Spam en phishing - wat moet ik ermee?

Toon eerste bericht

200 Reacties

@Mark Ziggo Het wordt wel tijd dat Ziggo de spamservers eens een fatsoenlijke update gaat geven. Als in bedrijven op deze manier met Spam wordt omgegaan, dan worden de medewerkers op de IT-bedrijven niet echt serieus aangekeken (uit ervaring 🙂 ).
Reputatie 4
Badge +2
@Mark Ziggo Het wordt wel tijd dat Ziggo de spamservers eens een fatsoenlijke update gaat geven. Als in bedrijven op deze manier met Spam wordt omgegaan, dan worden de medewerkers op de IT-bedrijven niet echt serieus aangekeken (uit ervaring 🙂 ).

Bij bedrijven gebuikt men indien het echt goed moet normaliter ook vaak "dure" antispam diensten.

Daar betaald men bijv voor volume enz, direct of indirect via soort resellers. ( in overall pakket)

Oftewel die spinnen garen bij toename van SPam waar ze dus als antispamdienst meerdere miljoentjes verdienen.

De wetgeving en handhaving dus voorkant moet aangepast worden, anders gaat men steeds meer direct of indirect betalen voor de extra belasting infrastructuur van het web. ( degene die iets met antispam en filtering vanuit hun vak doen en tientallen jaren ervaring hebben weten hoeveel de benodigde rekencapaciteit en gebruikt geheugen is toegenomen ( mag wat kosten), dan praten we nog niet over de techniek en kennis knowhow, uurtjes die ook betaald moeten worden)

Dus ja ook jou Ziggo aansluiting en mail gaat mede daarom dan steeds duurder worden.

Het kan altijd beter. 😉

Dat wat men o.a. bij Ziggo doet (nu aan het doen is) resulteert overigens ook deels in afsluitingen en blokkades van mail enz.
@Zpiep En er bestaan geen spam servers à la Barracuda en consorten die zich abonneren op een spamlijst en slimmer acteren dan die suffe servers van Ziggo?
Ik heb het idee dat de servers van Ziggo gewoon uitstaan. Zoveel spam krijg ik binnen namelijk.
Reputatie 4
Badge +2
Zover ik weet gebruikt of gebruikte Ziggo ook een externe dienst voor filtering.
Ieder de keuze, maar grote volumes als Ziggo dat gaat heel anders dan de meeste IT wat bedrijven betreft.

Wijzen vermoeden enz vergelijken is allemaal gissen en natte vingerwerk.
Bij spamdiensten en listen was het altijd al zo dan is de ene sneller en beter dan weer de andere. Als men een zelflerend proces vanauit zeg maar soort reset aan het opstarten is dan is geduld nodig
@Zpiep Geduld is zeg maar een vereiste als je abonnee bij Ziggo gaat worden.

Dit spam gedoe duurt nu al meer dan een jaar.
Ik krijg nu weer mails die dezelfde signature (dwz onderwerp en inhoud) hebben van mails die een jaar geleden ook binnen kwamen en die ik toen ook naar Spam gestuurd heb.

Dat wijzen, vermoeden enz allemaal giswerk is, dat klopt, maar Ziggo geeft ook -niet thuis- in deze. Dus dan kunnen we alleen maar gissen. Het is blijkbaar belangrijker dat er nieuwe klanten binnen gehengeld wordt dan dat de bestaande klanten tevreden gehouden worden.
Sinds Ziggo met een ander systeem voor spam werkt, loopt mijn inbox vol met spam!
Ik wil graag weer het oude systeem, dat werkte heel effectief! Nu krijg ik iedere keer bagger binnen en de 'intelligente' spamfilter werkt niet want e-mailadressen steeds.
Reputatie 4
Badge +2
@Zpiep Geduld is zeg maar een vereiste als je abonnee bij Ziggo gaat worden.

Dit spam gedoe duurt nu al meer dan een jaar.
Ik krijg nu weer mails die dezelfde signature (dwz onderwerp en inhoud) hebben van mails die een jaar geleden ook binnen kwamen en die ik toen ook naar Spam gestuurd heb.

Dat wijzen, vermoeden enz allemaal giswerk is, dat klopt, maar Ziggo geeft ook -niet thuis- in deze. Dus dan kunnen we alleen maar gissen. Het is blijkbaar belangrijker dat er nieuwe klanten binnen gehengeld wordt dan dat de bestaande klanten tevreden gehouden worden.

