RuiterLeo

Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes

POP moet IMAP worden, maar hoe?

Ik heb dagen geen mail kunnen ontvangen en dat heeft iets te maken met POP en IMAP. Wat het is weet ik niet, maar Ziggo werkt met IMAP en ik had dus POP (het lijkt wel geheimtaal). POP verdringt IMAP en nu moet ik vanwege IMAP bij Ziggo over op IMAP, althans moeten, het is beter. Ik wil alleen nog wat mail dat er van POP over is veilig stellen, dus een kopie op een andere schijf. Hoe kopieer je de inbox op een andere schijf, en uiteraard de hele inhoud van de inbox. En de tweede stap hoe krijg je overal IMAP (op de mailaccounts, daar geldt het voor). Ik hoop dat er leden zijn die het weten, want mijn naam is haas.
24 Reacties 24
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
@RuiterLeo

Als je één computer met POP gebruikt haalt die alle mail op en alles is dan naar je POP computer gebracht en kun je dit niet meer lezen met IMAP.

Als je in de POP computer in het mailprogramma aangeeft dat er een copie op de server moet achterblijven, je kunt ook instellen voor hoelang, kun je ze met IMAP op een ander apparaat nog zien en lezen.

Als je alles op IMAP hebt staan blijft alles te zien tot je op één van de 2 iets verwijderd, dan verdwijnt het op de andere ook.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
RuiterLeo Met welk programma heb je die POP opgehaald?

Als je verteld met welke programma's je IMAP wilt gaan gebruiken, dan zou dat moeten gaan lukken om je dat duidelijk te maken.
Maar ieder programma werkt op een andere manier, dus graag welk programma en welke versie.
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Hallo Be rt . Het is nu 01.30 uur, maar ik kan moeilijk goede nacht zeggen, want ik denk dat je het pas morgen leest. Ik lees het nu pas, want ben een groot deel van de avond met mijn laptop bezig geweest. Ik had hem erbij gezet om te vergelijken. Maar PC2 en de Laptop worden minder gebruikt, dus hadden nogal wat te updaten van Windows en Norton en nog andere software en de merken van het spul. Bij de laptop heeft ie updates van Windows vanaf april opgehaald. Dat duurde uren en vervolgens moest ik vanavond het één en ander nakijken, er was een heel verhaal bij, ze wilden vele antwoorden, af en toe moest ik wat wijzigen omdat ie anders niet werkte enz. enz. Maar hij doet het nu weer.
En voor ik naar bed ga kijk ik altijd even de mail na, voor zover ik die nu kan krijgen, maar een gewoonte blijft een gewoonte. En jij staat op mijn nieuwe Topic, dus zodoende.
Ja eindelijk belde er iemand van Ziggo naar me. Hij had steeds contact met een 'technische' man en vroeg daar dan telkens iets aan. In elk geval was het dus zo, dat Ziggo met IMAP werkt en dat het beter is dat ik ook alles wat ermee te maken heeft op IMAP zet. En hij zei dat als ik een live mail wat nog op POP stond gewoon op IMAP zette bleef alles wat erop stond bewaard. En het is het enige wat ik nog aan mail heb. Dus daar wilde ik wel garantie over. Hij werd teruggefloten door de 'vakman' het was toch beter een kopie van die nog overgebleven mails te maken. Maar hij wist ook niet hoe dat moest. Dus heb ik er maar een topic van gemaakt. De vraag hoe zet ik die mails van Windows Live Mail als een kopie (maakt mij niet uit waarin, mag ook word zijn, als ze maar te lezen zijn) op een andere schijf of stick. En dan moet de mailaccount c.q. mailadressen die nog op POP staan op IMAP komen.
Ik heb wel al je raad opgevolgd en bij de live mail met POP een kopie op de server aangevinkt. Alweer bedankt en de rest komt dan wel. Groeten Leo.
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes

  • Open Windows Live Mail (via Starten > Alle programma's > Windows Live Mail).
  • Klik linksboven in het menu op de blauwe knop
  • Klik op E-mail exporteren.
  • Klik op E-mailberichten.
  • Klik op Microsoft Windows Live Mail > Volgende.
  • Klik op Bladeren en zoek via de Verkenner de plek op waar de berichten opgeslagen moeten worden en klik op OK.
  • Klik daarna op Volgende.
  • Om alle berichten uit uw mailprogramma te exporteren klikt u op Alle mappen > Volgende.
  • Hoelang het duurt voordat alle e-mails geëxporteerd zijn, hangt af van het aantal berichten. Klik tot slot op Voltooien.
De berichten zijn nu opgeslagen op de aangegeven plek op de computer.

