Beantwoord

Mail-forward wordt niet meer ontvangen op e-mail eindigend op @ziggo.nl

  • 30 september 2019
  • 41 Reacties
  • 751x Bekeken

Al 22 jaar heb ik hetzelfde email adres. Het is een doorstuurservice (forwarding service), die doorstuurt naar mijn ziggo mailbox.

naam@forwardservice.org -> naam@ziggo.nl

Vandaag ontdekte ik dat ik na 9 september geen doorgestuurde email meer ontvang.

Noch de zender noch ik (de ontvanger) krijgt enige foutmelding. De email verdwijnt helemaal geruisloos.

Hierdoor verdwijnt belangrijke email, zonder dat de ontvanger noch de verzender gealarmeerd wordt.

Details:

De doorstuurservice stuurt email geadresseerd aan naam@forwardservice.org door naar naam@ziggo.nl (namen zijn fictief, stuur een PM voor details).
Op de doorstuurservice is SRS actief, dus SPF zou geen probleem moeten zijn.
Wanneer ik de doorstuurservice naar een andere emailbox (niet van Ziggo) laat doorsturen, dan komt de email daar gewoon aan. Alleen bij mijn Ziggo emailbox werkt het na 9 september niet meer.
Ik heb het online emailtest stappenplan van Ziggo doorlopen zonder succes. Ook in webmail ontvang ik niets. Ook in de spamfolder vind ik niets.
Ook heb ik vandaag een behoud filter aangemaakt in webmail, dat ook niets uithaalt.
Het filter is van de vorm: ALS To-veld bevat: "naam@forward.com" dan "email behouden".
Ik heb vandaag lang gebeld met de klantenservice (1200) en die raadden mij aan hier het probleem te posten.

Wat gaat hier mis en hoe kan het gerepareerd worden?
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 9 december 2019, 14:58

Inmiddels is duidelijk waardoor deze mailforward niet werkt:

De klant stuurt een mail vanaf: voorbeeld@aol.com

De DMARC policy van aol.com schrijft voor:

 

p

reject

Policy

Policy to apply to email that fails the DMARC test. TagValue can be 'none', 'quarantine', or 'reject'.

 

Doordat de klant stuurt naar voorbeeld@acm.org waarvan de DMARC niet in orde is:

                 dmarc   acm.org               DNS Record not found 

                mx         acm.org               No DMARC Record found

 En op voorbeeld@acm.org de mail forward staat naar voorbeeld@ziggo.nl wordt de email “reject” volgens de policy van aol.com. Die policy kunnen wij (als ontvanger) negeren en de mail alsnog doorlaten, maar dat doen we niet, zo is het huidige beleid.

 

Oplossing: In het PTR record van aol.com dient acm.org opgenomen te worden of acm.org maakt zijn DMARC in orde.

Bekijk origineel

41 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Even hardop denken.
Ik begin het vage gevoel te krijgen dat er een issue is met de spamfilter.
In dat weekend was er een gerafineerde spamaanval en is er aan de spamfilter gewerkt.
Niet alle spam komt in de spam map als de spamfilter ervan uit gaat dat het sowieso spam is.

Ik weet te weinig van SRS en SPF om daarover iets zinnigs aan bij te dragen.
Mogelijk komt er iemand langs die hier meer van weet.
Mogelijk @efok als hij online is of @Marco1861 ???
Beste Be rt,

Dank voor je reactie. Ik weet genoeg van SPF om dat uit te kunnen sluiten (anders zou de email ook niet aan moeten komen, wanneer ik de doorstuurservice naar een ander email adres richt, waarop SPF checking actief is). Daarnaast zou de verzender een SPF foutmelding retour moeten ontvangen en dat gebeurt ook niet.

Het is wel erg toevallig, dat het falen van de doorstuur-setup overeenkomt met dat weekend waarin er een gerafineerde spamaanval was en er aan het spamfilter gewerkt is.

Vandaag heb ik het spamfilter proberen uit te sluiten door dat behoud filter aan te maken in webmail. Ik weet echter niet op welk moment dat behoud filter actief wordt en of dat spamfiltering (die niet in je spamfolder belandt) kan voorkomen.
Reputatie 5
Badge +8
Goedemorgen @klant @Be rt ,

Zojuist even wat tests uitgevoerd en het automatisch doorsturen werkt niet, zoals @klant al aangaf.

