakt had anders had ziggo me nooit een deal aangeboden betreft de horizon mediabox . Dus men weet gewoon dat men fout is, alleen doet en zegt men niets totdat het te heet onder de voeten wordt zoals op dat moment toen men alles toegaf en met het aanbod om een losse mediabox aan te schaffen (winkel en merk naar eigen keuze)

Ik ben voor alle duidelijkheid altijd een tevreden klant geweest van ziggo omdat ik voor de fusie nooit problemen had met hun service ,producten en diensten maar sinds die fusie had ik alleen maar problemen en vooral met die horizon mediabox waar ze me meer dan een jaar mee aan het lijntje hebben gehouden , daarnaast hadden ze me een duurder abonnement doen aanschaffen terwijl ik achteraf ook mijn oude had mogen behouden maar ze deden destijds net alsof ik dan geen gratis horizon mediabox kon krijgen. Dit laatste noemt men ook wel oplichting.
Dus noem het overdreven maar ik heb genoeg redenen om te vinden wat ik schreef 😉
Reputatie 2
Badge +1
Heb ik ergens iets gemist? Wat is de registratie functie? Een email naar de inbox verplaatsen, als niet spam markeren of ...?
Gr. Jo


Nee hoor niets gemist , maar omdat meerdere het hier over registreren hadden van e-mail adressen noemde ik het even zo , het gaat dus inderdaad over de functie ''niet ongewenst'' waarmee je mails als zodanig kunt registreren/markeren. 😉
Reputatie 7
Badge +17

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :

Reageer