Vraag

Spam e-mails worden onterecht als nieuwsbrief geïdentificeerd in de Ziggo webmail

• 5 december 2019
  • 3 Reacties
  • 76x Bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds een paar dagen wordt spam (ten onrechte) door de Ziggo Webmail als nieuwsbrief geïdentificeerd. Dat betekent dat ik ze één voor één als ongewenst moet markeren, maar bovendien - zo lijkt het - wordt dan door Ziggo een afmeldingsbericht verstuurd aan de afzender (de spammer). Gevolg: De spammers weten dat ze te maken hebben met een bestaand mail-adres, dus daarna krijg ik nog veel meer spam. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Kan ik er zelf iets aan doen? Kan Ziggo er iets aan doen?

3 Reacties

Hoi @peewee.

Op spam en phishing e-mails zit niemand te wachten! Helaas blijft het op dit gebied dweilen met de kraan open. Ons filter houdt al superveel spam e-mails tegen, maar internetcriminelen vinden altijd wel weer iets nieuws uit. Er lijkt afgelopen dagen weer een spamgolf te zijn geweest. Het is een tijdrovend klusje, maar het markeren van de e-mails als ongewenst is de kortste klap. Ons abuse team krijgt dan in korte tijd veel meldingen binnen en kan dit dan nader onderzoeken. Daarnaast train je het spamfilter van de Ziggo Webmail. Zo kan deze in de toekomst beter spam herkennen en tegenhouden. Meer informatie over phishing en spam en wat je er tegen kunt doen staat op deze pagina. 

Reputatie 1
Badge

Hoi @Cecilia Ziggo 

Dank voor je reactie. Ik begrijp best hoor dat het lastig is om correct spam te filteren. Maar als er ineens iets gebeurt dat ik niet gewend ben en als ‘fout’ beoordeel, stel ik toch vaak even een vraag. Wie weet is het een bekend probleem met een concrete oplossing tenslotte.

Overigens, zo plots als het beschrevene (spam ten onrechte als nieuwsbrief identificeren) optrad, zo plots lijkt het ook weer verdwenen. De afgelopen dagen ontving ik zelfs géén spam, wat wellicht duidt op een verbeterde detectie aan jullie kant.

Succes met het verder tunen van het filter!

Met vriendelijke groet,

Paul

Ja groot gelijk hoor @peewee. Een dubbelcheck kan nooit kwaad. Er zijn meerdere meldingen geweest, dus het lijkt alsof er vorige week een spamgolf is geweest. Ik ben in ieder geval blij dat je in de afgelopen dagen helemaal geen spam hebt ontvangen. Hopelijk blijft het op deze toer doorgaan! :blush:

Reageer