Spam en phishing - wat moet ik ermee?



Toon eerste bericht

200 Reacties

Reputatie 7
Badge +35

PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.


Ik betwijfel zeer of de automatische opruimer in alle servers aanstaat, eigenlijk weet ik zeker van niet, want ik heb een bosje mailadressen waar ik nog mail zie staan in de spammap van februari 2018, de jou bekende mailadressen.
Reputatie 7
Badge +35
Een whitelist en een blacklist zou een uitkomst zijn.
Vooral met bekende websites en bedrijven die niet ter discussie staan, consequent op de whitelist.
b.v. de ANWB / Bristol / SVH / Bose / VTwonen / Regus / Tom Coronel bedrijven
om er maar een paar te noemen die nu in de spambox blijven komen van een mailadres wat geforward wordt en die je dus niet krijgt te zien als je niet in de spambox kijkt van het mailadres wat geforward wordt.

Het automatisch gedrag om alles wat je niet bevalt, aangemeld of niet, in de spam map te gooien is de makkelijkste actie en wordt dan ook uitgevoerd, blijkt nu uit de praktijk.
Jammer, maar helaas is menselijk gedrag dus de oorzaak van de niet juiste werking van de spamfilter en niet de spamfilter zelf, als hier maar iets nauwkeuriger mee omgegaan zou worden dan zou het vrijwel perfect kunnen werken, maar dat is menselijkerwijs niet te verwachten.
Reputatie 7
@dijkmane, @Ben Geusens, @Sjaqie, @Be rt

Het duurde inderdaad even voordat ik een reactie heb gekregen, maar na een aantal herinneringen heb ik wel een kleine update gekregen.

Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan een verbeterd systeem, maar daar merken jullie nu nog niets van. Dit is geen klein karwei, dus het kan ook nog even duren.

Voorbeeld van een uitdaging waar we aan werken:
De zelflerende functie leert verkeerde dingen van gebruikers. Bijvoorbeeld als je een nieuwsbrief ontvangt van een bedrijf. Een echte nieuwsbrief, goedbedoeld en waar je je ooit (al-dan-niet per ongeluk) voor ingeschreven hebt. In plaats van jezelf uit te schrijven markeer je het bericht als spam.
Hiervan leert de spamfilter dat een nieuwsbrief spam is, terwijl dat eigenlijk niet klopt. Als gebruikers dit gedrag vaak genoeg vertonen zal de spamfilter steeds meer legitieme nieuwsbrieven als spam gaan markeren.

Een whitelist zou hiervoor bijvoorbeeld een oplossing zijn, maar ook jullie ideeën zijn welkom. Dus denk mee, er wordt echt meegelezen ook al zie je niet altijd een reactie vanuit ons.


PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.
Reputatie 7
Badge +35
Bij mij worden de keuzes van de spamfilter ook steeds vreemder en onvoorspelbaarder.
Reputatie 4
Badge +4
Hoe kun je nu geloven in een betrouwbare 'Spamfilter' these days? Niks is meer heilig en onmogelijk in Cyberspace. Als ik 4 Twitter-melding berichten krijg, verdwijnen er 2 in de Spam en 2 in de reguliere In-box. Geen idee wat het algoritme is wat er wordt toegepast.
Reputatie 3
Badge +2
Als een heel persoonlijke e-mail van KIKA in de Spam wordt gezet door Ziggo en ik dat zou hebben kunnen missen door die onbetrouwbare Spamfilter van Ziggo.

Dan is het denk ik niet nodig om te vertellen hoe ik mij op dit moment voel.
Reputatie 3
Badge +2
Hier ook niets, sluit mij helemaal bij de opmerkingen van @Ben Geusens aan
Reputatie 2
Badge +1
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter .....
Hier is ook nog steeds niets veranderd. De spamfilter blijft bij mij meerdere e-mail adressen als ongewenst zien terwijl ze dat niet zijn.
Daarnaast komen er ook vele mails binnen die wel echt ongewenst zijn.

Zit ook nog steeds op een reactie van Mark Ziggo te wachten , hij vroeg op 24 mei om een privé bericht te sturen met gegevens (zie eerdere berichten) , sindsdien niets meer vernomen.