Test 1: Gmail -> Gmail (forward) -> Ziggo
Test 2: Verschillende adressen -> Office 365 Business (eigen domein, forward) -> Ziggo
Test 3: Verschillende adressen -> Office 365 Business (eigen domein, forward) -> Gmail

In beide gevallen (1 en 2) komt er niets bij Ziggo terecht. Ik krijg ook geen melding retour bij de test 2 (bij de eerste test kan ik geen log uitlezen). Bij test 3 werkt het wel goed.

SPF/DKIM/DMarc/SRS: Ik zie geen problemen aan mijn zijde, ik vermoed dat Ziggo de functie heeft uitgeschakeld...
Beste Marco,

Dank voor je tests. Ik maak gebruik van een professionele en betaalde doorstuurservice, met zeer goede spamfiltering, die naast SPAM in ieder geval checkt op dmark, dkim, SPF en virussen alvorens iets door te sturen. Hier zijn enkele headers:
  • X-Virus-Scanned: by MailRoute
  • X-Spam-Flag: NO
  • X-Spam-Score: 0
  • X-Spam-Status: No
  • Authentication-Results: 013.lax (mroute_mailscanner); dkim=pass (2048-bit key)
  • header.d=knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net; dmarc=pass (p=quarantine dis=none) header.from=Knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net; spf=pass smtp.mailfrom=service@knab.nl
  • Authentication-Results: mail.mailroute.net;
  • dkim=pass (2048-bit key) header.d=knab.nl header.i=@knab.nl header.b="...
Ter informatie: De mailforwarding is geen functie van Ziggo. Het is een externe dienst. Ziggo beheert de ontvangende mailbox waarnaar doorgestuurd wordt. Zodoende is het in mijn ogen niet een kwestie van dat er bij Ziggo iets uitgeschakeld is. Ze zullen juist iets ingeschakeld moeten hebben om inkomende email actief te zijn gaan blokkeren na 9 september 2019.

Ik vrees dat er iets te strak staat afgesteld. Kan iemand nakijken wat er daadwerkelijk mis gaat na 9 september in de logs?

Kan ik zelf mijn forwarder whitelisten? en zo ja, hoe doe ik dat?
Ik had een contact form op mijn WordPress website die de berichten doorstuurde naar mijn email adres, Werkte prima tot een bepaald moment. Sinds september jl kwamen nog wel reacties binnen in de mail maar kreeg ook telefoontjes van mensen die vertelden het contact form te hebben ingevuld (en de melding kregen dat het was gelukt) maar die ik nergens kan terugvinden in mijn mail. Heb nu tijdelijk het contact form verwijderd. Mijn vraag is : kan ik de wel verzonden maar niet ontvangen berichten nog ergens terughalen/lezen? Die moeten ergens zijn toch? En dan nog iets: De ziggo mail inbox bewaart maar 1 week aan emails, Zeer vreemd.
Reputatie 7
Badge +35
Die 1 week begrijp ik niet, dat ben ik alleen tegengekomen als er ergens een mailprogramma draait op POP die de mail ophaalt en kopie voor een week achterlaat. @Riesvanm

Wat betreft Wordpress, het lijkt erop dat een mail met een afzender adres wat door een andere provider verzonden wordt, geblokt wordt door Ziggo om spam te voorkomen.

Zie ook dit topic: https://community.ziggo.nl/e-mail-103/probleem-met-versturen-email-46666
Reputatie 5
Badge +8
Ik had een contact form op mijn WordPress website die de berichten doorstuurde naar mijn email adres, Werkte prima tot een bepaald moment. Sinds september jl kwamen nog wel reacties binnen in de mail maar kreeg ook telefoontjes van mensen die vertelden het contact form te hebben ingevuld (en de melding kregen dat het was gelukt) maar die ik nergens kan terugvinden in mijn mail. Heb nu tijdelijk het contact form verwijderd. Mijn vraag is : kan ik de wel verzonden maar niet ontvangen berichten nog ergens terughalen/lezen? Die moeten ergens zijn toch? En dan nog iets: De ziggo mail inbox bewaart maar 1 week aan emails, Zeer vreemd.