Daar kan ieder gelukkig vrij kiezen, als geduld op is zijn er genoeg overige en betere emailproviders. hihi😉
@Weird Science en @-all
Zoveel spam krijg ik binnen namelijk.

Zolang het merendeels in je SPAM Folder wordt afgeleverd is er niets aan de hand.
Zo werkt SPAM Filtering. Met aanleren (***) moet je evt false negatives (toch in Inbox) snel in orde kunnen krijgen- of andersom. Bij goede Filtering & Learning.
Maar zo werkt dat helaas niet goed genoeg bij de Ziggo Mail Services.

Dat is jammer. Maar eens gaan uitzien naar een andere Email Provider?
Het gebruiken van een Email address bij een ISP is sowieso niet handig
  • hoe gaat dat bij een overstap naar een andere ISP? Hoop gedoe. Zelf heb ik dat daarom nimmer gedaan.
en verder.......
  • ISPs doen Email er maar een beetje bij. Dat merk je aan kwaliteit en support bij problemen. Bij bv KPN is dat niet anders.
Wetenschap hierover ligt op straat. Kijk maar eens rond.

Gr Han

(***)
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
"Hallo, ik heb een vraag voor in de Community. Ik krijg de laatste maanden heel veel e-mails van @ryanair.com een VB: i8ldxjdxsd.8WTZRNQ7TZ@ryanair.com Voor het ADD teken blijkt telkens een andere naam te staan. Ik weet dat ze daar een programmaatje voor hebben, ik dan in mijn e-mails accoount deze niet blokkeren. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen. Het gaat niet om 1 of 2 e-mails maar om tientallen per dag. "
Reputatie 3
Badge +2
@Mark Ziggo , @hanh ,

Ik gebruik voor zover ik weet dat POP protocol. Ik kan wel via de webmail inloggen en zaken naar de spamfolder slepen (recent gedaan), maar leert het spamfilter daar echt van ?

Ik heb verder niet de behoefte om over te stappen naar IMAP hoewel dat waarschijnlijk wel zou kunnen indien nodig/nuttig.
@Brax
maar leert het spamfilter daar echt van ?

Dat zou wel zo moeten zijn, maar uit berichten in de Communty kun je opmaken, dat dit erg kan tegenvallen.
Hoe dat komt, weet ik niet, maar is beslist geen fraaie vertoning. Niet proberen is niet weten, wat dit voor jou kan uitmaken.
En anders maar mee leven -er wordt aan verbetering gewerkt- of uitzien naar een andere Email Provider, die dit soort dingen beter doet.
Gr Han
Reputatie 4
Badge +2
Ziggo zetten email marketing bedrijven in hun eigen SPF ahum , die komen dan bijna altijd door een spamfilter heen jajaja

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/uitgaande-mail-via-eigen-domein-spf-waarde-34606#post371806
in de ziggo spf zit ook
code:
code:
include:mailplus.nl

Daar zitten deze gasten achter en die hebben heel veel klanten die heel veel mail versturen.😉
https://spotler.com/

Die hebben (mailplus.nl) dan ook nog weer geen goede dmarc policy waarop men kan blokken en balletje is rond, Je DMARC-policy is niet voldoende strikt
DMARC-recordv=DMARC1; p=none; sp=none; rua=mailto:dmarc-reports@spotler.services; ruf=mailto:dmarc-forensic@spotler.services; fo=0:1:d:s; adkim=r; aspf=r;

code:
En dan staat, hmm even raden waarvoor DM staat  dmdelivery.com

Er ook in in de eigen Ziggo SPF, dus veel reclame en marketing zal komende van ziggo aansluitingen / smtp enz, heel veel wel of niet legitime niet te blokken reclame troep kunnen verzenden.

code:
Het is zo mogelijk wachten tot sommige spamfilters bij bedrijven dan op aanleren van spamfilters en zetten van spam door klanten mogelijk ziggo.nl blokken, niet voor niets heeft men de include:smtp.spf.ziggo.nl al uit eigen spf gehaald verwacht ik

DMdelivery als platform voor haar e-mailmarketing-activiteiten.😡
Daar zitten hunnie achter https://webpower.nl/

Dit alles zou voor iedere "gewone" Ziggo abbonee alleen al genoeg reden moeten zijn om geen Ziggo mail te gebruiken vind ik.
Reputatie 7
@Mark Ziggo deze komt van de Ziggo Server, kan jij dit onder de loop nemen.