Of je gebruikt zoals ik al eerder aangaf print2pdf
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Dank gebruikers-naam , ik ga hier zeker aan beginnen, voor mij is het belangrijk mijn oude mails, de enige die er nog zijn, te behouden. En dan kan ik alle live mail wegdoen en vervolgens hoop ik weer gewoon e-mails te kunnen ontvangen. Dus ga zeker je advies en gebruiksaanwijzing opvolgen. Maar we moeten nu even weg, daarna begin ik, dat wilde ik je toch even meedelen, anders zou je kunnen denken, ik hoor niets meer
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
RuiterLeo ,

Hierbij wat Nederlandstalig leesvoer:
https://www.seniorweb.nl/onderwerp/windows-live-mail

Succes.
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Beste forumleden Sparco©1963 en gebruikers-naam . Dank voor jullie berichten. Ik heb ze van het seniorweb gelezen en onthouden waar ze staan, ze komen wellicht nog te pas.
Ik heb van gebruikersnaam de hele weg gevolgd, het klopt allemaal zoals het beschreven wordt. Maar had bij alle mappen en dan volgen en dan voltooien al door dat het niet goed ging. Hij was in nog geen seconde klaar. Dat kan dus niet, voor de zekerheid overgedaan, maar iets werkt niet. Als tip heb ik van elders dit programma: https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/
En dat werkt wel. Niettemin hartelijk bedankt. Groeten Leo.
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes
Mooi dat het is opgelost, ken mailstore niet, maar ben dan ook Linux gebruiker.
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Beste gebruikers-naam , Ik heb inderdaad via dat mailstorm en wat informatie van een forumlid van het nationaal computer forum de e-mails kunnen redden, althans ik heb ze naar een portable SSD schijf gekopieerd. Kijk er zijn allerlei adviezen over hoe de mail weer gewoon ontvangen kan worden. Ziggo zelf deelt dus mee, alle mailaccounts moeten IMAP en geen POP gebruiken. Als er ergens op een computer e-mail met POP staat, ontvangt alleen die POP de e-mail en de andere ontvangen en zenden niets meer. Dus die POP moet weg. Echter Ziggo kon niet garanderen dat ik ook bij het omzetten niet alle mails zou kwijtraken. Dat wilde ik uiteraard niet, ik was blij nog ergens een oude live mail met dus POP gevonden te hebben die nog alle, voor zover aanwezig, e-mails had en nieuwe ontving. Die er nu nog opstaan zijn gekopieerd en hopelijk veilig. Jouw programma was heel makkelijk, maar uiteindelijk zette hij geen enkele mail over, zoals gezegd bij het commando verzetten of exporteren, duurde dat minder dan een paar seconden, m.a.w. er werd niets geëxporteerd. Mailstorm doet er enige tijd over dus wordt er wel naar de schijf geëxporteerd. Ik kan er helaas ook niets aan doen. Niettemin dank voor het meedenken en het advies, groeten, LEO.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
RuiterLeo schreef: "Als er ergens op een computer e-mail met POP staat, ontvangt alleen die POP de e-mail en de andere ontvangen en zenden niets meer. "

Dat kan wel goed gaan als je in instellingen instelt dat er een kopie op de server moet achterblijven, keuzes zijn er of voor altijd of een kopie voor een aantal dagen.
Je moet dit wel zelf instellen in het mailprogramma en werkt zo bij veel email programma's.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
No offense, maar verzenden en pop/IMAP hebben niets met elkaar te maken, dus dat klopt niet. Ziggo doet hier denk ik ook niet terzake. Het heeft allemaal puur met instellingen van de gebruiker te maken als je het mij vraagt. Blijkbaar is het gelukt de verloren gewaande mail te archiveren met een ander programma. Ik vraag me wel af, hoe het nu is gesteld met toekomstige mail. Welke mail cliënt wordt er nu gebruikt? En met welke instellingen? anders is het volgende week weer hopeloos vrees ik.
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Goede morgen Be rt en efok . Bedankt weer voor jullie meedenken en nieuwe berichten. Ik heb uitgebreid met Ziggo gesproken, naast alles op het forum ook naarZiggo klantenservice gemaild en/of contactformulier enz. Teruggebeld door klantendienst medewerkster, maar die kon niet veel antwoorden en zou een 'deskundige' laten terugbellen. Dat is ook gebeurd, het uitgebreid bellen slaat dus daarop, iemand van Ziggo heeft mij gebeld. En uitgelegd hoe het zat.

