Anaid1971

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mail verdwenen bij overschakelen van pop naar imap

Vandaag is mijn email account door ziggo geblokkerd omdat deze gehackt zou zijn.

Nieuw wachtwoordvoor mijn ziggo aangemaakt en nieuw wachtwoord voor mijn emailaccount aangemaakt.

Een grote ellende, op mijn imac en iphone alleemaal foutmeldingen, smtp server onbekend emaildres onbekend.

Weer gebeld met ziggo: u moet uw pop veranderen naar imap ….

Gedaan….en nu is AL mijn mail weg, ruim 7 jaar mail. niet meer op mijn telefoon, niet meer op mijn imac en niet meer op de ziggo webmail. ALLES WEG

ik heb nog ongeveer 10 mailtjes van afgelopen week (hoe kan dat dan).

Alles is weg.

 

Waar is het gebleven??? Hoe krijg ik dat terug????

14 Reacties 14
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

 

Anaid1971 wrote:

...Weer gebeld met ziggo: u moet uw pop veranderen naar imap ….

Gedaan….en nu is AL mijn mail weg, ruim 7 jaar mail. niet meer op mijn telefoon, niet meer op mijn imac en niet meer op de ziggo webmail. ALLES WEG...


Ik kan natuurlijk niet nagaan welke instellingen u hebt gebruikt/aangepast, maar bij het gebruik van POP staat vaak de instelling “Leave copy on server” ( “Laat kopie op de server ) vaak standaard uit. Een mailbox die POP gebruikt, download de mail en verwijderd deze daarna op de server. Het uiteindelijk resultaat is, dat alle mail lokaal staat en er niets meer in de Ziggo-mailbox/server staat.
Daardoor is het voor andere apparatuur, niet mogelijk om uw mail te bekijken. Want die ‘kijken’ naar de ( lege ) Ziggo mailbox op de server.

Kijkt u eens op de apparaten waarop uw onlangs een mailbox hebt aan gemaakt, of op een van deze apparaten misschien nog uw mail staat.
Hebt u daarna de lokale mailbox van het apparaat verwijderd, dan is vrees ik alle mail verloren.

Anaid1971
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik kreeg het niet voor elkaar om de pop instelling te wijzigen naar imap, hij bleef maar foutmeldingen geven. Dus ik heb het pop account verwijderd en een nieuwe imap account aangemaakt.

Is het daarom allemaal weg? Zomaar?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Weer gebeld met ziggo: u moet uw pop veranderen naar imap ….”

Als dit klakkeloos zo is gezegd, zonder vermelding, maak eerst een backup, dan is dit een niet doordacht en niet onderbouwd advies wat dus heel vervelende gevolgen kan hebben.
Dit advies heeft ook niets te maken met het al of niet verzenden van spam.

“Een grote ellende, op mijn imac en iphone alleemaal foutmeldingen, smtp server onbekend emaildres onbekend.”

De foutmeldingen kwamen of door de blokkade of door het veranderen van het wachtwoord.

In welk email programma heb je de wijziging gemaakt?
Soms is er ergens nog wat terug te vinden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Anne H Ziggo 

Misschien kan een Ziggo mod hier direct naar kijken.

Misschien weet @Be rt  een oplossing?

Anaid1971
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb het nieuwe wachtwoord aangepast in de instellingen op iphone en imac.

De blokkade was er inmiddels vanaf, want de webmail van ziggo deed het gewoon weer.

Ik gebruik appelmail.

 

Ik zit te denken, omdat ik eerst een pop account had, herkent mijn computer/telefoon het account niet meer? moet ik weer terug naar pop misschien?

 

Wat ik ook niet snap, ik dacht dat mijn mail “vast” op mijn computer gedownload was.

Ik gebruik apple mail

Daar is dat mailprogramma toch ook voor.. om je mail in te bewaren?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een mailprogramma is om je mail te bewaren, maar als je je account verwijderd, dan verwijder je ook alle instellingen en mails, dit kan ook gebeuren als er iets kapot gaat in de software of hardware van je apparaat, dus altijd een backup maken.

“Ik gebruik appelmail.”

