Vraag

Mail-forward wordt niet meer ontvangen op e-mail eindigend op @ziggo.nl

  • 30 september 2019
  • 13 Reacties
  • 368x Bekeken

Al 22 jaar heb ik hetzelfde email adres. Het is een doorstuurservice (forwarding service), die doorstuurt naar mijn ziggo mailbox.

naam@forwardservice.org -> naam@ziggo.nl

Vandaag ontdekte ik dat ik na 9 september geen doorgestuurde email meer ontvang.

Noch de zender noch ik (de ontvanger) krijgt enige foutmelding. De email verdwijnt helemaal geruisloos.

Hierdoor verdwijnt belangrijke email, zonder dat de ontvanger noch de verzender gealarmeerd wordt.

Details:

De doorstuurservice stuurt email geadresseerd aan naam@forwardservice.org door naar naam@ziggo.nl (namen zijn fictief, stuur een PM voor details).
Op de doorstuurservice is SRS actief, dus SPF zou geen probleem moeten zijn.
Wanneer ik de doorstuurservice naar een andere emailbox (niet van Ziggo) laat doorsturen, dan komt de email daar gewoon aan. Alleen bij mijn Ziggo emailbox werkt het na 9 september niet meer.
Ik heb het online emailtest stappenplan van Ziggo doorlopen zonder succes. Ook in webmail ontvang ik niets. Ook in de spamfolder vind ik niets.
Ook heb ik vandaag een behoud filter aangemaakt in webmail, dat ook niets uithaalt.
Het filter is van de vorm: ALS To-veld bevat: "naam@forward.com" dan "email behouden".
Ik heb vandaag lang gebeld met de klantenservice (1200) en die raadden mij aan hier het probleem te posten.

Wat gaat hier mis en hoe kan het gerepareerd worden?

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Even hardop denken.
Ik begin het vage gevoel te krijgen dat er een issue is met de spamfilter.
In dat weekend was er een gerafineerde spamaanval en is er aan de spamfilter gewerkt.
Niet alle spam komt in de spam map als de spamfilter ervan uit gaat dat het sowieso spam is.

Ik weet te weinig van SRS en SPF om daarover iets zinnigs aan bij te dragen.
Mogelijk komt er iemand langs die hier meer van weet.
Mogelijk @efok als hij online is of @Marco1861 ???
Beste Be rt,

Dank voor je reactie. Ik weet genoeg van SPF om dat uit te kunnen sluiten (anders zou de email ook niet aan moeten komen, wanneer ik de doorstuurservice naar een ander email adres richt, waarop SPF checking actief is). Daarnaast zou de verzender een SPF foutmelding retour moeten ontvangen en dat gebeurt ook niet.

Het is wel erg toevallig, dat het falen van de doorstuur-setup overeenkomt met dat weekend waarin er een gerafineerde spamaanval was en er aan het spamfilter gewerkt is.

Vandaag heb ik het spamfilter proberen uit te sluiten door dat behoud filter aan te maken in webmail. Ik weet echter niet op welk moment dat behoud filter actief wordt en of dat spamfiltering (die niet in je spamfolder belandt) kan voorkomen.
Reputatie 5
Badge +8
Goedemorgen @klant @Be rt ,

Zojuist even wat tests uitgevoerd en het automatisch doorsturen werkt niet, zoals @klant al aangaf.

Test 1: Gmail -> Gmail (forward) -> Ziggo
Test 2: Verschillende adressen -> Office 365 Business (eigen domein, forward) -> Ziggo
Test 3: Verschillende adressen -> Office 365 Business (eigen domein, forward) -> Gmail

In beide gevallen (1 en 2) komt er niets bij Ziggo terecht. Ik krijg ook geen melding retour bij de test 2 (bij de eerste test kan ik geen log uitlezen). Bij test 3 werkt het wel goed.

SPF/DKIM/DMarc/SRS: Ik zie geen problemen aan mijn zijde, ik vermoed dat Ziggo de functie heeft uitgeschakeld...
Beste Marco,

Dank voor je tests. Ik maak gebruik van een professionele en betaalde doorstuurservice, met zeer goede spamfiltering, die naast SPAM in ieder geval checkt op dmark, dkim, SPF en virussen alvorens iets door te sturen. Hier zijn enkele headers:
  • X-Virus-Scanned: by MailRoute
  • X-Spam-Flag: NO
  • X-Spam-Score: 0
  • X-Spam-Status: No
  • Authentication-Results: 013.lax (mroute_mailscanner); dkim=pass (2048-bit key)
  • header.d=knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net; dmarc=pass (p=quarantine dis=none) header.from=Knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net; spf=pass smtp.mailfrom=service@knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net;
  • dkim=pass (2048-bit key) header.d=knab.nl header.i=@knab.nl header.b="...
Ter informatie: De mailforwarding is geen functie van Ziggo. Het is een externe dienst. Ziggo beheert de ontvangende mailbox waarnaar doorgestuurd wordt. Zodoende is het in mijn ogen niet een kwestie van dat er bij Ziggo iets uitgeschakeld is. Ze zullen juist iets ingeschakeld moeten hebben om inkomende email actief te zijn gaan blokkeren na 9 september 2019.