Nu heb ik het liever zo, via de mail, dan heb ik het zwart op wit, kan het teruglezen en zelfs kopiëren en aan anderen, c.q. jullie laten lezen. Met bellen gaat dat niet. Dus kan ik alleen zeggen hoe ik me het gesprek herinner en begrepen heb. En dat ging over POP en IMAP. Ik kon geen mail meer ontvangen omdat ik op een computer ergens in het mailadres POP had staan, zodra ik overal IMAP had zou het allemaal goed komen. Heb ik nog garantie gevraagd of als ik alles IMAP maak dan niet mijn nog enige overgebleven mail (dat is van het oude windows live mail, wat nog op POP staat) kwijt zou raken. Dat moest ie aan een andere deskundige vragen. Die kon dat niet garanderen, ik kon beter de mail kopiëren. Dan heb ik, na veel moeite omtrent hoe dat moest, gedaan. Maar inmiddels is er weer veel e-mail bij gekomen, dat terzijde.

Ik wil nog eens duidelijk stellen, ik werk weliswaar al vele jaren met een computer, is ook tekstverwerkend mijn vak geweest. Maar hoe een computer werkt, het technische deel, de providers, accounts, spammail enz. enz., daar weet ik eigenlijk niets van, heb ik ook nooit nodig gehad. Dus ook POP en IMAP zeggen me eigenlijk niets. Hier en daar is het uitgelegd, prima en dank daarvoor, maar dat wil niet zeggen dat ik daarin nu ineens een kenner ben, integendeel. Dus meer dan dat verhaal van de Ziggo medewerker over POP en IMAP kan ik niet produceren.

Het instellen van een kopie is een tijdje geleden gebeurd. Ook alle andere instellingen heb ik bekeken, ook bij Ziggo enz. Wat efok stelt zal best waar zijn. Nogmaals ik kan daar niet over oordelen. Ik moet gewoon alles geloven, want die Ziggo man zegt, wat efok zegt, want al die anderen van dit forum, maar ook het nationaal computer forum zeggen. Natuurlijk ben ik gekke gerritje niet, want vele, echt heel vele adviezen zijn tegengesteld. Het is wellicht moeilijk voor te stellen wat er met je gebeurt als je voor je ogen alle e-mails ziet verdwijnen en geen e-mails meer kan ontvangen. Totdat je al speurend in je computer nog ergens live mail ziet waar de e-mails wel binnenkomen. Ik heb de e-mails die er stonden, voor het weekend veilig gesteld, op een aparte schijf. Via een eerste advies lukte het niet, het tweede werkte wel, doet er voor mij niet toe wat of van wie het is. Maar betreffende de laatste vraag, het live mail ontvangt nog steeds mijn e-mails, maar de nieuwe zijn nog niet veilig gesteld.
Groeten Leo.
gebruikers-naam

Level 1
  • 574Posts
  • 15Oplossingen
  • 55Likes
RuiterLeo wrote:
Totdat je al speurend in je computer nog ergens live mail ziet waar de e-mails wel binnenkomen. Ik heb de e-mails die er stonden, voor het weekend veilig gesteld, op een aparte schijf.


Dus er was verder geen probleem met de mail of ziggo als ik het goed begrijp, maar een oude versie van live mail die de mail ophaalde en verwijderde van de server!
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Hallo gebruikers-naam .
Nou dat klopt niet helemaal als ik je goed begrijp. Ga even uit van een doodgewone PC gebruiker. Op zijn PC gebruikt hij Windows 10, incl. alle updates en voor de mail Windows Mail, en zijn provider is Ziggo. Dat is dus op mij van toepassing.

Ik zit op een gegeven moment via dus Windows Mail mijn mail te bekijken en zie alle mail van het scherm verdwijnen. Ook wordt er niets meer ontvangen en niet meer verzonden. Dat op dus de meest gebruikte PC en de altijd gebruikte Mail, ik noemde Windows Mail en de Provider Ziggo, dus het mailadres is ...... naam @chello. Dit moet bekend zijn en het vervolg ook.
Ik raak enigszins in paniek omdat ik met het verdwijnen van de mail belangrijke zaken kwijt ben, en uiteindelijk weinig met de PC kan werken zonder mailontvangst of verzenden. Ondanks meldingen aan Ziggo en het Forum (maar ook aan windows en microsoft) blijft een oplossing uit, en dagen zonder mail is niet leuk. Ik heb allerlei adviezen opgevolgd, maar de Windows Mail gaat niet meer werken en mails komen niet meer terug en worden ook niet ontvangen.