Vanavond om 18:00 uur kwam ik uit me bed, ja Mooi weer en ik ben zo brak als een .....
kreeg ik deze email. van Mij en naar mij, heb niet op de linken geklikt en heb alleen een screenshot gemaakt en deze hier maar even neergezet.

Wat te doen - verwijderen, blokkeren - Email opheffen - Zegt u het maar.

Reputatie 4
Badge +2
Ach je krijgt ze gratis, sommige mensen betalen voor dat soort "proza" 😉

Handleiding bitcoin is ook nooit weg.
Reputatie 7
Badge +35
@xGarfieldx-Dave schreef: "Wat te doen - verwijderen, blokkeren - Email opheffen - Zegt u het maar."
Naar de spam map verplaatsen of slepen.
Reputatie 7
@xGarfieldx-Dave schreef: "Wat te doen - verwijderen, blokkeren - Email opheffen - Zegt u het maar."
Naar de spam map verplaatsen of slepen.

Daar staat hij 😊
Reputatie 3
Badge +2
Het draadje van @hanh was ook inzichtelijk.

Vandaag alleen al zo'n 13 spam emails. Waarschijnlijk vergelijkbaar met de hoogtijdagen van het spamfenomeen bij @home. Toen kon je het filter nog zelf instellen qua sterkte/scherpte.

@Mark Ziggo, links of rechtsom moet er toch vlot wat aan te doen zijn. Helaas is Ziggo niet altijd zo proactief ... zie ook het DDOS fenomeen uit het verleden en een probleem met een datacenter. Hopelijk wordt het snel opgelost. Je wilt toch niet overstappen naar een 'gratis' email provider 'if you are not paying you are the product being sold' (bv. Google) of een gratis dienst als Protonmail waarvan je je overigens mag afvragen waarom dat gratis is ...
En mensen hebben zich vaak bij tig organisaties en contactpersonen geregistreerd onder hun Ziggo email adres.

Ik weet ook heus wel dat de spammers wel leren, maar als grote organisatie moet Ziggo daar toch tegen kunnen.
Reputatie 4
Badge +2
Protonmail is free, maar met maar beperkte zaken bijv opslag enz, zeg maar net als diverse antvir gratis is en de betaalde versie bied meer.
Dan kan men testen en uitproberen, en bij sommige zal gratis versie genoeg zijn.

Is zover ik weet IN EU en deels in CH ik weet niet of men zelf kan kiezen waar de opslag plaats vind.

dus de com of de .ch nemen dan ook bepalend is..

Maar er zijn er meer mailbox.org is niet gratis maar ook goed bekend.

Vind trouwens echt dat men verder moet kijken dan alleen spam en phishing, ook veilige software versie's op mailserver en updates, zo ook pgp mogelijkheden enz enz.

Wat Ziggo bied aan mail is en zal mogelijk blijven zoals ook HAN en andere het herkennen een simpel iets, waar men zelf de keuze vrij kan maken wel of niet in die staat te gebruiken.
Echter de smtp.ziggo zit je een beetje aan gebonden... in aantal gevallen
Je wilt toch niet overstappen naar een 'gratis' email provider 'if you are not paying you are the product being sold' (bv. Google) of een gratis dienst als Protonmail waarvan je je overigens mag afvragen waarom dat gratis is ...

@Brax
Dit is een lastig punt. Ik denk dat je daar wel een opinie over kunt vormen als je wat meer rondkijkt.
En dan heb je ook nog eens tig NL hosting providers (zie Noot) die tegen een zacht prijsje Email services aanbieden. Dat is tenminste niet gratis, maar hoe goed of wellicht slecht ze zijn, zul je zelf ook moeten uitzoeken. Google is in dit geval je vriend.

Ik heb geen ervaring met andere providers dan Gmail. Kan dus niks zeggen over persoonlijk succes elders, maar ben ervan overtuigd dat het beter kan dan bij Ziggo.
Voor bv NL Hosting Providers is dit Core Business. Dat zegt ook wat.
Ziggo doet dit er maar een beetje bij. Amateuristisch naar mijn smaak. Was ooit baas van een club waar we aan Email deden. Dat ging stukken beter, al zeg ik het zelf.
Lag niet aan mij maar aan die ene WizKid.