Contact Form 7? Ruim 5 miljoen installaties en de nodige kwetsbaarheden. Ik ben niet verbaasd...
@kb1 Ik heb met interesse jouw topic gelezen. Heb je al een oplossing? Zou jij jouw licht misschien ook een keer op dit topic willen schijnen, gezien je diepgaande kennis in deze matterie?
Reputatie 3
Bij een geforwarde email is een bekende kwetsbaarheid dat een mail door de ontvanger wordt geweigerd als de DMARC test faalt. Typisch zal de SPF check falen omdat een forwarder zijn eigen server als afzender gebruikt (maar met SRS zou dat goed moeten gaan).
De DKIM test faalt regelmatig als de forwarder iets wijzigt in de mail body of headers. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je enkele quotes rond een mail adres zet.
In deze gevallen krijg je echter normaal een bounce mail terug met een DMARC foutcode er in. Degene die jou mailt zou dat dan merken.

Je krijgt echter helemaal niets terug van Ziggo en een forward naar een ander mail adres werkt wel. Ik vermoed dat jouw mail forwarder nu bij Ziggo op een blacklist staat en dat niets meer van hun aankomt bij Ziggo. Dat kan te maken hebben met de eerder genoemde spam aanval rond 9 september?

Wat kun je nu doen?
  • Bel nog een keer met de Ziggo helpdesk en vraag hun om te laten uitzoeken of jouw forwarder bij hun op een blacklist staat. (Het is overigens handiger om via de Ziggo contact pagina een probleem aan te melden. Dan kan iemand van Ziggo eerst proberen om de vraag te snappen en eventueel door te geven aan een collega en dan bellen ze jou terug.)
  • Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.
  • Neem contact op met jouw forwarder en laat hun contact opnemen met Ziggo.
Reputatie 7
Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.
Dit zou ook mijn advies zijn, geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem. Header informatie, maar zeker ook de datum waarop dit begonnen is zal helpen bij het achterhalen van de oorzaak.

Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl Daar hoort de afdeling achter te zitten die de blacklisten beheert.


Dit zou ook mijn advies zijn, geef daarbij een duidelijke omschrijving van het probleem. Header informatie, maar zeker ook de datum waarop dit begonnen is zal helpen bij het achterhalen van de oorzaak.

Ik heb contact met abuse@ziggo.nl genomen, zoals aangeraden door@Mark Ziggo en @kb1 . Ik heb het probleem aan hen uitgelegd. Uitvoerige testen gedaan en hen de resultaten toegestuurd (inclusief header informatie). Na 8 oktober (nu ruim een maand geleden) heb ik echter niets meer van hen vernomen. Ik heb hen nog twee maal om een statusupdate gevraagd, maar zonder enige reactie.


De toestand is nog steeds onveranderd slecht. Na 9 september werkt email doorsturen naar @ziggo.nl accounts niet meer (zoals ook door@Marco1861 bevestigd is). Het probleem houdt nu al twee maanden aan.


De testen hebben het volgende probleem boven water gekregen. Mijn doorstuurservice krijgt de volgende foutmeldingen op email gestuurd naar @ziggo.nl:

problem report:
The mail system
<****@ziggo.nl>: conversation with imap.ziggo.nl[212.54.42.20] timed out
while receiving the initial server greeting


In mijn doorstuurservice kan ik echter helemaal geen email server instellen. Ik kan slechts het doorstuurdoeladres (****@ziggo.nl) instellen. Waar imap.ziggo.nl[212.54.42.20]  vandaan komt, is mij een mysterie. Schijnbaar gaat er iets mis in de lookup van een Ziggo emailserver, waardoor forwarding naar @ziggo.nl accounts het niet meer doet.


Hoe kan er voortgang in dit probleem geboekt worden en het uiteindelijk opgelost worden?

Reputatie 7
Badge +35

Inmiddels heb ik hetzelfde meegemaakt met mails van De Consumentend die wel aankwamen in home.nl maar bij doorsturen in de spam map van het ziggo.nl mailadres kwamen.

Na veel accuraat over en weer met de webmaster en abuse zijn deze specialisten tot de volgende conclusie gekomen:

Doordat de email wordt geforward wordt er naar jambo-mobile.com gekeken. jambo-mobile.com voldoet niet aan de DMARC eis en daarom komt die, zoals de policy voorschrijft, in de spam folder.

Op het moment dat de mail van home.nl naar Ziggo.nl doorgestuurd wordt, wordt nogmaals een DMARC controle gedaan bij de oorspronkelijk verzendende server

Steeds meer providers gaan de DKIM DMARC check toepassen en dan moet de verzendende mail server antwoorden, bij DKIM ondertekent de verzendende server een e-mail met een sleutel, dat het OK is en als deze vraag door de verzendende niet beantwoord wordt, dan wordt de mail in de spam map geplaatst.

