Henri D

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Server error: 550 Je IP-adres is geblokkeerd. Er zijn teveel berichten verstuurd.

Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik het volgende probleem bij het versturen van mail. Ik krijg telkens een foutmelding van System Administrator: Server error: '550 Je IP-adres is geblokkeerd. Er zijn teveel berichten verstuurd.' Dit heb ik alleen via mijn eigen wifi-netwerk (IP-adres) en alleen via de smtp.ziggo.nl mailserver, op al mijn apparaten (laptop/smartphone), ongeacht naar welk adres ik een mail stuur, ongeacht welk eigen emailadres ik gebruik. Webmail werkt wel, ander netwerk werkt wel, via VPN werkt wel, andere mailserver (zoals Gmail) werkt wel. Dit lokaliseert de veroorzaker toch wel lijkt mij. Ziggo support zegt niets voor mij te kunnen doen, en stuurt mij door naar de community, wat ik nogal bizar vind, want zij genereren toch die melding? Ik heb wat op internet gezocht en er schijnt een IP-range 82.73.162.xxx op een blocklist te staan, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Ik hoop dat iemand hier de oplossing kan vinden, want anders moet Ziggo support dit toch gaan oplossen. Wachtwoorden wijzigen (zoals elders gesuggereerd) lost het probleem dus niet op.

Alvast bedankt en veel kudo's voor wie de oplossing weet.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ha Henri,
Was gisterenavond niet on-line en gaf eerder slechts gehaast eerste korte reakties in het andere Topic over smtp.ziggo.nl Timeouts, waarin je eerste melding werd gedaan. Mislukte poging tot snelle oplossing. Een verdere toelichting.

Deze tekst , waarnaar ik verwees, is er niet helderder op geworden, tov de vorige versie, zie ik nu. Maar goed. Het blijft beter dan het ontbreken van info hierover op de Ziggo Site.

De meest voorkomende oorzaken van blokkade voor verzenden via smtp.ziggo.nl zijn: Email Client over een VPN-verbinding met een Publieke Provider gebruiken, Email Client in het buitenland gebruiken.
Je krijgt dan een melding van blokkade omdat je SPAM zou versturen.
En dan kom je ook nog wel eens een melding tegen over teveel Emails versturen.
Er is een onofficieel lijstje over waar je grenzen liggen.

Ik kwam een Case tegen waarin inderdaad flink wat Email werd verstuurd door een IP-Camera, maar minder dan de limiet. Toch blokkade. Bij teveel Email kwam in het verleden zelfs blokkade van de Internetverbinding voor. Of zoiets idioots nu nog kan, weet ik niet.

De wegen van Ziggo Email zijn ondoorgrondelijk. Support en voorlichting bij een blokkade zijn ver beneden de maat. Servicemedewerkers weten meestal van niets.
Op zichzelf is het wijzigen van Mijn Ziggo wachtwoord en het wachtwoord van het Email address in kwestie een goede remedie gebleken.
In deze case dus niet. Is dit iets nieuws? Er is bovendien vooralsnog geen oorzaak gevonden waar die vele Emails dan vandaan zouden zijn gekomen.

Melden bij abuse@ziggo.nl is nu een verstandige stap. De responsetermijn is ongewis.
Een Ziggo Moderator van de Community kan dit wat kracht bijzetten, maar kan zelf niks rechtstreeks doen.
Die komt hier langs. Zet je Postcode en huisnr in je Community Profiel. Dat kan alleen de Mod zien en daardoor je klantdossier er alvast bijpakken.

Iets mooiers heb ik niet voor je.


 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


Hebt u misschien via een VPN uw Ziggo mail opgehaald/verstuurd? Dat vindt Ziggo niet fijn en waardoor uiteindelijk vaak ( automatisch ) e.e.a. geblokkeerd wordt.

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voor mijn werk moet ik wel eens VPN gebruiken, maar dat is zelden, en gebeurt al jaren. Ik heb het zelfs even uitgeprobeerd, en via VPN ben ik juist niet geblokkeerd. Ik heb ook even een nieuw emailadres aangemaakt via MijnZiggo, maar dit account aanmaken in Outlook lukt niet, en zou met hetzelfde probleem te maken kunnen hebben. Zoals te lezen in mijn eerste bericht, heb ik allerlei variaties uitgeprobeerd om dingen uit te sluiten, want Ziggo doet net alsof je dom bent, en uiteindelijk sturen ze je naar dit forum. Dit kost mij nu al vele uren werk, en ik heb niets veranderd aan welke configuratie dan ook. Dus nu moet ik maar wachten tot een Ziggo-deskundige dit topic ontdekt, terwijl mijn vraag om tweedelijns helpdesk geweigerd wordt. Oh ja, en mijn systemen zijn streng beveiligd door mijn werkgever, en ik verstuur absoluut geen spam. Dus Ziggo: graag mijn IP-blokkade opheffen.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik heb dit ook een keer gehad, nadat ik een nieuwsbrief voor een vereniging de deur uit had gedaan via de ziggo servers. Wist ik veel dat ze limieten hanteren, maar dat bleek wel het geval. Het aanpassen van het wachtwoord voor de e-mail, in mijn ziggo heeft de blokkade weer opgegeven.