Beetje jammer.
Reputatie 4
Badge +5
ik blijf toch problemen ervaren met het Ziggo Spamfilter ( voor zover dat aanwezig is )
er blijven maar bergen spam binnenkomen, hoe goed ik dat online filter ook maar blijf trainen door naar de mappen te slepen of blijf aangeven als ongewenst.

ik heb inmiddels zo'n 20 rules gedefineerd op basis van IP adres verzenders, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan, dat wijzigt steeds.

de nieuwste truc is dat men alle spam nu stuurt met lage prioriteit, er staat bij de mail dan een blauw blokje, zoals hier :



ik heb nog niet gevonden hoe ik die kan vangen in een regel, deze werkt in ieder geval, zoals te zien, niet ;

.

het is redelijk waardeloos momenteel
Reputatie 2
Badge +1
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

@Be rt, @Ben Geusens, @Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?


Beste Mark ,
ik heb je zojuist een privé bericht gestuurd 😉
Reputatie 7
Inmiddels dwalen we een beetje af. Voel je vrij om over de prijswijziging te discussiëren in het desbetreffende topic.

@Be rt, @Ben Geusens, @Sjaqie: Wat betreft de werking van de spamfilter zoek ik enkele specifieke voorbeelden om aan mijn collega's van Abuse door te geven. Kunnen jullie mij een privébericht sturen (klik op mijn naam en dan 'Stuur bericht') met:

Klantnummer:
E-mailadres(sen) waarmee je de problemen ervaart:
Worden spam berichten wel automatisch gewist na 30dagen? Ja/Nee
Heb je een voorbeeld van berichten die je al meerdere malen hebt verplaatst (van inbox naar spam of vice versa), waarbij de spamfilter nog steeds dezelfde fout maakt?
Reputatie 7
Badge +17
@Ben Geusens De verhoging is per persoon verschillend en afhankelijk van welke produkten je afneemt.
Ik ga bijvoorbeeld maar € 0,85 omhoog omdat mijn abonnement weliswaar 2 euro omhoog gaat, maar een andere betaalde dienst die ik gebruik (blokkeren van geheime nummers) nu gratis wordt (was eerst €1,15 per maand)

Dus vergeleken bij andere providers valt het mee. Verder ligt een deel van de terugkomende stijgingen ook in Brussel die zich steeds meer met de providers bemoeit.
Kijk bijvoorbeeld naar het verbod op roamingkosten bij mobiele providers. Dat levert bedrijven een miljoenen/miljarden verlies op die ze uiteraard elders gaan halen.
Als Ziggo straks verplicht wordt om bv eigen apparatuur toe te staan en daarvoor aanpassingen aan het netwerk moet doen, of verplicht wordt om meerdere concurrenten toe te laten op de kabel en daarvoor aanpassingen moet doen of zelfs zenders moet laten vervallen, dan kun je erop wachten dat dat op een of andere manier doorberekend wordt.
Dat zie je bij KPN, Tele2 etc. dus ook bij Ziggo.
Uiteraard ben ik ook niet blij met verhogingen, maar ik maak me eerlijk gezegd drukker om een BTW verhoging die overal op doorwerkt en per maand veel meer gaat schelen, dan een individuele verhoging van 1-2 euro per maand.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan ook. 😎
Reputatie 2
Badge +1

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :



In het nieuwsbericht over die deal met Vodafone werd enkel Duitsland met naam genoemd , voor de rest werden geen namen of hoeveelheden benoemd.

En wat betreft de de verhoging , die is bij ziggo niet 1,65 zoals in die tabel maar 2,00 euro voor het abonnement dat ik heb.
en ja ik weet dat andere providers duurder zijn , maar ik kijk naar het totaalplaatje dus ook naar de service,producten en diensten en die zakt bij mij in ieder geval sinds de fusie met UPC steeds verder omlaag want het word er niet beter op. En dan vind ik die jaarlijkse stijgingen wel veel als je als provider zo met je klanten omgaat.