Daarnaast zijn er nog andere blocks mogelijk en worden mails die b.v. van XXXXX@konijn.nl verzonden worden via SMTP.haas.nl worden ook geblokt, omdat dit net zo makkelijk spam kan zijn.

Ook mails die zonder identificatie verzonden worden, worden steeds meer door providers geblokt.

Ziggo was één van de eerste waar deze wijze van spam detectie voorkwam, ik zie nu ook steeds meer berichten over mail die niet aankomt bij anderen en dat KPN dit ook aan het toepassen is.

Op termijn zullen alle providers dit toepassen.

Veiligere e-mail met DKIM!

Zorg dat de eerste verzendende SMTP mailserver DKIM actief heeft, dan gaat het doorsturen binnen de Ziggo servers wel goed.

Reputatie 7

Ik heb contact met abuse@ziggo.nl genomen, zoals aangeraden door@Mark Ziggo en@kb1 . Ik heb het probleem aan hen uitgelegd. Uitvoerige testen gedaan en hen de resultaten toegestuurd (inclusief header informatie). Na 8 oktober (nu ruim een maand geleden) heb ik echter niets meer van hen vernomen. Ik heb hen nog twee maal om een statusupdate gevraagd, maar zonder enige reactie.

Kun je dit ook eens aan mij doorsturen via community@vodafoneziggo.com t.a.v. Mark? Wat volgens mij het meest van belang is is een voorbeeld e-mail die wel succesvol bezorgd is via de doorstuurservice. Daarvoor zou je je doorstuur-bestemming aan moeten passen naar een ander e-mailadres, dan een testmailtje sturen wat succesvol wordt doorgestuurd en afgeleverd. Dat ontvangen testmailtje graag opslaan (als .eml bestand) en meesturen als bijlage.

Beste @Mark Ziggo,

 

Twee weken geleden heb ik de door jou gevraagde informatie toegestuurd. Het bevat testcases en resultaten, waaronder een test e-mail, die wel succesvol bezorgd wordt, via de doorstuurservice naar een doorstuur-bestemming anders dan *@ziggo.nl.

Ik heb echter nog niets vernomen. We zijn inmiddels 10 weken verder nadat het probleem op is gaan treden. Is er nog kans dat dit probleem opgelost gaat worden?

Email wordt steeds belangrijker in onze huidige maatschappij. Haperende email bezorging kan zeer kwalijke gevolgen hebben. Het gaat hier niet om een gratis email-accountje en meerdere klanten worden door dit probleem getroffen.

Reputatie 7

Hi @klant, ik ben dit wat uit het oog verloren geraakt, excuses. Ik heb helaas ook nog geen reactie van mijn collega's bij abuse en zal de mail opnieuw onder de aandacht brengen.

 

Wordt vervolgd...

Reputatie 3

Ik kwam recent een (mogelijk?) vergelijkbaar probleem tegen. De oorzaak zat in de DNS PTR configuratie en faalde op de IP reverse DNS check.

Emails die werden verzonden vanaf een website kwamen aan bij andere providers maar niet bij Ziggo adressen (quicknet.nl, ziggo.nl, upc.nl). De verzender kreeg geen bounce bericht. De email bleef in de verzend wachtrij staan en de mail server gaf het na vijf dagen op.

Naast de controles op SPF, DKIM en DMARC doet Ziggo ook een controle of de domein naam van de verzendende mailserver hoort bij het gebruikte ip-address.
Hierbij zoek je in DNS de domein namen op die horen bij een ip-address, een reverse DNS lookup.

Een voorbeeld: een webserver met het fictieve domein adres "het-voorbeeld.nl" gebruikt ip-address 1.2.3.4 om email te verzenden naar een Ziggo adres.
Ziggo doet eerst een reverse DNS lookup van 1.2.3.4. In DNS staat een PTR record die wijst naar domein adres “het-voorbeeld.nl”. Dan doet Ziggo een lookup van “het-voorbeeld.nl” en krijgt terug ip-addressen 1.2.3.4 en 5.6.7.8. Er is nu een overeenkomst op ip-address 1.2.3.4 en deze test slaagt.
De tweede test is een controle of de domein naam die bij het ip-address hoort een generieke naam is. "het-voorbeeld.nl" slaagt voor deze test. De generieke domein naam die bijvoorbeeld door Ziggo wordt uitgedeeld aan huis aansluitingen ziet er uit als "1-2-3-4.cable.dynamic.v4.ziggo.nl". Dit soort dynamische, generieke domein namen falen voor deze test en de Ziggo SMTP server weigert om met de verzendende mail server te praten. Met deze test houdt Ziggo een groep met spammers tegen die fake ip-addressen gebruiken.