Dan ga je nog maar weer eens je computer en reserve computer en laptop na. En nadat vorig jaar Windows gestopt was met live mail en iedereen adviseerde doe dat maar weg, had ik toch nog een live mail op de PC staan en daar kwam nog mail binnen en de oude mail stond er ook nog op. Dat live mail werkte dus, in zoverre heb je gelijk. Maar na een telefoontje van Ziggo met uitleg, dat staat hiervoor allemaal, zou de oplossing dus liggen bij dat voor mij niets zeggende POP en IMAP. De oplossing van Ziggo maakt alles IMAP. Maar hoe wist de meneer niet, en hoe ik de nog enig overgebleven mail kon redden, wist hij ook niet. In feite is dat het stadium.

Wat ik normaal gebruik werkt niet en de oplossing van Ziggo is, maak alles IMAP. En ook dat vervolg weet je, eerst wat mails veilig gesteld, en dan maar aan het IMAP beginnen. Zelf heb ik er weinig vertrouwen in en de adviezen zowel hier op het forum als bij het nationale computer forum zijn niet erg positief over dat POP en IMAP wisselen. Vaak is gezegd: hebt er niets mee te maken. En ik weet ook niet meer wat ik nu moet. Groeten Leo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
RuiterLeo Als de Ziggo adviezen voor je werken, dan deze gebruiken.
Verander niets meer als het goed voor je werkt.

Veel succes verder.:relaxed:
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Dank aan Be rt , vooral nodig het succes. Het advies van Ziggo is alles bij de mail zaken IMAP als binnenkomende map of poort, maken. Hoe dat moet, is nog een vraag, maar alles op z'n tijd. In feite staat alle andere mail, dus ook dat wat ik het meest gebruik maar normaliter ook gewoon altijd gebruik, voorheen wist ik niet anders, alles staat op IMAP. Ook de mail die normaal verloopt via ...... naam@chello.nl. De enige met POP is de oude live mail, die dus nog werkt. Ik ben huiverig daar ook IMAP van te maken, want juist die IMAP werkt niet. Maar als het moet, dan moet het, en hoe vinden we dan wel uit, zal best wel iemand weten. Maar de forumleden van beide forums zijn het niet eens dat het aan POP en IMAP ligt. Ik wacht nog even af, nu alles nog werkt, of er nog een betere oplossing komt. Groeten Leo.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Zolang je 1 computer hebt die POP gebrukt, zal deze de mail ophalen en verwijderen bij Ziggo. Dat betekent dat je andere computers diezelfde mail niet nog eens kunnen ophalen. Stel je ze allemaal in op IMAP, dan lezen ze de mail bij Ziggo wel, maar laten de mailtjes daar staan. Dat betekent dat de mail ook zichtbaar is voor je andere computers die IMAP gebruiken. Pas zodra je zelf een mailtje delete, wordt het verwijderd bij Ziggo, en dus voor al je PCs.
Als IMAP bij Live Mail om 1 of andere reden niet goed functioneert, zou ik daar een andere mailclient voor pakken. Live mail is toch al "discontinued" door MS.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je kunt best WebMail en IMAP Accounts voor het email adres van Email Clients combineren met een POP Account van een Email Client waarvoor is ingesteld:
Leave Mail on Server.
Op dat laatste moet je wel goed letten!
Dit wordt wel toegepast als simpele/onhandige methode voor Archivering van oudere Emails die via IMAP tzt zullen worden verwijderd. Ihb als de boel op de Mail Server voor je Account is volgelopen.

Hoe dan ook: je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Als dat niet zo is: gebruik dan uitsluitend WebMail. Dat kan evt in combinatie met IMAP Accounts op Mail Client Applications. Doe dat ook alleen als je weet waar je mee bezig bent.
RuiterLeo
Topicstarter
Level 3
  • 118Posts
  • 4Oplossingen
  • 14Likes
Oké efok , ik zal trachten alles op of via IMAP te laten verlopen, alleen nog even weten hoe dat moet. Maar ik hoop van harte dat alles dan werkt, want het is wel zo, dat het oude live mail nog werkt, al het andere werkt niet. Groeten Leo.

Uitgelicht topic