Het is dat ik destijds een juridische zaak van gemaakt had anders had ziggo me nooit een deal aangeboden betreft de horizon mediabox . Dus men weet gewoon dat men fout is, alleen doet en zegt men niets totdat het te heet onder de voeten wordt zoals op dat moment toen men alles toegaf en met het aanbod om een losse mediabox aan te schaffen (winkel en merk naar eigen keuze)

Ik ben voor alle duidelijkheid altijd een tevreden klant geweest van ziggo omdat ik voor de fusie nooit problemen had met hun service ,producten en diensten maar sinds die fusie had ik alleen maar problemen en vooral met die horizon mediabox waar ze me meer dan een jaar mee aan het lijntje hebben gehouden , daarnaast hadden ze me een duurder abonnement doen aanschaffen terwijl ik achteraf ook mijn oude had mogen behouden maar ze deden destijds net alsof ik dan geen gratis horizon mediabox kon krijgen. Dit laatste noemt men ook wel oplichting.
Dus noem het overdreven maar ik heb genoeg redenen om te vinden wat ik schreef 😉
Reputatie 2
Badge +1
Heb ik ergens iets gemist? Wat is de registratie functie? Een email naar de inbox verplaatsen, als niet spam markeren of ...?
Gr. Jo


Nee hoor niets gemist , maar omdat meerdere het hier over registreren hadden van e-mail adressen noemde ik het even zo , het gaat dus inderdaad over de functie ''niet ongewenst'' waarmee je mails als zodanig kunt registreren/markeren. 😉
Reputatie 7
Badge +17

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.


Beetje overdreven vind ik. Het gaat om 4 landen die afgestoten worden, waarvan er 3 in het oostblok die sowieso in verhouding al weinig abbonee's hadden (rond de half miljoen internet abbo's tegenover bv ruim 5 miljoen in de UK.

Overigens wat de (massale) klachten over de verhoging betreft, valt ook dat mee. Uit onderzoek blijkt dat Ziggo juist een van de bedrijven is met de minste verhoging met een maximale stijging ven net iets minder dan 20 Euro per jaar, waar andere providers tot wel 60 Euro per jaar stijgen.

Zie ook onderstaand lijstje :

Heb ik ergens iets gemist? Wat is de registratie functie? Een email naar de inbox verplaatsen, als niet spam markeren of ...?
Gr. Jo
Reputatie 2
Badge +1
@Ben Geusens schreef: "De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening "

Het begint er langzaam wel op te lijken, maar ik wacht nog even af, kan het nog niet hard maken en geef Ziggo een kans.
Het is niet eenvoudig om dit even goed te krijgen, maar ik heb nog goede hoop.

Het vreemde is dat met een aantal mailboxen het uitstekend gaat en met aantal andere vrijwel niet.


Ziggo eerst een kans geven is ook niets mis mee , maar als Ziggo zelf dit niet als probleem erkend gaat er ook niets veranderen en kun je wachten tot Sint Juttemis.
En dat is precies wat er gebeurd want ze blijven gewoon zeggen dat je de registratie functie moet gebruiken om mails als niet ongewenst te registreren en dat het dan vanzelf goed komt.
Ziggo zei tegen mij dat hoe meer mensen bepaalde e-mailadressen als niet ongewenst registreren hoe sneller deze dan weer in de inbox gaan komen.
Ik blijf het zeggen , overheids e-mails etc... mogen nooit...ik zeg nooit in de spambox belanden!!
Mensen kunnen hierdoor in de problemen geraken als deze mails niet aankomen.
Tegenwoordig word steeds vaker alles digitaal verstuurd i.p.v. via de briefpost , maar dan moet dit wel werken.
Daarnaast kan wat ik leuk vind een ander als spam beschouwen of andersom etc.. etc.. , dat komt dus nooit goed.

liberty global heeft sowieso het grootste deel van de Europese kabelaars verkocht aan Vodafone , ben benieuwd wanneer Ziggo helemaal in handen komt van Vodafone aangezien ze al 50% bezitten , en wat dit dan weer voor een gevolgen heeft voor de klanten.
De grote baas Liberty Global heeft eerst alle bedrijven uitgemolken en nu men veel klanten aan het verliezen is is het tijd om die bedrijven te verkopen. Dat is nou eenmaal waardoor Liberty Global zo groot is geworden. Voor het bedrijf goed maar voor de klant niet.
Ziggo Abonnementen worden wel jaarlijks duurder maar beter word het er niet op.
Reputatie 7
Badge +35
@Ben Geusens schreef: "De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening "

Het begint er langzaam wel op te lijken, maar ik wacht nog even af, kan het nog niet hard maken en geef Ziggo een kans.
Het is niet eenvoudig om dit even goed te krijgen, maar ik heb nog goede hoop.