Deze situatie kan ook voorkomen als de PTR records in DNS niet goed zijn geconfigureerd. Voor email die je vanaf jouw eigen PC of telefoon verstuurt gaat dit goed als je niet zelf een mail server hebt maar gewoon de mail server van Ziggo gebruikt.

Hoe kun je nagaan of je hier een probleem hebt?
- Stuur een email naar check-auth@verifier.port25.com. Je krijgt een antwoord terug en hierin staat onder andere het resultaat van de "iprev" test.
- Kijk op https://www.debouncer.com/reverse-dns-check en test jouw ip-address.

Test je email eens op: https://mxtoolbox.com/

Reputatie 7

Inmiddels is duidelijk waardoor deze mailforward niet werkt:

[quote]De klant stuurt een mail vanaf: voorbeeld@aol.com

De DMARC policy van aol.com schrijft voor:

 

p

reject

Policy

Policy to apply to email that fails the DMARC test. TagValue can be 'none', 'quarantine', or 'reject'.

 

Doordat de klant stuurt naar voorbeeld@acm.org waarvan de DMARC niet in orde is:

                 dmarc   acm.org               DNS Record not found 

                mx         acm.org               No DMARC Record found

 En op voorbeeld@acm.org de mail forward staat naar voorbeeld@ziggo.nl wordt de email “reject” volgens de policy van aol.com. Die policy kunnen wij (als ontvanger) negeren en de mail alsnog doorlaten, maar dat doen we niet, zo is het huidige beleid.

 

Oplossing: In het PTR record van aol.com dient acm.org opgenomen te worden of acm.org maakt zijn DMARC in orde.[/quote]

Met voorbeeld@aol.com heb ik test emails verstuurd naar mijzelf. Dat er met voorbeeld@aol.com als afzender een DMARC probleem schijnt te zijn, is toeval.

Ik wil hier eerst verder induiken, want volgens mij sluit de redenatie van Mark niet. Ik ontvang namelijk van helemaal geen enkele afzender geforwarde emails meer. Dat er nu toevallig iets bijzonders aan de hand is met de test afzender voorbeeld@aol.com, dat zou kunnen zijn, maar niet met alle partijen, waar ik veelvuldig email van kreeg (waaronder banken, verzekeraars etc.).

Ik ben niet overtuigd van Mark’s antwoord en heb het niet als de beste reactie gemarkeerd. Ik kan de markering er ook niet af halen. Gaarne die markering verwijderen.

--

Overigens ook wanneer het hierboven door Mark geschetste DMARC het probleem mocht zijn, dan is het nog steeds kwalijk.

Ik kan de DMARC filtering niet uit zetten en ik heb geen controle over de PTR records van AOL.com. Verwacht Ziggo dat de gehele wereld mijn forwarder in zijn PTR record op moet nemen om naar @Ziggo.nl email adressen te kunnen doorsturen?

Wat ik nodig heb, is betrouwbare email ontvangst, wat wil zeggen dat email, die aan mijn Ziggo emailadres geadresseerd is, ook met zekerheid afgeleverd wordt en niet “door Ziggo” geweigerd wordt, zonder dat ik als klant daar van op de hoogte ben, noch kan zijn.

Vanuit een klant perspectief gaat hier iets flink verkeerd. Goed geadresseerde email aan mij komt plotseling niet meer aan. Als ontvanger heb ik geen controle over zendende partijen. Wanneer ik in Ziggo's redenatie meega, dan zou het betekenen, dat de gehele wereld zich aan Ziggo moet aanpassen om email naar Ziggo klanten te kunnen doorsturen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De klant blijft achter met onbetrouwbare email bezorging, zonder enige weet te hebben van door Ziggo gedropte berichten.

