Spam en phishing - wat moet ik ermee?

Toon eerste bericht

200 Reacties

Reputatie 4
Badge +5
ja, doe ik regelmatig, weinig "false positives" tot dusver
Reputatie 4
Badge +4
Tegen phishing websites: https://en.wikipedia.org/wiki/CleanBrowsing

N.B.: het is tegen websites (domeinnamen), niet tegen phishing mails. Ook niet tegen phishing URLs (bijvoorbeeld d.m.v. Google diensten).

Alternatief: https://en.wikipedia.org/wiki/Quad9
Reputatie 4
Badge +2
OK deze gratis van mij en een officiële site

https://sec.hpi.de/ilc/search

Dit is een identity leak checker welke je kan vertrouwen in het Engels of Duits.

Je krijgt meer info dan via de checker die in Nederland bekend is

Emailadres invullen indien je in bekende gelekte lijsten staat krijg je na een tijdje een enamil met de info's die daarover bekend zijn.

Krijg je een mail en heb jezelf bij die firma's websites je email achtergelaten zorg dat je hopelijk het alleen daar gebruikte wachtwoord na die tijd gewijzigd hebt.
Heb je daar nooit aangemeld dan oppassen.
Heb je het daar gebruikte wachtwoord ook op andere plaatsen gebruikt oppassen en overal wijzigen enz.

Als er geen email komt is in die lijsten niets bekend.

In Duitsland gebruikt men deze checker veel is van Hasso-Plattner-Institut für Digital Engineering gGmbH
Reputatie 4
Badge +2
Deze komen mogelijk erdoor en vallen niet op, dus extra oppassen.

The vulnerability apparently rendered all Office 365 users vulnerable to phishing attacks, even those who were using Microsoft’s Office 365 Advanced Threat Protection. Both URL reputation check and Safe Links protections are bypassed in the attack

https://www.avanan.com/resources/zwasp-microsoft-office-365-phishing-vulnerability
Reputatie 7
Badge +35
Op dit moment lijkt het effect van verplaatsen naar de SPAM map te resulteren in averechts effect op één mailaccount, een aantal anderen gaat wel aanzienlijk beter dan 8 maanden geleden.
Ik verplaats heel consequent nu meer dan 8 maanden de mails van inbox naar spam en vise versa.

Het lijkt weer op de jaren begin 2000, 1 op de 10 was een goede mail en de rest was spam.
Afgelopen vrijdag 1 goed bericht in deze inbox en 10 spam berichten.
De spamfilter had er 2 naar de spambox verplaatst.

Mailboxen die doorgestuurd worden, werken ook vreemd, de ene keer wordt spam wel geblokt, de andere keer niet voor ze doorgestuurd worden.
Mails die nu al 8 maanden in de inbox worden geplaatst blijven als spam gezien worden en moet ik nog steeds terugvinden in de spam map van een mailbox waar alles doorgestuurd wordt..

Concrete vraag: waarom in de ene mailbox wel en de andere niet adequaat spamfilter gedrag?
Wat is de termijn dat dit wel gaat werken?
Wanneer wordt alles doorgestuurd naar de volgende mailbox?

Ik begrijp dat nieuwe spam technieken niet direct te tackelen zijn.
Reputatie 4
Badge +2
@Be rt
Test ook eens met webmail vanaf deze verschillende boxen versturen, mocht dat separaat mogelijk zijn.

Wie weet liggen ze op verschillende Servers en instellingen dat kan je dan in de header bij de inkomende mail hiervan zien.

Mocht je historie hebben van welke wanneer enz aangemaakt zijn kan dit ook handig voor support zijn om e.a. te lokaliseren.

Ziggo gebruikt een grote dienst voor afvangen enz spam, echter die blijft naar mijn mening wazig, natuurlijk wil deze niet dat spammers weten hoe ze erdoor komen, maar voor spammers is het tegenwoordig gewoon heel simpel domeintje die in orde is bij verlopen overnemen, en/of snel nieuwe aanmaken is cheap.