Waarom gebruik ik Gmail? Ik ken de bezwaren die je daar tegen kunt hebben, maar ben te lui iets te gaan veranderen. Ondervindt er ook geen last van. Email is ok en met andere dingen merk ik ook niks, dat me extra ergert wegens het aanhouden van een Gmail Account. Opportunist, die ik ben!

Zo, nu weet je alles van me.

Han
Noot
Mogelijk te raadplegen bron; ook verder kijken:
https://www.hostinginnederland.nl/e-mail-hosting/
Reputatie 3
Badge +2
Nog maar even een @Mark Ziggo ,

'
PS: spam berichten die niet na 30 dagen werden opgeruimd was bekend, de automatische opruimer stond uit maar staat inmiddels alweer aan.' Dat was mij niet bekend. Ik dacht dat emails vorig jaar veel langer bewaard werden.

Ik heb net even gekeken, de oudste emails in mijn spam folder dateren van 31-1-2019. Het zijn er inmiddels pakweg 60. Een stortvloed vergeleken met vorig jaar.
Reputatie 7
Hoi allemaal,
We zien sinds begin februari een behoorlijke stijging in het aantal vragen over (onze) spam(filter), wat de oorzaak daarvan is weet ik niet maar het mag duidelijk zijn dat er wel iets aan de hand is. De afdeling die hiervoor verantwoordelijk is is op de hoogte van dit signaal en is bezig met onderzoek.

Veelgehoorde klachten zijn: de zelflerende spamfilter leert niets, ontzettend veel spam van @ryanair adressen, überhaupt veel spam in de inbox bezorgd.

In afwachting van updates, voorbeelden blijven altijd welkom.
Reputatie 4
Badge +2
Hoi @Mark Ziggo

een tip als men er al niet aan gedacht heeft en men komt er niet uit.
Test en vergelijk die waar spamfilters ( dus even paar andere in test situatie mailtestserver uittesten) enz dat ryan wel tegenhouden.

Kijk dan naar jullie dienst en vergelijk e.a. white black enz ,eventueel ook nog op iets totaal anders dan @ziggoemailadres ter test. enne ip's e nz

Soms blijft men ergens vast hangen in een kringetje, out of the box denken en testen geeft dan meer inzicht mogelijk.

Nog beter als jullie de samenleving kunnen helpen en uitvinden welke nl bedrijven er voordeel van deze spamdienst hebben

Zoals met simpel truukje nu.nl gedaan heeft https://www.nu.nl/internet/5755593/facebook-haalt-netwerk-van-frauduleuze-nepwinacties-offline.html#coral_talk_wrapper

Geeft ook nog eens positive ziggo reclame als jullie die bedrijven kunnen namen en shamen die er in NL aan verdienen , of in andere landen waar jullie ook invloed hebben en vestiging, NL ACM doet namelijk niets in andere landen hmm
Reputatie 7
Badge +35
@Zpiep De zelflerende spamfilter werkte eerder behoorlijk goed, tot vrijwel geen spam in de inbox, maar wel goede mails in de spam box.

Ik vermoed dat er een nieuwe versie is ingezet, want er komen nu geen goede mails meer in de spam box, maar het zal nog de finetuning zijn, wat wel en wat niet in de spam box dan wel de inbox, dit gaat niet in 3 weken.
Ook hier word ik de afgelopen maand stapelmesjogguh van de Ryanair.com en Bol.com spam, tig op een dag........waarom is het niet mogelijk @Ryanair.com en @Bol.com toe te voegen aan de geweigerde afzenders zonder de hiohohwjfwfwcw5646 ervoor ???

Graag snel een oplossing hiervoor
Hoi allemaal,
We zien sinds begin februari een behoorlijke stijging in het aantal vragen over (onze) spam(filter), wat de oorzaak daarvan is weet ik niet maar het mag duidelijk zijn dat er wel iets aan de hand is. De afdeling die hiervoor verantwoordelijk is is op de hoogte van dit signaal en is bezig met onderzoek.

Veelgehoorde klachten zijn: de zelflerende spamfilter leert niets, ontzettend veel spam van @ryanair adressen, überhaupt veel spam in de inbox bezorgd.

In afwachting van updates, voorbeelden blijven altijd welkom.

Na een telefoontje met Ziggo heb ik een Filter Regel ingesteld en @ryanair.com geblockt. Het werkt! Zie bijlage.

Reageer