Maar mogelijk weet @EnergieBoy of er automatisch een backup van appelmail gemaakt wordt ergens op je apparaat of in de cloud, als hij online is, komt hij hier langs.

Ik weet niets van appels, alleen van peren.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Helaas doe ik Windows en kan u niet helpen met Apple ‘zaken’.


 

Anaid1971 wrote:

...Dus ik heb het pop account verwijderd en een nieuwe imap account aangemaakt...


Misschien is het bovenstaande de veroorzaker!

Toen u het bovenstaande POP account nog gebruikte, kon u toen ook uw ( dié ) mail met andere apparaten lezen? Nee = waarschijnlijk “Leave copy on server” uit. Ja = waarschijnlijk “Leave copy on server” aan.


Wat u nu in ieder geval even niet moet doen, is email accounts op apparaten verwijderen. Want ( zoals Bert ook al zegt ) verwijderd u daarmee niet alleen het account, maar ook eventueel alle lokale mail voor dat account.

Anaid1971
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb begin van de avond op iphone en imac de pop account verwijderd en een imap aangemaakt voor mijn emailadres. Meer apparaten heb ik niet. Ik was namelijk al de hele middag bezig mijn geblokkeerde email te laten deblokkeren en te herinstellen en vervolgens kreeg ik de ene na de andere foutmelding.

Of ik nou popinstelligen of imapinstellingen gebruikte, ik kon niet verzenden en niet ontvangen.

Bij Ziggo zeiden ze: imap gaan gebruiken, maar ik kon het in de popaccount niet juist gewijzigd krijgen

Ik heb toen de pop maar verwijderd en heb alles nieuw aangemaakt.

Waarschijnlijk is dat fout gegaan en daardoor alle mail verdwenen.

Ik vind dit zo onwaarschijnlijk raar, want ik heb dus nog wel een aantal mails opnieuw binnen gekregen van afgelopen week, maar bv alle reklame van afgelopen week is wel weggebleven.

Intussen ben ik dus wel alles kwijt, ik mail heel veel, alles “zwart op wit”, ga binnenkort verhuizen, ben al 2 weken bezig alles te regelen, ik heb niks meer…

Belangrijke schoolmails van mijn kinderen weg, cursussen, inloggegevens noem het maar op.

Emailadressen die ik reply-de, ik heb niks meer. Ja ik had me er achteraf gezien beter in moeten verdiepen, maar ik heb er echt niet bij stil gestaan dat het zomaar weg zou zijn.

Ik ben echt van slag ervan….

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ja, da's kl*te.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Heb je op je Mac Timemachine (backup) ook actief? https://support.apple.com/nl-nl/HT201250

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Hier valt niet zoveel meer aan te doen. Zeker als meneer geen backup heeft, zoals bburgg hier boven al schrijft. 

In TS geval een goede leer om nooit zomaar mail te verwijderen alvorens je een backup hebt gemaakt. Want dat kan wel bij Apple, ook als je geen backup systeem hebt. Maar ik merk dat dit niet is gedaan en dan is het heel vervelend. Voor de toekomst, gebruik altijd imap en mijn advies, gebruik je Apple adres voor je mail. Want die zet het ook netjes in de cloud en geeft, mij in ieder geval, meer veiligheid en zekerheid. 

Ik ben namelijk bang dat de TS alles echt al delete heeft en dus ook het account in het mail programma. Beetje jammer, en heel vreemd, dat de klantenservice dit niet heeft aangegeven. Of misschien wel maar door alle commotie overheen is gehoord? Ben er niet bij geweest 😞

Misschien dat er nog andere techneuten zijn, maar ik kan het niet mooier maken. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Nieuw wachtwoordvoor mijn ziggo aangemaakt en nieuw wachtwoord voor mijn emailaccount aangemaakt.

Een grote ellende, op mijn imac en iphone alleemaal foutmeldingen, smtp server onbekend emaildres onbekend.

Mijn vermoeden: je had het wachtwoord van het POP Account (=voor binnenkomende berichten) aangepast, maar voor verzenden (SMTP Server) nog niet.
1 stapje weg van een oplossing…… Pffff.