Ik zou dus sowieso je wachtwoord voor je e-mail-adressen even aanpassen. Dat is in alle gevallen verstandig.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/e-mailaccount-geblokkeerd#/

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik al geprobeerd, helpt niet. Ik lees ook van limieten, maar ik doe niks met grote mailings enzo. Mijn account is niet geblokkeerd, mijn IP-adres in combinatie met smtp.ziggo.nl is het enige wat de fout oplevert.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke poort heb je ingesteld naar smtp.ziggo.nl ?

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De standaard 587, met STARTTLS en met “requires authentication” aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, dat is de juiste.

Het enige wat ik je nog kan adviseren is onderstaand topic door te nemen en daar staat ook het specifieke email adres van Ziggo waar je dit probleem met de daar gevraagde informatie weg kan leggen.

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550-552-foutmelding-waarom-kan-ik-geen-e-mails-naar-ziggo-klan...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Henri D Ik las ook ergens dat je alleen je mailadres wachtwoord had gewijzigd.

Als er een blokkade is, dan is het vaak een effectieve actie om het “Mijn Ziggo” wachtwoord te veranderen en het emailadres wachtwoord, dat triggert vaak het vrijgeven.

Behalve als er meer gevonden is om een blok te geven, dan gaat het via abuse, zoals in het bericht hierboven beschreven.

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook het MijnZiggo wachtwoord heb ik gewijzigd, zoals elders voorgesteld. Ik heb twee medewerkers gesproken, de eerste kon in de systemen kijken en zag geen blokkade, de tweede stuurt je alleen maar van het kastje naar de muur. Dan ga ik abuse maar eens raadplegen, want ergens moeten ze het kunnen zien, en anders maar een nieuw IP-adres geven. Thanks.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ha Henri,
Was gisterenavond niet on-line en gaf eerder slechts gehaast eerste korte reakties in het andere Topic over smtp.ziggo.nl Timeouts, waarin je eerste melding werd gedaan. Mislukte poging tot snelle oplossing. Een verdere toelichting.

Deze tekst , waarnaar ik verwees, is er niet helderder op geworden, tov de vorige versie, zie ik nu. Maar goed. Het blijft beter dan het ontbreken van info hierover op de Ziggo Site.

De meest voorkomende oorzaken van blokkade voor verzenden via smtp.ziggo.nl zijn: Email Client over een VPN-verbinding met een Publieke Provider gebruiken, Email Client in het buitenland gebruiken.
Je krijgt dan een melding van blokkade omdat je SPAM zou versturen.
En dan kom je ook nog wel eens een melding tegen over teveel Emails versturen.
Er is een onofficieel lijstje over waar je grenzen liggen.

Ik kwam een Case tegen waarin inderdaad flink wat Email werd verstuurd door een IP-Camera, maar minder dan de limiet. Toch blokkade. Bij teveel Email kwam in het verleden zelfs blokkade van de Internetverbinding voor. Of zoiets idioots nu nog kan, weet ik niet.

De wegen van Ziggo Email zijn ondoorgrondelijk. Support en voorlichting bij een blokkade zijn ver beneden de maat. Servicemedewerkers weten meestal van niets.
Op zichzelf is het wijzigen van Mijn Ziggo wachtwoord en het wachtwoord van het Email address in kwestie een goede remedie gebleken.
In deze case dus niet. Is dit iets nieuws? Er is bovendien vooralsnog geen oorzaak gevonden waar die vele Emails dan vandaan zouden zijn gekomen.

Melden bij abuse@ziggo.nl is nu een verstandige stap. De responsetermijn is ongewis.
Een Ziggo Moderator van de Community kan dit wat kracht bijzetten, maar kan zelf niks rechtstreeks doen.
Die komt hier langs. Zet je Postcode en huisnr in je Community Profiel. Dat kan alleen de Mod zien en daardoor je klantdossier er alvast bijpakken.

Iets mooiers heb ik niet voor je.


 

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dankje voor de uitgebreide reaktie. Dat wordt dus de strijd aangaan met Abuse. Ik ben maar een huis-tuin-en-keuken gebruiker, heb geen IP-camera of iets soortgelijks.

Nog even een samenvatting van wat niet en wel werkt.

Niet:

  • mail versturen via eigen IP op smtp.ziggo.nl (instellingen zijn okee)
  • apparaat maakt niet uit, ook mailen via smartphone geblokkeerd
  • geldt voor alle aangemaakte ziggo mailadresssen tegelijk

Wel:

  • webmail
  • ander netwerk zoals 4G
  • VPN

Wat ik gedaan/geprobeerd heb:

  • SSID gewijzigd
  • wifi-wachtwoord gewijzigd
  • MijnZiggo wachtwoord gewijzigd
  • mail wachtwoord gewijzigd

Om te testen heb ik ook een nieuw mailadres aangemaakt, maar een account hiervoor aanmaken werkt ook niet, noch op laptop, noch op smartphone, waarschijnlijk omdat dan een testbericht verstuurd gaat worden. Ga ik even met 4G het internet op, dan kan ik op beide apparaten wel een account voor het nieuwe Ziggo mailadres aanmaken.

