Beantwoord

Mailserver poort 25

Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe modem/router (connectbox) omdat de wifi op de oude (cisco) haperde. Wifi werkt weer top. Maar...

Ik heb een eigen mailserver op een synology nas (mailserver plus). Met de oude modem/router werkte dat perfect. Nu niet meer, mails ophalen werkt niet. Versturen gaat prima.

Op dit forum (en elders) heel wat berichten over gelezen. Gaan deels (vooral oudere berichten) over het blokkeren van poort 25 voor uitgaande mails, maar dat loopt over 587 dus geen issue. En deels over problemen met ip4/6, maar ik kan wel andere poorten forwarden dus dat lijkt ook geen issue.

Enige probleem is dat ik poort 25 niet kan forwarden en "dus" ik geen mail kan binnenhalen. Ook daar e.e.a. over gelezen en de helpdesk gebeld, maar daar werd ik niet veel wijzer, laat staan vrolijker van. Enige optie lijkt te zijn achter de modem/router een andere router te hangen en alles daarnaartoe doorsturen.

Wat ik graag wil weten is:
  • klopt het dat het niet kunnen forwarden van poort 25 het probleem is?
  • klopt het dat het volledig doorzetten naar een andere router, waar ziggo geen controle over heeft echt de enige (reele) oplossing is ?
groet,
Bas
icon

Best beantwoord door hanh 11 februari 2019, 16:57

Wijsheid is:

• je hebt veel netwerkkennis
  • er is een goed motief om de ConnectBox als Router te willen aanhouden met een eigen Router erachter (IPv6 Firmware van de ConnectBox willen blijven gebruiken, als je die hebt. Iets aardigs voor kenners)
Dan komen IPv4 dingen in beeld als DMZ-host en Double NAT.
Anders in Bridge laten zetten en een eigen Router eraan koppelen.
Dat is easy does it & niks mis mee.
Han

Bekijk origineel

5 Reacties

Badge +8
Met een connectbox mag je veel minder. Op de connectbox zit domweg een blokkade voor inkomend poort 25. (Don't ask) Oplossing, het ding in bridge, met een eigen router erachter.
@hanh kent nog een truc/workaround met UpnP, maar ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van UPnP.
Beste Efok, daar was ik al bang voor...
Dat bridge(n), doe ik dat via DMZ? En regel ik daarna alles via díe router, dus wifi en alle kabels in díe router?
Badge +8
Bridgen van je connectbox. kan de Ziggo helpdesk voor je doen, (in sommige regios kun je het zelf instellen) bridge is anders dan DMZ, bij DMZ krijg je dubbel NAT. De connectbox wordt dan niet meer dan een dom modem. Je eigen router doet dan alles inderdaad. Dus 1 kabel van je connectbox LAN1 poort naar de WAN poort van je eigen router. Daar de rest inpluggen.
Addertje: Met bridge modus verlies je wel de Ziggo hotspots.

Edit: Ik lees je starttopic nu net nog eens terug, je bedoelt toch wel dat je eigen mail direct wilt ontvangen op je NAS?
Ik woon in het oude ziggo-gebied. Volgens de ziggo-site kan ik de modem/router die ik nu heb niet zelf in bridgen.
Op diezelfde site zie ik een paar nadelen van bridgen en er staat dat als je dat niet wilt, je de modem/router in DZM moet zetten. Er staan geen nadelen van DZM. Maar die zijn er vast...
WAt is wijsheid?
Wijsheid is:
  • je hebt veel netwerkkennis
  • er is een goed motief om de ConnectBox als Router te willen aanhouden met een eigen Router erachter (IPv6 Firmware van de ConnectBox willen blijven gebruiken, als je die hebt. Iets aardigs voor kenners)
Dan komen IPv4 dingen in beeld als DMZ-host en Double NAT.
Anders in Bridge laten zetten en een eigen Router eraan koppelen.
Dat is easy does it & niks mis mee.
Han

Reageer