bloempjes

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ontvangen spam doorzenden aan jezelf

Dag allen,

Dit vraag ik mij af: hoe werkt het spamfilter van Ziggo toch? Ik bedoel echt van de mailserver trouwens, dus niet van een mailprogramma op mijn computer, waar ik ook niet mee werk. Het punt is: spam belandt (doorgaans) wel vanzelf in de map Spam van Ziggo Webmail, het spamfilter herkent de spam dan dus wel als spam (wat dan ook blijkt uit de header- en broninformatie van die spam-mails), maar geweigerd wordt de spam dus niet: deze wordt wel doorgelaten.

Wil ik vervolgens, ter evaluatie van een door mij ingestelde filterregel binnen Ziggo Webmail, niet meer dan dat, voor iets (voor mij) nuttigs dus, een spambericht aan mijzelf doorzenden, dan lukt dat dan weer niet, want dan volgt er een weigering van het spamfilter.

Waarom wordt dat dan niet doorgelaten? Ik kan enkel bedenken dat dit iets te maken heeft met een onderscheid tussen inkomend en uitgaand mailverkeer (al is het in dit geval dat van mijzelf aan mijzelf). Het zou toch ook veel mooier werken als spam om te beginnen al niet werd doorgelaten, dus geweigerd bij het inkomende verkeer? Dan zou je er om te beginnen al niet door worden lastiggevallen.

Hier, in het topic zelf, onderaan een tag toevoegen lukt mij trouwens niet: dit wordt direct weer gewist.

Dank,
bloempjes
5 Reacties 5
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Heh, goeie vraag. Ik weet niet of er verschil zit in de filter tussen inkomend en uitgaand verkeer.

Ik heb dit natuurlijk ook even geprobeerd met een willekeurig phishing bericht uit onze spam folder, maar die kon ik wel zonder problemen doorsturen. Het is dus niet per definitie zo dat alle mail uit de map spam niet doorgestuurd kan worden. Wellicht is het in jouw geval een bericht geweest wat in de periode tussen ontvangst en doorsturen is toegevoegd aan de spamfilter?
bloempjes
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Mark,

Nou dat zal zijn dan, maar tot dusverre maak ik enkel weigering mee in dit opzicht. Er is ook een onderscheid in protocollen natuurlijk: SMTP voor uitgaand verkeer en onder meer IMAP voor inkomend. Misschien speelt dat nog een rol? Voor het uitgaande verkeer dan wellicht met de gedachte dat er geen spam mag/kan worden verzonden (als het goed is dan) vanaf de mailserver van Ziggo? Maar ook met als gevolg dat je door jou ontvangen spam ook niet meer aan jezelf kan doorsturen, zoals in een situatie als hierboven door mij beschreven. Zelf evalueren van mailfilterregels voor ontvangen spam kan dan niet op die manier.

Bloempjes
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
OK, we kunnen in ieder geval concluderen dat er verschil zit in de filters tussen inkomend en uitgaand.

Het komt natuurlijk ook wel voor dat een bericht wat geen spam is, wel in de spam folder belandt. Zo lang je die maar wel door kunt sturen is er volgens mij geen probleem. Maar vind je een niet-spam bericht wat je niet kunt doorsturen? Dan kunnen we daar werk van maken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij een Forward van een bericht uit de Spam Folder kan het Filter voor verzenden in de Header van het originele bericht zien dat het bericht bij binnenkomen als SPAM werd gezien. En daarom het bericht gewoon moeten verzenden, zonder verdere Spam analyse van het originele bericht. Daar gaat het mis.
De gebruiker beoordeelde het Forwarded bericht immers als 'Geen Spam', anders doe je geen Forward.

Hoogstens zo: 'Moet je zien wat voor Spam ik kreeg'. Kan ook geen kwaad.

Bij Reply op een message die als SPAM werd gezien, mag het ook niet mis gaan.
Dat kan ook goed worden geregeld.
bloempjes
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oké. Wat dat niet kunnen doorsturen betreft: ik denk dat je je borst kan natmaken, want dat gebeurt doorlopend, dat stuiten op het "verbiedende" (SMTP-)spamfilter van Ziggo als ik dat dus wil, dat aan mijzelf doorzenden van die spam (ter evaluatie van mijn filterregels dus)! Het is zelfs wat er "normaliter" gebeurt, het is eerder een uitzondering als dit niet gebeurt.

Een ander ding begrijp ik ook niet: terwijl ik eerst wel notificaties in mijn mailbox ontving als er gereageerd werd binnen een door mij begonnen vraag in de Community, gebeurt dat opeens niet meer. Dat terwijl ik de instellingen op dit punt niet zelf heb veranderd. Begrijpt de moderator ook hoe dat kan?

P.S. Ik reageerde hier op Mark. Ik zie nu hanh's reactie en begrijp deze gewoon niet: hoor ik ontvangen spam nu wel of niet aan mijzelf door te kunnen zenden (enkel ter evaluatie van door mij ingestelde filterregels dus (ook binnen Ziggo Webmail)), zonder hindernis van de SMTP-server van Ziggo?; ik bestrijd dus niet dat het spammails betreft, mocht dat de gedachte zijn.

Uitgelicht topic