Zoals het nu ingeregeld is, staat Ziggo’s spam filtering mechanisme te strak ingesteld en streeft het zijn doel voorbij. De klant ontvangt inderdaad geen spam meer. Ik ontvangt helemaal geen geforwarde emails meer!

@klant ,

welk bedrijf verzorgt de forwarding?

en met welke domeinnaam verzenden ze?

 

Groet, Gusto

@Gusto,

Email gestuurd naar: voorbeeld@acm.org

wordt ge’forward naar: voorbeeld@ziggo.nl .

 

Wanneer je echter de mail/MX server voor acm.org opzoekt, dan zie ja dat Mailroute de daadwerkelijke forwarding voor hen doet:

mail.mailroute.net 199.89.1.120

@klant,

ik bedoel in jouw geval.

Met welk bedrijf doe jij de forwarding?

@Gusto 

Ik doe de forwarding bij acm.org, intern besteden zij het daadwerkelijke forwarding werk uit bij mail.mailroute.net. Technisch gezien doet mail.mailroute.net dus de forwarding (en virus-, SPAM- en phishing scanning).

Mijn mailadres is van de vorm voorbeeld@acm.org, dat doorstuurt naar voorbeeld@ziggo.nl (via de forwarding servers van mail.mailroute.net ).

Vreemd dat Ziggo die niet toelaat: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=mx%3amailroute.net&run=toolpage

Reputatie 3

Vanuit een klant perspectief gaat hier iets flink verkeerd. Goed geadresseerde email aan mij komt plotseling niet meer aan. Als ontvanger heb ik geen controle over zendende partijen.

Dit is natuurlijk de kern van het hele verhaal. Ziggo schroeft de mail beveiliging op waarmee je kunt nagaan of een email daadwerkelijk vanaf een Ziggo adres is verzonden maar dat gaat ten koste van een deel van hun eigen klanten die nu geen betrouwbare email ontvangst meer hebben. Voor een overheidsbedrijf is dit soort beveiliging essentieel. Als ik een email krijg van Rutte dan moet het zeker zijn dat het ook echt van hem komt. Voor een service organisatie als Ziggo moet de balans anders liggen.

Klopt het verhaal van @Mark en abuse@ziggo.nl dan wel?

AOL.com heeft een DMARC reject policy. Daarbij hoort SPF die controleert of een email is verzonden vanaf een AOL mailserver. Dat klopt in eerste instantie maar die mail wordt daarna geforward door een ACM.org mailserver en die staat niet op de AOL SPF lijst. Dit betekent dat de SPF test zal failen. AOL.COM zal ook een DKIM sleutel op de mail zetten. Als ACM.org de mail niet wijzigt zal de DKIM test wel OK zijn. Als resultaat, minimaal een van SPF of DKIM is goed, is dit acceptabel voor DMARC.

DMARC doet nog een extra test. Die kijkt naar de domein naam van de verzender (AOL.com) en vergelijkt die met de domein naam in SPF en DKIM. Als dat niet zou kloppen komt de mail ook niet aan. De verzender email wordt op twee manieren gecontroleerd - het FROM adres (die de ontvanger ziet als afzender) en het “envelope from” adres (die je niet direct ziet en die er door de mailserver wordt opgezet)  worden beiden gecontroleerd.

ACM.org heeft geen SPF, DKIM of DMARC en stuurt de mail (als het goed is) ongewijzigd door. Ziggo moet de originele afzender controleren (dus AOL.com) en niet ACM.org.

In eerste instantie klopt dat met wat Ziggo zegt. Maar, je moet in AOL.org een delivery failure report terug krijgen omdat Ziggo de mail weigert. Als je daar niets terug krijgt gaat er ergens iets niet goed.

Dit verklaart ook niet waarom je geen enkele mail meer ontvangt. Lang niet alle mail servers gebruiken DMARC en die moeten dus nog gewoon aankomen.

Wat kun je nu doen?

Kun je in jouw forwarder een extra (CC) adres toevoegen? Of kun je tijdelijk de mail naar een ander adres forwarden? Stuur dan het bericht naar check-auth@verifier.port25.com en je ontvangt hiervan een rapport over de werking van SPF, DKIM, DMARC, IPREV en een kopie van de mail. Zo kun je nagaan of jouw forwarder het goed doet of dat er misschien iets in de mail tekst wordt gewijzigd. (Mijn forwarder heeft daar regelmatig last van 😞 ).

 

 

 

Reageer