Voor deze spammers:
Met alles erop en eraan zorgen dat e.a. whitelisted is enz, goed testen even netjes blijven en dan de "spammails" hier zomin mogelijk tekenen dat het spam is en men kan hun gang gaan, vooral als men whitelisted is!
Zodra ze weten welke whitelist en/of Antispamgateways ze het best kunnen gebruiken helpt deze spamservice die ze gebruiken dus niet.
Ook de whitelist die Ziggo zelf heeft zal wel e.a. op staan die daar niet meer horen.

Om zelf een mailserver op te zetten dat deze niet in spam enz komen is mede hierdoor een stuk lastiger, je moet tegenwoordig eerst een soort positieve score opbouwen dus best veel goede niet spam mails verzenden of je bij een dure "whitelister" service aanmelden. ( de "spammers" maar ook gewoon via maillist "legitieme reclame verzenders" maakt deze bedragen die men daarvoor moet betalen dan weer weinig uit)

Gezien de afspraken tussen deze .... diensten die allen zeer veel geld vangen zal men elkaar niet teveel in het vaarwater willen zitten zover ze al niet van 1 overkoepelend bedrijf zijn.. 😉 Dat is een business op zich en reuzengroot.

En een verbrand spam ip wijzigen weet je zelf is zo gedaan.
Reputatie 7
Badge +35
@Zpiep schreef: "Mocht je historie hebben van welke wanneer enz aangemaakt zijn kan dit ook handig voor support zijn om e.a. te lokaliseren."

Support kijkt al 8 maanden mee, maar ik was benieuwd hoe het ervoor staat.
Ik plaatste het hier, omdat ik ook op andere delen van het forum nog dezelfde vreemde acties lees.

Mocht er informatie komen van Ziggo, is deze dan ook direct ter beschikking voor anderen die hetzelfde ervaren.
Reputatie 4
Badge +2
ok 🤗

Weet niet waar ze mee bezig zijn maar moet na zolange tijd dan wel iets goeds uit gaan komen lijkt me. 😅
Reputatie 7
Concrete vraag: waarom in de ene mailbox wel en de andere niet adequaat spamfilter gedrag?
Wat is de termijn dat dit wel gaat werken?
Wanneer wordt alles doorgestuurd naar de volgende mailbox?

Terechte vragen, ik heb je een privébericht gestuurd om wat concrete voorbeelden te verzamelen. Die zal ik voorleggen aan de productmanager.
Dag! Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik krijg de laatste drie à vier weken enorm veel spam binnen. Lijkt alleen maar toe te nemen. Heel vreemd. Had er zelden tot nooit last vast. Vervelend dit.
Reputatie 4
Badge +2
Dag! Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik krijg de laatste drie à vier weken enorm veel spam binnen. Lijkt alleen maar toe te nemen. Heel vreemd. Had er zelden tot nooit last vast. Vervelend dit.

Ineens spam en meer spam kan nog 2 oorzaken hebben.

Het is een nieuwe vorm van spam of nieuwe afzenders, dat moet men dan eerst leren.
U emailadres is ergens op een list terecht gekomen die dat soort spammers gebruiken , dat heeft men vaker niet dan wel in eigen hand.

Indien partij met wie u mailcontact heeft gehad daar e.a. "gestolen" is aan mailadressen ooit tot tig jaren terug kan dit ook nu nog ineens opduiken als deze ineens misbruikt gaan worden, dat vaak in massa.
Reputatie 7
Badge +35
Er lijkt het één en ander gewijzigd te zijn aan de spamfilters, er komen nu weer bakken spam door naar de inbox.
Ik heb gelezen in een ander topic dat men er intensief mee bezig is.
Reputatie 4
Badge +2
Er lijkt het één en ander gewijzigd te zijn aan de spamfilters, er komen nu weer bakken spam door naar de inbox.
Ik heb gelezen in een ander topic dat men er intensief mee bezig is.