Ik vrees dat er iets te strak staat afgesteld. Kan iemand nakijken wat er daadwerkelijk mis gaat na 9 september in de logs?

Kan ik zelf mijn forwarder whitelisten? en zo ja, hoe doe ik dat?
Ik had een contact form op mijn WordPress website die de berichten doorstuurde naar mijn email adres, Werkte prima tot een bepaald moment. Sinds september jl kwamen nog wel reacties binnen in de mail maar kreeg ook telefoontjes van mensen die vertelden het contact form te hebben ingevuld (en de melding kregen dat het was gelukt) maar die ik nergens kan terugvinden in mijn mail. Heb nu tijdelijk het contact form verwijderd. Mijn vraag is : kan ik de wel verzonden maar niet ontvangen berichten nog ergens terughalen/lezen? Die moeten ergens zijn toch? En dan nog iets: De ziggo mail inbox bewaart maar 1 week aan emails, Zeer vreemd.
Reputatie 7
Badge +35
Die 1 week begrijp ik niet, dat ben ik alleen tegengekomen als er ergens een mailprogramma draait op POP die de mail ophaalt en kopie voor een week achterlaat. @Riesvanm

Wat betreft Wordpress, het lijkt erop dat een mail met een afzender adres wat door een andere provider verzonden wordt, geblokt wordt door Ziggo om spam te voorkomen.

Zie ook dit topic: https://community.ziggo.nl/e-mail-103/probleem-met-versturen-email-46666
Reputatie 5
Badge +8
Ik had een contact form op mijn WordPress website die de berichten doorstuurde naar mijn email adres, Werkte prima tot een bepaald moment. Sinds september jl kwamen nog wel reacties binnen in de mail maar kreeg ook telefoontjes van mensen die vertelden het contact form te hebben ingevuld (en de melding kregen dat het was gelukt) maar die ik nergens kan terugvinden in mijn mail. Heb nu tijdelijk het contact form verwijderd. Mijn vraag is : kan ik de wel verzonden maar niet ontvangen berichten nog ergens terughalen/lezen? Die moeten ergens zijn toch? En dan nog iets: De ziggo mail inbox bewaart maar 1 week aan emails, Zeer vreemd.

Contact Form 7? Ruim 5 miljoen installaties en de nodige kwetsbaarheden. Ik ben niet verbaasd...
@kb1 Ik heb met interesse jouw topic gelezen. Heb je al een oplossing? Zou jij jouw licht misschien ook een keer op dit topic willen schijnen, gezien je diepgaande kennis in deze matterie?
Reputatie 2
Bij een geforwarde email is een bekende kwetsbaarheid dat een mail door de ontvanger wordt geweigerd als de DMARC test faalt. Typisch zal de SPF check falen omdat een forwarder zijn eigen server als afzender gebruikt (maar met SRS zou dat goed moeten gaan).
De DKIM test faalt regelmatig als de forwarder iets wijzigt in de mail body of headers. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je enkele quotes rond een mail adres zet.
In deze gevallen krijg je echter normaal een bounce mail terug met een DMARC foutcode er in. Degene die jou mailt zou dat dan merken.

Je krijgt echter helemaal niets terug van Ziggo en een forward naar een ander mail adres werkt wel. Ik vermoed dat jouw mail forwarder nu bij Ziggo op een blacklist staat en dat niets meer van hun aankomt bij Ziggo. Dat kan te maken hebben met de eerder genoemde spam aanval rond 9 september?

Wat kun je nu doen?
  • Bel nog een keer met de Ziggo helpdesk en vraag hun om te laten uitzoeken of jouw forwarder bij hun op een blacklist staat. (Het is overigens handiger om via de Ziggo contact pagina een probleem aan te melden. Dan kan iemand van Ziggo eerst proberen om de vraag te snappen en eventueel door te geven aan een collega en dan bellen ze jou terug.)
  • Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.
  • Neem contact op met jouw forwarder en laat hun contact opnemen met Ziggo.
Reputatie 7
Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.
Dit zou ook mijn advies zijn, geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem. Header informatie, maar zeker ook de datum waarop dit begonnen is zal helpen bij het achterhalen van de oorzaak.

Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.


Dit zou ook mijn advies zijn, geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem. Header informatie, maar zeker ook de datum waarop dit begonnen is zal helpen bij het achterhalen van de oorzaak.

Ik heb contact met abuse@ziggo.nl genomen, zoals aangeraden door@Mark Ziggo en @kb1 . Ik heb het probleem aan hen uitgelegd. Uitvoerige testen gedaan en hen de resultaten toegestuurd (inclusief header informatie). Na 8 oktober (nu ruim een maand geleden) heb ik echter niets meer van hen vernomen. Ik heb hen nog twee maal om een statusupdate gevraagd, maar zonder enige reactie.


De toestand is nog steeds onveranderd slecht. Na 9 september werkt email doorsturen naar @ziggo.nl accounts niet meer (zoals ook door@Marco1861 bevestigd is). Het probleem houdt nu al twee maanden aan.


De testen hebben het volgende probleem boven water gekregen. Mijn doorstuurservice krijgt de volgende foutmeldingen op email gestuurd naar @ziggo.nl:

problem report:
The mail system
<****@ziggo.nl>: conversation with imap.ziggo.nl[212.54.42.20] timed out
while receiving the initial server greeting


In mijn doorstuurservice kan ik echter helemaal geen email server instellen. Ik kan slechts het doorstuurdoeladres (****@ziggo.nl) instellen. Waar imap.ziggo.nl[212.54.42.20]  vandaan komt, is mij een mysterie. Schijnbaar gaat er iets mis in de lookup van een Ziggo emailserver, waardoor forwarding naar @ziggo.nl accounts het niet meer doet.


Hoe kan er voortgang in dit probleem geboekt worden en het uiteindelijk opgelost worden?

Reputatie 7
Badge +35

Inmiddels heb ik hetzelfde meegemaakt met mails van De Consumentend die wel aankwamen in home.nl maar bij doorsturen in de spam map van het ziggo.nl mailadres kwamen.

Na veel accuraat over en weer met de webmaster en abuse zijn deze specialisten tot de volgende conclusie gekomen:

Doordat de email wordt geforward wordt er naar jambo-mobile.com gekeken. jambo-mobile.com voldoet niet aan de DMARC eis en daarom komt die, zoals de policy voorschrijft, in de spam folder.

Op het moment dat de mail van home.nl naar Ziggo.nl doorgestuurd wordt, wordt nogmaals een DMARC controle gedaan bij de oorspronkelijk verzendende server

Steeds meer providers gaan de DKIM DMARC check toepassen en dan moet de verzendende mail server antwoorden, bij DKIM ondertekent de verzendende server een e-mail met een sleutel, dat het OK is en als deze vraag door de verzendende niet beantwoord wordt, dan wordt de mail in de spam map geplaatst.

Daarnaast zijn er nog andere blocks mogelijk en worden mails die b.v. van XXXXX@konijn.nl verzonden worden via SMTP.haas.nl worden ook geblokt, omdat dit net zo makkelijk spam kan zijn.

Ook mails die zonder identificatie verzonden worden, worden steeds meer door providers geblokt.

Ziggo was één van de eerste waar deze wijze van spam detectie voorkwam, ik zie nu ook steeds meer berichten over mail die niet aankomt bij anderen en dat KPN dit ook aan het toepassen is.

Op termijn zullen alle providers dit toepassen.

Veiligere e-mail met DKIM!

Zorg dat de eerste verzendende SMTP mailserver DKIM actief heeft, dan gaat het doorsturen binnen de Ziggo servers wel goed.

Reputatie 7

Ik heb contact met abuse@ziggo.nl genomen, zoals aangeraden door@Mark Ziggo en@kb1 . Ik heb het probleem aan hen uitgelegd. Uitvoerige testen gedaan en hen de resultaten toegestuurd (inclusief header informatie). Na 8 oktober (nu ruim een maand geleden) heb ik echter niets meer van hen vernomen. Ik heb hen nog twee maal om een statusupdate gevraagd, maar zonder enige reactie.

Kun je dit ook eens aan mij doorsturen via community@vodafoneziggo.com t.a.v. Mark? Wat volgens mij het meest van belang is is een voorbeeld e-mail die wel succesvol bezorgd is via de doorstuurservice. Daarvoor zou je je doorstuur-bestemming aan moeten passen naar een ander e-mailadres, dan een testmailtje sturen wat succesvol wordt doorgestuurd en afgeleverd. Dat ontvangen testmailtje graag opslaan (als .eml bestand) en meesturen als bijlage.

Reageer