En toen deed je iets waar je heel goed over moet nadenken. Overstappen van POP naar IMAP. Dat is linke soep, als je dat niet goed aanpakt. Hier een procedure:
https://hostpapasupport.com/change-account-pop-imap-apple-mail/

Maar hoe kom je erop dit eerst goed te gaan uitzoeken? Daarvoor is vooraf besef nodig van hoe Email werkt en waar je op moet letten. Dat besef ontbreekt bij veel gebruikers en ook bij minstens sommige Ziggo Helpdesk medewerkers. Is dat een schande? Nee, niet echt. Het is nl behoorlijk ingewikkeld voor niet ingewijde gebruikers. Niet alles is even simpel.
Iets wat je niet verwacht bij computergebruik waarbij vrijwel alles 'vanzelf' goed gaat. Toch?

Door wat te Googelen kun je zien dat je niet de enige bent die bij de gekozen aanpak in de shit is geraakt. Een schrale troost, zonder een oplossing te bieden. Helaas.

Met een goede aanpak van backups (bv mbv Time Machine), zou je met enige moeite nog wel het een en ander kunnen herstellen.
Ook alweer iets waarvoor dieper inzicht nodig is. Om het vooraf te regelen en bij een incident te kunnen gebruiken voor herstel. Dit blijft vaak onder de oppervlakte en gelukkig heeft zelden iemand dit nodig.

Er zijn een paar behoorlijk technische dingetjes die je vooraf moet weten om niet in grote problemen terecht te kunnen komen bij pech. Het is niet anders. In advertenties kom je dit niet tegen. Je loopt er pas tegenaan als je bijzondere dingen doet en/of er bijzondere dingen misgaan.

Hoe zou je wat je overkwam makkelijk kunnen voorkomen, zonder zelf de boel bij voorbaat te moeten gaan bestuderen? De Computer/software industrie zou bij het opheffen van een POP Account er wellicht voor kunnen zorgen dat (1) er een vreselijk duidelijke waarschuwing is en (2) automatisch een Úndo mogelijk is. Het laatste nog nooit gezien. Verder weet ik geen oplossing.

Ik besef terdege dat ik je met deze beschouwing niet afhelp van je pijn. Hoop op enige verlichting.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Anaid1971 wrote:

ik heb het pop account verwijderd en een nieuwe imap account aangemaakt.

Is het daarom allemaal weg? Zomaar?

Ja, dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.

 

Zoals al meerdere malen genoemd, een e-mailaccount wat met het POP protocol is ingesteld slaat alle e-mail lokaal op (op het apparaat) en kan daarbij een kopie op de server achterlaten mits dat zo is ingesteld. Verwijder je het account van je apparaat, of raakt het apparaat beschadigd waardoor je er niet meer bij kunt (en sla je geen kopie op op de server)? Dan is de mail weg, echt weg (tenzij je zelf ergens een backup hebt gemaakt).


Een e-mailaccount wat met het IMAP protocol is ingesteld synchroniseert alles met de server. Alle e-mail blijft dus op de server aanwezig (tenzij je een mailtje verwijdert en daarna de prullenbak leegt natuurlijk), ook als je het account van je apparaat verwijdert of je apparaat kwijtraakt. Met IMAP kun je het account gewoon opnieuw instellen en alles staat weer voor je klaar. Vandaar ons advies om IMAP te gebruiken.

 

Ik kan me de wanhoop voorstellen die je gevoeld moet hebben (of nog steeds voelt), hopelijk komt alles goed.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Let op, maak van belangrijke mail altijd een backup als je IMAP gebruikt.

Ziggo bewaard niet eeuwig de mail en mag in verband met het functioneren van het netwerk alle gegevens van 12 maanden en ouder wissen zonder melding aan je volgens de voorwaarden:

Artikel 17

6. De Klant verwijdert regelmatig de tijdens het gebruik van Ziggo Internet bij Ziggo opgeslagen informatie, waaronder e-mails en automatisch opgeslagen informatie met betrekking tot internetgebruik. Ziggo heeft het recht informatie ouder dan twaalf maanden te verwijderen als hij dit noodzakelijk acht in verband met het functioneren van het Netwerk of Ziggo Internet, zonder dat Ziggo de Klant dat vooraf moet melden en dat daardoor voor de Klant enig recht op schadevergoeding ontstaat.

Uitgelicht topic