Raden aan :😉

Tja is ook vaak een echt nadeel veranderen van spam filter of deze weer moeten resetten omdat onterecht e.a. tegengehouden en/of wegens update.
Of zelfs tijdelijk wegens probleem afgeschakeld is.
Of ze hebben bij de antispamdienst waar men betaald ( indien zo) de limiet bereikt en moeten bijdocken, hihi😉

Of maar dat is mijn hoop een problem daar men exim nu wel naar veilige versie update maar iets met spamfilter niet 100% staat nog... 😉
Ik word echt stikchagrijnig van de rotzooi die Ziggo doorlaat. Blijkt nu kennelijk ook een limiet van 200 items te bestaan (Android) die ik mag toevoegen aan m'n blacklist? Ondanks die 200 toevoegingen krijg ik gewoon minimaal 10 spam mails per dag.
Waarom lukt het bij hot- en gmail wel om dit adequaat tegen te houden?
Reputatie 7
Badge +35
@Kapnah Omdat Google en Microsoft hier tig miljoen voor uittrekken.
Op een black list plaatsen is oneindig, steeds nieuwe adressen die verzenden.

Met IMAP of in webmail de mails naar de spam box slepen is op den duur het meest effectief.
Reputatie 3
Badge +2
@Mark Ziggo ,

Ook ik ontvang sinds dit jaar af en toe veel spam; de afgelopen 24 uur pakweg 10 spam emails. De meeste lijken van ryanair afkomstig te zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit van een mailserver van dat bedrijf komt.

Er zijn heel wat draadjes over het niet (goed) werkende spam filter van Ziggo. Het is lastig als je, zoals ik, gewoonlijk geen webmail gebruikt maar een gewone email client die hier verder niets mee kan. Op een bepaalde manier zijn al die draadjes natuurlijk ook spam.

Naar ik meen is het spamfilter begin dit jaar geleegd, en de leerfunctie van het filter is niet geweldig. Misschien helpt het als Ziggo ook eens reageert ... Ik vermoed, net zoals anderen, dat het filter aangepast moet worden.
@Brax
In principe kun je de leerfunctie ook aanspreken met een Email Client met IMAP Ziggo Account, door verkeerde beoordelingen van het Filter te gaan verslepen. Van de SPAM Folder naar Inbox, of andersom.
Of dit goed werkt is een tweede. Geloof van niet.
Het maakt niet uit of je dit via Ziggo WebMail doet of met een Emal Client.
Dwz niet goed werken via een Email Client = niet goed werken via Ziggo WebMail.
Dat denk ik tenminste.
Natuurlijk lul ik maar wat. Voor mij geen Ziggo mail. Kijk wel uit.Er zijn ook nog wat andere dingetjes, buiten het probleem met het SPAM Filter.

Bron over SPAM: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
Han
Reputatie 3
Badge +2
@hanh ,

Ik geloof niet dat ik IMAP heb/gebruik ... daar weet ik verder ook niet zoveel van. Ik hoef mijn email niet overal in te zien ...
Tsja. Ik vermoed dat je POP3 gebruikt bij een Email Client, want dan kan het verslepen niet om het Mail Filter iets te leren. Er is dan geen SPAM Folder beschikbaar. Bij een IMAP Account wel. Wie maakte het Account aan?
Heb je dat laten doen zonder mee te kijken en uitleg te krijgen? Is niet verstandig, want dan leer je er niets van.

Als je je hier verder niet in wilt verdiepen (zou dit wel gaan doen):
Gebruik uitsluitend Ziggo WebMail op al je apparaten, waarop je met Ziggo Email aan de slag wilt.
https://mail.ziggo.nl/
En probeer daarmee het SPAM Filter iets te laten leren.