Het vreemde is dat met een aantal mailboxen het uitstekend gaat en met aantal andere vrijwel niet.
Reputatie 2
Badge +1
Inmiddels zitten er in een spambox al 504 spamberichten en uit deze is sinds 10-02-2018 niets meer verwijderd.

Zo wordt er in de spammap van een mailbox die doorgestuurd wordt al 2 maanden mail verzameld van een bekende webwinkel, deze berichten worden regelmatig naar de inbox verplaatst, maar zij blijven in de spambox afgeleverd worden.

Is er een storing of is een deel uitgezet of werkt dit spamverhaal deels niet meer?

Graag wat meer informatie, nu lijkt het alleen een mooi verhaal van iets wat niet goed werkt.


Ziggo heeft de spamfilter gewoon standaard op de hoogste stand gezet waardoor ook de niet SPAM mails in de SPAMBOX terecht komen.

Voorheen toen wij als klanten de spamfilter nog zelf konden bedienen stond er bij de hoogste stand ook een waarschuwing dat in die stand ook de niet SPAM mails in de Spambox terecht konden komen.
En dat is precies wat er nu gebeurd.
Providers zoals Ziggo moesten op aandringen van Den Haag iets doen aan de grote stromen spam en online veiligheid. Ziggo heeft naar mijn mening daarom de spamfilter op de hoogste stand gezet met alle gevolgen vandien. De functie om mails als ''geen spam'' te registreren heeft nooit gewerkt .
Denk ook niet dat men daar iets aan gaat doen , gebeurd wel vaker bij ziggo zoals bijvoorbeeld bij de horizon mediabox . De stream problemen zijn nooit opgelost en ziggo heeft mij persoonlijk verteld dat men deze ook niet op ging lossen. Vandaar dat ik nu dus ook denk dat dit met die registratie functie ook niet gaat gebeuren , anders was het al veel eerder opgelost geweest. Mijn mening
Reputatie 7
Goede vragen en aanvullingen @Be rt en @Nick999!

Alleen heb ik niet direct een antwoord paraat @Be rt, ik zal dit navragen en kom er op terug.
Reputatie 3
Badge +2
@Be rt,

Zelfde probleem, e-mail staat de ene keer in de inbox en de week daarna weer in de Spambox.
Geloof dat (andere forumleden en zelf) dit al diverse keren hebben gemeld.

Maar Ziggo blijft stil, blijkt weer dat het "ding" niet werkt en naar mijn mening nooit goed heeft gewerkt maar dat wist je al.
Reputatie 7
Badge +35
Inmiddels zitten er in een spambox al 504 spamberichten en uit deze is sinds 10-02-2018 niets meer verwijderd.

Zo wordt er in de spammap van een mailbox die doorgestuurd wordt al 2 maanden mail verzameld van een bekende webwinkel, deze berichten worden regelmatig naar de inbox verplaatst, maar zij blijven in de spambox afgeleverd worden.

Is er een storing of is een deel uitgezet of werkt dit spamverhaal deels niet meer?

Graag wat meer informatie, nu lijkt het alleen een mooi verhaal van iets wat niet goed werkt.
Reputatie 7
Mooi verhaal en zeker geweldige aanvullingen. #LekkerBezig 😊
Reputatie 7
Badge +17
Hier nog even een aanvulling over spam:
Allereerst: Gebruik nooit de unsubscribe knop, tenzij het echt van een bedrijf komt waarvoor je je hebt aangemeld (maar dan valt het ook niet onder spam)
ten eerste zijn vrijwel alle afmeld links in dit soort mails nep en worden gebruikt om te controleren of een email ook aktief gelezen wordt. Klikken op unsubscribe betekent dan ook vaak : nog meer spam.
Verder, ook niet geheel onbelangrijk, door op unsubscribe te klikken geef je min of meer toe dat je je zelf hebt opgegeven voor deze mails en daarmee is de betreffende mail ook niet meer als spam te zien.