Wat heb ik aan het netwerk hangen:

  • laptop van de zaak (streng beveiligd)
  • smartphone (blackberry streng beveiligd)
  • 2 oudere nokia/microsoft smartphones die stof liggen te happen
  • Roberts R100 internet radio
  • slimme wekker gecofigureerd met Google
  • slimme weegschaal geconfigureerd met Google

Ik heb nog nooit problemen met security gehad, gebruik geen illegale software, verstuur geen mailings of spam, en virus/malware ken ik alleen van tig jaar terug. Oh ja, ik schijn op één RBL te staan, namelijk die van SORBS, maar daar krijg ik alleen reaktie van een robot die zegt dat de hele range 82.73.162.xxx op de lijst staat. Heb ik nu genoeg uitgezocht en verteld om een oplossing te mogen krijgen. Dus als iemand van Ziggo dit nu leest, hef a.u.b. mijn blokkade op of geef mij een nieuwe IP-adres.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok.

Wel:

  • webmail
  • ander netwerk zoals 4G
  • VPN

Webmail werkt altijd wel.
Wat opvalt is dat het Ip-gerelateerd is, niet Account gerelateerd. Dat komt nl ook voor.
Bij een blokkade van het Account kan je ook niet via 4G iets doen.

Wees voorzichtig met VPN. Dat kan weer een andere blokkade gaan opleveren.

Oh ja, ik schijn op één RBL te staan, namelijk die van SORBS, maar daar krijg ik alleen reaktie van een robot die zegt dat de hele range 82.73.162.xxx op de lijst staat.

Is nadere bestudering waard. Heb hier nu geen verder commentaar op.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
hanh wrote:

Oh ja, ik schijn op één RBL te staan, namelijk die van SORBS, maar daar krijg ik alleen reaktie van een robot die zegt dat de hele range 82.73.162.xxx op de lijst staat.

Is nadere bestudering waard. Heb hier nu geen verder commentaar op.

Alle dynamische IPs van Ziggo staan op bepaalde blacklists. Dat is niet nieuw. En zal hier niet de oorzaak zijn Het gaat hier om een duidelijke melding van de Ziggo SMTP server dat er teveel mail is verstuurd. Als specifiek jouw IP wordt geblokkeerd, en dat lijkt wel zo, omdat je via 4G wel kunt verzenden, zal de oorzaak vrees ik toch achter dat IP gezocht moeten worden.
Abuse kan je vast op het spoor zetten om welke mails het gaat. Alleen verloopt de communicatie met abuse weleens wat stroef.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik dacht dat er 1 specifieke Blacklist was die dynamische IPs op de list zet.
Te weten Spamhaus Zen.

Dat test ik met:  https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx
@Henri D Kun jij ook nog ff doen.

Bij de diverse SORBS lists is alles groen bij mij. Ik zit in 83.85. SORBS SMTP lijkt me een belangrijke.
Vandaar dat ik een vermelding bij SORBS opvallend vind.
Wat we hier nu precies verder mee moeten?
Aan abuse melden, lijkt me verstandig.
Het gaat hier tenslotte over een ip block. Niet een vaker voorkomende Email Account block door smtp.ziggo.nl..

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik sta via die link op 2 lijsten: SORBS en Spamhaus Zen.

Binnenkort maar eens een uitgebreide mail sturen aan Abouse.

Dat van VPN vind ik trouwens raar, want dat kun je toch voor je werk nodig hebben. Moet ik dan elke keer specifiek de Ziggo accounts in Outlook stopzetten ofzo.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik schreef: via een VPN verbinding met een Publieke Provider.
Daar kun je een blokkade door krijgen.

Een VPN verbinding met je werkgever kan geen kwaad.
Dat had ik nog niet helemaal door.

Noot Elders een VPN verbinding maken met een eigen VPN Server in je netwerk, gaat ook prima.
Het is dan alsof je thuis bent. Dat werkt goed voor een Email Client die je in het buitenland gebruikt met smtp.ziggo.nl voor verzending. Idem voor een VPN connectie vanuit het buitenland met je werkgever. Anders kans op blokkade. Ziggo Go buiten de EU gebruiken kan zo ook.
Eigen VPN Server = advanced.

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zoals ik al zei, ik ben maar een simpele home user, en ik verdien geen block 

Henri D
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou, na een mail aan abuse, simpelweg de melding dat mij blokkade is opgeheven, zonder enige toelichting van blokkeren. In mijn allereerste ticket bij de Ziggo helpdesk werd mij gezegd dat er geen blokkade te zien was. Ik vind het al met al behoorlijk schandalig…

@Ziggo: Als jullie dit lezen: verbeter jezelf eens!

Uitgelicht topic