NB: Gooi een mogelijk POP3 Account voor de zekerheid weg bij Email Clients die je in gebruik hebt. Zo'n Account kan vervelende dingen doen, als je niet goed opgelet hebt bij de instelling ervan.
Is ook iets dat je moet weten als je Email op een Client wilt gebruiken met een Account voor je Ziggo Mail.
Leave Mail on Server is daarbij belangrijk. Dat zou aan moeten staan, zonder verdere extra weggooi-condities.. Dan kan een POP3 Account geen kwaad doen als je ook zonder verrassingen WebMail of een IMAP Account op een Email Client wilt gebruiken voor je Ziggo Email adres. Zoek dit evt uit; dan kun je een POP3 Account desgewenst handhaven.
Gr Han
Reputatie 4
Badge +2
Bedenk bij mail vooral zorg zelf voor backups!
zie waarom.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993
Ik krijg elke dag, soms wel 10 mails wat eindigde op @ryanair.com elke keer zet ik hem in ongewenste mail maar dan komt er een kleine aanpassing waardoor ze door blijven komen. Ik kan me van deze reclame niet afmelden. Is dit niet op de servers van Ziggo te blokken zodat klanten hier geen last meer van hebben? Afgelopen week ruim 60 van dit soort mails gehad!
Reputatie 7
De spam die je krijgt onder andere van Ryanair.com is erg vervelend en beste is deze gewoon te verplaatsen naar je Spam folder of Ongewenste map. Je kan hem ook blokkeren.

In dit topic Ziggo Laat Spam graag Stoppen staan nog meer meldingen van spam die bij Ziggo in de spam of gewone map binnenkomen.

De Spam is binnen Ziggo al in onderzoek en als er meer nieuws is, dan wordt er een topic vanuit de Moderators geopend en gemeld wat te doen.

Tips:
  • Verplaats de Spam naar je Ongewenste of Spam Folder.
  • Blokkeer de domein
  • Verwijder de Mail in de Ongewenste of Spam folder niet,
  • Laat spamfilter van Ziggo zijn werk doen
Reputatie 4
Badge +2
Lees ook hier en scrol naar boven enz.

IK blijf vinden dat instanties hier meer aan kunnen en zouden moeten doen. ( wet regelgeving en handhaving enz)

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-van-ryanair-com-37187/index2.html#post371466
Reputatie 7
@Mark Ziggo ,
Ook ik ontvang sinds dit jaar af en toe veel spam; de afgelopen 24 uur pakweg 10 spam emails. De meeste lijken van ryanair afkomstig te zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit van een mailserver van dat bedrijf komt.
Er zijn heel wat draadjes over het niet (goed) werkende spam filter van Ziggo. Het is lastig als je, zoals ik, gewoonlijk geen webmail gebruikt maar een gewone email client die hier verder niets mee kan. Op een bepaalde manier zijn al die draadjes natuurlijk ook spam.
Naar ik meen is het spamfilter begin dit jaar geleegd, en de leerfunctie van het filter is niet geweldig. Misschien helpt het als Ziggo ook eens reageert ... Ik vermoed, net zoals anderen, dat het filter aangepast moet worden.

Dat was mij inderdaad ook opgevallen, de naam ryanair komt in verschillende topics terug als groot-spammer. Maar daarnaast zijn er veel meer voorbeelden natuurlijk.

Ik constateer dat er sinds begin februari een duidelijke verhoging is in het aantal bezoeken op spam-gerelateerde topics en ook op socialmedia is er sindsdien meer activiteit m.b.t. spam. De verantwoordelijke afdeling binnen Ziggo heb ik hiervan op de hoogte gesteld.
Er is een team dat bezig is met het verbeteren van de spamfilter, maar helaas heb ik geen inzage in dit onderzoek en de resultaten. Als wij doormiddel van voorbeelden kunnen helpen bij dit onderzoek zou dat fantastisch zijn, maar daarvoor wil ik eerst weten welke informatie ze van ons zouden willen hebben. Ik wacht op antwoord op die vraag.
@-all
Voor een reaktie van mijn kant, zie:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-van-ryanair-com-37187/index2.html#post371498
Gr Han

Reageer