Er is een website die de zgn "headers" van emails voor je leest van een spam/phishing mail en die aan de hand daarvan ook meteen (anoniem dus zonder jouw email) spamrapporten stuurt naar bv de host waar de eventuele site gedraaid wordt, de eigenaar van eventuele domeinen etc. Via deze site is de kans groter dat de mails bij de juiste abuse afdelingen komen dan wanneer je het zelf allemaal gaat uitpluizen. (Tenzij je daar ervaren in bent).

https://www.spamcop.net/

Ook wordt een dergelijke site/IP adres dan ook verhoogd in de zgn blacklist waardoor andere spamfilters deze mails sneller als spam gaan zien.
Dit heeft uiteindelijk meer effect dan niet reageren, want als niemand reageert op spam dan kunnen de spammers dezelfde, vaak gehackte, servers blijven gebruiken. Door consequent te rapporteren worden de servers snel afgesloten en zullen spammers op zoek moeten naar een nieuwe.

Ik gebruik deze site al bijna 10 jaar en mijn mailbox blijft, op een enkele spamrun na, helemaal vrij van spam (zelfs niets in de spam folder). Wel stuur ik consequent direct alle headers door naar spamcop en laat direct door hun mails naar de diverse abuse afdelingen sturen.

Gebruik van de site is eenvoudig, de headers plakken in het scherm daar, op de knop drukken en na 5-10 seconden zie je waar het vandaan komt en kun je met nog een druk op de knop alle abusemails versturen. Nogmaals, die worden dan via spamcop verzonden zodat, zelfs als een van de servers van een spammer zelf is, jouw email niet als afzender bij dat rapport gebruikt wordt en de spammer dus weet dat het een actief emailadres is.
Reputatie 7
Badge +35
@Mark Ziggo schreef: "Misschien spam: we vermoeden dat het spam is, maar weten het niet zeker. Deze e-mails komen in je map Spam en worden na 30 dagen automatisch verwijderd."

Even een correctie hierop:
Helaas is dit geen actie op alle emailboxen.
Bij de 4 boxen die ik via IMAP bekijk, is er sinds half/eind februari geen spam meer verwijderd uit de spambox.

Ik verplaats van alles heen en weer tussen de spambox en de inbox en ben met verbazing de acties dan wel niet acties aan het bekijken van de deels niet willen lerende spamfilter.

Als een mailadres op forward is ingesteld op alles naar een ander mailadres, wordt niet alles doorgestuurd, spam wordt daar al in de spambox gegooid en als de spamfilter dan niet wil leren.
Ik ben al meer dan 6 weken bezig met verplaatsen van spambox naar inbox en vise versa en dan is er nog geen merkbare verandering.

Ik kwam hier achter doordat ik verschillende mail die ik al jaren krijg niet meer zag binnenkomen, me te pletter gezocht, bleek al deze mail te zitten in de spambox te zitten die geforward wordt.

Onaangename verrassing en je moet deze mailbox nu blijven bekijken in een ander mailprogramma met IMAP.

In principe gebruik ik voor alles POP3, omdat ik de meeste mails jaren moet en wil bewaren en dat is met IMAP niet zeker.

Artikel 17.6 van de nieuwe voorwaarden:

6. De Klant verwijdert regelmatig de tijdens het gebruik van Ziggo Internet bij Ziggo opgeslagen informatie, waaronder e-mails en automatisch opgeslagen informatie met betrekking tot internetgebruik. Ziggo heeft het recht informatie ouder dan twaalf maanden te verwijderen als hij dit noodzakelijk acht in verband met het functioneren van het Netwerk of Ziggo Internet, zonder dat Ziggo de Klant dat vooraf moet melden en dat daardoor voor de Klant enig recht op schadevergoeding ontstaat.

Reageer